Розробка уроку з Навчання грамоти: Звук [ ш ] , позначення його буквою «ша».

Про матеріал

Конспект уроку з навчання грамоти для першого класу за темою:Звук [ ш ] , позначення його буквою «ша». Звуковий аналіз слів. Мовно – логічні вправи. Опрацювання тексту «Школа».

Урок складено згідно підручника Українська мова. Буквар: підручник для

1 класу закладів загальної середньої освіти У 2 ч. Ч. 2 /Н.М. Кравцова, О.Д. Придаток - Тернопіль: Підручники і Посібники 2018

Перегляд файлу

Тема уроку: Звук [ ш ] , позначення його буквою «ша». Звуковий аналіз слів. Мовно – логічні вправи. Опрацювання тексту «Школа».

Мета:  ознайомити  учнів  із  твердим  звуком  [ш],  який  не  має  парного  м’якого; 

  • навчити  правильно  артикулювати  звук  [ш]  та  аналізувати  його;
  • ознайомити  учнів  з  буквами Ш, ш(«ша»);
  • удосконалювати навички звукового та звуко – буквеного  аналізу слів;
  • збагачувати  активний  і  пасивний  словник  учнів; 
  • розвивати  усне  мовлення,  пам’ять,  увагу
  • виховувати бажання вчитися в школі

Засоби навчання : підручник : Н.М. Кравцова, О.Д. Придаток « Українська мова Буквар»  Ч. 2. с. 4 – 5, дидактичний матеріал, Лего – цеглинки, сюжетні малюнки: каштан, шишка, шарф, коні, ласти, школа

                                           Зміст уроку

І. Організація класу до роботи.

- Посміхніться мені, один одному. Намалюйте в повітрі смайлик,  у кого гарний настрій. Намалюйте сніжинку, кому не хотілося йти сьогодні в школу.  Перевіримо на кінець уроку як змінився ваш настрій.

ІІ. Закріплення набутих знань:

Актуалізація опорних знань

- Пригадаємо звуки української  мови, які ми вже вміємо записувати буквами.  Назвіть букви, якими ці звуки можна записати.

- Чому деякі букви прикріплені до дошки блакитним (голубим) магнітиком, а деякі чорним? (Голосні звуки – голубим кольором, для асоціативного запам’ятовування, приголосні – чорним, й – червоним, він завжди м’який, я – голубим та червоним)

- Чому буква я прикріплена двома магнітиками?

- Який звук позначає буква «ь»? Яка її роль в мовлені?

- Що знаємо про букву й?

ІІІ.Підготовка до ознайомлення з новою буквою.

1. Робота зі скоромовкою

- Сьогодні, дітки, на уроці ми познайомимося з новою буквою. Якою? Зараз дізнаєтесь. Послухайте вірш і скажіть який звук найчастіше повторюється у ньому.

В горішнику горішина

Горішками обвішана.

Оришка і  Тимішко

Струшують горішки.

- Який звук найчастіше повторювався у вірші?

- А хто які слова запам`ятав зі звуком [ ш ]?

2.Спостереження за артикуляцією утворення звука [ ш ]. Характеристика звука.

  • Приголосний
  • Глухий
  • Твердий

На схемах позначається однією горизонтальною рискою.

3. Робота з чистомовкою

Ша – ша – ша – бігає  лоша,

Шу – шу – шу – шубу  просушу,

Ша – ша – ша – миша  в ліс пішла,

Шу – шу – шу – букву  я нову пишу.

4. Позначення звука – буквою

- На  що  схожа  буква «ша»? (Гребінець, тризуб…)

-Букво Е, поглянь  в люстерко,

 - Що там бачиш ?

- Етажерку!

-Ляж, будь ласка, на підлогу, підніми угору ноги.

- На що тепер схожа буква Е? На букву «ша»

Демонстрування картки з великою й малою (друкованою і рукописною) літерами, аналіз будови, викладення за допомогою конструктора букви. Пошук місця  букви в касі.

Отож, звук [ ш ], а буква «ша»

5. Позитивні асоціації

 -  Хто в нашому класі «найбільше любить» букву Ш?

- Данилко, Тихін, Богданка, Михайлики.

- Чому?

- Тому, що їхні прізвища починаються з цієї букви.

-  Штилик, Шевчук, Шишкін – згодна. А Михайлики?

- Міша – скорочений варіант імені. Плєшка, Янчишин – [ш] всередині.

-  А які смачні асоціації виникають у вас з буквою ш?

(Шоколад, шпроти, шампіньйони, «Шуба» - салат…)

ІV. Фізхвилинка

V. Робота з підручником.

1. Гра «Оживи малюнок» с.4

- Що зображено в правому кутку сторінки?

Описание: C:\Users\home\Desktop\каштан.pngОписание: C:\Users\home\Desktop\шишка.jpg

 

 

 

 

 

- Що спільного в назвах цих предметів?

- В яку гру їх можна об’єднати з точки зору «Я досліджую світ»?

- Де ховається звук [ш] у цих словах?

 

Шишка        каштан

-    - -             -    - -    -

2. «Прочитай швидко».

Робота зі складовими таблицями . Читання в прямому та зворотньому напрямках. Читання вгору – вниз .

3. Гра « Склади слова»

Шип+ ши + на = шипшина

Ши + шка = шишка

Ши + на = шина

Ма + ши + на = машина

По + ду + шка = подушка

Ду + ма = дума

4. Гра «Утвори нові слова»

а) «Слово в слові»

РОМАШКИ – мак, Рома, мошки, ром, рак, Омар, комар, кома, кошмар, кошик…

б) Ребус

Описание: C:\Users\home\Desktop\коні1.jpgОписание: C:\Users\home\Desktop\ласти.jpg

Описание: C:\Users\home\Desktop\шарф.jpg

 

 

 

 

 шарф – арф                                  + коні – ні                            + ласти – сти ?

 ( Школа)

VІ. Опрацювання тексту «Школа»

1. Робота з ілюстрацією

- Кого ми бачимо на малюнку?

- Що роблять діти?

- Що зображено на задньому плані?

- Що для вас означає школа?

- Який настрій у дітей?

 - Який настрій у вас асоціюється зі словом школа?

2. Виразне читання вчителем

3. Перевірка сприйняття

- Як звати головну героїню розповіді?

- Як звати вчительку?

- Кого діти побачили на дереві біля школи?

4. Читання «буксиром»

5. Тестова перевірка знань

1) Головну героїню звали…?

а)  Аріна   б) Аліна

2) Машину з пластиліну ліпив…?

а) Артур   б)Артем

3. Мишку – шкряботушку ліпила …?

а) Міланка  б) Маринка

4. Вірш про волошку бубоніла…?

а) Мирослава  б) Соломія

5. Що робили Мишко і Наталя?

а) Грали в шашки  б) Грали у баскетбол

6. Що вчителька сказала робити учням коли пролунав дзвінок і у класі настала тиша?

а) Подивитися на шпаків, що сиділи на дереві  б) Записати у зошиті: «До нас прилетіли шпаки»

VII.  Підсумок уроку

  • З якою буквою ми сьогодні ознайомилися?
  • Який звук вона позначає на письмі? Як утворюється звук [ш]?
  • На що схожа буква «ша»? З яких елементів складається?
  • Що читали на уроці?
  • Які нові слова запам’ятали?
  • Які слова утворили?
  • Який ребус розгадали?
  • Чи вдалося на уроці нам добре попрацювати? Чи виникали труднощі? Як ми їх побороли?
  • Ось іще з однією буквою познайомилися. І п’ятеро учнів зраділи, бо «їхня улюблена буква» стала для нас відомою.
  • Чи змінився ваш настрій на кінець уроку?

 

 

 

 

docx
Додано
12 січня 2021
Переглядів
6636
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку