Урок навчання грамУрок навчання грамоти «Звук [й]. Мала буква й. Читання слів, речень і тексту з вивченими літерами»

Про матеріал
Урок навчання грамоти розроблено відповідно до букваря К.Пономарьової. Учні дізнаються про секрети звука [й] та вивчають кольори веселки.
Перегляд файлу

Тема уроку. Звук [й]. Мала буква й. Читання слів, речень і тексту з вивченими літерами.

( За підручником К. Пономарьова «Українська мова. Буквар»)

Мета уроку. Ознайомити учнів з малою друкованою буквою «ій», навчити її друкувати. Дослідити звук [й], удосконалювати вміння робити звуко-буквений аналіз слів. Формувати навичку читання, уміння складати речення за малюнком, упізнавати споріднені слова. Розвивати логічне мислення. Виховувати спостережливість, увагу до значення слів.

Обладнання: веселка зі смужок кольорового картону, букви-маски И та Й для сценки, алфавіт, зображення букв Йй, фішки для звукового аналізу.

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Психоемоційне налаштування

- Добрий день, діти!

У цей ранковий добрий час

Я дуже рада бачить вас.

Уліво-вправо поверніться,

Один одному всміхніться.

Чи готові до уроку? Молодці!

 

2. Очікування

  •          Починаємо урок читання. Чого ви очікуєте від уроку? (Вивчити нову букву, читати, виконувати цікаві завдання, дізнатися щось нове…)
  •          Сподіваюся, що всі ваші очікування здійсняться.

ІІ. Основна частина. Вивчення нового матеріалу

  1. Мотивація. Робота із загадкою
  •          Діти, пропоную вам відгадати загадку:

Стрічка яскрава та барвиста

Із неба до землі вигинається,

Після дощу з’являється.

Як вона називається?

                     (Веселка, райдуга)

  •          Чудово! Як швидко ви відгадали загадку. Справді, це – веселка або райдуга. Люди здавна раділи появі цього природнього явища після дощу, тому назвали його веселкою. А чи пам’ятаєте ви, скільки кольорів у райдуги? (7).
  •          Домовмося так: за  виконані завдання я даруватиму вам кольорову стрічку від веселки. Згодні?
  1. Робота з чистомовкою

Ай-ай-ай – смачний гарячий чай,

Ій-ій-ій – рій чудових мрій,

Ий-ий-ий – зимовий день який!

Ай-ай-ай – люби свій рідний край!

Читання «луною» за вчителем, потім самостійно з пришвидшенням темпу.

  •          Який звук найчастіше повторюється у чистомовці? ([й]) Правильно, з ним ми будемо працювати на уроці.
  1. Повідомлення теми й завдань уроку
  •          Подивіться уважно на український алфавіт і відшукайте букву, що стоїть перед буквою «к». (Й)
  •          Так, це буква «ій» або «йот». Єдина буква української абетки, яку називають по-різному, обидві назви букви правильні. Ми сьогодні  саме її будемо вивчати, навчимось її друкувати, читати з нею слова й речення.
  1. Дослідження
  •          Увага! Перше завдання райдуги: послухати мовну казку і провести дослідження.
  •          Буква «ій» позначає звук [й], вимовте його. Чи є у вашому ротику перешкода при вимові? (Так). Перешкоду робить вигнутий язик, середня частина його піднімається до піднебіння, утворюючи щілину; через неї проходить видихуване повітря. (Учні зосереджуються на вимові звука [й]).
  •          Отже, звук [й] – голосний чи приголосний? ( Приголосний)
  1. Лінгвістична казка.

Ця казка про звук [й]. Він вирізняється серед приголосних, бо характер має м’який і позначає завжди м’який приголосний [=]. Але звук [й] дуже спритний, усюди встигає: і на початку слова, бува, стане – йод, йорж (учні вимовляють слова); і посередині може стояти – чайка, зайчик; і в кінці слова – край, лютий. Звук [й] дзвінкий і дружить з голосними. А ще він любить у піжмурки гратися! Разом з [а] ховається в букві я (учні перевіряють), з [у] – в букві ю, зі звуком [е] – у букві є, а зі звуком [і] – в українській букві ї. Незабаром ми вивчимо усі секрети звука [й].

  1. Навчальна гра «Місце звука [й]»
  •          Приготуйте руку, покажіть місце звука [й] у словах. (Учні на пальцях руки показують місце звука: на початку слова – великий палець, у кінці слова – відтягнутий мізинець, у середині слова – середні пальці).

Слова для гри: район, йогурт, Андрій, Йосип, чай, майонез, соловей, лійка, добрий, ялинка, райдуга.

  •          Ви тепер упізнаєте звук [й], знаєте його секрети. Райдуга дарує вам червону стрічку. (Учитель прикріплює до дошки червону смужку, вирізану  дугою).
  1. Друкування малої букви й.
  •          Веселка дає вам наступне завдання: навчитися друкувати малу букву й.
  •          Розгляньте букву й. Зі скількох елементів вона складається? (З 4)
  •          Порівняйте велику та малу букви Йй. Чим вони відрізняються? (Тільки розміром)
  •          На яку букву схожа й? (На букву и)
  •          Щоб не плутати букви й та и, послухайте про них вірш.

Підготовлені учні розігрують міні сценку:

  •          Ей, малий, ти хто такий?
  •          Я – не хто, я – буква «ій»!

Щоб мене не сплутать з и,

Я купив берет новий,

Не великий, не малий,

Подивіться, ось який!

 

  •          Розгорніть зошит для друкування.

 (Учитель показує зразок написання літери й.)

  •          Дві палички по клітинках зверху-вниз, зверху-вниз, перетинка з правого верхнього кута до нижнього лівого. Над нею прогнутий елемент.

Учні друкують 7 букв й.

  •          Надрукуємо ой, ай, ій, ий, йод.
  •          Ви постаралися, надрукували правильно букви й та з’єднання з нею. Тому помаранчева смужка від райдуги ваша!
  1. Звуко-буквений аналіз
  •          Райдуга просить нас зробити звуко-буквений аналіз слова край.

[- - o =] – 1 скл., 4 зв.

к р а й – 4 б.

 

  •          Чудово! Отримуйте жовту смужку від райдуги.
  1. Робота з букварем. Складання речень за малюнками.
  •          Нас чекає букварик. Розгорніть його на с.100.
  •          Розгляньте ілюстрацію. Чи впізнали ви цей транспорт? Хто їздив на трамваї? Трамвай рухається по коліях за допомогою електроенергії.
  •          Складіть речення за малюнком.
  •          Назвіть звуки у слові трамвай.
  •          Чи правильно позначили звук [й]?( [й] – завжди м’який.)
  •          Розгляньте менші малюнки. Складіть речення про те, що роблять букви «ій».
  •          До яких слів складено звукові моделі? (Майка, клей)
  •          Де стоїть буква «ій» у цих словах?

 

  •          За цікаві речення та правильно виконані завдання райдуга дає вам зелену смужку.

 

Фізкультхвилинка «Райдуга»

https://youtu.be/t7FLa2FF2AI

 

  1.  Читання слів з буквою «ій»
  •          Переходимо до завдання Читалочки.

Слова читає добре читаючий учень.

  •          Чи усі слова вам відомі?

Читання слів хором, індивідуально.

  1.  Вправа «Пошук»
  •          Прочитайте слова за стрілками
  •          Слова, що починаються буквою «ій»
  •          Слова, що закінчуються буквою «ій»
  •          Слова, які відповідають на питання що?
  •          Слова, що відповідають на питання чий?
  •          Слова, що називають дію
  •          Слова, що складаються з трьох складів

 

  •          Молодці! За правильно виконані завдання зі словами отримуєте від веселки блакитну смужку.

 

  1.  Читання речень.
  •          Наступне завдання «Гірка».

Учні «луною» читають за вчителем речення по рядках.

  •          Як можна назвати одним словом липу, сосну, клен? (Дерева)
  •          Як можна назвати слова липа-липовий? (Родичі, споріднені)
  •          Знайдіть ще слова-родичі (Сосна-сосновий, клен-кленовий)

Читання речень самостійно, вголос з прискоренням темпу

  •          Прочитайте діалог. (Кілька пар учнів, хором дівчата-хлопці)
  •          Чому мед липовий? (Бо бджілки збирають його з квітів липи)
  •          Чому листок кленовий? (Тому що у сосни хвоїнки)

 

  •          Ви впоралися з читанням речень, інтонацією, тому отримуєте від веселки синю смужку.
  1.  Робота з текстом
  •          Попрацюємо з текстом. Розгляньте малюнок, про що у ньому буде йти мова? (Діти з татом запускають повітряного змія)
  •          Мабуть, це дуже цікаво! Вам доводилося запускати змія?
  •          Послухайте текст, доберіть до нього заголовок.
  •          Сподобався вам текст? Про що розповідається у тексті? Отже, ми правильно здогадалися про зміст тексту.
  •          Як назвемо текст? («Повітряний змій»)
  •          Як звали дітей?
  •          Хто змайстрував змія? Хто допомагав?
  •          Що вони зробили зі змієм?
  •          Які емоції були в дітей?
  •          Прочитаємо окремі слова з тексту:

Майстер                                         запускали

Змайстрував       зраділа

Майстрували

  •          Прочитайте окличні речення.

Читання тексту «ланцюжком», частинами (абзацами)

  •          Цей текст підказує нам, як цікаво можна провести дозвілля з батьками.

 

  •          За старання, виразне читання одержуєте фіолетову стрічку від веселки!

ІІІ. Заключна частина

  1. «Хвилинка успіху»
  •          Ми зібрали усі кольори райдуги! Назвімо їх.
  •          А чи  помітили ви, який звук останній у назвах кольорів веселки?( [й])
  •          Придумайте ще назви кольорів зі звуком [й].
  •          Пригадаймо вислів, що допомагає запам’ятати кольори веселки по порядку.

Чапля осінь жде завзято, буде сани фарбувати.

  1. Рефлексія. Підсумок уроку.
  •          Чи справдилися ваші очікування від уроку?
  •          Яку букву ми вивчили? («ій»)
  •          Який звук вона позначає? ([й])
  •          Чим він особливий? (Завжди м’який приголосний, не має парного твердого)
  •          Гарну райдугу ви зібрали! Здавна існує повір’я, що веселка символізує щастя, благословення. Будьте щасливі, діти! Дякую вам за роботу на уроці.

Звучить пісня «Веселка» Н.Май

https://youtu.be/9aM-gmKdLn0

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 жовтня
Переглядів
109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку