Розробка уроку навчання грамоти у 1-му класі, на якому діти знайомляться із новою буквою, її назвою та звуковим значенням; навчаються читати склади і слова з новою буквою; розвивають артикуляційно-слухові відчуття, уміння розрізняти тверді і м'які приголосні. Автор - Лямець С.П.
Комунальна організація (установа, заклад)
«Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 7
Шосткинської міської ради в Сумській області»
Урок навчання грамоти у 1 – класі
на тему:
ДЗВІНКІ ПРИГОЛОСНІ
ЗВУКИ [З] ТА [З’] . БУКВА З.
Вчитель початкових класів
Лямець Світлана Петрівна
Тема: Дзвінкі приголосні звуки [з] і [з’]
Буква За
Мета: Ознайомити дітей з новою буквою, її назвою та звуковим значенням. Вчити читати склади і слова з новою буквою. Розвивати в учнів артикуляційно-слухові відчуття, уміння розрізняти тверді і м’які приголосні. Виховувати бережне ставлення до природи, бажання зробити свою землю кращою.
Обладнання: Малюнки диких тварин зоопарку, картинки для звукового аналізу слів (демонстраційні і індивідуальні) розрізні склади, овочі у кошику, шаблони, зебри із зошита в лінійку. Незнайко і Знайко.
Хід уроку
Організація класу
- Стали, дітки і підтягнулись,
До гостей во і повернулись
Привітались, усміхнулись.
На урок старання не забудьте взяти
Сіли всі рівненько, будем працювати.
Мавна гімнастика
[т] «Кіт котив каток по току, коток упав на лапу коту…»
[д] «Дубові дрова дід рубає в саду під деревом старим».
- Які це звуки(Парні дзвінкі - глухі)
Перевірка д/з.
а) – Яку скоромовку вчили вдома?
- для чого люди саджають дерева, сади і парки?
Рослини – це чисте повітря,
це багатий врожай,
це краса навколо нас.
б) Гра «Збери кошик із рослин, що мають звуки [д]»
Дуб, виноград, смородина, гвоздика, троянда, помідор.
- Скільки складів у словах?
- Куди належать рослини?
Оголошення теми
Рослина це частина живої природи. Сьогодні ми будемо вивчати її частину живої природи – тварин.
До нас на урок прийшли Незнайко і Знайко. Разом з ними ми будемо досліджувати тих, у назвах яких є звук [з] і буква З. Її ми вивчимо сьогодні на уроці. Нам треба чітко і голосно вимовляти звуки, вчитись будувати зв’язні змістовні речення, виразно і чітко читати.
Підготовка до ознайомлення з новою буквою.
Влітку сіренький, взимку біленький, довгі вуха має, швидко в ліс стрибає. (Зайчик)
Заєць зілля з’їв у Зіни.
- Який звук повторюється? [з – з’]
- У яких словах він твердий, а в яких м’який? Заєць, з’їв,
зілля, Зіна.
- Як утворився? (передньоязиковий)
- Дзвінкий чи глухий?
- Назвіть парний йому. [з - с]
Розвиток фонематичного слуху:
- утворіть злиття і підберіть назви тварин:
з + а: заєць, коза, фазан, медуза
з + у: зубр, зозуля, козуля
з + е: зебра
з + я: зяблик
з + і: зірка морська
- Де стоїть звук?
Звуковий аналіз викладання слів
Загадки
Ір. ІІ р. ІІІ р.
Зозуля береза коза
1) Сіла пташка на дубку,
Завела своє ку – ку
(зозуля)
2) Маю плаття зелененьке,
Гнучкі, нижні віти
Білу кору, стан тоненький
Як я звуся, діти?
(береза)
3) З бородою, а не чоловік
З рогами, а не бик
Х пухом, а не птах.
(коза)
- Перевірте по букварю, чи вірно виклали звукові схеми слів.
Ознайомлення з літерою З з (показати)
- З яких елементів складається?
- На яку вивчену літеру схожа?
Послухайте казку.
Зустрілись якось після довгої розлуки букви В і З і… буква З раптом пропала. Всі спочатку злякались, стали її шукати, але потім здогадались, що букви після довгої розлуки обнялись. Ось буква З і пропала.
Друкування літери З з.
- Коли мі вживаємо велику З?
- А в яких прізвищах дітей нашого класу є З?
Разумейко, Козачок
Читання відкритих і закритих складів
Уз – гарбуз
Из – гриз
Із – віз, ліз, заліз
Фізкультхвилинка
Сірий зайчик сів і жде,
Тихо вушками пряде.
Сумно зайчику стоять,
треба трошки пострибать:
скік-скік, скік-скік, скік-скік, скік-скік!
Треба трошки пострибать
Пострибавши всім сідать.
Казка «Заєць і зяблик». (Читає вчитель)
Вгорі на високій сосні жив Зяблик. А під сосною мале зайченя. Рано – вранці Зяблик причепурить своє гніздо, дзьобик почистить, а зайчик все спить. Прокинеться, враз згадає:
- Ой, проспав. Знову без капусти лишуся. Як ти рано встаєш, Зяблику, невже тобі солодка сни не сняться?
- Так, сняться, але матуся мені говорила:
- Щоб всього доволі мати треба рано вставати.
Який підібрати заголовок до тексту?
Заєць – сонько. Солодкі сни.
Гра «Погодуймо звірів».
- Попросимо у щедрої осені дарунків для тварин. На дошці записана їжа.
Зяблик капуста
Зайчик сіно
Коза зерно
Завдання Знайки.
Кіт Леопольд, - кіт незвичайний. Він любив не лише мишей ловити, а й слова. Та не прості слова, а слова – родичі.
- Прочитайте слова у стовпчиках і визначте, яке слово зайве, не с родичем.
1 – не з назвою тварин
2 – не означає дію
3 – зайве
4 – не відноситься до тварин
5 – не означає предмет
Знайка запитав у Незнайки про яких тварин ці пісеньки?
1. Я коза дереза 2. козенята – малята,
півбока луплена Ваша мати прийшла,
за 3 копи куплена молочка принесла
тупу – тупу ножками (Вовк і 7 козенят)
сколю тебе рожками
(Коза - дереза)
3. А прийду журавлику,
А прийду, лебедику,
До тебе в гості
(Лисичка і Журавель)
Робота над виразним читанням вірша «Лелеки»
- Як по іншому називають журавлів? Це дуже великі і красиві птахи, які занесені у Червону книгу України.
- Прочитайте запитальне речення.
- прочитайте в особах.
Ребус.
- А зараз ми з вами помандруємо … куди? Відгадайте ребус.
О З О П Р А К
2 1 3 4 6 5 7
Хто в ньому живе? Дізнайтесь із вірша.
Полосаті і конячки
Африканські ці конячки
Дуже добре вам стрибати
На луги серед трави
Розмальовані конячки
Розліновані конячки,
Наче зошити дитячі
Від копит до голови.
(зебра)
Гра «Розмалюй зебру узорами».
Бесіда «У зоопарку».
- Яких ви знаєте диких тварин, що живуть у нашій місцевості?
- Яких ви бачили в зоопарку?
- Чи доводилося вам кататися на поні?
Розгляд малюнків.
Читання вчителем тексту.
- А чому ці тварини живуть не на волі?
Бо вони рідкісні і мешкають в далеких краях. Деяких залишилось дуже мало. Щоб вони не вимерли їх охороняють у заповідниках.
Асканія – Нова. Глухівський /зубри/.
Читання тексту вчителем і учнями.
- Які тварини трапляються у цьому тексті?
Мавпи, ведмедики, слон, крокодил, пелікан, лелеки, леви, вовки,леопарди, орли, поні.
Етимологічна екскурсія до зоопарку.
- А в кінці уроку я запрошую вас на екскурсію до етимологічного зоопарку. Тут ви дізнаєтесь, чому так називаються тварини і звідки пішла їх назва.
Лисиця. Раніше у слов’янській мові існувало слово «лиси» (жовтуватий). «залисіти» (пожовтіти). Хитрунку так назвали по кольору її шерсті.
Вовк. Корінь цього слова той же, що і в словах «волочу», «тягну». Вовк – хижа тварина, він тягає, краде домашню худобу. Це сильний і невтомний звір, відомий своєю ненажерливістю, адже голодний вовк може з’їсти від 2 до 10 кг м’яса.
Напавши на здобич, він її розриває, рве. Тому первісна назва «вовк» означала «той, що роздирає, грабує», «грабіжник».
Заєць. Слово перейнято з польської мови і означає «плигун».
Лебідь. Так мене тому назвали,
Що віддавно дивувались
Моїй сніжній білизні
У далекій стороні.
Я не голуб сизокрилий
Лебідь – значить «білий - білий».
Носоріг. З поміж інших тварин
Всяк його впізнає:
Із усіх тільки він
Ріг на носі має.
Підсумок уроку.
- Яку нову букву ви сьогодні вивчили?
- які звуки вона позначає?
- Що нового дізналися про різних тварин?
- А що означають їх назви?
Знайко прислав нам телеграму. Ось що в ній написано: Вставте вивчену сьогодні букву і прочитайте.
РОЗУМНИКИ! МИ ЗАДОВОЛЕНІ!
Домашнє завдання.
Вивчити вірш «Лелеки».