Тема уроку. Звук [й]. Мала буква й. Читання слів, речень і тексту з вивченими літерами.
( За підручником К. Пономарьова «Українська мова. Буквар»)
Мета уроку. Ознайомити учнів з малою друкованою буквою «ій», навчити її друкувати. Дослідити звук [й], удосконалювати вміння робити звуко-буквений аналіз слів. Формувати навичку читання, уміння складати речення за малюнком, упізнавати споріднені слова. Розвивати логічне мислення. Виховувати спостережливість, увагу до значення слів.
Обладнання: веселка зі смужок кольорового картону, букви-маски И та Й для сценки, алфавіт, зображення букв Йй, фішки для звукового аналізу.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Психоемоційне налаштування
- Добрий день, діти!
У цей ранковий добрий час
Я дуже рада бачить вас.
Уліво-вправо поверніться,
Один одному всміхніться.
Чи готові до уроку? Молодці!
2. Очікування
-
Починаємо урок читання. Чого ви очікуєте від уроку? (Вивчити нову букву, читати, виконувати цікаві завдання, дізнатися щось нове…)
-
Сподіваюся, що всі ваші очікування здійсняться.
ІІ. Основна частина. Вивчення нового матеріалу
-
Мотивація. Робота із загадкою
-
Діти, пропоную вам відгадати загадку:
Стрічка яскрава та барвиста
Із неба до землі вигинається,
Після дощу з’являється.
Як вона називається?
(Веселка, райдуга)
-
Чудово! Як швидко ви відгадали загадку. Справді, це – веселка або райдуга. Люди здавна раділи появі цього природнього явища після дощу, тому назвали його веселкою. А чи пам’ятаєте ви, скільки кольорів у райдуги? (7).
-
Домовмося так: за виконані завдання я даруватиму вам кольорову стрічку від веселки. Згодні?
-
Робота з чистомовкою
Ай-ай-ай – смачний гарячий чай,
Ій-ій-ій – рій чудових мрій,
Ий-ий-ий – зимовий день який!
Ай-ай-ай – люби свій рідний край!
Читання «луною» за вчителем, потім самостійно з пришвидшенням темпу.
-
Який звук найчастіше повторюється у чистомовці? ([й]) Правильно, з ним ми будемо працювати на уроці.
-
Повідомлення теми й завдань уроку
-
Подивіться уважно на український алфавіт і відшукайте букву, що стоїть перед буквою «к». (Й)
-
Так, це буква «ій» або «йот». Єдина буква української абетки, яку називають по-різному, обидві назви букви правильні. Ми сьогодні саме її будемо вивчати, навчимось її друкувати, читати з нею слова й речення.
-
Дослідження
-
Увага! Перше завдання райдуги: послухати мовну казку і провести дослідження.
-
Буква «ій» позначає звук [й], вимовте його. Чи є у вашому ротику перешкода при вимові? (Так). Перешкоду робить вигнутий язик, середня частина його піднімається до піднебіння, утворюючи щілину; через неї проходить видихуване повітря. (Учні зосереджуються на вимові звука [й]).
-
Отже, звук [й] – голосний чи приголосний? ( Приголосний)
-
Лінгвістична казка.
Ця казка про звук [й]. Він вирізняється серед приголосних, бо характер має м’який і позначає завжди м’який приголосний [=]. Але звук [й] дуже спритний, усюди встигає: і на початку слова, бува, стане – йод, йорж (учні вимовляють слова); і посередині може стояти – чайка, зайчик; і в кінці слова – край, лютий. Звук [й] дзвінкий і дружить з голосними. А ще він любить у піжмурки гратися! Разом з [а] ховається в букві я (учні перевіряють), з [у] – в букві ю, зі звуком [е] – у букві є, а зі звуком [і] – в українській букві ї. Незабаром ми вивчимо усі секрети звука [й].
-
Навчальна гра «Місце звука [й]»
-
Приготуйте руку, покажіть місце звука [й] у словах. (Учні на пальцях руки показують місце звука: на початку слова – великий палець, у кінці слова – відтягнутий мізинець, у середині слова – середні пальці).
Слова для гри: район, йогурт, Андрій, Йосип, чай, майонез, соловей, лійка, добрий, ялинка, райдуга.
-
Ви тепер упізнаєте звук [й], знаєте його секрети. Райдуга дарує вам червону стрічку. (Учитель прикріплює до дошки червону смужку, вирізану дугою).
-
Друкування малої букви й.
-
Веселка дає вам наступне завдання: навчитися друкувати малу букву й.
-
Розгляньте букву й. Зі скількох елементів вона складається? (З 4)
-
Порівняйте велику та малу букви Йй. Чим вони відрізняються? (Тільки розміром)
-
На яку букву схожа й? (На букву и)
-
Щоб не плутати букви й та и, послухайте про них вірш.
Підготовлені учні розігрують міні сценку:
-
Ей, малий, ти хто такий?
-
Я – не хто, я – буква «ій»!
Щоб мене не сплутать з и,
Я купив берет новий,
Не великий, не малий,
Подивіться, ось який!
-
Розгорніть зошит для друкування.
(Учитель показує зразок написання літери й.)
-
Дві палички по клітинках зверху-вниз, зверху-вниз, перетинка з правого верхнього кута до нижнього лівого. Над нею прогнутий елемент.
Учні друкують 7 букв й.
-
Надрукуємо ой, ай, ій, ий, йод.
-
Ви постаралися, надрукували правильно букви й та з’єднання з нею. Тому помаранчева смужка від райдуги ваша!
-
Звуко-буквений аналіз
-
Райдуга просить нас зробити звуко-буквений аналіз слова край.
[- - o =] – 1 скл., 4 зв.
к р а й – 4 б.
-
Чудово! Отримуйте жовту смужку від райдуги.
-
Робота з букварем. Складання речень за малюнками.
-
Нас чекає букварик. Розгорніть його на с.100.
-
Розгляньте ілюстрацію. Чи впізнали ви цей транспорт? Хто їздив на трамваї? Трамвай рухається по коліях за допомогою електроенергії.
-
Складіть речення за малюнком.
-
Назвіть звуки у слові трамвай.
-
Чи правильно позначили звук [й]?( [й] – завжди м’який.)
-
Розгляньте менші малюнки. Складіть речення про те, що роблять букви «ій».
-
До яких слів складено звукові моделі? (Майка, клей)
-
Де стоїть буква «ій» у цих словах?
-
За цікаві речення та правильно виконані завдання райдуга дає вам зелену смужку.
Фізкультхвилинка «Райдуга»
https://youtu.be/t7FLa2FF2AI
-
Читання слів з буквою «ій»
-
Переходимо до завдання Читалочки.
Слова читає добре читаючий учень.
Читання слів хором, індивідуально.
-
Вправа «Пошук»
-
Прочитайте слова за стрілками
-
Слова, що починаються буквою «ій»
-
Слова, що закінчуються буквою «ій»
-
Слова, які відповідають на питання що?
-
Слова, що відповідають на питання чий?
-
Слова, що називають дію
-
Слова, що складаються з трьох складів
-
Молодці! За правильно виконані завдання зі словами отримуєте від веселки блакитну смужку.
-
Читання речень.
-
Наступне завдання «Гірка».
Учні «луною» читають за вчителем речення по рядках.
-
Як можна назвати одним словом липу, сосну, клен? (Дерева)
-
Як можна назвати слова липа-липовий? (Родичі, споріднені)
-
Знайдіть ще слова-родичі (Сосна-сосновий, клен-кленовий)
Читання речень самостійно, вголос з прискоренням темпу
-
Прочитайте діалог. (Кілька пар учнів, хором дівчата-хлопці)
-
Чому мед липовий? (Бо бджілки збирають його з квітів липи)
-
Чому листок кленовий? (Тому що у сосни хвоїнки)
-
Ви впоралися з читанням речень, інтонацією, тому отримуєте від веселки синю смужку.
-
Робота з текстом
-
Попрацюємо з текстом. Розгляньте малюнок, про що у ньому буде йти мова? (Діти з татом запускають повітряного змія)
-
Мабуть, це дуже цікаво! Вам доводилося запускати змія?
-
Послухайте текст, доберіть до нього заголовок.
-
Сподобався вам текст? Про що розповідається у тексті? Отже, ми правильно здогадалися про зміст тексту.
-
Як назвемо текст? («Повітряний змій»)
-
Як звали дітей?
-
Хто змайстрував змія? Хто допомагав?
-
Що вони зробили зі змієм?
-
Які емоції були в дітей?
-
Прочитаємо окремі слова з тексту:
Майстер запускали
Змайстрував зраділа
Майстрували
-
Прочитайте окличні речення.
Читання тексту «ланцюжком», частинами (абзацами)
-
Цей текст підказує нам, як цікаво можна провести дозвілля з батьками.
-
За старання, виразне читання одержуєте фіолетову стрічку від веселки!
ІІІ. Заключна частина
-
«Хвилинка успіху»
-
Ми зібрали усі кольори райдуги! Назвімо їх.
-
А чи помітили ви, який звук останній у назвах кольорів веселки?( [й])
-
Придумайте ще назви кольорів зі звуком [й].
-
Пригадаймо вислів, що допомагає запам’ятати кольори веселки по порядку.
Чапля осінь жде завзято, буде сани фарбувати.
-
Рефлексія. Підсумок уроку.
-
Чи справдилися ваші очікування від уроку?
-
Яку букву ми вивчили? («ій»)
-
Який звук вона позначає? ([й])
-
Чим він особливий? (Завжди м’який приголосний, не має парного твердого)
-
Гарну райдугу ви зібрали! Здавна існує повір’я, що веселка символізує щастя, благословення. Будьте щасливі, діти! Дякую вам за роботу на уроці.
Звучить пісня «Веселка» Н.Май
https://youtu.be/9aM-gmKdLn0