Тема : Навчання як засіб досягнення життєвої мети. Як самому себе виховати? Практична робота. Планування самонавчання, взаємонавчання.
Мета: сприяти усвідомленню учнями важливості набуття освіти; допомогти школярам визначити шляхи вдосконалення власних навичок, навчати самостійно здобувати знання; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати в учнях потребу в постійній самоосвітній діяльності.
Обладнання: картки для індивідуальної роботи, картки для групової роботи
та роботи в парах, картки для гри «Шифрувальник», кошики,
дитячі малюнки «Моя майбутня професія», слова для гри «Ко-
шики».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вчитель: Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Любі, діти, у наш клас
Завітали люди щирі,
Привітайте, в добрий час
Гостей посмішкою й миром!
Зараз сядьте всі дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка.
Побажайте один одному успіхів на уроці. Молодці!
ІІ. Мотивація.
Учитель. Сьогодні ми поговоримо про одне з найбільших багатств, що може мати людина.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Тема, мета уроку.
- Ключове слово нашого уроку зашифровано. Вам необхідно закреслити кожну другу літеру.
2. Гра «Шифрувальник»
НЛАСВГЧРАЗНПНШЯЕ ( НАВЧАННЯ)
Тема нашого уроку : «Навчання як засіб досягнення життєвої мети.»
Сьогодні ми спробуємо зрозуміти, чому одні люди успішні, а інші — ні, як досягти життєвої мети.
3. Стратегія «Асоціативний кущ»
Вчитель: Діти, з чим у вас асоціюється слово «Навчання» ( знання, урок, школа, перерва, учень, оцінка, освіта, бажання, свято, друзі, талант, успіх, радість,вчитель..)
Вчитель: : А де ми можемо здобути нові знання? (У школі)
4.Робота над віршем Ірини Жиленко «Чого навчають у школі»
Послухайте вірш. (Учні читають вірш)
1 учень Ти знаєш, школа в нас яка?
Я розповім тобі, мій друже.
Там не покривдять малюка,
Не вразять недозрілу душу.
2 учень Ти вивчиш літери і лік.
Ти знатимеш, як жити треба,
Щоб говорили всі про тебе :
« Це – благородний чоловік!»
3 учень Добродій, бо добро він діє.
Великодушний, бо душа
Велика в того, хто надію
І мир на світі примножа.
4 учень Якщо ти зайченя лякливе,
Тебе научать буть сміливим.
Якщо підступний, мов лисичка,
Відучишся від тої звички.
5 учень Якщо ти, наче вовк, гнівливий,
Тебе научать доброти.
Незграбний – виросте кмітливим
І всього досягне в житті.
Вчитель: Навчання – це одна з умов для досягнення своєї мети. Знання , які щедро дає нам школа, самі до вас не прийдуть. Їх потрібно здобувати наполегливою працею, пошуками, творчістю, долаючи іноді значні труднощі. І якщо ви не докладете зусиль, то нічого не матимете. І це відзначено українським народом в прислів’ях.
5.Робота в парах.
- Зараз ви попрацюєте в парах. На партах у вас лежать частини. Вам потрібно їх скласти, щоб вийшли прислів’я.
1) Мудрим ніхто не вродився, нема плода.
2) Вчення світ, а навчився.
3) Без труда а невчення тьма.
Чия пара швидше впорається із завданням, підніміть руки. (перевіряємо)
Вчитель: Українці – народ працелюбний, завжди прагне до навчання. Люди вірили, що вищою за інших роблять людину знання і розум. Вони – найсильніша зброя, найдорогоцінніший скарб.
- А як ви вважаєте, сучасній дитині для чого потрібні знання ? (Відповіді учнів)
- З яких джерел їх здобуває сучасна людина (дитина)? (Відповіді учнів)
Вчитель: Діти, кожен з вас мріє про своє майбутнє. Хтось хоче стати лікарем, хтось – вихователькою, а хтось – спортсменом. Скажіть, а що треба робити, щоб оволодіти цією професією? ( відповіді учнів «Я хочу стати …. Мені потрібно….»)
6.Гра «Що буде, якщо…»
7.Висновок. Усі професії важливі. Люди кожної професії повинні виконувати свої обов’язки добросовісно.
- Завдяки чому стають професіоналами?
- Коли треба починати вчитися?
Вчитель: Наполегливо вчитися потрібно уже в початковій школі. І не тільки. Збагачувати свої знання потрібно і за межами школи. Багато читати, виконувати додаткові завдання, брати участь у різних конкурсах. А в яких конкурсах приймають участь учні нашого класу?
8. Робота в групах.
Завдання для груп: виберіть поради, які б ви надали мрійникові-спортсмену, мрійникові-науковцю, мрійникові-учню. На роботу у групах 3 хвилини.
У конвертах вміщено окремі поради для кожної групи.
Поради мрійникові-учню
Поради мрійникові-спортсмену
Поради мрійникові-науковцю
ІV. Узагальнення й систематизація знань
1.Гра з гостями «Інтерв’ю»
До нас на урок прийшли гості. Кожен з них – успішний. Давайте запитаємо у них, як вони досягли успіху.(Учениця ставить запитання гостям, вони відповідають)
- Які якості характеру допомогли вам стати успішною?
- Що вам довелося перемогти, щоб досягти успіху?
- Як ви гадаєте, чи важливе для успіху вміння спілкуватися з людьми?
- Скажіть, будь ласка, власну формулу успіху.
2.Гра Кошики « Так – ні». Виявлення якостей, які допомагають досягти поставленої мети. Розташуйте слова у кошики.
Талант, байдужість, уважність,недисциплінованість, інтуїція,незграбність, працьовитість, лінь, наполегливість,боягузтво, знання,заздрість, допитливість, дисциплінованість.
Вчитель : Поміркуйте, чому одні діти встигають зробити багато справ, а іншим завжди не вистачає часу?
3.Інсценування вірша Анатолія Костецького «Нове життя».
Вчора Вітя так промовив:
— З мене — досить!
От вам слово: я почну життя нове!..
Аркуш взяв та олівець,
сів і пише по порядку:
«В сім встаю, роблю зарядку.
Чищу зуби, мию шию.
Неодмінно вуха мию.
Потім — кухня.
Там сніданок всім готую сам, без мами.
Посуд мию, підмітаю і до школи поспішаю...»
Ще у плані пунктів двадцять,
та не варто зупиняться...
«Чому?» — питаєте.
Все просто,
бо знову мама миє посуд,
підмітає та готує... А Вітько?!
Вітько й не чує.
Він — у ліжку. Досі спить.
Зате над ліжком план висить...
4.Практична робота. «Планування самонавчання, взаємонавчання.»
Вчитель: Основне заняття кожного школяра — навчання. Та окрім навчальної діяльності в школі, ти можеш і самостійно отримувати знання.
Учись вчитися!
• Виявляй інтерес до навчання, докладай вольових зусиль;
• організовуй свою роботу для досягнення результату;
• виконуй у певній послідовності розумові або практичні дії;
• прагни удосконалювати свої знання;
• умій оцінювати результати своєї праці.
Обов'язкове щоденне виконання домашніх завдань допоможе виробити в тебе звичку до самонавчання.
- Складіть правила виконання домашніх завдань
1. Відкрий щоденник і прочитай розклад уроків на завтра.
2. Приготуй все необхідне для роботи.
3. Прибери все зайве з робочого місця.
4. Уважно прочитай завдання.
5. Не поспішай, пиши каліграфічно й охайно.
6. Під час роботи не відволікайся, не їж і не пий.
7. Роби невеликі фізкультпаузи.
8. Якщо чогось не можеш виконати — не хвилюйся. Зроби перерву, а потім продовж роботу.
9. Коли повністю справишся із домашніми завданнями, склади портфель і впорядкуй робоче місце.
Вчитель : Навчатися можна не лише самостійно, але й разом із друзями, однокласниками. У такому випадку відбувається взаємонавчання. Працюючи із кимось у парі або групі, ти береш активну участь у навчальному процесі та передаєш свої знання іншим (тобто навчаєш інших).
Складіть правила роботи в групах
• Прочитайте отримане завдання.
• Обговоріть його в групі.
• Говоріть по черзі, не перебивайте один одного.
• Уважно слухайте І поважайте думку всіх членів групи.
• Прийміть спільне рішення.
V. Підсумок уроку
1. Бесіда
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Що необхідно робити, щоб досягти життєвої мети?
2. Гра “Так – ні ”.
Якщо відповідь правильна – оплеск, якщо неправильна – тиша.
Вчитель: Запам’ятайте! Людина не просто проживає своє життя, вона його будує. Ось вам моя порада.
Будьте: Працьовитими, організованими, рішучими, активними,
допитливими, акуратними у роботі.
VІ.Домашнє завдання.
Проаналізуй свій сьогоднішній день. Що ти встиг (встигла), чого не встиг (не встигла) зробити? Чому? Склади план на завтрашній день, щоб устигнути впоратися з усім запланованим.