Урок навчання грамоти у 1 класі на тему "Буква "ща", позначення нею сполучення звуків [шч]

Про матеріал
Конспект уроку розроблений за програмою О. Я. Савченко на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ. Автори підручника: М. С. Вашуленко, О.В. Вашуленко. Проводиться за умовою використання презентації
Перегляд файлу

Тема.  Буква Щ щ (ща). Звукосполучення  [шч]

(За букварем М. С. Вашуленка, О. В. Вашуленко)

Мета Формувати предметні компетентності здобувачів освіти:

- ознайомити із буквою «щ» та її звуковим значенням;

- вчити  правильно,  злито  вимовляти  два  звуки  [шч]  і  позначати  їх  однією  буквою Щ, щ;

 виконувати звуко-буквений аналіз слів;

 - розвивати навички свідомого та виразного читання;

- збагачувати словниковий запас.

Формувати ключові компетентності та наскрізні навички дітей.

 Вчити встановлювати взаємозв’язки у природі та виховувати дбайливе ставлення до довкілля. Виховувати патріотичні почуття.

Хід урок

І. Організація до роботи

ІІ Мотивація навчальної діяльності

(Демонстрація навчальної презентації)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

ІV.Робота над новим  матеріалом

  1. Знайомство з буквою  Щ

- Послухайте казочку про щиру, добру, дружелюбну букву, яку розповів мені Щиглик

    Одного  разу  звуки  вийшли  на  берег  річки  зустрічати  ранок.

Навколо було гарно й тихо. Тоненький серп місяця стомлено скотився за гору. Одна за одною згасали зірки на небі. легенький вітерець пробіг по верхівках очерету. Очерет здригнувся і зашумів: ш-ш-ш. А всі маленькі мешканці, що жили в очереті,— черепашки,  каченятка,  рачки    йому  відповіли:  ч-ч-ч-ч-ч.  Це  означало: дай нам ще трошки поспати. І всі почули, як навколо лунало: ш-ч-ш-ч-ш-ч-ш-ч-ш-ч, почали переглядатися між собою, а дехто почав затуляти вуха. Воно й справді неприємно слухати будь-які сварки.

   Невідомо, чим би все це скінчилося, якби не Сонечко. Воно, як завжди, піднялося над лісом своєчасно без ніяких нагадувань. Перші сонячні промінчики погладили все і всіх, хто зустрічав його з високо піднятою головою. Потім вони заглянули вниз на землю і приголубили кожну травинку, кожну билинку, кожну тваринку.

А  звукам  [шч],  які  ледве  не  посварилися  між  собою,  Сонечко сказало:

— Вам не сваритися між собою треба, а об’єднатися. Заживете спокійно, а Азбука отримає нову букву.

Тут Сонечко своїми промінцями щільно обняло два звуки [шч], зв’язало  стрічкою  і  бантик  опустило.  З’явилася  широка,  гарна, впевнена в собі буква Щ(«ща»).

Така щирість і щедрість Сонечка викликали щасливі посмішки у  всіх,  кому  пощастило  це  спостерігати.  А  що  робилося  навколо!  Щавель у лузі зазеленів. Кущі загойдали пташині гніздечка. Щиглик щебетав без відпочинку. Щука залишила у спокої карасиків. Щогла міцно тримала на собі парус і щодуху несла маленький човен вперед, до щастя. Щенята намагалися залізти на щабель, щоб краще  роздивитися,  що  сталося,  хоч  лазити  зовсім  не  вміли.  Усі щітки  взялися  до  роботи,  змели  сміття,  всі  щепочки  до  купи. А щуплий щур злякався і поклявся нікого і нічого не чіпати. Щербатий місяць теж хотів піднятися, щоб глянути, що діється навколо, та не зміг: старенький був уже. І навіть вітрище ущух у кущах. Не свище вітрище — зачах.

  1. Робота над змістом казки про букву Щ ( Олексія Катрича.)

І з  того  часу  гарна  буква  Щ  («ща»)  завжди  стоїть  на  місці,  де звучать поряд, разом звуки [шч]. Отже, два звуки позначає буква Щ («ща») — [шч].

Для чого в азбуці з’явилася нова літера?

— А як дітям уникати сварок? (Потрібно бути щедрими, щирими, добрими, як Сонечко в казці.

  1. Вправи на впізнавання звуків [шч] у словах                    - Які ви запам’ятали слова із звуків [шч]? Я нагадаю вам, а ви за мною їх повторіть і спробуйте запам’ятати їх якомога більше: щавель, щабель і щебетати, щедрівка, щедрий і щеня, щасливий, щирий і щербатий, ще щітка, щепа і щока.
  2. Аналітичні і синтетичні вправи зі звуками  «Досліди віночок слів»   
  • Назвіть слова в яких один (два) склад?
  • Назвіть слова, які починаються на букву Щ.
  • Назвіть слова у яких буква щ пишеться в середині слова?
  • Знайдіть слова до поданих схем 
  • Знайдіть слова – назви рослин, тварин
  • Яке слово зайве?
  1. Поповнення словникового запасу

Щек, Щекавиця, щит, площа, Батьківщина

  1. Робота над загадками

-Відгадайте загадки 

1.Коли мене нема – чекають,

  Коли прийду – тікають. (Дощ)

2.В річці риба проживає-
Довгу морду вона має,
Гострі зуби, хижу вдачу –
В річці всі від неї плачуть.  (Щука)

-Створіть звукову схему слів-відгадок за допомогою «живих звуків»

Динамічна пауза

6. Знайомство із піснями-закличками

7. Робота у підручнику. Читання заклички

8.Складання хмари слів «Який дощ?»

9.Робота над віршем «Різнокольоровий дощ»

Читання.  Розв’язування проблемного питання: Чому дощ буває різнокольоровим?

Рефлексія

Яку букву вчили?  Що незвичайного в її звуковому значенні?

Додаткова інформація. Користь від хруща.Так, на їх личинки ловиться велика риба, а дорослих комах використовують у народній медицині. І личинки, і дорослі комахи служать кормом для комахоїдних птахів, їжаків, ящірок.                                                                                    Як гігантський щур допомагає людям? Це – не звичайний щур, а гамбійський хом’яковий. Завдяки чудовому нюху він шукає міни. Не гірше за собаку!              Прозорість. Це важливий показник чистоти води. Під прозорістю води розуміється її здатність пропускати світло і робити видимими предмети, що знаходяться на певній глибині. Прозорість води визначається кількістю містяться в ній механічних і хімічних домішок. Дощі бувають кольорові!

docx
Додано
20 березня 2023
Переглядів
329
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку