Тема: Наш край. Звенигород в ХІ – сер.ХІІІст.
Очікувані результати: називати найвизначніші події княжої доби з історії
Звенигороді; визначати тривалість подій; переказувати про діяльність
Володимира; наводити приклади історичних джерел; оцінювати
інформацію історичних джерел.
Основні поняття: Звенигород, „Повість минулих літ”, берестяні грамоти,
удільне князівство, Батевиця, Пробій, П’ятницьке урочище, та інші
топоніми.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: дидактичні матеріали, портрети князів, настінна карта, атласи.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Завдання учням:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
IV. Сприйняття та осмислення нового матеріалу.
План
1. Перша згадка про Звенигород.
2. Діяльність князя Володимирка.
3. Здобуття Звенигороді Батиєм.
Завдання до документа:
Клас об’єднується в дві групи.
І група.
2. Складання історичного портрету.
Учням дається текст з біографією і Пам’ятка складання портрету.
Демонструються фото макету П’ятницької церкви, вироби ремісників, портрет Володимира. (Див. додаток)
У 1124 році Володимирко ( батько майбутнього галицького князя Ярослава Осмомисла) заснував у Звенигороді столицю удільного князівства. Володимирко сприяв розвиткові ремісництва. Ремісники виготовляли продукцію для збуту на ринку. Князь розширив кордони свого князівства, збільшував внутрішній ринок. Через Звенигород проходили обози з товарами з різних давньоруських і іноземних міст, тут осідали приїжджі ремісники, вдосконалювали вироби місцевих майстрів.
За Володимирка зявились кам’яні монументальні споруди-храми і палац ХІІ ст. Було побудовано П’ятницьку церкву. Будучи людиною цілеспрямованою і жадібною до влади і багатства, Володимирко мав конфлікт з Ростиславом у 1126р., у зв’язку з тим, що Ростислав хотів забрати (причому справедливо) Перемишль та Белз. Похід Ростислава був невдалим.
У 1144р. Володимирко включив до своїх земельТеребовельську та Галицьку землі.
У 1144р. переносить столицю в Галич.
У 1152р. помирає в Галичі, а вся спадщина переходить до сина Ярослава Осмомисла.
Пам’ятка складання історичного портрету.
а) сучасників;
б) для нащадків?
3. ІІ група дітей опрацьовує перекази про ординську навалу і здобуття Звенигорода Батиєм, а також текст, який підтверджує дані з легенди. Розповідь учнів будується за допомогою фотографії „Здобуття Звенигорода Батиєм”. (Див. додаток)
Запитання до учнів:
V. Узагальнення та систематизація знань.
1) Які події з історії Звенигороді вас найбільше вразили і запам’яталися?
Чому?
VI. Домашнє завдання.
Скласти розповідь: Подорож у давній Звенигород”.
ІІ варіант
Урок проводиться у Звенигородському музеї. Урок-екскурсію ведуть учні старших класів (9-11).