Урок "Пожежна безпека оселі"

Про матеріал
Мета заняття - розглянути основні причини виникнення пожеж, стадії розвитку пожеж, сформувати знання про основні аспекти пожежної охорони, заходи щодо профілактики пожеж, розглянути будову основних засобів пожежогасіння, розвивати вміння оцінювати пожежну безпеку власної оселі, уміння орієнтуватися за планом евакуації на випадок пожеж, відпрацювати дії щодо захисту органів дихання при пожежі та дії у випадку загоряння одягу, виховувати свідомість та обачність у небезпечних ситуаціях.
Перегляд файлу

Тема: Пожежна безпека оселі

Мета: розглянути основні причини виникнення пожеж, стадії розвитку пожеж, сформувати знання про основні аспекти пожежної охорони, заходи щодо профілактики пожеж, розглянути будову основних засобів пожежогасіння, розвивати вміння оцінювати пожежну безпеку власної оселі, уміння орієнтуватися за планом евакуації на випадок пожеж, відпрацювати дії щодо захисту органів дихання при пожежі та дії у випадку загоряння одягу,  виховувати свідомість та обачність у небезпечних ситуаціях.

Матеріали та обладнання: зразковий матеріал: примірники горючих, негорючих матеріалів; роздатковий матеріал: картки самооцінки, тематичні картки з різними завданнями, примірник плану евакуації з приміщення на випадок пожежі,аркуші паперу, мультимедійний проектор.

Тип уроку: вивчення  нового матеріалу.

                                                    Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Створення  доброзичливої атмосфери.

  1.           Вправа «Привіт! Я радий тебе бачити»

«Привіт! Я радий тебе бачити тому, що...»

  1.           Вправа «Смайлик»

Обведіть на аркуші смайлик, який відповідає вашому настрою. Я рада, що ваш емоційний стан спокійний, урівноважений.

1.3. Вправа «Що я корисного зробив для зміцнення та збереження свого здоров'я»

Традиційно, прошу дати відповідь на наше запитання:

  • Я, з нетерпінням хочу дізнатися, що зробили ви, за проміжок часу від нашої останньої зустрічі для збереження та зміцнення свого здоров'я?

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку

  1.           Вправа «Впізнай»

Прислухайтесь уважно до звуку. Що ви уявили? Так, це вогонь. Саме про нього  будемо говорити на сьогоднішньому уроці. Отже,  ми продовжуємо  вивчати розділ  «Безпека в побуті».

Тема уроку «Пожежна безпека в оселі». Завданням уроку будуть:

1. Пригадати отримані знання про пожежну небезпеку у попередніх класах.

2. Розглянути основні причини виникнення пожеж, стадії розвитку пожеж.

3. Оцінювати пожежну безпеку власної оселі.

4. Вчитися орієнтуватися за планом евакуації на випадок пожеж.

5. Відпрацьовувати дії щодо захисту органів дихання при пожежі та дії у випадку загоряння одягу

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів і актуалізація опорних знань.

3.1. Гра-інтерактив «Асоціюй»

   -Які асоціації викликає у вас поняття «Вогонь» ?(гнів Божий, друг людини, велетень, страх, небезпека, біль,  горе, смерть, полум’я, жар,  паніка, дим, крик).

Важко уявити собі життя людини без вогню. Але, якщо вогонь потрапить у невмілі руки, то може стати грізним ворогом. Пожежі знищують будинки, ліси, лани. Отже, вогонь - друг і ворог людини. Від нас залежить, яким  він буде: добрим чи злим. З давніх-давен вогонь називали «червоним звіром», який нелегко було приборкати. Але люди потім навчилися ним керувати і здобувати його. Вогонь став для людини другом: він зігріє, коли холодно, нагодує, коли голодно, але якщо потрапить у невмілі руки, накоїть великої біди. Щороку в наш час у світі стається 5 млн. пожеж. Щогодини у вогні гине одна людина , 2-3 людей отримують травми й опіки, а серед них кожен третій загиблий – дитина. Щодня виникає до 120 пожеж у яких гине у середньому 7 чоловік. Щоб не виникла пожежа, треба знати і виконувати провила пожежної безпеки.  Про які ми будемо сьогодні говорити.

ІV. Засвоєння нових знань, умінь і навичок

Оцінювання будемо здійснювати шляхом самооцінки: у вас у кожного є запалене вогнище, його потрібно загасити, але краплинки, як ви бачите випарувалися.  У вас є справжні краплинки води, за кожну правильну відповідь – ви отримуватимете краплинку. Вкінці уроку ми побачимо – хто погасив вогонь, а хто ні. А за активність  на уроці група отримає звання «Юний пожежник». Тож, будемо змагатися за звання «Юний пожежник».

4.1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»                                                           

- За яких умов вогонь є другом людини?

- Які найпоширеніші причини виникнення пожеж? (спека, блискавка, горіння лісу, степу, жилих масивів, ігри з вогнем, несправність приладів, необачність людини). 

- Які наслідки пожеж?

4.2. Вправа «Трикутник вогню»

У вас є надруковані певні умови, виберіть  умови, які необхідні для загорання і позначте ними кути трикутника.

4.3. Проблемне питання.

На столі кожної групи є зразки матеріалів, розподіліть їх на горючі та негорючі матеріали(предмети і речовини).

                                Горючі                                      Негорючі

І група                    газета                                           пісок

                                тканина                                        вода

 

ІІ група                   папір                                             глина

                                спирт                                            цемент

 

ІІІ група                 сухе листя                                    камінь    

                                тирса                                            червона цегла

                          

4.4. Дослід.

Поясніть даний дослід. Зпалюється деревина.

Пояснення: деревина належить   до горючих матеріалів, а за здатністю загорятися до  важкозаймистих матеріалів.

Дайте визначення поняттям «легкозаймисті»,  «важкозаймисті»,  «горючі» матеріали та  речовини.

Горючість - це здатність речовини або матеріалу до горіння.

негорючі (вогнетривкі) - речовини і матеріали, нездатні до горіння в повітрі.

горючі речовини і матеріали, здатні самозайматися, а також займатися від джерела запалювання і самостійно горіти після його віддалення.

 

важкогорючі (важкозаймисті) речовини і матеріали, здатні займатися  в повітрі від джерела запалювання, але не здатні самостійно горіти після його віддалення.

Легкозаймисті речовини - це речовини і матеріали, здатні зайнятися від короткочасного  впливу джерела запалювання низької енергії.

4.5. Редагування визначення.

Вставте потрібні слова у визначення.

Пожежа – неконтрольований процес горіння, що супроводжується знищенням матеріальних цінностей і створює небезпеку для життя і здоров'я людини.

4.6. Інтерактивна вправа «Два – чотири- усі разом»

Змагання між групами. Назвіть причини виникнення пожеж:

-хуліганство;

-недбале(неправильне) поводження з вогнем;

-порушення правил опалювання приміщень;

-порушення правил експлуатації електроприладів;

-порушення правил користування газовими приладами;

-самозапалення легкозаймистих речовин при підвищеній температурі;

-«сонячні зайчики» від дзеркала, скла, металу;

-блискавка;

-незнання правил експлуатації електро- та газоприладів.

4.7. Розповідь учителя з елементами бесіди.

Стадії розвитку пожежі. (показ плаката)

1. Початкова. Ще є можливість потушити пожежу самостійно. На це є не більше ніж 10 хвилин. Необхідною умовою є обов’язкова ізоляція приміщення, де почалося загоряння, від доступу повітря. У жодному разі не можна відчиняти вікна.

2. Стадія максимального розвитку. Процес горіння набуває найбільшого поширення. Триває зазвичай наступні 30 хвилин, температура полум’я може перевищувати 1000 С. Пожежа швидко поширюється, загасити  її дуже складно. Із таким вогнем можуть впоратися  лише пожежники.

3. Згасання. Вогонь згасає в міру догоряння матеріалів. Рятувати вже нічого.

4.8. Чинники небезпеки при пожежі.

- Які небезпеки можуть чекати людину в приміщенні, де виникла пожежа?

-вогонь;

-підвищенна температура навколишнього середовища;

-задимлення;

-утруднене дихання внаслідок накопичення продуктів згоряння;

-обмежена видимість;

-ураження електричним струмом при спробі загасити електроприлади;

-небезпека вибуху при горінні легкозаймистих речовин;

-обвал конструкцій.

4.9. Презентація  учнями проектних робіт.

Кожна  ваша група працювала над проектом «Пожежна небезпека в  моїй оселі». Ви досліджували, які небезпеки є у ваших оселях. Тож, зараз прошу презентувати  результати ваших досліджень.

Я задоволена тим, що виконуючи даний прект,  ви навчалися бачити де існують небезпеки у ваших домівках, а також практикували навчання з евакуації.

4.10. Робота з підручником

Пожежу легше попередити, ніж загасити, тому потрібно суворо дотримуватися правил пожежної безпеки.

Сторінка 124 вашого підручника. Зачитаймо правила пожежної безпеки. Читаючи текст, кожен із вас дасть відповідь на моє запитання: чи дотримуєтесь ви цих правил.

Тож, підніміть руку, хто з вас дотримується цих правил? Я переконана, що надалі ви ці правила будете добре пам'ятати і додримуватися їх.

4.11. Алгоритм дій у разі виникнення пожежі.

У вас на столі є  роздрукований алгоритм дій у разі винекнення пожежі. Пронумеруйте дії, у якій послідовності, на вашу думку,  їх потрібно виконувати. Ви його поставити у свої власні папки, де містяться опрацьовані вами пам'ятки, інструкції.

1. У разі виникнення пожежі негайно залиш місце пожежі та повідом про неї дорослих або зателефонуй за номером 101. Повідом про місце, де сталася пожежа (назву населеного пункту с. Білоусівка, вулицю, будинок), і назви своє прізвище.

Пам'ятай ! 101- номер телефону пожежної охорони.

2. У випадку виникнення  пожежі проводиться евакуація – організований вихід усіх людей з небезпечного місця на вулицю, за планом евакуації. Із приміщення, де сталася пожежа, слід виходити швидко, але без зайвої метушні та паніки.

3. Якщо виникла пожежа і дорослих немає вдома, не панікуй, а швидко вийди з приміщення на свіже повітря в безпечне місце. Захищай органи дихання від отруйних газів та диму.

4. Якщо можеш, допоможи вийти із приміщення тим, хто потребує твоєї допомоги.

5. Якщо ти знаєш, що хтось не може самостійно вийти з будинку, повідом про це дорослих, пожежних.

Під час пожежі не можна. 

  • затоптувати палаючу речовину без взуття;
  • ховатися в шафи, під диваном;
  • утворювати протяг;
  • укриватися синтетичними  матеріалами;
  • торкатися голими руками металевих дверей та інших предметів(для попередження опіків).

Пам'ятай! Вогонь поширюється знизу вгору.

4.12. План евакуації з школи. Практична робота.

Кожна група отримує план евакуації з поверхів школи.

Ми з вами неодноразово проводили навчання з евакуації з приміщень школи. Кожна група отримала план евакуації, визначте з якого поверху зображено маршрут евакуації з школи і скажіть чи все вам у ньому зрозуміло. Оскільки, протягом дня ви перебуваєте у кабінетах, які розміщенні на різних поверхах, тому повинні добре орієнтуватися куди виходити.

4.13. Гра «Пожежна інспекція». Робота в групах.

 Групи отримують завдання на картках. Завдання:  опишіть  дії у разі:

  1. Захисту органів дихання в зоні пожежі;
  2. Загоряння одягу на тобі;
  3. Загоряння одягу на іншій людині.

 1. Оскільки при пожежі небезпеку становить не лише відкрите полум'я, а токсичні гази, що виділяються при горінні, то особливу увагу слід приділити захисту органів дихання. Перш за все, небезпечним є чадний газ. Іноді достатньо декількох вдихів  таких токсичних газів, щоб знепритомніти. Тому, якщо відчуваєте запах диму,  треба пам'ятати, що чадний газ легший за повітря й піднімається вгору. Треба затулити рот і ніс будь-якою тканиною і сповзти на підлогу, не піднімаючи голови. За можливості слід намочититканину, якою захищаєте органи дихання.

2.  Не можна бігти, це лише посилить горіння. Треба швидко скинути одяг,  а якщо це не вдалося, слід впасти і кататися по підлозі(землі), збиваючи полум'я.

3. Неможна давати їй бігти- полум'я розгориться  ще сильніше. Треба швидко скинути одяг, що загорівся, й залити водою. Якщо це не вдалося, необхідно повалити потерпілого на підлогу(землю) і будь-яким способом збити полум'я, залити водою, засипати піском, закидати снігом, накинути щільну тканину(брезент, ковдру, пальто) і щільно притиснути її до палаючого одягу. При цьому голову потерпілого  залишити відкритою, щоб уникнути отруєння продуктами горіння.

1. Запропонуйте заходи  щодо профілактики пожеж в школі.

2. Запропонуйте заходи  щодо профілактики пожеж удома.

3. Обміркуйте алгоритм дій при виникненні невеликої пожежі.

1. -відсутність відкритого вогню;

     -регулярно перевіряти справність електро- та газоприладів;

     -наявність вогнегасників та інших засобів пожежогасіння;

     -проведення інструктажів   з учнями та працівниками з пожежної        

      безеки.

2. - обережно поводитися з обігрівачами приміщень;

    - не гратися із сіниками;

    - регулярно перевіряти справність електро- та газоприладів;

    - мати засоби пожежогасіння;

    - не заклеювати вікна «дзеркальними» плівками;

    - не гратися «сонячними зайчиками».

3. –засипати джерело вогню піском, землею з-під квітів, якщо вона суха;

    - залити водою, але не можна використовувати воду при гасінні пожеж,  

    спричинених електричним струмом;

  • накинути цупку товсту тканину, щоб перекрити доступ повітря;
  • використати вогнегасник.

4.14. Розповідь  «Пожежна охорона».

Запитання: А хто на вашу думку здійснює органзацію профілактики пожеж, їх гасіння та здійснення аварійно-рятувальних робіт?

Доповідь: «Пожежна охорона»

4.15. Самостійна робота з підручником (ст. 125-126).

Завдання: прочитати матеріал підручника, з'ясувати, які  існують засоби пожежогасіння.

До засобів пожежогасіння належать:

-вода, пожежні крани;

-пісок;

-брезентові покривала;

-вогнегасники. 

Види вогнегасників:

-порошкові;

вуглекислотні;

пінні. (показ слайдів різних видів вогнегасників)

4.16. Розповідь медичної сестри «Надання першої медичної допомоги при опіках»

Якщо внаслідок пожежі людина отримала значні опіки, то слід негайно викликати «швидку допомогу». У разі одержання невеликого опіку для зменшення болю поверхню з опіками охолоджують чистою водою 15-20 хв. Пухирці слід прикрити сухою захисною стерильною пов'язкою. Якщо немає стерильного бинта, можна скористатися чистою хустинкою, простирадлом, рушником. Накладати пов'язку  слід обережно, щоб не завдати болю.

Не можна в жодному разі:

-прколювати пухирці на шкірі;

-наносити на рани крохмаль та інші сипкі речовини;

-змащувати олією та іншими жирами;

-протирати шкіру спиртом, йодом тощо;

-самостійно намагатися чистити рану;

-накладати мазь від опіків без дозволу лікаря.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

5.1. Відгадування загадок.

1. Небажаний гість замість цукерок дрова їсть. (вогонь)

2. Скільки б не їв, ніколи ситий не буде. (вогонь)

3. Живуть у тісній темниці

Хлоп'ята яснолиці.

І мають душу щедру,

Хоч дерева сини,

Згоряючи дощенту,

Вогонь дають вони. (Сірники)

4. Що за машина моргає синім оком?

Приїде вчасно - і біда людей обійде боком. (Пожежна машина)

5. До пори вишу, до пори мовчу,

    А вогонь зачую і сичу, й лютую.(Вогнегасник)

5.2. Моделювання небезпечної ситуації. Індивідуальна робота в зошитах.

Розробіть алгоритм дій у ситуаціях:

1) Від пустощів малюків загорілася невелика купка паперу.

2) Телевізор раптом спалахнув, і з'явилося невелике полум'я.

3) У поході і під час розведення багаття на вашому товаришеві загорілася куртка.

5.3. Взаємоопитування учнів у парах.

1. Чому вогонь можна загасити, якщо накинути на нього цупку тканину? Яка умова горіння при цьому зникає?

2. Чому полумя збільшується, коли відкривають вікна й двері?

3. Чому збивати вогонь гілкою, віником слід короткими рухами?

4. Чому не можна сушити одяг над газовою плитою?

5. Чому небезпечно залишати без нагляду ввімкнену праску.

6. Чому не можна класти килим біля каміну?

7. Чому не можна користуватися несправними електроприладами(наприклад з пошкодженим шнуром)?

8. Чому особливо небезпечно ставити телевізор у нішу меблевої шафи, класти на нього речі?

9. Чому за правилами пожежної безпеки електричні дроти слід вмурувати в стіни?

10. Як діяти, якщо сталася пожежа?

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф 27

Скласти з батьками план евакуації з власної оселі і відобразити його на папері.

VІІ. Підсумок уроку.

6.1. Прийом «Одним словом»

Завдання: висловіть свої враження від уроку за допомогою одного слова. Наприклад: цікаво, корисно, складно, весело тощо.

6.2. Вправа «Смайлик»

Обведіть на аркуші смайлик, який відповідає вашому настрою. Я рада, що ваш емоційний стан спокійний, урівноважений.

6.3. Оцінювання роботи учнів на уроці.

Чи змогли ви погасити вогнище? У кого всі краплинки відновлено?

Ви сьогодні всі активно працювали, кожна група  отримує почесне звання «Юний пожежник» та нагороджуються всі учні медалями «Допитливому», щоб ви на досягнутому не зупинялися, а й далі досліджували, вивчали, практикували для того, щоб зберегти та зміцнити своє здоров'я.  Адже здоров'я – це найвища цінність людини.

 

 

 

 

docx
Додано
25 січня 2022
Переглядів
3764
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку