Вчитель Валентина Пилипівна Чурилова
Тема. Закріплення звукового значення букви « ї». Опрацювання вірша Г.Чубач «Я живу в Україні»
Мета: продовжити формувати в першокласників уявлення про звуко-буквений аналіз слів; удосконалювати вміння учнів добирати за поданою схемою речення та за поданою звуковою схемою — слова; закріпити знання про написання великої літери у словах; вчити логічно і послідовно висловлювати свої думки; розвивати уяву, спостережливість, мовну культуру; виховувати почуття патріотизму, гордості за свою країну та її столицю.
Обладнання: звукові фішки; ілюстрації Києва; карта України, картки зі словами.
Тип уроку: урок-гра
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
— Сьогодні на уроці ми вирушимо на екскурсію по нашій рідній країні. але щоб її дістатися, нам треба пригадати все, що ми знаємо про букву Ї, правильно виконувати звуко-буквений аналіз слів, вправлятися у виразному читанні діалогу, збагачувати свій словниковий запас. Рухаючись до своєї мети, нам потрібно проїхати декілька станцій. А їхати ми будемо певним транспортом, до назви якого записана звукова модель. (поїзд)
— Скільки букв у слові? (5)
— Скільки звуків? (6)
— Чому у слові звуків більше, ніж букв? (Буква Ї завжди на письмі позначає два звуки: м’який приголосний [й] та голосний звук [і].)
Учні хором повторюють правило.
— Отже, поїдемо поїздом. Вперед!
III. Актуалізація опорних знань учнів
1. Станція « Скоромовна»
Їжак, їжаченя,
Їздять по гриби щодня.
Їжачиха помагає,
Сироїжки їм збирає.
Учні повторюють декілька раз: повільно, швидше, швидко.
2. Станція « Вибираївка»
— А ось станція — «Вибираївка». Серед поданих слів нам слід обрати лише ті, у яких є літера Ї,— вони нам потім стануть в пригоді.
На дошці — картки зі словами.
Київ, Україна, Андріївка, українка, українець, вулиця., небо, син, донька, українська
3. Станція «Складалочка»
— Молодці, рушаймо до наступної станції — «Складалочки» — зібрані слова візьмемо із собою!
На дошці картки з частинами слів : Укра-їна, Ки-їв, україн-ська, при-їхати краї-на, Андрії-вка)
- Складіть ці слова.
— Що ви примітили спільного в цих словах? (Є буква ї.)
— Складені слова ще знадобляться нам на наступній зупинці.
4.Станція «Розповідь»
— Їдемо до наступної станції — «Розповідь». Нам потрібно утворити текст зі складеними на попередній станції словами.
На дошці записаний текст, куди потрібно вставити картки зі словами попередньої вправи.
— А ось і текст, куди потраплять зібрані слова.
Ми живемо в чудовій (країні). Її назва (Україна). Люди розмовляють у ній (українською) мовою. Найголовніше місто( Київ). А ми живемо в селищі (Андріївка). Запрошуємо (приїхати) до нас в гості.
— Молодці! Ви впоралися із завдання.
- Діти подивіться на карту України.
Робота з картою України. Вчитель демонструє країну і столицю на картіУкраїни.
5.Зупинка «Відпочинок»
Фізкультхвилинка
Їдуть-їдуть поїзди
До столиці трудової,
В славне місто — Київ-град,
Що цвіте, мов пишний сад.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда про рідний край
Зупинка «Букварна»
2.Робота над віршем «Я живу в Україні»
А) Виразне читання вірша «Я живу в Україні» вчителем
Б) Словникова робота
Мила сторона, далина, блакить.
В) Читання дітьми вірша
Г) бесіда за змістом вірша
- Де я живу, в якій стороні?
- Хто мені усміхається?
- Якими словами автор називає сонце, вітер?
3. Конкурс «Кращий читач віршів»
-Від кожного ряду один учень виразно прочитає вірш.
4.Складання невеликої розповіді за малюнком в Букварі на с. 142
- Кого ви бачите на малюнку?
В якому одязі одягнені діти?
- Що робить дівчинка?
- Як слухає хлопчик дівчинку?
- Як ви думаєте, чому на малюнку так багато квітів?
5.Зупинка « Ігрова»
Діти пограємо в гру. Хто першим складе прислів’я, яке записане в книзі?
Гра «Склади прислів’я» с.142 ( Без верби й калини - немає України)
6.Зупинка «Розгублені букви»
На партах в дітей букви з яких треба скласти слова
ЖАЇ, ЇКАЖ, УКЇАРАН (робота в парах)
VI. Підсумок уроку
— Ось наша подорож добігає кінця.
— Яка літера допомогла вам прочитати багато слів? (Ї)
— Отже, рушаймо додому, на нас чекає відпочинок і невеликий сувенір на згадку про нашу подорож.( Символ України – гілочка калини).