Конспект уроку з навчання грамоти для першого класу за темою:Звук [ ш ] , позначення його буквою «ша». Звуковий аналіз слів. Мовно – логічні вправи. Опрацювання тексту «Школа».
Урок складено згідно підручника Українська мова. Буквар: підручник для
1 класу закладів загальної середньої освіти У 2 ч. Ч. 2 /Н.М. Кравцова, О.Д. Придаток - Тернопіль: Підручники і Посібники 2018
Тема уроку: Звук [ ш ] , позначення його буквою «ша». Звуковий аналіз слів. Мовно – логічні вправи. Опрацювання тексту «Школа».
Мета: ознайомити учнів із твердим звуком [ш], який не має парного м’якого;
Засоби навчання : підручник : Н.М. Кравцова, О.Д. Придаток « Українська мова Буквар» Ч. 2. с. 4 – 5, дидактичний матеріал, Лего – цеглинки, сюжетні малюнки: каштан, шишка, шарф, коні, ласти, школа
Зміст уроку
І. Організація класу до роботи.
- Посміхніться мені, один одному. Намалюйте в повітрі смайлик, у кого гарний настрій. Намалюйте сніжинку, кому не хотілося йти сьогодні в школу. Перевіримо на кінець уроку як змінився ваш настрій.
ІІ. Закріплення набутих знань:
Актуалізація опорних знань
- Пригадаємо звуки української мови, які ми вже вміємо записувати буквами. Назвіть букви, якими ці звуки можна записати.
- Чому деякі букви прикріплені до дошки блакитним (голубим) магнітиком, а деякі чорним? (Голосні звуки – голубим кольором, для асоціативного запам’ятовування, приголосні – чорним, й – червоним, він завжди м’який, я – голубим та червоним)
- Чому буква я прикріплена двома магнітиками?
- Який звук позначає буква «ь»? Яка її роль в мовлені?
- Що знаємо про букву й?
ІІІ.Підготовка до ознайомлення з новою буквою.
1. Робота зі скоромовкою
- Сьогодні, дітки, на уроці ми познайомимося з новою буквою. Якою? Зараз дізнаєтесь. Послухайте вірш і скажіть який звук найчастіше повторюється у ньому.
В горішнику горішина
Горішками обвішана.
Оришка і Тимішко
Струшують горішки.
- Який звук найчастіше повторювався у вірші?
- А хто які слова запам`ятав зі звуком [ ш ]?
2.Спостереження за артикуляцією утворення звука [ ш ]. Характеристика звука.
На схемах позначається однією горизонтальною рискою.
3. Робота з чистомовкою
Ша – ша – ша – бігає лоша,
Шу – шу – шу – шубу просушу,
Ша – ша – ша – миша в ліс пішла,
Шу – шу – шу – букву я нову пишу.
4. Позначення звука – буквою
- На що схожа буква «ша»? (Гребінець, тризуб…)
-Букво Е, поглянь в люстерко,
- Що там бачиш ?
- Етажерку!
-Ляж, будь ласка, на підлогу, підніми угору ноги.
- На що тепер схожа буква Е? На букву «ша»
Демонстрування картки з великою й малою (друкованою і рукописною) літерами, аналіз будови, викладення за допомогою конструктора букви. Пошук місця букви в касі.
Отож, звук [ ш ], а буква «ша»
5. Позитивні асоціації
- Хто в нашому класі «найбільше любить» букву Ш?
- Данилко, Тихін, Богданка, Михайлики.
- Чому?
- Тому, що їхні прізвища починаються з цієї букви.
- Штилик, Шевчук, Шишкін – згодна. А Михайлики?
- Міша – скорочений варіант імені. Плєшка, Янчишин – [ш] всередині.
- А які смачні асоціації виникають у вас з буквою ш?
(Шоколад, шпроти, шампіньйони, «Шуба» - салат…)
ІV. Фізхвилинка
V. Робота з підручником.
1. Гра «Оживи малюнок» с.4
- Що зображено в правому кутку сторінки?
- Що спільного в назвах цих предметів?
- В яку гру їх можна об’єднати з точки зору «Я досліджую світ»?
- Де ховається звук [ш] у цих словах?
Шишка каштан
- - - - - - -
2. «Прочитай швидко».
Робота зі складовими таблицями . Читання в прямому та зворотньому напрямках. Читання вгору – вниз .
3. Гра « Склади слова»
Шип+ ши + на = шипшина
Ши + шка = шишка
Ши + на = шина
Ма + ши + на = машина
По + ду + шка = подушка
Ду + ма = дума
4. Гра «Утвори нові слова»
а) «Слово в слові»
РОМАШКИ – мак, Рома, мошки, ром, рак, Омар, комар, кома, кошмар, кошик…
б) Ребус
шарф – арф + коні – ні + ласти – сти ?
( Школа)
VІ. Опрацювання тексту «Школа»
1. Робота з ілюстрацією
- Кого ми бачимо на малюнку?
- Що роблять діти?
- Що зображено на задньому плані?
- Що для вас означає школа?
- Який настрій у дітей?
- Який настрій у вас асоціюється зі словом школа?
2. Виразне читання вчителем
3. Перевірка сприйняття
- Як звати головну героїню розповіді?
- Як звати вчительку?
- Кого діти побачили на дереві біля школи?
4. Читання «буксиром»
5. Тестова перевірка знань
1) Головну героїню звали…?
а) Аріна б) Аліна
2) Машину з пластиліну ліпив…?
а) Артур б)Артем
3. Мишку – шкряботушку ліпила …?
а) Міланка б) Маринка
4. Вірш про волошку бубоніла…?
а) Мирослава б) Соломія
5. Що робили Мишко і Наталя?
а) Грали в шашки б) Грали у баскетбол
6. Що вчителька сказала робити учням коли пролунав дзвінок і у класі настала тиша?
а) Подивитися на шпаків, що сиділи на дереві б) Записати у зошиті: «До нас прилетіли шпаки»
VII. Підсумок уроку