Урок "Населення Південної Америки"

Про матеріал
Урок у формі прес-конференції, де одна частина учнів виконуватиме роль журналістів, друга частина - це група експертів у складі етнографа, географа, історика, літературознавця які будуть відповідати на запитання журналістів. Третя група дослідників - краєзнавці.
Перегляд файлу

 

Населення. Держави. Зв’язки України з державами Південної Америки.

 

 Розробкам уроку з курсу географії материків і океанів для учнів

   7 – их класів.

 

                                             Лілія Вітяк ,вчитель географії ,

ЗОШ № 19  м. Тернополя

       Конспект уроку

 

Мета:сформувати в учнів уявлення про населення Пд.Америки(його расовий, етнічний,мовний та релігійний склад), ознайомити з особливостями розміщення населення на материку, охарактеризувати сучасну політичну карту Пд.Америки, показати особливості культури, традицій, звичаїв пд.американських народів і формувати вміння використовувати одержанні знання на практиці через визначення сучасного стану зв’язків України з країнами Пд.Америки, продовжити формувати навички самостійної роботи з підручниками, додатковою л-рою, розвивати активність мислення, широту пізнання, виховувати повагу до к-ри інших народів.

 

Обладнання: політична карта світу, атласи, підручники, робочі зошити, мультимедійна презентація «склад і розміщення населення», таблички «географія», «історик», «етнограф», «журналіст», «літературознавець», «країни Пд. Америки», мультимедійна установка.

 

 

Хід уроку

 

 

I. Організаційний момент.

   Доброго дня, дорогі друзі! Рада Вас бачити зацікавленими, схвильованими, уважними, красивими.

II. Мотивація навчальної діяльності.

   Чи уявляв собі Христофор Колумб, вирушаючи на пошуки західного морського шляху до Індії, масштаби свого відкриття? Ці питання і до тепер викликають хвилювання та суперечки сучасних вчених. Але історію нікому ще не вдавалося повернути назад. Як би там не було, за словами сучасного дослідника «…те, що створене людиною на цьому континенті, гідне поваги…»

   Отже, завершуючи вивчення Пд. Америки, настав час пригадати особливості заселення материка, визначити характерні ознаки його населення (расовий, мовний, релігійний склад), ознайомитися із сучасною політичною картою. То ж щойно ми сформулювали мету. А ще наша мета – взяти урок гарного настрою у країн Пд. Америки.

   А якою ж буде тема сьогоднішнього уроку?

Давайте запишемо у зошитах тему уроку:

   Населення Пд. Америки. Держави. Зв’язки України з державами Пд. Америки.

   Урок у нас сьогодні незвичний і сподіваюся цікавий для Вас, він пройде у формі прес-конфренції. Одна частина учнів буде виконувати роль журналістів, друга частина – група експертів у складі: етнографа, географа, історика, літературознавця, дипломата, які люб’язно погодилися відповідати на запитання журналістів. Ну, і звичайно, ми запросили країнознавців, які допоможуть нам у мандрах по Пд. Америці. Вони і будуть нашою третьою групою дослідників.

   Перш ніж розпочати прес-конференцію давайте згадаємо:

   - Що означає термін «населення»? (це люди,які проживають на певній території)

   - Що таке природний приріст?(різниця між кількістю народжених і померлих)

  -Що таке густота населення? Густота населення = Чисельність\Площа = 400 млн.ос.\18,3 млн км2 = 22 ос\км2

(відношення к-сті постійного населення до площі,на якій воно проживає.Визначається к-стю особистості на 1км2.

   - Що таке діаспора?(діаспора- це перебування частини народу поза межами країни його проживання)

 

Політична карта (це карта на якій позначено держави та їхні столиці).

Учитель доповнює.Етнографія-це наука про похоження та історію народів, основними об’єктами є етноси, народи, нації та їх частини – етнічні групи.

III) Вивчення нового матеріалу

Вступне слово вчителя

Зверніть увагу. Під час обговорення теми учасниками конференції ви всі коротко записуєте основні тези уроку та складаєте опорні схеми у своїх робочих зошитах. Також ви заповнюєте таблицю, яка у вас на партах і позначаєте на контурній карті країни Пд. Америки. В кінці уроку ми підб'ємо підсумки прес-конференції.

А тепер слово журналістам, які ставитимуть запитання експертам.

 

Журналіст: Коли і як відбулося заселення материка?

 

Історик: Учені вважають, що приблизно 17 тисяч років тому індіанці прийшли з Пн. Америки і поступово заселили весь материк. У ті часи, коли європейці відкрили Америку, одні племена перебували на первісному рівні розвитку і займалися збиральництвом та полюванням, інші мали розвинуте землеробство і ремесло. Стародавні індіанські держави існували в Андах. Останньою і наймогутнішою була імперія інків, яка досягла високого рівня розвитку.

З відкриттям Пд. Америки, там стали оселятися переважно іспанці та португальці, тобто представники європеоїдної раси. У період колонізації європейці зруйнували і розграбували пам'ятки стародавньої індіанської культури, індіанців відтісняли на непридатні для життя землі та перетворювали на рабів. Це призвело до різкого скорочення чисельності місцевих жителів.

 

Журналіст: Чи заселилися представники інших рас?

 

Історик: У 16-19 ст. для роботи на плантаціях доставляли рабів з Африки - представників негроїдної раси. На початку 20 століття у Пд. Америку масово переселялися представники інших народів: італійці, німці, росіяни, китайці. Серед переселенців було багато і українців, які оселялися здебільшого в Аргентині і Бразилії.

Журналіст: Хто є корінними жителями Пд. Америки?

 

Слайд 2,3,4.

 

Географ: корінне населення належить до монголоїдної раси. Найбільш вірогідно, що їх предки прийшли до Америки з Азії. Це інки. Нащадками інків є індіанці кечуа.

 

Учитель: Таким чином Пд. Америку заселяли представники всіх основних рас людства крім австралоїдної.

 

Журналіст: А з представників яких рас складається сучасне населення материка?

 

 

 

 

Слайд 5.

 

Історик: сучасне населення материка складається з представників основних рас. Змішані раси утворились в результаті шлюбів різних рас. Представниками змішаних рас називають:

креолами - нащадки від шлюбів іспанців та португальців;

метисами - нащадки від шлюбів європейців та індіанців;

мулатами - нащадки від шлюбів європейців та негрів;

самбо - нащадки від шлюбів індіанців та негрів.

 

Учитель: Корінне населення - індіанці. Прибуле – європейці, азіати, африканці. Крім того, тут проживають представники змішаних шлюбів - метиси, мулати, самбо. Ми з'ясували расовий склад населення, а тепер давайте з'ясуємо, як розміщене населення.

 

Журналіст: Яка кількість населення Пд. Америки?

 

Етнограф: Нині кількість населення Пд. Америки становить - 400 млн. осіб, що становить 6% від населення світу.

 

Журналіст: Як розміщене населення на материку? З чим це пов'язано? (Атлас ст 12-13)

 

Слайд 6.

 

Етнограф: Пд. Америка заселена нерівномірно. Найменша кількість у внутрішніх районах, в горах. Найвища густота на узбережжях океанів і в зх. районах Анд. Причин нерівномірного розселення декілька, але головним є рельєф та кліматичні умови, природні умови та історія заселення материка.

Журналіст: Який природній приріст населення в країнах Пд. Америки?

 

Етнограф: В середньому щорічний природній приріст становить 2%.

 

Журналіст: Яке населення переважає в Пд. Америці - міське чи сільське?

 

Слайд 7.

 

Географ: у Пд. Америці переважає міське населення. Тут знаходяться найбільші міста Сан-Паулу, Ріо-де-Жанейро, Кордова, Росаріо.

 

Учитель: Отож, ми з  вами ознайомилися з населенням Пд. Америки, з'ясували особливості його розміщення. Можна сказати наступне: населення Пд. Америки є досить різноманітним, бо його складають представники різних рас, а також нащадки змішаних шлюбів. То ж ми як виховані і толерантні люди повинні з великою повагою і шаною ставитись до представників  цих рас.

 

Учитель: що ж ви добре попрацювали і тому зараз відпочинемо.

Валеохвилинка для очей (кондор).

 

Слайд 8.

 

Журналіст: А якими мовами розмовляє населення Пд. Америки?

 

Слайд 9.

 

Географ: Населення Пд. Америки розмовляє переважно іспанською і португальською мовами.

 

Слайд 10.

Журналіст: Які релігії сповідують жителі Пд. Америки?

 

Історик: З-поміж світових релігій найбільш поширене християнство (католицизм). Частина населення є протестантами.

 

Учитель: У яких творах художньої літератури відображено життя, культура, звичаї народів Пд. Америки?

 

 

Літературознавець: Про життя американців розповідається в творах таких письменників, як Паоло Коельо ("Генерали піщаних кар'єрів", "Алхімік"), Габріель Гарсія Маркес ("Сто років самотності"), Жоржи Амаду ("Безкрайні землі").

 

Учитель: Дякуємо за цікаву розповідь і за невеличку виставку творів художньої літератури американських письменників. А зараз ознайомимося як формувалася політична карта материка.

 

Географ: Формування держав на материку розпочалося дуже давно, ще в 1 тис. н. е., але поява європейців і подальша колонізація Пд. Америки абсолютно змінила цей процес.

Етапи формування політичної карти Пд. Америки:

1. Початок 18 ст. - материк було поділено між Італією, Португалією, Францією, Великою Британією та Нідерландами.

2. 1810-1830 р.р. - завоювання незалежності іспанськими та португальськими колоніями (Колумбія, Аргентина, Бразилія, Перу, Чилі).

3. До початку 1960 року політична карта практично не змінилася, а в період 60-80 роках 20 століття здобули незалежність більшість колоній Великої Британії та Нідерландів (Домінікана, Сурінам, Трінідад, Тобаго, Гайана та інші).

 

Учитель:  Що ж, ви добре попрацювали і тому зараз трохи відпочинемо.

Вправи на гармонізацію обох півкуль головного мозку. Назвати кольори, а не те що написано.

 

Слайд 11.

Учитель: Майже всі країни Пд. Америки належать до країн, що розвиваються і майже всі вони, крім Болівії і Парагваю мають вихід до океанів. Усі держави материка умовно можна поділити на 2 групи: держави рівнинного сходу, серед яких найбільші – Бразилія, Аргентина і група Андських держав – Чилі, Перу, Еквадор, Колумбія та інші. На сучасній політичній карті материка є 15 країн, із них 12 – незалених. Французька Гвіана (належить до Франції) і Фолклендські острови (які належать Великобританії). Південна Джорджія і Південно Сандвічеві острови належать Великобританії і вважаються частиною Антарктики.

 

М. Пржевальський говорив : " А життя прекрасне ще й тому, що можна подорожувати". Щоб переконатися в справедливості цих слів, я пропоную вирушити в подорож по країнах Пд. Америки.

 

Поближче познайомитися з країнами Пд. Америки нам допоможуть країнознавці. Перша країна, яку ми відвідаємо це - Бразилія. Назва Бразилія походити від дерева пау - бразил, з якого перші португальські переселенці виготовляли яскраво-червону фарбу.

Виступ учнів з презентацією про Бразилію.

 

 

 

 

Слайди 12-23.

 

Учні заповнюють таблицю.

Назва країни

Географічне положення

Природні умови

Населення

Релігія

Господарство

 

Бразилія - це найбільша за площею і кількістю населення країна Пд. Америки. У минулому Бразилія була колонією Португалії, а нині - найбільш розвинута країна Пд. Америки.

Площа - 8,5 млн. км2

Столиця - Бразиліа

За державним устроєм - президентська республіка, федеративна держава

Офіційна мова - португальська

Валюта - реал

Природа величезної країни різноманітна. Це і Амазонія - царина вологого екваторіального лісу, і Бразильське Плоскогір'я із саванами і рідколіссям. У світі немає місця з густішою річковою сіткою, ніж басейн Амазонки, а Бразильське плоскогір'я - це "залізне серце" країни - основний промисловий район, де де водобудовують руди чорних і кольорових металів

Населення - 182 млн. чоловік, 5-е місце в світі

Густота населення - 22 особи/км2

Рівень урбанізації - 81%

Характерні риси населення: високий природний приріст, переважання молодого населення, нерівномірність розміщення, високий рівень урбанізації.

Расовий склад: європейці - 53,7%; мулати - 38,5%; африканці - 6,2%; інші (японці, араби, індіанці) - 0,9%; невизначені - 0,7%.

Релігія: католики - 73,6%; протестанти - 15,4%; спірітуалісти - 1,3%; банту/вуду - 0,3%; невизначені - 0,2%; нерелігійні - 7,4%.

Мови: португальська (офіційна), також іспанська, німецька, італійська, японська, англійська.

Сільське господарство:

Рослинництво: кава, какао, банани, цукрова тростина, апельсини.

Тваринництво: (пасовищне скотарство)

Велика рогата худоба, свині, вівці, кози.

 

Слайди 24-27.

 

Учитель: А ще потрібно добавити, що у Бразилії значна українська діаспора - 500 тисяч чоловік. Ще 30.05. 1964р. в Бразилії в місті Порто-Алґері, де проживала значна частина українці на українській площі відкрили бронзовий бюст Тарасу Шевченку. Цей пам'ятник вважається першим урядово-прийнятим на території Південної Америки.

 

А чи знаєте ви, що статуя Христа-Спасителя включена в список Семи чудес світу височіє на горі Корковадо висота якої 700 метрів в Ріо-де-Жанейро. Широко розкинуті руки Христа символізують любов до всіх кожного окремо.

Слайд

 

Учитель: Друга за площею країна Південної Америки - Аргентина.

Виступ учнів із презентацією.

 

Слайди 28-45.

 

Учні заповнюють таблиці, карту.

Аргентина - друга за площею і рівнем економічного розвитку країн Південної Америки.

Площа - 2,8 млн. км2

Столиця Буенос-Айрес з 1816р. - батьківщина танго,!місто контрактів. У місті багато будівель, збудованого у французькому стилі, тому його часто називають "Парижем Пд. Америки".

Валюта - песо

Офіційна мова - іспанська

Аргентина займає південно-східну частину материка, на Ла-Платській низовині. Оскільки країна витягнуте з півночі на південь, то клімат країни різноманітний і змінюється від тропічного на півночі до помірного на півдні. Головне багатство Аргентини - пампа- великі рівнини з родючими ґрунтами. За площею пампа перевищує територію України.

Населення 38 млн. чоловік - оцінка 2010 року (31-е місце в світі).

Густота населення 14 осіб/км2

У країні переважає міське населення - 89% і посідає 2 місце за рівнем урбанізації після Уругваю.

Расовий склад - самбо, метиси, мулати, індійці, кечуа, європейці, негри.

Релігія - більшість населення- католики, але при цьому у країні повна свобода віросповідання.

92% - католики

3% - протестанти

3% - індуїзм

2% - інші

Експорт - продукції сільського господарства і харчової промисловості (зерно, борошно, олія, м'ясо, риба, тунець, масло, молочні продукти, вовна,шкіра)

лимони за збором займають 3 місце в світі.

За посівами бавовни сої - 2 місце в світі.

Імпорт - машини і устаткування, нафта,вугілля, кольорові метали, хімічна промисловість.

 

Учитель: Українська діаспора в Аргентині становить 220 тисяч чоловік. В Буенос-Айресі в парку Палермо теж є пам'ятник Тарасу Шевченку.

 

Слайд 46.

Слайд 46.

 

А зараз проведемо Релаксаційну хвилинку. А щоб її провести, я пропоную зануритися в атмосферу релаксації, а для цього її потрібно пережити.

Займіть зручне положення. Розслабте шию, плечі, руки, спину, ноги, заплющіть очі, посміхніться, адже вони такі гарні, коли посміхайтесь. Уявіть, що ви відчуваєте аромат кави, запах апельсинів, до нас доходять звуки барвистих карнавалів, запальний танець самби, відчуваємо подих джунглів, шум грандіозної Амазонки. Відчувши все це, ми знаємо, що це Бразилія і Аргентина.

А тепер уявіть, що ми перетинаємо західний кордон Бразилії і переносимося в Перу. Ви спокійні і врівноважені. Вас переповнює цікавість. Перу - це країна легенд, стародавніх цивілізацій, своєрідний археологічний музей. Які тут чудові будинки! Велика площа. За площею - це третя країна материка S=1,3 млн. км2. В межах країни летить символ Перу - кондор, якому поклонилися інки. Він, як справжній господар, об літає свої володіння, які межують на півночі з Еквадором і Колумбією, на півдні - з Чилі, на сході - Бразилією і Болівією.

А в центрі цих володінь - столиця Ліма. Ми бачимо різноманітну і контрасну природу Перу. Далі, разом з кондором ми летимо над одним  із чудес світу - фортецею Мачу-Пукчу, далі бачимо озеро Тітікака, найповноводнішу Амазонку, священну долину інків, стародавню фортецю інків - Пісак. Відчуйте живу енергію, історію.

Ми чуємо мову, якою розмовляє населення - це офіційна іспанська і кечуа. Ми бачимо різноманітний расовий склад Перу - це індіанці 45 % і метиси 37 %, китайці, інші 3 %. Більшість населення Перу зайнята в сільському господарстві, на світовий ринок ця країна поставляє кольорові метали, рибу, каву, вовну, цукор. На висоті 3400 м над рівнем моря в глибокій гірській чаші розкинулося місто Куско, яке було столицею імперії інків. Ми чуємо веселі музичні карнавали.

А тепер подумки підніміть це ще над раз над Перу. І з висоти пташиного польоту кондора подивіться прощальним поглядом на все, що ви тут побачили. Зробіть глибокий вдих, вдих, розплющіть очі.

 

Ось і закінчилася наша мандрівка. Чи вдалося вам відчути дух країни легенд? Що вам найбільше запам'яталося?

 

А тепер спробуйте відтворити уявну подорож. Отже, малюємо образон — модель Перу. А тепер подивіться , будь ласка, на мій образон. Порівняйте із своїм. Звірте свої записи з інформацією, що на малюнку.

 

Зв'язки України з державами південної Америки.

Україна та країни Південної Америки підтримують тісні зв'язки. Так, документ про поглиблення відносин дружби і співробітництва з Україною підписала Бразилія та Аргентина. Аргентина першою серед країн Латинської Америки визнала незалежність України і першою в регіоні встановила дипломатичні відносини.

Чилі визнала державну незалежність України 09.01.1992 року. Дипломатичні відносини між Україною і Чилі встановлено 28.01. 1992 року.

У 2003 року. Сенат Національного Конгресу Аргентини прийняв декларацію, яка засуджувала голодомор в Україні 1932 — 1933 років.

Між Україною і Аргентиною підписано 33 двосторонні угоди. Серед них договір про відносини дружби і співробітництва, міжнародні угоди про торгівельно-економічне співробітництво, про співробітництво в галузі культури, освіти, про співробітництво в галузі агропромислового комплексу.

 

Закріплення матеріалу

1) конкурс "знайди помилку".

Учням роздаються конверти із завданнями.

Конкурс "Знайди помилку"

 Бразилія - найбільша країна не тільки Південної Америки, а й Земнoї кулі. Вона займае третину материка і повністю розташована на Бразильському плоскогір'ї. Більшість населення не розмовляe португальською мовою і живе у містах. Сан-Паулу-теперішня столиця, найбільше промислове місто не тільки Бразилії, а й усiєї Південної Америки. Це найменш заселена країна Південної Америки. Бразилія не є світовим лідером з виробництва кави і какао

Конкурс "Знайди помилку"

Перу-друга за площею країна Південної Америки-була центром колись великої імперії ацтеків. Країна розташована на Гвіанському плоскогір'ї. Символ Перу - тукан. Корінних мешканців індіанців проживає дуже мало. На території країни розташувалось найвище гірське озеро-Маракайбо. Столиця країни - місто Кіто.

Конкурс "Знайди помилку"

Аргентина - найбільша за площею країна Південної Америки. Вона розташована на півночі материка, на Ла-Платській низовині. Клімат країни різноманітний і змінюється від екваторіального до помірного. Головне багатство країни - пампа - це великі рівнини з неродючими грунтaми. Аргентина-країна, де переважає корінне населення. Столиця країни - Буенос-Айрес.

 

2) Складіть туристичний опис-рекламу про одну із країн південної Америки (4-5 речень).

Я гадаю ось ця музика, пейзажі принесуть натхнення, творчість і допоможуть написати опис-рекламу країни Південної Америки.

 

Бразилія – чудова країна, яка дарує всім безліч незабутніх вражень від екскурсій і визначних пам’яток! Ріо-де-Жанейро – одне з найкрасивіших міст світу, над яким височіє Статуя Христа Спасителя. Тут і барвисті карнавали, і запальна самба, і футбол, і ароматна кава. Відпочинок у Бразилії – це неймовірні враження і море задоволення.

 

Аргентина – це справжній рай для мандрівник. Це і дивовижної краси водоспади, і кілометрові теплі пляжі, і високі гірські вершини. Це країна пристрастного танго. Буенос-Айрес – місто безлічі музеїв, місто контрастів.

 

Перу – країна легенд, скарбниця стародавніх цивілізацій. Тут знаходиться одне із чудес світу – місто-фортеця Мачу-Пікчу, найвисокогірніше озеро Тітікака, найповноводніша річка Амазонка, священна Долина інків.

 

Підсумок уроку

Прийом "Роблю висновок".

Прийшов час попрощатися із Південною Америкою і оголосити висновки сьогоднішньої конференції.

Підсумки уроку (висновки учнів — запитують):

1. Населення південної Америки складається з корінного, прибулого і змішаного.

2. Переважає міське населення.

3. Материк заселений нерівномірно.

4. Найбільші країни — Бразилія, Аргентина, Перу, Колумбія, Венесуела.

5. З-поміж світових релігій найбільший вплив мало християнство (католицизм).

6. У Бразилії і Аргентині переважає найбільша українська діаспора.

7. Зв'язки.

Учитель: Отож, ми сьогодні з вами багато подорожували чудовими країнами Пд. Америки. Гадаю, що подорож була цікавою і справила на вас чудові враження. Але кожна подорож трішки втомлює. Тому, я пропоную вам перепочити в одному із кафе Ріо-де-Жанейро, посмакувати запашною кавою і поділитися своїми враженнями:

 

- Сьогодні для мене цікавою була…………………………………

- Для мене було новим……………………………………………..

- Я відчув(ла)……………………………………………………….

- Мене здивувало………………………………………………

- Я придбав(ла)…………………………………………………

- Мені захотілося……………………………………………….

- Хотів(ла) би ще відвідати…………………………………….

- Вдома я розповім………………………………………………

 

Домашнє завдання: вивчити §24, скласти кросворд "країни Південної Америки", підготуватись до уроку узагальнених знань.

 

 

doc
Додав(-ла)
Vityak Lilia
Додано
18 березня 2021
Переглядів
1522
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку