Урок навчання грамоти у 1-му класі на тему "Дзвінки приголосні звуки [З] та [З’] . Буква З"

Про матеріал

Розробка уроку навчання грамоти у 1-му класі, на якому діти знайомляться із новою буквою, її назвою та звуковим значенням; навчаються читати склади і слова з новою буквою; розвивають артикуляційно-слухові відчуття, уміння розрізняти тверді і м'які приголосні. Автор - Лямець С.П.

Перегляд файлу

Комунальна організація (установа, заклад)

«Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 7
Шосткинської міської ради в Сумській області»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок навчання грамоти у 1 – класі

на тему:

 

ДЗВІНКІ ПРИГОЛОСНІ

ЗВУКИ [З] ТА [З’] . БУКВА З.

 

 

 

 

Вчитель початкових класів

Лямець Світлана Петрівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Дзвінкі приголосні звуки [з] і [з’]

   Буква За

Мета: Ознайомити дітей з новою буквою, її назвою та звуковим                              значенням. Вчити читати склади і слова з новою буквою.               Розвивати в учнів артикуляційно-слухові відчуття, уміння               розрізняти тверді і м’які приголосні. Виховувати бережне               ставлення до природи, бажання зробити свою землю кращою.

Обладнання: Малюнки диких тварин зоопарку, картинки для звукового  аналізу слів (демонстраційні і індивідуальні) розрізні склади, овочі               у кошику, шаблони, зебри із зошита в лінійку. Незнайко і Знайко.

 

Хід уроку

Організація класу

 

- Стали, дітки і підтягнулись,

  До гостей во і повернулись

  Привітались, усміхнулись.

  На урок старання не забудьте взяти

  Сіли всі рівненько, будем працювати.

 

Мавна гімнастика

 

[т] «Кіт котив каток по току, коток упав на лапу коту…»

[д] «Дубові дрова дід рубає в саду під деревом старим».

- Які це звуки(Парні дзвінкі - глухі)

 

Перевірка д/з.

 

а) – Яку скоромовку вчили вдома?

- для чого люди саджають дерева, сади і парки?

Рослини – це чисте повітря,

  це багатий врожай,

  це краса навколо нас.

б) Гра «Збери кошик із рослин, що мають звуки [д]»

Дуб, виноград, смородина, гвоздика, троянда, помідор.

- Скільки складів у словах?

- Куди належать рослини?

Оголошення теми

 

 Рослина це частина живої природи. Сьогодні ми будемо вивчати її частину живої природи – тварин.

 До нас на урок прийшли Незнайко і Знайко. Разом з ними ми будемо досліджувати тих, у назвах яких є звук [з] і буква З. Її ми вивчимо сьогодні на уроці. Нам треба чітко і голосно вимовляти звуки, вчитись будувати звязні змістовні речення, виразно і чітко читати.

 

Підготовка до ознайомлення з новою буквою.

 

 Влітку сіренький, взимку біленький, довгі вуха має, швидко в ліс стрибає. (Зайчик)

 Заєць зілля зїв у Зіни.

- Який звук повторюється? [з – з]

- У яких словах він твердий, а в яких м’який?   Заєць,  з’їв,

          зілля,  Зіна.

- Як утворився? (передньоязиковий)

- Дзвінкий чи глухий?

- Назвіть парний йому. [з - с]

 

Розвиток фонематичного слуху:

 

- утворіть злиття і підберіть назви тварин:

з + а: заєць, коза, фазан, медуза

з + у: зубр, зозуля, козуля

з + е: зебра

з + я: зяблик

з + і: зірка морська

- Де стоїть звук? 

Звуковий аналіз викладання слів

 Загадки

  Ір.    ІІ р.    ІІІ р.

  Зозуля   береза   коза

1) Сіла пташка на дубку,

Завела своє ку – ку

(зозуля)

 

2) Маю плаття зелененьке,

Гнучкі,  нижні віти

Білу кору, стан тоненький

Як я звуся, діти?

(береза)

 

3) З бородою, а не чоловік

З рогами, а не бик

Х пухом, а не птах.

(коза)

- Перевірте по букварю, чи вірно виклали звукові схеми слів.

 

Ознайомлення з літерою З з (показати)

 

- З яких елементів складається?

- На яку вивчену літеру схожа?

 

Послухайте казку.

 

 Зустрілись якось після довгої розлуки букви В і З і… буква З раптом пропала. Всі спочатку злякались, стали її шукати, але потім здогадались, що букви після довгої розлуки обнялись. Ось буква З і пропала.

Друкування літери З з.

- Коли мі вживаємо велику З?

- А в яких прізвищах дітей нашого класу є З?

Разумейко, Козачок

Читання відкритих і закритих складів

Уз – гарбуз

Из – гриз

Із – віз, ліз, заліз

Фізкультхвилинка

Сірий зайчик сів і жде,

Тихо вушками пряде.

Сумно зайчику стоять,

треба трошки пострибать:

скік-скік, скік-скік, скік-скік, скік-скік!

Треба трошки пострибать

Пострибавши всім сідать.

Казка «Заєць і зяблик». (Читає вчитель)

 Вгорі на високій сосні жив Зяблик. А під сосною мале зайченя. Рано – вранці Зяблик причепурить своє гніздо, дзьобик почистить, а зайчик все спить. Прокинеться, враз згадає:

- Ой, проспав. Знову без капусти лишуся. Як ти рано встаєш, Зяблику, невже тобі солодка сни не сняться?

- Так, сняться, але матуся мені говорила:

- Щоб всього доволі мати треба рано вставати.

 

Який підібрати заголовок до тексту?

Заєць – сонько. Солодкі сни.

 

 

Гра «Погодуймо звірів».

- Попросимо у щедрої осені дарунків для тварин. На дошці записана їжа.

 Зяблик        капуста

 Зайчик        сіно

 Коза          зерно

 

Завдання Знайки.

 

Кіт Леопольд, - кіт незвичайний. Він любив не лише мишей ловити, а й слова. Та не прості слова, а слова – родичі.

- Прочитайте слова у стовпчиках і визначте, яке слово зайве, не с родичем.

1 – не з назвою тварин

2 – не означає дію

3 – зайве

4 – не відноситься до тварин

5 – не означає предмет

Знайка запитав у Незнайки про яких тварин ці пісеньки?

 

1.  Я коза дереза                  2. козенята – малята,

 півбока луплена                  Ваша мати прийшла,

 за 3 копи куплена                молочка принесла

 тупу – тупу ножками          (Вовк і 7 козенят)

 сколю тебе рожками

 (Коза - дереза)

 

   3. А прийду журавлику,

   А прийду, лебедику,

   До тебе в гості

   (Лисичка і Журавель)

 

  • Назви склади з літерою З

 

Робота над виразним читанням вірша «Лелеки»

 

- Як по іншому називають журавлів? Це дуже великі і красиві птахи, які занесені у Червону книгу України.

- Прочитайте запитальне речення.

- прочитайте в особах.

 

 

Ребус.

- А зараз ми з вами помандруємо … куди? Відгадайте ребус.

 

  О З О П Р А К

  2 1 3 4 6 5 7

 

Хто в ньому живе? Дізнайтесь із вірша.

 

Полосаті і конячки

Африканські ці конячки

Дуже добре вам стрибати

На луги серед трави

Розмальовані конячки

Розліновані конячки,

Наче зошити дитячі

Від копит до голови.

(зебра)

 

Гра «Розмалюй зебру узорами».

  • Складіть про неї речення.
  •  

 Бесіда «У зоопарку».

- Яких ви знаєте диких тварин, що живуть у нашій місцевості?

- Яких ви бачили в зоопарку?

- Чи доводилося вам кататися на поні?

Розгляд малюнків.

 Читання вчителем тексту.

- А чому ці тварини живуть не на волі?

Бо вони рідкісні і мешкають в далеких краях. Деяких залишилось дуже мало. Щоб вони не вимерли їх охороняють у заповідниках.

Асканія – Нова. Глухівський /зубри/.

 Читання тексту вчителем і учнями.

- Які тварини трапляються у цьому тексті?

Мавпи, ведмедики, слон, крокодил, пелікан, лелеки, леви, вовки,леопарди, орли, поні.

 Етимологічна екскурсія до зоопарку.

- А в кінці уроку я запрошую вас на екскурсію до етимологічного зоопарку. Тут ви дізнаєтесь, чому так називаються тварини і звідки пішла їх назва.

Лисиця. Раніше у слов’янській мові існувало слово «лиси»                  (жовтуватий). «залисіти» (пожовтіти). Хитрунку так назвали по               кольору її шерсті.

Вовк. Корінь цього слова той же, що і в словах «волочу», «тягну». Вовк               – хижа тварина, він тягає, краде домашню худобу. Це сильний і               невтомний звір, відомий своєю ненажерливістю, адже голодний               вовк може з’їсти від 2 до 10 кг м’яса.

 Напавши на здобич, він її розриває, рве. Тому первісна назва «вовк» означала «той, що роздирає, грабує», «грабіжник».

Заєць. Слово перейнято з польської мови і означає «плигун».

Лебідь. Так мене тому назвали,

 Що віддавно дивувались

 Моїй сніжній білизні

 У далекій стороні.

 Я не голуб сизокрилий

 Лебідь – значить «білий - білий».

Носоріг. З поміж інших тварин

 Всяк його впізнає:

 Із усіх тільки він

 Ріг на носі має.

 

Підсумок уроку.

 

- Яку нову букву ви сьогодні вивчили?

- які звуки вона позначає?

- Що нового дізналися про різних тварин?

- А що означають їх назви?

 Знайко прислав нам телеграму. Ось що в ній написано: Вставте вивчену сьогодні букву і прочитайте.

 

РОЗУМНИКИ! МИ ЗАДОВОЛЕНІ!

 

 Домашнє завдання.

 Вивчити вірш «Лелеки».

 

 

doc
Додано
15 січня 2019
Переглядів
1388
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку