Миргородська Л.А.
вчитель фізики та астрономії
Урок навколишнього світу в 5 класі
«Глобус і карта. Типи географічних карт»
Мета уроку:
- навчальна: ознайомити учнів із зображеннями Землі, материків та частин світу розвивальна: формувати вміння користуватися географічними картами та іншими картографічними джерелами інформації, розвивати просторові уявлення, допитливість;
- виховна: виховувати акуратність у роботі з картографічними джерелами знань, почуття поваги до товаришів, їхньої думки.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: атлас, карти, глобус, підручник, зображення ділянок Землі, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів.
Очікувані результати: учні ознайомляться із зображеннями Землі на площині, навчаться розрізняти найбільші географічні об'єкти на карті
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань.
Епіграф уроку:
Ти наша домівка, планета Земля,
Ти гарна і зблизька, красива здаля.
Дивуються інші планети всі щиро:
«Яка ж ти, сестричко, блакитно-вродлива!»
Перегляд відеоролика
Завдання уроку
Прийом «Віршовані рядки»
Добрий день, усіх вітаю.
Щоб не вчитись навмання.
До роботи закликаю,
Почнемо з повторення
Прийом «Я це знаю і вам розповім»
Листоноша приніс листа, щоб ми на уроці його прочитали. Але він попередив текст з помилками, тому я прошу вас мені допомогти їх виправити
Місяць – штучний супутник Землі. Він набагато більший від Землі.
Місяць випромінює власне світло і тому вночі може бути і не дуже темно.
Місяць кулястої форми та обертається навколо своєї осі швидше ніж Земля.
Видимі із Землі форми Місяця одинакові на протязі року.
Місячних затемнень ніколи не буває.
Люди вже давно досліджують космос, але на Місяці ще жодного разу не побували. Температура повітря на Місяці постійна і вдень і вночі.
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Прийом «Дивуй»
Учитель. Є такий вислів: «Карта і глобус - це книга, читати її можуть тільки ті, хто вивчив азбуку цієї книги». Азбука карти і глобуса дуже складна, тому ми будемо вчити її не один рік. Тож продовжимо.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Прийом «Впізнай»
Перечитайте поняття які ви бачите на дошці
Глобус, екватор, полюси, земна вісь, північна та південна півкуля, меридіани, паралелі, орбіта.
Підніміть руки ті, для кого всі поняття не знайомі.
А тепер підніміть руку хто знає деякі поняття.
А тепер ті хто знає значення всіх понять.
Ми не згаємо й хвилинки. Розпочнемо із розминки.
І пограємо в «Деревце знань».
Учні по черзі вибирають запитання зеленого і синього кольору. Якщо відповідь правильна сідають, якщо ні стоять. Після того як всі відповіли учні, що сидять можуть допомогти товаришам відповісти на запитання:
Вони на місці залишаються.
На глобусі ти знайдеш завжди Північний та Південний………
Ледь повзуть титани.
Кажуть учені, що колись
З одного шматка взялись.
Ми їх топчемо ногами і звемо...
Прийом «Дерево рішень»
Завдання. Уявіть таку ситуацію: ви десь відпочивали в неймовірно красивих куточках землі і хотіли показати своїм друзям чудові краєвиди цієї місцевості, надати їм якомога більше інформації про місцевість. При цьому можна використовувати лише зображення місцевості на папері.
- Яким чином і що допоможе вам це зробити?
Учні формують відповіді, що відобразити окремі ділянки на площині можна кількома способами, а саме за допомогою:
■ фотознімка;
■ аерофотознімка;
■ плану місцевості;
■ малюнка;
■ карти.
Чи можна на фотознімку побачити об’єкти, що знаходяться за будинками?
Чи можна на аерофотознімку побачити форму об’єктів?
Які способи зображають невелику ділянку місцевості, а які велику?
Учитель формує висновок.
- фотознімок, аерофотознімок, план місцевості є зменшеними зображеннями невеликих ділянок земної поверхні на площині;
- карта та глобус зображають усю поверхню Землі.
Фізкультхвилинка
- Розповідь учителя з елементами бесіди. Робота з глобусом і картою.
Глобус і карта - різнокольорові, адже кожний об’єкт на ньому позначено певним кольором. Наприклад, водойми (річки, моря, океани) на глобусі позначено синім кольором, гори - коричневим. Світліші відтінки синього передають меншу глибину водойм, а світліші відтінки коричневого - меншу висоту гір. Рівнини позначено зеленим кольором. Достатньо поглянути на глобус, щоб безпомилково визначити, що суходолу на нашій планеті значно менше, ніж ділянок, вкритих водою.
Глобус - об’ємна куляста модель, зменшена копія Землі з нанесеними на ній зображеннями. Усі зображення виконано з дотриманням масштабу.
Географічна карта, або мапа, - зображення Землі чи окремих територій земної поверхні на площині за допомогою умовних знаків у масштабі.
Картографічний калейдоскоп «Види карт» (відеоролик)
Зібрання карт, що мають спільне призначення, називають - атласом.
( демонстрація різних атласів)
Знайомство з фізичною картою світу
Величезні ділянки суходолу, відокремлені одна від одної водами океанів, географи назвали материками, або континентами.
Пригадай, які ти знаєш назви материків і океанів.
Отож материків на Землі шість: Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія, Антарктида.
Суходіл на Землі поділяють ще й на частини світу, яких також шість: Європа, Азія, Африка, Америка, Австралія, Антарктида. Зверни увагу, що дві частини світу - Європа й Азія - розміщені на одному материку Євразія, а два материки - Північна Америка і Південна Америка -утворюють одну частину світу - Америку. Назви решти материків і частин світу збігаються.
Ми живемо в Європі, що розміщена на материку Євразія.
Саме глобус дає найповніше уявлення про місцерозташування материків і океанів. Так, на ньому можна бачити, де розташовані Тихий, Атлантичний, Індійський і Північний Льодовитий океани і які континенти вони омивають. Крім того, на глобусі позначено ще безліч різних об’єктів: моря, річки й озера, острови, гори й рівнини, найбільші міста світу тощо.
Знайомство з фізичною картою України
На фізичній карті України бачимо, що Україна має вихід до Чорного й Азовського морів. На карті також зображено і підписано Кримські й Карпатські гори, рівнини, багато річок, великі міста нашої держави. Найбільшими річками, що течуть територією України, є Дніпро, Дністер, Південний і Західний Буг, Сіверський Донець та ін.
На фізичній карті світу можна побачити материки, океани й моря, найбільші річки, гори, рівнини, великі міста світу й ще безліч інших об’єктів.
Знайомство з топографічною картою
Учні слухають віршований текст. Їм необхідно згадати умовні знаки, якими позначають названі об'єкти, та замалювати їх собі в робочий зошит (або ж обрати необхідні з поданих учителем).
Учитель:
Той, хто добре знає знаки, заслуговує подяки,
У журналі неодмінно ставлю я йому «відмінно».
На лугу за хутором витікає джерело.
На лужку в струмочок обертається воно.
Через струмок йде місток,
Розпустивши шати кіс, там росте сосновий ліс.
Через луки йде дорога,
Мимо саду до порога.
До будинку лісника.
Сторінка природодослідника
Практичне заняття.
Ознайомлення з глобусом і картою
Завдання 1. Знайди на карті світу та глобусі полюси, меридіани, паралелі, екватор, півкулі. Знайди, у якій півкулі - у Північній чи Південній -розташована наша держава Україна.
Завдання 2. Знайди на карті світу й глобусі материки і частини світу. За зображеннями на глобусі з’ясуй, який материк найбільший, а який -найменший.
Завдання 3. Знайди на карті України географічні об’єкти: Кримські та Карпатські гори, річку Дніпро, Чорне й Азовське море, одну з рівнин.
Завдання 4. Уважно розглянувши карту України, визнач, чого в нашій державі більше - гір, водойм чи рівнин.
V. Первинна перевірка засвоєння та закріплення знань.
Прийом «Заквітчаємо Землю» Робота в групах.
На глобусі прикріпіть квіточку на географічному об’єкті про який іде мова.
1. Материк на якому ми живемо
2. Океан покритий льодом
3. Найменший материк
4. Найжаркіший материк
5. Найбільший за розмірами океан
6. Материк покритий льодом
7. Материки, що утворюють одну частину світу
8. Океан, що названий від назви країни яку омиває
9. Океан, що приносить в Україну дощі.
Учні перевіряють правильність виконання завдання
VII. Підсумок уроку.
Прийом «Роблю висновок»
До нас на урок завітав кореспондент географічного журналу «Новини планети»
Він пропонує вам дати інтерв’ю про що ви дізналися сьогодні на уроці цікавого і корисного.
Домашне завдання: Опрацювати параграфи підручника: § 1.9 (стор.46-51)
Виконати письмово №1,2,3 стор.51