Урок "«Навчаюся добирати числівники. Що таке числівники? На яке питання відповідають"

Про матеріал

Навчити добирати числівники. Відповідати на питання,що таке числівники,на які питання вони відповідають..

Перегляд файлу

 

Тема: «Навчаюся добирати числівники. Що таке числівники? На які питання вони відповідають.»

Мета:

  • Освітня: продовжити ознайомлювати учнів з числівниками, навчити правильно добирати та ставити питання до числівників, що означають кількість предметів і порядок при лічбі; формувати уявлення про функцію числівника в мовленні.
  • Розвивальна: розвивати вміння аналізувати, порівнювати мовні явища, узагальнювати та робити самостійні висновки. Збагачувати лексичний запас. Удосконалювати граматичні вміння, вміння будувати діалогічне висловлювання, навички каліграфічного письма, мовного аналізу. Розвивати інтерес до відомих людей.
  • Виховна: заохочувати учнів мати своє хобі, виховувати почуття любові до рідної мови.

Обладнання: підручник Українська мова та читання 2 клас, автори М.С.  Вашуленко, С.Г. Дубовик, частина 1, с. 88-89, збільшений зразок написання букви та з’єднань для каліграфічної хвилинки, друкована та ілюстративна частина картинного словника, портрети Лесі Українки та Моцарта.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

-         Добрий день, діти. Чи все необхідне ви приготували до уроку? У вас на партах повинні лежати: підручник «Українська мова», ручка, зошит.

(Потім вчитель вивішує на дошку смайлик «Радість»)

-         Сьогодні я вам бажає отримати задоволення від уроку та гарненько попрацювати. Усім гарного настрою на весь день.

  1. Каліграфічна хвилинка.

Написання Ф ф фа фу футбол фантастичний

Чемпіонат з футболу був фантастичним і незабутнім.

-         Запишіть сьогоднішнє число, класна робота каліграфічно.

-         Щоб рівно і гарно слова записати,

Нам з'єднання букв слід усім пригадати

Одна лиш для цього дається хвилинка,

Щоб кожна навчитись зуміла дитинка.

-         Сьогодні повторюємо написання великої і малої букви «Еф».

-         З яких елементів складається велика і мала букви «еф»? (Велика буква «Ф» складається з трьох елементів: двох великих овалів та довгої прямої похилої лінії із заокругленням унизу ліворуч. Мала буква «ф» складається теж з трьох елементів: довгої прямої похилої лінії та двох малих овалів.)

А) Написання букви:

-         Як ми пишемо велику букву «еф»?

-         Як ми пишемо малу букву «еф»?

-         Прописуємо по три рази велику і малу букви «еф».

Б) Написання з’єднань:

-         Прописуємо з’єднання фа, фу. Букви «ф» і «а» поєднуються середнім з’єднанням, букви «ф» і «у» – верхнім з’єднанням.

В) написання слів фантастичний, футбол.

-         Прописуємо слова фантастичний, футбол.

-         Прокоментуйте з’єднання у цих словах. (У слові фантастичний: фа – середнє, ан – верхнє, нт – середнє з’єднання, та – середнє, ас – середнє, ст – середнє, ти –верхнє, ич – верхнє, чн – середнє, ни – верхнє, ий – верхнє; у слові футбол: фу – верхнє з’єднання, ут – середнє, тб – верхнє, бо – середнє з’єднання, ол - нижнє з’єднання.)

Г) запис речення учнями самостійно в зошиті під диктовку вчителя.

-         Хто може сказати, що означає слово фантастичний? (Ні)

-         А який словник нам допоможе, щоб дізнатися значення цього слова? (Тлумачний)

-         Так правильно. Тож відкриємо тлумачний словник і знайдемо слово чарівний.

-         Хто вже знайшов, прочитайте визначення. (Фантастичний – це той, який виходить за межі звичайного, ймовірного, який вражає, приголомшує чимось. А друге значення: який не існує в дійсності; вигаданий, уявний.)

-         Молодці. А що таке футбол? (Футбол – це спортивна, командна гра.)

-         А що означає слово незабутній? Це який? (Незабутній – це таке, що не можна забути через його важливість, значимість і т. ін.; або пам'ятний)

Д) Написання речення.

-         Напишіть речення «Чемпіонат з футболу був фантастичним і незабутнім.» один раз.

  1. Перевірка домашнього завдання із повторенням вивченого матеріалу.

-         Яке було домашнє завдання? (Прочитати хвилинку спілкування внизу на сторінці 87 та продовжити розмову 2-3 репліками, використовуючи слова – назви чисел.)

-         Хто бажає прочитати усім своє продовження розмови? (Вчитель обирає декілька учнів і вони зачитують) Які числівники ви використали? Назвіть їх.

-         Дуже добре ви впоралися із цим завданням.

  1. Актуалізація опорних знань.

Бесіда

-         З якими словами-назвами ми з вами ознайомилися на минулому уроці? (Словами – назви чисел)

-         Яка їх загальна назва? (Числівники)

-         На яке питання відповідають числівники, що називають кількість предметів? (Скільки?)

-         На яке питання відповідають числівники, що називають порядок предметів під час лічби? (Котрий?)

-         Розгадайте ребус. Запишіть слова.

   

-         Назвіть та підкресліть числівники у складі цих слів. (Столиця, сім’я)

  1. Мотивація навчальної діяльності.

-         Відгадайте мовну загадку:

Що тримає всьому лад,

Ще й полічить все підряд?

По порядку поскладає,

Бо тим числам лік він знає.

Один, два, три, чотири...

Певну кількість полічили.

Перший, другий, третій... —

Рядочками поскладали...

Про що йдеться? Відгадали? (Числівник.)

  1. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

-         Сьогодні ми продовжимо вивчати числівники, навчимося добирати та ставити питання до числівників, що означають кількість предметів і порядок при лічбі.

  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Аналіз мовного матеріалу з метою виділення істотних ознак поняття.

-         Діти, відкрийте підручники на сторінці 88 і знайдіть вправу 5. Прочитайте, що у ній потрібно зробити:

Діти лічать: один, два, три, чотири, п’ять, шість, сім, вісім.

-         На які питання ці слова відповідають? (Скільки)

-         Що означають ці слова? (Кількість предметів)

-         Запишіть слова від 9 до 15. (Дев’ять, десять, одинадцять, дванадцять, тринадцять, чотирнадцять, п’ятнадцять.)

-         Поставте до цих слів запитання «котрий?» та запишіть утворені слова поряд з ними? (Дев’ятий, десятий, одинадцятий, дванадцятий, тринадцятий, чотирнадцятий, п’ятнадцятий.)

  1. Узагальнення істотних ознак, уведення позначки та терміну.

-         Порівняйте тепер ці два стовпчика? Що спільного? Що відмінного?

  1. Уточнення сутності ознак поняття та зв’язків між ними, засвоєння граматичних ознак поняття, формулювання правила.

-         Повторимо правила.

 

 

-         Приведіть приклади числівників, що відповідають на питання скільки? (Сто, сорок, один, дванадцять і т.д.)

 

-         Приведіть приклади числівників, що відповідають на питання котрий? (Другий, п’ятий, сотий, сорок перший і т.д.)

-         А зараз відпочинимо та виконаємо фізкультхвилинку.

Фізкультхвилинка

Раз, два – всі присіли,                    (присісти)

Потім вгору підлетіли.                  (підстрибнути)

Три, чотири – нахилились,           (нахиляння тулуба вперед)

Із струмочка гарно вмились.         (імітація умивання)

П’ять, шість – всі веселі

Крутимось на каруселі,                 (покрутитися навколо себе)

Сім, вісім – в поїзд сіли,

Ніжками затупотіли.                      (затупотіти ногами)

Дев’ять, десять – відпочили

І за парти дружно сіли.

-         Назвіть, які числівники ви почули під час виконання фізкультхвилинки? На яке питання вони відповідають?

VII. Конкретизація вивченого матеріалу, формування умінь і навичок використання отриманих знань на практиці.

  1. Робота в парі. Виконання вправи 6, с. 88 (Конструктивно-аналітична)

 

-         Обговоріть у парі, що нового ви дізналися з тексту? Які слова вам потрапили вперше? Назвіть числівники.

-         Складіть і запишіть два речення, використовуючи числівники, які відповідають на питання скільки, самостійно? (Приклади речень: Мій будинок має п’ять поверхів. У шість років я пішов у перший клас. Моєму братові виповнилось дев’ять років. У нашому класі чотирнадцять хлопців.)

-         Розгляньте їх портрети.

Вольфганг Амадей Моцарт - Wikiwand      Редкие книги Леси Украинки получили волынские музеи в качестве подарка

 

-         А зараз ми дізнаємося що ви вмієте робити. Або хто має хобі? Чи всі знають значення цього слова? (Хобі – це яке-небудь захоплення, улюблене заняття на дозвіллі.)

-         Слухайте уважно вірш, коли ви почуєте свої хобі або захоплення робіть відповідні рухи. Потрібно стати зі своїх місць та зробити велике одне коло:

-         Вірш «Що кому подобається робити?».

Всі, хто любить танцювати,

Будуть дружно присідати: раз, два.

Хто з вас відданий футболу —

Два рази підстрибніть вгору: раз, два.

А хто LEGO полюбляє,

Різні іграшки складає —

Руки вгору підніміть

І два оплески зробіть: раз, два.

Хто співає гарно, дзвінко —

Покружляйте, ніби бджілки.

Хто з вас мріє малювати —

Праву руку слід підняти.

А хто ще не обзивався,

Десь у колі заховався —

Крок вперед зробіть сміливо,

Розкажіть, що вам так мило.

  1. Виконання вправи 7, с. 89. (Аналітична)

-         Знайдіть вправу 7 на сторінці 89. Прочитайте, що потрібно зробити?

-         Відгадайте загадки та запишіть у стовпчик відгадки. Слухайте уважно:

  1.     Розсипає з неба сніг

Білим килимом до ніг.

Миколайчики приносить,

Новий рік у гості просить. (Грудень)

-         Запишіть поряд кількість днів. (Тридцять один день)

  1.     Вже морози розгулялися навколо,

та в будинки не пускаєм лютий холод.

Снігурі злетілися на збори-віче.

Це який настав зимовий місяць?… (січень)

-         Запишіть поряд кількість днів. (Тридцять один день)

  1.     Аж тріщіть мороз, лютує,

Сніжна віхола танцює.

А ставок у лід закутий.

Це зимовий місяць…(Лютий) (Двадцять вісім або двадцять дев’ять)

  1.     Три брати ідуть по світу –

Від зими назустріч літу.

Перший пройде – тане лід,

Другий пройде – всюди квіт,

Третій пройде – укрива

Землю шовкова трава!

Нерозлучні три брати.

Не стрічався з ними ти? (Березень, квітень, травень)

-         Запишіть кількість днів у цих місяцях? (Березень – тридцять один день, квітень – тридцять днів, травень – тридцять один день.)

-         А хто знає чому лютий є особливим місяцем? (Один раз на чотири роки у високосний рік лютий має двадцять дев’ять днів. В інші роки – двадцять вісім.)

-         Скільки всього місяців? (Дванадцять)

-         Який перший місяць? (Січень)

-         Назвіть п’ятий місяць? (Травень)

-         Назвіть дев’ятий місяць? (Вересень)

Пальчикова гімнастика

  1. Виконання вправи 8, с. 89. (Аналітико-конструктивна)

-         Прочитайте завдання. Що потрібно виконати?

(1 десяток, 2 десятки, 3 десятки, 4 десятки, 5 десятків, 6 десятків, 7 десятків, 8 десятків, 9 десятків, 10 десятків.)

(Учні записують: Один, два, три, чотири, п’ять, шість, сім, вісім, дев’ять, десять.)

-         Складіть речення з числівником 100. (Приклади речень: Моїй сусідці виповнилося сто років. Сто років ріс могутній дуб. Уже сто років стародавня скриня передається від покоління до покоління у нашій родині. Сто днів брат провів у гірських походах.)

-         Прочитайте утворені речення для всього класу. (Декілька учнів зачитують свої речення)

-         Хто відгадав слова? Назвіть. (Сторона, стоянка, столяр, місто, сторінка.)

  1. Дидактична гра «Хто більше»:

-         Пограємо ось в таку гру. Вам потрібно назвати слова, де є склад – числівник сто. Почали. (Стопа, пастор, пістолет, столик, столова, столиця.)

  1. Творча вправа.

-         Складіть  загадки, використовуючи числівники. Наприклад: У тридцяти двох воїнів один командир. (Зуби та язик)

IX. Підсумок уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»:

-         Що ми сьогодні вчилися робити на уроці?

-         Яке завдання вам найбільше сподобалося виконувати?

-         Чи всі слова, написані вами, були правильними?

-         Пропоную вам оцінити сьогоднішній урок за допомогою смайликів. Оберіть той смайлик, який найкраще схарактеризує урок. (Учні обирають та показують вчителю)

  1. Домашнє завдання.

-         Складіть коротку розповідь про будь-яку видатну людину, яка вам подобається, або ви хотіли з неї вбрати приклад, використовуючи числівники, які відповідають на питання скільки та котрий. Та підкресліть їх у тексті. Розповідь має бути не більше 5 речень.

  1. Оцінювання роботи учнів.

-         Діти, чи сподобався наш сьогоднішній урок?

-         Що було найцікавіше?

-         Всі на уроці були уважними та активними. Але найактивнішими були… (перелік учнів). Наступного уроку у всіх все вийде. До побачення!

1

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
20 лютого
Переглядів
300
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку