Розробка уроку до теми "Населення, політична карта та держави Північної Америки". Використовується презентація для перевірки домашнього завдання, під час викладання нового матеріалу, презентації індивідуальної роботи учнів.
УРОК №47
Тема. Населення, політична карта та держави Північної Америки.
Мета: поглибити й систематизувати знання про особливості заселення Північної Америки,
кількісний, расовий та етнічний склад населення материка; формувати знання про політичну
карту Північної Америки; вдосконалювати практичні вміння та навички характеризувати
населення материка; виховувати інтерес до материка Північної Америки, до країн які на ньому
розташовані їх значення у світовому економічному просторі.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні зможуть: характеризувати населення країн материка та його господарську діяльність; розповідати про формування політичної карти континенту; позначати і показувати на карті об’єкти географічної номенклатури.
Обладнання: політична карта Північної Америки, підручники, атласи, ІКТ
Географічна номенклатура: США (Вашингтон), Канада (Оттава), Мексика (Мехіко).
ЗМІСТ УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
На попередньому уроці ми вивчили з вами природні зони Північної Америки.
Давайте перевіримо ваші знання (проказ слайдів)
Підсумок: Ми повторили з вами природні зони Північної Америки узагальнили ваші знання.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Чи уявляв собі Христофор Колумб, вирушаючи на пошуки західного морського шляху до Індії, масштаби свого відкриття? Що сталося б із доколумбовими цивілізаціями на материку в разі набагато пізнішого відкриття цих земель європейцями? Ці питання й дотепер викликають хвилювання та суперечки сучасних вчених. Але історію нікому ще не вдавалося повернути назад. Населення Північної америки, як і Південної сформувалося внаслідок європейської колонізації материка. Але склад населення цих двох материків дуже різний: якщо у ПА переселенці змішувалися з корінним населенням, то у Півн. Ам.більша частина індіанців була винищена колонізаторами чи витіснена у резервації, вихід за межі яких ще на початку ХХст. вважався злочином. . Інші особливості складу населення Північної Америки, а також риси її політичної карти – тема нашого сьогоднішнього уроку. Який завершує великий розділ, присвячений природі та населенню такої великої частини світу – Америки.
Оголошення теми, мети, завдання і очікуваних результатів уроку.
ІII. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Особливості заселення Північної Америки*.
Як вам уже відомо, далекі предки корінних жителів материка — індіанців і ескімосів — прийшли з Азії багато років тому їх відносять до американської гілки монголоїдної раси.
( робота з підруч)
У пошуках нових мисливських угідь вони поступово зайняли весь материк і, розділившись на безліч громад, заклали основи своєрідної американо-індіанської цивілізації. (слайд)
До приходу європейців індійські племена перебували на різному рівні розвитку. На більш високому щаблі перебували народи Мексики й Центральної Америки — майя, ацтеки. Вони займалися землеробством, мали розвинуте господарство і високу культуру.(слайд)
Індіанці майя досягли великих успіхів у будівництві. Їхні піраміди відрізняються не тільки складністю архітектури, але й абсолютно точною орієнтацією за сторонами світу. Астрономи майя вміли передбачати сонячні затемнення, періоди обертання Місяця і планет Сонячної системи. Ацтеки прийшли на Мексиканське нагір’я з півночі, із легендарної країни Астлан, тут вони заснували місто Теночтитлан.(слайд)
На півночі материка й у Ґренландії збереглися невеликі поселення ескімосів і алеутів, які з’явилися на материку пізніше індіанців і стали освоювати арктичні та субарктичні території. Усього їх нараховується близько 60 тис. осіб. слайд(робота з підручником)
Від XV ст. на материк стали прибувати переселенці з Європи. Іспанці на чолі з Е. Кортесом завоювали сучасну Мексику. До початку XVII ст. великою територією на східному узбережжі материка володіла Англія. У долині річки Св. Лаврентія влаштувалися французи.( Слайд)
Як і в Південній Америці, прихід європейців мав для корінних народів трагічні наслідки. Спроби колонізаторів поневолити аборигенів, використовувати їхню працю у своєму господарстві не мали успіху, і вони знищили більшість індіанців, а тих, хто залишився серед живих, відтіснили на найменш зручні для проживання території. І якщо до початку колонізації кількість індіанців становила близько 80—90 млн осіб, то два століття по тому вона скоротилася до 15 млн осіб, а в наш час становить близько 1,6 млн осіб. ( слайд)
Основну ж частину населення Північної Америки становлять нащадки переселенців із різних країн Європи: англійців, ірландців, іспанців, французів, німців.
У 1619 р. в Америку прийшов перший корабель із чорними невільниками з Африки. Сьогодні нащадки рабів — афроамериканці — становлять більш ніж 12 % населення США.
Чимало людей переселяються до США і Канади і в наш час. У цих країнах Північної Америки проживають багато наших співвітчизників: українська діаспора тут налічує близько як 2,5 млн осіб.
Таким чином, у результаті складного історичного процесу освоєння і заселення на материку сформувалося кілька етнічних груп населення.( слайд)
Американці європейського походження
|
Афроамериканці
|
Американці-аборигени
|
Представники мішаних рас
|
2. Кількість населення та його розміщення.
Великий приплив переселенців у XVIII—XIX ст. і досить високі показники народжуваності забезпечили швидке зростання кількості населення на материку. Однак, починаючи з другої половини ХХ ст., народжуваність стала знижуватися, у США і Канаді . Винятком є країни на півдні материка. Загальна кількість населення материка становить близько 483 млн осіб.
Розміщення населення по території материка є нерівномірним і залежить насамперед від історії заселення материка та його природних умов
Давайте з вами Відкриємо атласи, знайдемо карту «Густота населення світу». але перш ніж працювати з нею давайте пригадаємо як на карті позначається найбільша густота населення, а як найменша?
Завдання. За картами атласу: а) визначте райони найбільшої густоти населення;
б) найменшої густоти населення.
Поясніть причини нерівномірного розміщення;
У містах Північної Америки проживає близько 3/4 його населення. На Північноамериканському континенті розміщені найбільші міста світу: Мехіко (із передмістям близько 20 млн осіб), Нью-Йорк (7,5 млн), Лос-Анджелес (3,6 млн), Торонто (4,5 млн), Монреаль (3,4 млн). (слайд)
Отже ми встановили Що найбільш заселеними є південь і схід материка, найменш заселені території півночі та гір.
3. Політична карта.
У Північній Америці та прилеглих до неї островах. 23 незалежні держави, 14 з яких є острівними та 9 мають вихід до вод світового океану. Крім того на континенті розташовані 18 залежних територій, що належать 5 державам. Однак більшу частину території займають три великі держави: Канада, США і Мексика. З острівних держав найбільшою є Куба, розташована на однойменному острові та дрібних островах у Карибському морі.
(Виступ учнів які підготували міні проекти про найбільші держави материка)
Матеріали повідомлень учнів
США , Канада, Мексика
Ми з вами ознайомилися з найбільшими державами материка, їх природою населенням, та господарством
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Отже ми плідно попрацювали, а саме дізналися про історичне заселення материка, склад населення, кількість населення,…
А ще ми сьогодні на уроці дізналися:
1) Індіанці Північної Америки є представниками раси:
монголоїдної;
2) Найбільша за площею держава на материку Північна Америка:
) Канада.
3) Державною мовою Мексики визнана:
а) іспанська;
4) Найбільшим містом на материку вважається:
Мехіко
5) Більша частина населення Північної Америки проживає:
а) у містах;
6) Найбільша острівна держав … Куба
А тепер давайте покажемо на карті: найбільші держави материка, найбільшу острівну
державу, назвіть острівні країни Карибського моря, найбільші міста материка, які країни
омиваються водами трьох океанів.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Таким чином населення Північної Америки складається з представників різних рас, які заселили материк на різних етапах його історії,
Корінними жителями материка є індіанці та ескімоси, які належать до монголоїдної раси.
У Північній Америці розташовані США – одна з найбільших високорозвинених країн світу, Канада, Мексика та інші країни.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1) Опрацюйте параграф 42,43
2).Підготуйтеся до уроку тематичного оцінювання.
7. Оцінювання учнів( коментувати)