Навчити добирати числівники. Відповідати на питання,що таке числівники,на які питання вони відповідають..
Тема: «Навчаюся добирати числівники. Що таке числівники? На які питання вони відповідають.»
Мета:
Обладнання: підручник Українська мова та читання 2 клас, автори М.С. Вашуленко, С.Г. Дубовик, частина 1, с. 88-89, збільшений зразок написання букви та з’єднань для каліграфічної хвилинки, друкована та ілюстративна частина картинного словника, портрети Лесі Українки та Моцарта.
Хід уроку
- Добрий день, діти. Чи все необхідне ви приготували до уроку? У вас на партах повинні лежати: підручник «Українська мова», ручка, зошит.
(Потім вчитель вивішує на дошку смайлик «Радість»)
- Сьогодні я вам бажає отримати задоволення від уроку та гарненько попрацювати. Усім гарного настрою на весь день.
Написання Ф ф фа фу футбол фантастичний
Чемпіонат з футболу був фантастичним і незабутнім.
- Запишіть сьогоднішнє число, класна робота каліграфічно.
- Щоб рівно і гарно слова записати,
Нам з'єднання букв слід усім пригадати
Одна лиш для цього дається хвилинка,
Щоб кожна навчитись зуміла дитинка.
- Сьогодні повторюємо написання великої і малої букви «Еф».
- З яких елементів складається велика і мала букви «еф»? (Велика буква «Ф» складається з трьох елементів: двох великих овалів та довгої прямої похилої лінії із заокругленням унизу ліворуч. Мала буква «ф» складається теж з трьох елементів: довгої прямої похилої лінії та двох малих овалів.)
А) Написання букви:
- Як ми пишемо велику букву «еф»?
- Як ми пишемо малу букву «еф»?
- Прописуємо по три рази велику і малу букви «еф».
Б) Написання з’єднань:
- Прописуємо з’єднання фа, фу. Букви «ф» і «а» поєднуються середнім з’єднанням, букви «ф» і «у» – верхнім з’єднанням.
В) написання слів фантастичний, футбол.
- Прописуємо слова фантастичний, футбол.
- Прокоментуйте з’єднання у цих словах. (У слові фантастичний: фа – середнє, ан – верхнє, нт – середнє з’єднання, та – середнє, ас – середнє, ст – середнє, ти –верхнє, ич – верхнє, чн – середнє, ни – верхнє, ий – верхнє; у слові футбол: фу – верхнє з’єднання, ут – середнє, тб – верхнє, бо – середнє з’єднання, ол - нижнє з’єднання.)
Г) запис речення учнями самостійно в зошиті під диктовку вчителя.
- Хто може сказати, що означає слово фантастичний? (Ні)
- А який словник нам допоможе, щоб дізнатися значення цього слова? (Тлумачний)
- Так правильно. Тож відкриємо тлумачний словник і знайдемо слово чарівний.
- Хто вже знайшов, прочитайте визначення. (Фантастичний – це той, який виходить за межі звичайного, ймовірного, який вражає, приголомшує чимось. А друге значення: який не існує в дійсності; вигаданий, уявний.)
- Молодці. А що таке футбол? (Футбол – це спортивна, командна гра.)
- А що означає слово незабутній? Це який? (Незабутній – це таке, що не можна забути через його важливість, значимість і т. ін.; або пам'ятний)
Д) Написання речення.
- Напишіть речення «Чемпіонат з футболу був фантастичним і незабутнім.» один раз.
- Яке було домашнє завдання? (Прочитати хвилинку спілкування внизу на сторінці 87 та продовжити розмову 2-3 репліками, використовуючи слова – назви чисел.)
- Хто бажає прочитати усім своє продовження розмови? (Вчитель обирає декілька учнів і вони зачитують) Які числівники ви використали? Назвіть їх.
- Дуже добре ви впоралися із цим завданням.
Бесіда
- З якими словами-назвами ми з вами ознайомилися на минулому уроці? (Словами – назви чисел)
- Яка їх загальна назва? (Числівники)
- На яке питання відповідають числівники, що називають кількість предметів? (Скільки?)
- На яке питання відповідають числівники, що називають порядок предметів під час лічби? (Котрий?)
- Розгадайте ребус. Запишіть слова.
- Назвіть та підкресліть числівники у складі цих слів. (Столиця, сім’я)
- Відгадайте мовну загадку:
Що тримає всьому лад,
Ще й полічить все підряд?
По порядку поскладає,
Бо тим числам лік він знає.
Один, два, три, чотири...
Певну кількість полічили.
Перший, другий, третій... —
Рядочками поскладали...
Про що йдеться? Відгадали? (Числівник.)
- Сьогодні ми продовжимо вивчати числівники, навчимося добирати та ставити питання до числівників, що означають кількість предметів і порядок при лічбі.
- Діти, відкрийте підручники на сторінці 88 і знайдіть вправу 5. Прочитайте, що у ній потрібно зробити:
Діти лічать: один, два, три, чотири, п’ять, шість, сім, вісім.
- На які питання ці слова відповідають? (Скільки)
- Що означають ці слова? (Кількість предметів)
- Запишіть слова від 9 до 15. (Дев’ять, десять, одинадцять, дванадцять, тринадцять, чотирнадцять, п’ятнадцять.)
- Поставте до цих слів запитання «котрий?» та запишіть утворені слова поряд з ними? (Дев’ятий, десятий, одинадцятий, дванадцятий, тринадцятий, чотирнадцятий, п’ятнадцятий.)
- Порівняйте тепер ці два стовпчика? Що спільного? Що відмінного?
- Повторимо правила.
- Приведіть приклади числівників, що відповідають на питання скільки? (Сто, сорок, один, дванадцять і т.д.)
- Приведіть приклади числівників, що відповідають на питання котрий? (Другий, п’ятий, сотий, сорок перший і т.д.)
- А зараз відпочинимо та виконаємо фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка
Раз, два – всі присіли, (присісти)
Потім вгору підлетіли. (підстрибнути)
Три, чотири – нахилились, (нахиляння тулуба вперед)
Із струмочка гарно вмились. (імітація умивання)
П’ять, шість – всі веселі
Крутимось на каруселі, (покрутитися навколо себе)
Сім, вісім – в поїзд сіли,
Ніжками затупотіли. (затупотіти ногами)
Дев’ять, десять – відпочили
І за парти дружно сіли.
- Назвіть, які числівники ви почули під час виконання фізкультхвилинки? На яке питання вони відповідають?
VII. Конкретизація вивченого матеріалу, формування умінь і навичок використання отриманих знань на практиці.
- Обговоріть у парі, що нового ви дізналися з тексту? Які слова вам потрапили вперше? Назвіть числівники.
- Складіть і запишіть два речення, використовуючи числівники, які відповідають на питання скільки, самостійно? (Приклади речень: Мій будинок має п’ять поверхів. У шість років я пішов у перший клас. Моєму братові виповнилось дев’ять років. У нашому класі чотирнадцять хлопців.)
- Розгляньте їх портрети.
- А зараз ми дізнаємося що ви вмієте робити. Або хто має хобі? Чи всі знають значення цього слова? (Хобі – це яке-небудь захоплення, улюблене заняття на дозвіллі.)
- Слухайте уважно вірш, коли ви почуєте свої хобі або захоплення робіть відповідні рухи. Потрібно стати зі своїх місць та зробити велике одне коло:
- Вірш «Що кому подобається робити?».
Всі, хто любить танцювати,
Будуть дружно присідати: раз, два.
Хто з вас відданий футболу —
Два рази підстрибніть вгору: раз, два.
А хто LEGO полюбляє,
Різні іграшки складає —
Руки вгору підніміть
І два оплески зробіть: раз, два.
Хто співає гарно, дзвінко —
Покружляйте, ніби бджілки.
Хто з вас мріє малювати —
Праву руку слід підняти.
А хто ще не обзивався,
Десь у колі заховався —
Крок вперед зробіть сміливо,
Розкажіть, що вам так мило.
- Знайдіть вправу 7 на сторінці 89. Прочитайте, що потрібно зробити?
- Відгадайте загадки та запишіть у стовпчик відгадки. Слухайте уважно:
Білим килимом до ніг.
Миколайчики приносить,
Новий рік у гості просить. (Грудень)
- Запишіть поряд кількість днів. (Тридцять один день)
та в будинки не пускаєм лютий холод.
Снігурі злетілися на збори-віче.
Це який настав зимовий місяць?… (січень)
- Запишіть поряд кількість днів. (Тридцять один день)
Сніжна віхола танцює.
А ставок у лід закутий.
Це зимовий місяць…(Лютий) (Двадцять вісім або двадцять дев’ять)
Від зими назустріч літу.
Перший пройде – тане лід,
Другий пройде – всюди квіт,
Третій пройде – укрива
Землю шовкова трава!
Нерозлучні три брати.
Не стрічався з ними ти? (Березень, квітень, травень)
- Запишіть кількість днів у цих місяцях? (Березень – тридцять один день, квітень – тридцять днів, травень – тридцять один день.)
- А хто знає чому лютий є особливим місяцем? (Один раз на чотири роки у високосний рік лютий має двадцять дев’ять днів. В інші роки – двадцять вісім.)
- Скільки всього місяців? (Дванадцять)
- Який перший місяць? (Січень)
- Назвіть п’ятий місяць? (Травень)
- Назвіть дев’ятий місяць? (Вересень)
Пальчикова гімнастика
- Прочитайте завдання. Що потрібно виконати?
(1 десяток, 2 десятки, 3 десятки, 4 десятки, 5 десятків, 6 десятків, 7 десятків, 8 десятків, 9 десятків, 10 десятків.)
(Учні записують: Один, два, три, чотири, п’ять, шість, сім, вісім, дев’ять, десять.)
- Складіть речення з числівником 100. (Приклади речень: Моїй сусідці виповнилося сто років. Сто років ріс могутній дуб. Уже сто років стародавня скриня передається від покоління до покоління у нашій родині. Сто днів брат провів у гірських походах.)
- Прочитайте утворені речення для всього класу. (Декілька учнів зачитують свої речення)
- Хто відгадав слова? Назвіть. (Сторона, стоянка, столяр, місто, сторінка.)
- Пограємо ось в таку гру. Вам потрібно назвати слова, де є склад – числівник сто. Почали. (Стопа, пастор, пістолет, столик, столова, столиця.)
- Складіть загадки, використовуючи числівники. Наприклад: У тридцяти двох воїнів один командир. (Зуби та язик)
IX. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»:
- Що ми сьогодні вчилися робити на уроці?
- Яке завдання вам найбільше сподобалося виконувати?
- Чи всі слова, написані вами, були правильними?
- Пропоную вам оцінити сьогоднішній урок за допомогою смайликів. Оберіть той смайлик, який найкраще схарактеризує урок. (Учні обирають та показують вчителю)
- Складіть коротку розповідь про будь-яку видатну людину, яка вам подобається, або ви хотіли з неї вбрати приклад, використовуючи числівники, які відповідають на питання скільки та котрий. Та підкресліть їх у тексті. Розповідь має бути не більше 5 речень.
- Діти, чи сподобався наш сьогоднішній урок?
- Що було найцікавіше?
- Всі на уроці були уважними та активними. Але найактивнішими були… (перелік учнів). Наступного уроку у всіх все вийде. До побачення!
1