До розіграшу
залишилось:
17 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок навчання грамоти Тема. Буква Щ щ (ща). Звукосполучення [шч]. Друкування букв складів, слів.

Про матеріал

Тема. Буква Щ щ (ща). Звукосполучення [шч]. Друкування букв складів, слів.

Мета: вчити правильно, злито вимовляти два звуки [шч] і позначати їх однією буквою Щ, щ; читати слова та речення з цією літерою; розвивати вміння друкувати букву «Щ», склади таслова з нею; розширювати словниковий запас.

Перегляд файлу

Тема.  Буква Щ щ (ща). Звукосполучення  [шч].  Друкування букв складів, слів.

Мета:  вчити  правильно,  злито  вимовляти  два  звуки  [шч]  і  позначати  їх  однією  буквою Щ, щ;  читати  слова  та  речення  з  цією  літерою;  розвивати  вміння друкувати букву «Щ», склади таслова з нею; розширювати словниковий запас.

Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань.

1 виділення звуків [ш], [ч] та [шч] зі скоромовок

• На шафі — шапка, у шафі — шуба.

• На печі смачні та гарячі пшеничні калачі.

  У лузі журавлик щипав собі щавлик.

Купіть йому горщик — він зварить вам борщик.

2 активне вимовляння виділених звуків, спостереження за артикулюванням

— Чуємо і вимовляємо твердий звук [ш] у словах шафа, шапка, шуба;

твердий звук [ч] у словах смачні, пшеничніта

тверді звуки [шч] у словах щипав, щавлик, горщик, борщик.

3 умовне позначення твердих звуків [шч] (– –)

4 вправи на впізнавання звуків [шч] у заданих учителем словах

Гра  «Злови  звуки [шч]»  

Слова для гри: дощечка, щавель, мишка, щастя, щелепа, січень, ящірка, щит, лящ, ящик, тихше, борщ, плющ.

Знайомство збуквою  Щ

Робота над змістом казки про букву Щ ( Олексія Катрича.)

    Одного  разу  звуки  вийшли  на  берег  річки  зустрічати  ранок.

Нав коло було гарно й тихо. Тоненький серп місяця стомлено скотився за гору. Одна за одною згасали зірки на небі. легенький вітерець пробіг по верхівках очерету. Очерет здригнувся і зашумів:

ш-ш-ш. А всі маленькі мешканці, що жили в очереті,— черепашки,  каченятка,  рачки    йому  відповіли:  ч-ч-ч-ч-ч.  Це  означало:

дай нам ще трошки поспати. І всі почули, як навколо лунало: ш-ч-ш-ч-ш-ч-ш-ч-ш-ч, почали переглядатися між собою, а дехто почав затуляти вуха. Воно й справді неприємно слухати будь-які сварки.

   Невідомо, чим би все це скінчилося, якби не Сонечко. Воно, як завжди, піднялося над лісом своєчасно без ніяких нагадувань. Перші сонячні промінчики погладили все і всіх, хто зустрічав його з високо піднятою головою. Потім вони заглянули вниз на землю і приголубили кожну травинку, кожну билинку, кожну тваринку.

А  звукам  [шч],  які  ледве  не  посварилися  між  собою,  Сонечко сказало:

— Вам не сваритися між собою треба, а об’єднатися. Заживете спокійно, а Азбука отримає нову букву.

Тут Сонечко своїми промінцями щільно обняло два звуки [шч], зв’язало  стрічкою  і  бантик  опустило.  З’явилася  широка,  гарна, впевнена в собі буква Щ(«ща»).

Така щирість і щедрість Сонечка викликали щасливі посмішки у  всіх,  кому  пощастило  це  спостерігати.  А  що  робилося  навколо!

   Щавель улузі зазеленів. Кущі загойдали пташині гніздечка. Щиглик щебетав без відпочинку. Щука залишила у спокої карасиків.

Щогла міцно тримала на собі парус і щодуху несла маленький човен вперед, до щастя. Щенята намагалися залізти на щабель, щоб краще  роздивитися,  що  сталося,  хоч  лазити  зовсім  не  вміли.  Усі щітки  взялися  до  роботи,  змели  сміття,  всі  щепочки  до  купи.

А щуплий щур злякався і поклявся нікого і нічого не чіпати. Щербатий місяць теж хотів піднятися, щоб глянути, що діється навколо, та не зміг: старенький був уже.

І навіть вітрище ущух у кущах. Не свище вітрище — зачах.

І з  того  часу  гарна  буква  Щ  («ща»)  завжди  стоїть  на  місці,  де звучать поряд, разом звуки [шч]. Отже, два звуки позначає буква Щ («ща») — [шч].

Для чого в азбуці з’явилася нова літера?

— А як дітям уникати сварок? (Потрібно бути щедрими, щирими, добрими, як Сонечко в казці.

Дослідження великої та малої букв Щщ.

Читання складів

Ащ   ощ   ищ   іщ   ещ   ущ

Ща   що   щи   щі    ще   щу

Аналітичні і синтетичні вправи зі звуками [шч] та всіма голосними (утворення

та аналіз складів типу злиття): [шча]; [шчо]; [шчу]; [шче]; [шчі]; [шчи] та [ашч];

[ошч]; [ушч]; [ішч]; [ешч]; [ишч]

Читання слів

Хаща      кущ       щока       щука

Паща     кущик     щічки    борщ

  • Прочитайте слова в яких один (два) склад?
  • Прочитайте слова, які починаються на букву Щ.
  • Прочитайте слова у яких буква щ пишеться в середині слова?
  • Знайдіть слова до поданих схем  −O− − O , − O − −,  −O− − O −.
  • До яких слів не вистачає схем?

Друкування букв, складів, слів в зошиті.

Робота в підручнику с.64

-Відгадайте загадку:

В річці риба проживає-
Довгу морду вона має,
Гострі зуби, хижу вдачу –
В річці всі від неї плачуть.  (Щука)

-Викладіть звукову схему слова щука

Щука - хижа риба. Живе у прісній та злегка солонуватій воді. Може вирости до 1,5 метрів, та важити 35кг. Тіло у неї видовженої форми сіро-зеленого кольору.

Читання слів.

-Знайдіть подані слова на малюнку.

-Яких предметів немає на малюнку?

-Почитайте для друзів в групі ці слова.

Рефлексія

Яку букву вчили?  Що незвичайного в її звуковому значені?

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
6 грудня
Переглядів
31
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку