Урок № 11 Основи здоров’я 6 клас Дата___
Тема: Навички і звички. Вплив звичок на здоров’я. Корисні і шкідливі звички. Чинники формування звичок
Мета: ознайомити учнів із поняттям «звичка», «навичка»; навчити розпізнавати різницю між корисними та шкідливими звичками; розвивати емоційний інтелект; використовувати знання як інструмент для розв’язання життєвих ситуацій; виховувати позитивне ставлення до здорового способу життя.
Обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.
Поняття та терміни: звички, навички.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Змістові лінії:«Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність»
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
Перебіг уроку
І. I. Організаційний момент.
Вправа на емпатію. Перевірка «температури у класі».
Вчитель задає питання «Як ви сьогодні почуваєтесь?»..
Вітаю всіх у цьому класі. У мене в руці казкова квітка. У неї гарні квітки і листочки. А чи можуть квіти і листочки існувати окремо? Ні! Так само і вчитель не може існувати без своїх учнів, і навпаки. Тому ми зараз об'єднаємо зусилля для кращого засвоєння матеріалу. Я розраховую на активну роботу і сподіваюсь, що дружба і партнерство допоможе нам у цьому.
А тепер зверніть увагу на дошку (на дошці написаний девіз уроку)
Мудрість здоров’ я - культура і спосіб життя . М.Амосов
Наприкінці уроку ви спробуєте пояснити, як розумієте ці слова.
Давно доведено: усе, що робить людина, позначається на стані її здоров’я. Міцне здоровя – це постійна робота над собою. Для нього людина може йти, будучи зовсім здоровою чи навіть з інвалідністю. Здоров’я залежить від цілей особистості, її інтересів і звичок. Людина в житті може йти двома шляхами: один веде її до здоров’я, інший - від здоров’я.
Сьогодні ми спробуємо скласти свій шлях до здоров’я, а от у якому напрямку до нього йти – обирати Вам.
Відео про звички.
Повідомлення теми і мети уроку
ІІ. Визначення задач уроку. Осмислення.
Тривалість життя людини багато в чому залежить від її здоров’я, що у свою чергу, залежить від багатьох факторів. Згадайте від яких факторів залежить наше здоров’я? (навколишнє середовище, спосіб життя, спадковість)
Розминка (асоціативний кущ)
На кожну букву слова «здоров’я» знайти ключові слова щодо здоров’я
З Загартовування, звички
Д Дружба зі спортом, доброзичливість
О Охайність, особиста гігієна
Р Режим, рух
О Обережність, охорона життя
В' Вода, вітаміни
Я Яблуко, ягоди
Відомий поет писав: «Життя не в тому, щоб жити, а в тому, щоб бути здоровим».
І дійсно, чим би ми не займалися, а здоров’я власне і здоров’я близьких завжди буде на першому місці. А щоб, зберегти здоров’я змолоду, треба виробити звичку до здорового способу життя.
ІІІ. Актуалізація.
Мозковий штурм «Звички – це…»
Учитель підсумовує відповіді учнів:
«Звички – особлива форма поведінки людини, що виявлена в здатності робити ті чи інші дії, закріплені внаслідок багаторазового їх повторення»
А які бувають звички?
Мозковий штурм «Які бувають звички».
Робота з підручником
Упродовж свого життя людина набуває багато навичок і звичок.
2.Складання схеми ’’Корисні і шкідливі звички’’
Звички
Корисні Шкідливі
Чистити зуби брехати
Бути ввічливим гризти нігті
Бути акуратним намовляти
Не спізнюватись палити вживати алкоголь
3.Складання асоціативного куща.(робота в групах)
Вчитель наводить приклад.
Способи формування звичок (складання схеми в зошиті)
Руханка (зняття м‘язової напруги)
Учитель перелічує можливі звички людини. Перший варіант - корисні, другий — шкідливі звичками. Корисна звичка – руки в гору, шкідлива - прямо
Список звичок:
-- обманювати;
- умиватися;
- чистити зуби;
- гризти нігті;
- сутулитися;
- класти речі на місце;
- виконувати домашнє завдання;
- їсти багато солодкого;
- розмовляти під час їжі;
- робити щоденну зарядку;
- пропускати уроки;
- говорити правду;
- читати лежачи;
- мити за собою посуд;
- брати участь у бійках;
- займатися спортом;
- подовгу сидіти біля комп’ютера чи телевізора;
- курити, уживати алкоголь, наркотики.
Вчитель: І навички, і звички формуються в результаті постійних повторень певних дій. Проте навички можна удосконалити й розвинути, звички ж не розвиваються і не вдосконалюються — такі дії просто притаманні поведінці людини.
VІ. Узагальнення та систематизація знань
Звички, яких набуваєш упродовж життя, можуть бути корисними і шкідливими.
Завдання. Знайти відповідність між стовпцями. Учні отримують набір карток.
Корисні звички та їх наслідки.
Робота з волонтерами. (інсценізація легенди про дві жабки)
’’Жили по сусідству дві жабки. Одна-в глибокому ставку поряд з дорогою, а
друга-на дорозі, де майже не було води. Жабка, що жила в ставку, радила
сусідці перебиратися до ставка, щоб мати ситніше і спокійніше життя. Але
та відмовлялася, казала, що прикипіла до свого місця і не хоче його
покидати,- до тієї миті, як віз, що їхав дорогою, переїхав її.’’
Питання до учнів
* Чи важко змінити звичку? Так
* Чим визначаються звички людини? Стійкістю
Практична робота
Розв’язання задачі «Вартість шкідливої звички»
Одна пачка цигарок коштує в середньому 30 гривень. Підрахуйте, скільки грошей витрачає людина, щодня купуючи 1-2 пачки за середньою ціною (перший варіант – за тиждень, другий – за місяць, третя – за рік, четвертий – за десять років).
Відповіді --------210, 420…Це марнування коштів, а це проблема сімейного бюджету. Що можна придбати на таку суму грошей….Що ж робити?
V. Закріплення знань учнів
Вправа «Фішбоун» (робота в парах)
В голові риби – проблема, над якою ми працюємо, а у хвості – висновок, який ми зробимо коли заповнимо «усі кісточки».
ПРОБЛЕМА (голова) Як формувати навички здорового способу життя?
Верхні кісточки - це основні поняття, а нижні – суть цих понять.
ВИСНОВОК (хвіст) Здоровий спосіб життя формується за допомогою корисних звичок.
Верхні кісточки |
Нижні кісточки |
Харчування- |
споживання корисних продуктів; |
Відпочинок- |
спати, активно рухатися, чергувати працю та відпочинок; |
Гігієна- |
мити руки, чистити зуби, провітрювати приміщення, водні процедури; |
Спілкування- |
доброзичливе ставлення, пропонувати допомогу, не ображати; |
Пізнання- |
шукати достовірну інформацію, робити зважений вибір; |
Самореалізація - |
старанно вчитися, розвивати творчі здібності. |
Колективне обговорення девізу уроку
Мудрість здоров’ я - культура і спосіб життя .
Гра «Чарівна квіточка звичок»
Діти відривають пелюстку, читають перелік звичок і користі, кріплять до червоної кулі, а шкідливі – до синьої.
Паління
Споживання алкоголю
Вживати наркотики
Рано лягати спати
Пізно лягати спати
Гризти нігті
Чистити зуби перед сном
Прогулюватися перед сном
Завжди перед їжею мити руки
Довго сидіти біля телевізора
Правильно, регулярно харчуватися
Загартовуватися
6.Гра-пошук ’’Консультант’’
Кожен учень пише на аркуші паперу свої шкідливі звички, а один учень ’’консультант’’ радить, як їх можна позбутися. Після чого учні викидають в кошик, який тримає консультант, папірець із шкідливою звичкою.
Відеогра «Корисні і шкідливі звички» . Корисна звичка – встають, шкідлива – сідають.
Висновок
Потреби змінюються впродовж життя. У підлітковому віці важливо розуміти власні потреби і навчитися задовольняти їх. Щоб задовольняти потреби, слід набувати певних умінь, навичок і звичок.
«Незакінчене речення» Закінчити речення «Вибір способу життя дуже важливий для кожної людини, тому що...»
Вчитель: Бажаю, щоб ви ніколи не мали шкідливих звичок для здоров’я, щоб завжди приймали правильні, виважені рішення, щоб вами пишалися батьки і вчителі, щоб ви завжди почувалися здоровими, енергійними.
Оцінювання учнів
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати § 11 стор. 61 – 66. Скласти розповідь за темою ’’Вигоди здорового способу життя’’ , використовуючи 10 опорних слів: характер, майбутнє, спорт, настрій, харчування, гігієна, загартовування, спілкування, звички, життя.