Тема уроку: Велика буква Щ. Читання слів, речень і тексту з вивченими літерами.
Мета уроку: формувати уміння читати вголос текст переважно цілими словами, виявляти у процесі читання розуміння значень більшості слів, правильно інтонувати речення, переказувати близько до змісту прочитаний текст, висловлювати власне ставлення до прочитаного, створювати власне висловлювання, знаходити візуальну та вербальну інформацію у підручнику;
застосовувати знання про структуру тексту, співвідносити заголовок до тексту, ілюстрацію зі змістом тексту, добираючи власний заголовок;
розвивати самостійність, уважність, культуру мовленнєвого етикету, спостережливість, кмітливість,працьовитість,навички комунікативної культури;
збагачувати словниковий запас учнів за допомогою спостереження за лексичним значенням слів;
формувати уявлення про Батьківщину;
виховувати гордість за Україну, любов до рідного краю.
Очікувані результати:
Предметні знання, практичні уміння та навички:
- учні добре сприймають усну інформацію, можуть відтворити її у власному висловлюванні;
- добре володіють діалогічним мовленням, працюючи в парах;
-добре володіють монологічним мовленням, переказуючи текст;
-читають текст вголос переважно цілими словами;
-розуміють лексичний зміст і значення більшості слів;
-правильно інтонують речення під час читання, визначають тип розділових знаків;
-добирають до тексту заголовок, відповідають на запитання за змістом прочитаного;
-вміють ділити слова на склади, правильно вживаючи наголос;
-співвідносять звуки і букви, правильно їх вимовлять;
-мають уявлення про звуки і букви, розрізняють голосні і приголосні, тверді і м’які приголосні звуки;
-упізнають і розрізняють слова – назви предметів, ознаки предметів, дії предметів, ставлять до них запитання.
2. Формування компетенцій:
-соціальні ( готовність брати на себе відповідальність);
-комунікативні ( опанування важливості в роботі та суспільному житті усного спілкування);
-саморозвиток та самоосвіта;
-компетенції, що реалізуються у прагненні та здатності до раціональної продуктивної та творчої діяльності.
Навчально-методичне забезпечення, що використовувалось під час навчального заняття: підручник К. Пономарьова « Українська мова. Буквар. Ч.2», , ілюстрації за темою, презентація за темою уроку, смайлики.
Тип уроку: комбінований урок.
Освітні галузі: мовно-літературна.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Організація класу.
Слайд 1-2. Організація класу.
Знову день почався, діти,
всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішити-
кличе в подорож дзвінок.
ІІ. Актуалізація знань.
1) Робота з чистомовкою.
Слайд 4. Робота з чистомовкою.
Па-па-па-розсипана крупа.
2) Повторення вивченого.
Яку букву вивчили на попередньому уроці?
Які звуки позначає буква щ?
Назвіть слова зі звукосполученням [шч].
Слайд 5. Гра «Упіймай звуки [шч]».
Слайд 6. Прочитай склади. З'єднай їх з відповідними малюнками.
3) Читання складів та слів з вивченими буквами.
Слайд 7. Читай швидко.
ІІІ. Основна частина.
1. Повідомлення теми уроку. Очікування.
Сьогодні на уроці читання ми познайомимось з великою друкованою буквою «щ», удосконалювати вміння робити звуковий аналіз слів, вчитися читати та будувати речення.
2. Оформлення стіни слів: щасливий щука хрущ горщик щавлик Батьківщина.
Слайд 8. Стіна слів. Словникова робота.
Учитель поповнює стіну слів новими словами: щасливий щука горщик щавлик Батьківщина.
3. Бесіда за малюнком (с.60).
Перед ознайомленням учнів з великою друкованою буквою Щ проводиться бесіда за малюнком на с. 60, у процесі якої учні розповідають, що зображено на малюнку, де проходить дорога (біля села), що означає напис на табличці (назва села). Далі можна запитати, які ще назви сіл відомі учням, з якої букви їх треба писати, коли ще вживається велика літера.
Бесіда за малюнком.
-Що зображено на малюнку?
-Де проходить дорога?
-Що означає напис на табличці?
-Які ще назви сіл відомі вам?
-З якої букви їх треба писати?
-Коли ще вживається велика літера?
4. Вдосконалення вміння читати слова з вивченими буквами.
Слайд 9. Прочитай склади.
5.Робота з підручником
Виконуючи завдання Читалочки, учні вправляються в читанні слів з буквою «ща». Під час першого читання пояснюють, що ці слова називають, чому вони надруковані з великої літери. Потім читають ці слова ще кілька разів: зверху вниз, знизу вгору і по рядах.
6. Вдосконалення вміння читати слова з вивченими буквами.
6.1. Прочитай разом зі Щебетунчиком і доповни слова.
У процесі першого читання чистомовки Щебетунчика учні добирають кінцівку кожного речення і друкують дібрані слова в поданих клітинках. Потім читають чистомовку ще кілька разів ланцюжком та хором, прискорюючи темп читання.
7. Робота зі словниковими словами.
Під час виконання наступного завдання учні ознайомлюються зі значенням слів щедрий і щасливий. Після читання і пояснення значення кожного з них варто запропонувати дітям скласти з ними речення чи словосполучення.
Фізкультхвилинка.
8. Вдосконалення вміння читати слова з вивченими буквами.
Слайд 10. Спускайся з гірки, читаючи вірш
У наступному завданні діти, спускаючись з гірки, читають вірш Після першого читання варто запитати, який малюнок вони намалювали б до цього вірша, який заголовок придумали б віршеві. Далі варто прочитати вірш ще кілька разів (ланцюжком, хором) і, за бажанням, вивчити напам’ять.
Це моя Україна
Зацвітає калина,
Зеленіє ліщина,
Степом котиться диво-луна,
Це моя Україна,
Це моя Батьківщина,
Що, як тато і мама, одна.
9. Робота з текстом.
Робота над текстом, поданим у наступному завданні, розпочинається з читання його вчителем. Учні читають разом із ним. Після першого читання варто запитати, які слова в тексті дітям не зрозумілі, і пояснити їх значення.
Потім провести бесіду за змістом тексту:
- Між ким відбулася розмова?
-Про що запитала дитина?
- Як утворилося слово Батьківщина?
- Що таке Батьківщина?
- Як називається наша Батьківщина?
- Що ви знаєте про нашу Батьківщину, про головне місто нашої Батьківщини, її символи, відомих людей України?
Далі здійснюється читання тексту ланцюжком – кожний учень читає одне речення. Потім можна відтворити розмову між мамою і дитиною по ролях. Насамкінець, варто запропонувати учням придумати заголовок до тексту.
Прочитай текст різними способами.
ІV. Заключна частина. Рефлексія.
1. Підсумок уроку. Гра «Конструктори або Склади слова».
— З букв слова щасливий утворіть нові слова.
Слайд 11. Гра «Конструктори або Склади слова».
слива, вал, лис,вила,лай, вищий
2. Гра «Картинка заблукала». Слайд 12
— Назви усі картинки.
Назви усі картинки. На яку літеру починаються майже усі тобою названі слова? Скажи, яка картинка зайва? Чому? (Зайва шуба – бо вона починається на букву Ш)
3. Рефлексія. Вправа «Мікрофон».
- Яку букву вивчали на уроці?
- У яких випадках використовуємо велику букву Щ? (щоб записувати імена, прізвища, клички тварин, назви міст, сіл, перше слово в реченні).
Потім запропонувати дібрати слова, які пишуться з великої букви Щ.
5. Рефлексія.
Слайд13. Рефлексія. Поділися своїми враженнями від уроку.