Урок навчання грамоти " Письмо слів з апострофом"

Про матеріал
Різноманітні завдання, які допоможуть в опануванні даної теми . Притаманний для учнів 1 класу, але деякі завдання можна використовувати у 2 класі для узагальнення.
Перегляд файлу

Тема.  «Письмо слів з апострофом»

Мета: навчати дітей писати слова з апострофом; розвивати вміння аналізувати звуко-буквений склад слова, удосконалювати слухо-вимовні навички учнів, мовлені дітей.

Додаткове обладнання: м'ячі для різних ігор або їх зображення (футбол ний, баскетбольний, тенісний, більярдний, волейбол ний тощо).

   

ХІД УРОКУ

І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Вправа «Настрій»    

ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Бесіда за матеріалами уроку читання.

- Який надрядковий знак ми вивчали на уроці читання?( Апостроф)

- Прочитайте склади парами. Чим відрізняються вони на слух?

вя         пя        мя        ря

в'я        п'я        м'я        р'я

- Який звук позначає буква л в першому рядку складів? Що вона «допомагає» позначати попереднім буквам?

- Які звуки позначає буква я- в другому рядку складів? (Звуки [й],[а].)

- Який знак «допомагає» букві   л, позначати звукосполучення [йа]? (Апостроф.)

- Які звуки позначають перші букви в цих словах? (Тверді приголо­сні.)

- Коли вживається апостроф в писемному мовленні? (Після букви, що позначає твердий приголосний звук, перед буквами я, ю, є, ї, що позначають буквосполучення [й'а], [й'у], [й'е], [й'і].)

- Отже, на що вказує апостроф у складах другого рядка? (Апостроф указує на те, що буква я позначає звукосполучення [й'а].)

2. Повторення вивчених звуків і букв

— Які «незвичайні» українські звуки ми вивчали на минулих уроках читання? Повторіть хором за мною приголосні [дз] — [дз’], [дж].

— Як ці звуки позначаються на письмі буквами? Наведіть приклади слів з цими звуками.

— Прочитайте склади, надруковані на дошці.

за — дза  зу — дзу  жо — джо  же — дже

зи — дзи  зі — дзі  жа — джа  жу — джу

зо — дзо  зе — дзе  жи — джи  жі — джі

3. Бесіда

На дошці записані розділові знаки: . , ! ?

— Назвіть розділові знаки.

— Які з них ставляться в кінці речення?

— Подумайте і поставте потрібний розділовий знак.

Мама купила нову іграшку (.)  До якого уроку ви приготувалися (?)  Як гарно в лісі (!)

4.  Звуко-буквений аналіз слова.

- Послухайте скоромовку.

- Про яку рослину в ній ідеться?

Посадила м'яту мати,

Пахне м'ята коло хати.

Буду м'яту поливати,

Хай цвіте пахуча м'ята.

- Зробіть звуко-буквений аналіз слова м'ята.

- Накресліть схему.

- Позначте звуки відповідними буквами.

- Який знак необхідно додати, щоб указати, що буква я, позна­чає звукосполучення [йа], а буква иь — твердий приголосний звук [м]?

5. Читання складів із буквами я, ю, є, ї

— У словах дзижчали, джмелик, бджілка дві букви позначають один звук. А чи буває навпаки, щоб одна буква одночасно позначала два звуки? Назвіть такі літери. (Букви щ, я, ю, є, ї.)

— Чим відрізняється від названих букв літера щ?

— Прочитайте пари складів, надруковані на дошці.

яб — бя  юр — рю  єн — нє  їж

ял — ля  ют — тю  єл — лє  їз

— Коли букви я, ю, є, ї позначають звукосполучення [йа], [йу], [йе], [йі]? (На початку складу.)

— Яку «роботу» виконують ці букви в інших складах? (Позначають голосний звук і пом’якшують попередній приголосний.)

— Чому у складів із літерою ї немає пари? (Вона не вказує на м’якість приголосного звука разом зі звуком [і]. Цю «роботу» виконує літера і)

IIІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми ознайомимося не з буквою, а знаком, який допомагає правильно читати слова з літерами я, ю, є, ї. Його назву ви прочитаєте, розгадавши кросворд.

1) Увесь колючий, непосидючий.

Коли лякається, клубочком згортається. (Їжак)

2) Гуркотить, стукотить,

Немов сто коней біжить. (Поїзд)

3) Уночі гуляє,

Вдень спочиває.

Має круглі очі,

Бачить серед ночі. (Сова)

4) Горить, палає,

Втоми не знає. (Сонце)

5) Очима бачиш,

Руками не візьмеш. (Тінь)

6) Маленький, чепурненький,

Крізь землю пройшов,

Собі шапочку знайшов. (Гриб)

7) Сірий, зубастий,

Полем гуляє,

Звірів лякає. (Вовк)

8) Фіолетова, рожева,

Біла, синя квітка ця.

А яка вона духмяна,

Як піднести до лиця. (Фіалка)

— Отже, сьогодні ви читатимете слова з апострофом, складатимете звукові моделі. Виконуючи різні завдання, ви будете розвивати читацькі навички, разом поміркуємо і розкриємо значення сім’ї в житті кожної людини.

IV ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Ознайомлення учнів з апострофом

— Послухайте вірш. Про кого в ньому йдеться?

Посадила м’яту мати.

Пахне м’ята біля хати.

Буду м’яту поливати —

Хай цвіте і пахне м’ята.

— Що посадила мати? (М’яту.) Де вона її посадила? (Біля хати, тобто на подвір’ї.)

— Чи подобається вам духмяний запах м’яти? Чи знаєте ви, навіщо цю рослину висаджують біля хати, висушують і складають у шафу з речами, заварюють із нею чай?

— Які ще квіти висаджуються традиційно біля української хати? (Мальви, чорнобривці, барвінок.)

— Виконайте звуковий аналіз слова м’ята.

— Ще раз назвіть звуки першого складу. Позначте їх відповідними буквами. Позначте буквами і звуки другого складу.

У першому складі учні позначають приголосний твердий звук [м] буквою м, а звукосполучення [йа], як вони навчені, — буквою я.

— Прочитайте перший склад, який ми надрукували.

Учні з’ясовують, що отримали склад мя, у якому м’який приголосний звук [м’] і голосний звук [а].

— Нам треба так позначити звуки, щоб буква я позначала звукосполучення [йа]. Коли вона виконує таку «роботу»? (На початку складу.)

— А зараз у слові звукосполучення [йа] стоїть не на початку складу, а після твердого приголосного звука [м]. Що ж нам робити?

— Щоб правильно записати слово м’ята, після букви — м треба поставити вгорі значок, подібний на кому. Це апостроф. Він указує, що буква м позначає твердий приголосний звук [м], а буква я читається так, щоб добре було чути сполучення звуків [йа].

— В українській мові знак апостроф указує на роздільну вимову в словах.

2Зображення апострофа в сітці зошита.

- Розгорніть прописи на с. 59. Які знаки написані в рамочці?

- Зверніть увагу: апостроф пишеться так само, як і кома, тільки на верхній лінії робочого рядка: легким дотиком ставиться крапка, по­тім ведеться невеличка дужечка вниз.

Учні пишуть знаки за зразком у прописах.

3. Письмо слів з апострофом.

- Подивіться на слова, написані на с. 59. Чим вони відрізняються від усіх слів, написаних раніше?

- Прочитайте перше слово

- Що воно означає?

- Складіть із ним речення.

- Що позначає буква Му у слові сім'я! А буква я-?

- Діти записують слово біля зразка за пунктиром і самостійно. Аналогічна робота проводиться зі словами об'єм, комп'ютер, від’їзд,

Відеофізкультхвилинка.

4. Гра «Впіймай слово»

Учні плескають у долоні, почувши слово з апострофом.

М’яч, буряк, п’ять, б’ють, бюро, пір’я, рядок.

3. Ознайомлення з написанням апострофа

Я такий же, як знак розділовий,

І відомий шкільній дітворі.

Дуже схожий я на кому

І пишусь не внизу, а вгорі.

4. Звуковий аналіз слів м’яч, п’є, в’ють

— Назвіть приголосні, що стоять перед апострофом.

— Які звуки позначають букви я, ю, є?

5. Розвиток мовлення учнів. Звуко-буквений аналіз слова.

— Відгадайте, що це.

Б'ють мене старі й малі

І в повітрі й на землі,

Та від цього не вмираю,

Тільки весело стрибаю.

(М'яч)

- Які бувають м'ячі?

- У які ігри з ними грають?

Під час відповідей дітей учитель виставляє різні види м'ячів або їх зо­браження. (Футбольний, волейбольний, баскетбольний, тенісний, пінг-понговий (настільний теніс), більярдний, для гри в регбі, дитячий.)

- Чим відрізняються ці м'ячі? Як залежить їх зовнішній вигляд від правил спортивної гри?

- Які спільні риси всіх м'ячів ви можете назвати? Які з них названі у вірші?

М'ячик — це вам не санчата,

Не пенал, не олівець.

Є в усіх речей початок,

Є в усіх речей кінець.

М'яч стрибає без упину

Із животика на спину,

Тільки що у нього де —

Ніхто в світі не знайде.

5. Письмо речень.

- Прочитайте перше речення в прописах; Що робить Мар'ян?

- Для якої гри в м'яч потрібна сітка

- Скільки разів використовується апостроф в реченні? У яких словах?

Учні  записують  речення  в  прописах.  Учитель  нагадує  дітям  про роз'єднане написання слів з апострофом.

— Прочитайте скоромовку, що написана на останньому рядку в пропи­сах. Які слова в ній римуються?

Учні вимовляють скоромовку хором у швидкому темпі, потім запису­ють її-у прописах.

6. Вибіркове списування.

— Подивіться на слова, що надруковані на дошці. У яких іменах треба
писати апостроф, а в яких — ні?

- Спишіть лише ті імена, у яких уживається апостроф. (Дем'ян, Мар'яна, Лук'ян.)

- Прочитайте вірш. Із чим порівнюється апостроф, на що він схо­жий?

П'явка, в'юн, пір'їна, в'ється — Знак апострофом цей зветься.

— Спишіть цей вірш. Зверніть увагу на написання слів у першому рядку.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

- Які слова ми писали сьогодні на уроці?

- Коли на письмі вживається апостроф?

Учитель слідкує за тим, щоб діти ні в якому разі не говорили, що апо­строф розділяє звуки.

1

 

doc
Додано
7 листопада 2023
Переглядів
214
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку