Урок навчання грамоти 1 клас Тема. Звуки [ч], [ч'], буква Ч ч.

Про матеріал
Мета: закріпити артикуляцію звуків [ч] та [ч'], ознайомити учнів з OOП буквою Ч ч, що позначає ці звуки; удо¬сконалювати навички читання та виконання звуко-буквеного аналізу слів; виховувати пізнавальний інтерес до довкілля, до народних традицій.
Перегляд файлу

Урок навчання грамоти

1 клас

Тема. Звуки [ч], [ч'], буква Ч ч.

Мета: закріпити артикуляцію звуків [ч] та [ч'], ознайомити учнів з буквою Ч ч, що позначає ці звуки; удо­сконалювати навички читання та виконання звуко-буквеного аналізу слів; виховувати пізнавальний інтерес до довкілля, до народних традицій.

Обладнання: каса букв, фішки на позначення звуків; предметні малюнки, демонстраційна картка з буквою Ч ч; ро­бочий зошит із читання; велика картинка із зобра­женням печериці.

 

Хід уроку

 

І.   АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Запитання та завдання для учнів

Покладіть перед собою картки букв, які ми вивчили, у по­рядку абетки. Назвіть їх.

Які літери ми вивчили останніми?

Коротко охарактеризуйте букву Г г та букву Ґ ґ. Наведіть приклади слів із цими літерами.

Гра «Так чи не так?»

Діти слухають вислови вчителя і або підтверджують, або спростовують їх, даючи відповідні пояснення.

Щоб перетворити літеру Г г на Ґ ґ, треба до неї дописати вго­рі маленький хвостик. (Так.)

Букви Г г і Ґ ґ можуть стояти тільки на початку слова та все­редині. (Літера Ґ ґ справді рідко може стояти в кінці сло­ва, а от буква Г г може і завершувати слова. Наприклад: берег, пиріг.)

У слові ґелґотати дві букви Ґ ґ. (Так.)

В українській абетці буква Г г стоїть після Ґ ґ. (Навпаки спершу стоїть буква Г г, а за нею — Ґ ґ.)

Гра «Слухай звук — показуй букву!»

Педагог називає дітям звуки, якими позначаються знайомі  учням літери. Учні мають на кожен звук показувати картки із зображенням відповідної букви.

Ускладнений варіант гри: діти одночасно показують букву, як позначає названий учителем звук, та картку-фішку, що відповідає виду цього звука.

 

II.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Учитель. Сьогодні на уроці ми вивчимо ще одну нову літеру та познайомимося зі звуками, які позначає ця буква. А допоможе нам зробити це ось такий на перший погляд звичайний грибок, який називається, печеричка. Сама про себе печеричка розповідає так:

По-нашому я — печериця,

А по-французьки — шампіньйон.

Хоч куцонога, блідолиця,

Але витримую фасон.

(О. Підсуха)

 

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.  Виділення звуків [ч], [ч'] зі слів. Артикуляція звуків [ч], [ч'].

Учитель. Історія нашої печерички почалася досить просто. Учитель читає дітям текст (за 3. Мезантюк, буквар, с. 120). Запитання та завдання за текстом

Про який грибок розповіла нам ця історія?

Із ким привіталася печеричка?

Промовте чітко та виразно слова печеричка, травичка, чу­дово, рогач, ніч. Який спільний приголосний звук мають ці слова? (Звук [ч].) Цей звук ми вимовляємо твердо, він твердий.

А тепер скажіть інші слова: вечір, чіпси, чіткий, калачі. Який звук ми чуємо в них? (М'який приголосний [ч1].)

Вимовте звуки [ч] і [ч1] якомога виразніше та чіткіше.

Коли промовляють: «Ч-ч-ч!»? (Коли хочуть когось заспокої­ти, закликають до тиші.)

Ми можемо вимовити звуки [ч], [ч'] голосно? (Ні.)

Педагог звертає увагу учнів на те, що під час вимови заданих звуків губи розтягнуті, а кінчик язика торкається горбочків над верхніми  зубами; під час вимови м'якого звука [ч'] середина язика піднімається трохи вище, до твердого піднебіння.

 

Гра «Злови звук!»

Учитель читає віршик. Діти плескають у долоні на кожне слово, у якому чується звук [ч].

                        Чаєчка кигиче,

                        Чаєняток кличе.

                        Чорна ніч блукала —

          Чумаків наслала.

          Чумак варить кашу,

          Чаєняткам каже: —   

          Чуйте-наслухайте:

          Чимдуж утікайте.

                              (Г. Храпач)

Ознайомлення з буквою Ч ч.

Педагог показує учням демонстраційні картки з буквою Ч ч. Учитель називає літеру Ч ч та повідомляє, що ця буква позначає при письмі звуки [ч] та [ч'].

Учитель. Подивіться на велику і малу літери. Чи схожі вони? Яка цифра спадає нам на думку, коли ми бачимо букву Ч ч?

         А Ч ч — це літера чудна,

         Хоч її можна прочитати,

         Четвірку часто нам вона

         На вигляд може нагадати. (В. Сухар)

 

Фізкультхвилинка.

Робота з букварем (с. 120-121).

1) Розгляд звукової та буквеної схем до слова печеричка. Пояс-
нення звука [ч] та букви Ч ч в заданому слові.

2) Читання.

Утворення й читання прямих та обернених складів і сполучень букви Ч ч з двома літерами на позначення голосних звуків за про­меневими схемами.

Побудова односкладових слів і читання їх за стрілкою: жук, кіт, туш, шум, мак (цю вправу виконують діти, яким відомі поки що не вивчені на уроках літери  Ж ж та Ш ш). Аналогічне завдання можна запропонувати учням, зображуючи подібну схему на дошці з використанням букви Чч:ч—> а —> н —>і—> ч —> у —> б —> а Утворені слова: чан, ніч, чуб, бас.

Читання складів та слів з буквою Ч ч.

3) Розгляд предметних малюнків (с. 121), пояснення їх змісту; чебрець, черешні, чорнобривці, порічки, черепахи. Звуковий аналіз побудова звукових схем слів черешні, порічки. Порівняння складе- них схем зі схемами в підручнику. Викладання слова порічки допомогою каси букв.

6. Виконання завдань за робочим зошитом (с. 29).

Розгляд ілюстрації, пояснення місця букви Ч ч у відповідному слові. Розбір звукової схеми до слова черепаха. Друкування великої та малої букв Ч, ч.

7. Ознайомлення з текстом (за А. М'ястківським, буквар, с. 121).
Педагог читає учням оповідання.

Запитання за текстом

Про яке свято розповідається в тексті?

Як називається вечір напередодні Різдва?

Які слова з буквою Ч ч ви зустріли в оповіданні? Назвіть їх. (Вечеря, в'язочка, печериці, пшеничка, смачна.)              «

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

Запитання до учнів

-  Яку нову букву ми сьогодні вивчили?

-  Які звуки позначає ця літера?

  -  На що схожа буква Ч ч?

 -  Які слова з цією буквою вам запам'яталися?

 

docx
Додано
10 серпня
Переглядів
341
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку