Малинівський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Нікольської районної ради Донецької області - філія опорного закладу КЗ "Нікольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 імені Якименка А.Д. Нікольської районної ради Донецької області" - опорна школа
План – конспект
відкритого уроку з позакласного читання
«Навкруги казкові шати…»,
проведеного 21 лютого 2019 року
у 2 класі
Вчитель Шаповалова Тетяна Григорівна
Тема уроку: Навкруги казкові шати… Оповідання В. Сухомлинського «Як дзвенять сніжинки», «Бурулька», «Кмітливий скляр».
Мета уроку:
Тип уроку: урок закріплення знань.
Дидактичне забезпечення: малюнки-картки для самостійної роботи, тексти оповідань В.О.Сухомлинського, мультимедійний проектор, презентації, виставка творчих робіт учнів.
Прийоми організації роботи на уроці:
а) словесний (бесіда, «Мозковий штурм», розповідь);
б) навчально-практичний (опрацювання творів В.О.Сухомлинського, творчі завдання, робота в парі, робота в групі, мультимедіапрезентації, прийоми «Мікрофон», «Павутика», «Діафільм»);
в) наочний ( виставка малюнків учнів, демонстрація слайдів).
Міжпредметні зв’язки: читання, природознавство, народознавство, образотворче мистецтво.
Перебіг уроку
І. Організація класу. Настрій на урок.
Дружно, плідно працювати, мислення й уяву розвивати,
Рідну мову вивчати, щоб про все на світі знати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Сьогодні урок казковий, незвичайний,
До нас чарівниця завітає.
Чого від уроку чекаєте?
Чому навчитись бажаєте?
Чарівниця білокоса до нас поспішає,
У санях казкових по світу роз’їжджає.
А хто вона, дізнаємося,
Якщо швидко загадку прочитаємо
І її відгадаємо.
І група. лаБі, нагар, вначарів,
мов гуроньСніка наво,
люЗем крашаєпри,
ломСріб сипаєза.
ІІ група. доЧу-ниса летілипри,
куниСка в хит няхса лібі,
в няхса хит дитьси рицяца,
косаБіло, лицябіло,
кавомРу хаєма,
бломСрі все ляєвсте.
Дійсно, діти, сьогодні ми поговоримо про зиму та зимові явища в природі. Наше завдання: виразно й гарно читати, бути уважними, допомагати один одному, правильно й красиво висловлювати свої думки, творчо працювати, здобувати нові знання. Я впевнена, що сьогодні ви виконаєте всі завдання на «відмінно»!
ІІІ. Опрацювання теми уроку.
Учні обирають «зашифрований вірш», згадують його і декламують вдвох.
Василь Сухомлинський
ЯК ДЗВЕНЯТЬ СНІЖИНКИ
Це було зимового вечора. Сонце сховалось за обрій. Зарожевів сніговий килим. Стало тихо-тихо. Замерехтіли зорі в глибокому небі.
Раптом з півночі насунула чорна хмара. Пливе над снігами. Потемнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду і чую ніжний дзвін. Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої доторкається срібний молоточок.
Що воно дзвонить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте у нас шкільному подвір’ї. Вслухаюся і дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до другої, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять, аж місяць прислухається.
Словникова робота: обрій, зарожевів сніговий килим, замерехтіли зорі, кришталева чаша, місяць прислухається.
Пані крижана зі стріхи
Ноги звісила для втіхи,
А як сонце припече,
Пані плаче і тече. (Бурулька).
( Як утворилася бурулька? На що вона була схожа? Що з’явилося в бурульці, коли зійшло сонечко? Що вона бачила вночі? Чому бурулька заплакала? Якими були сльози бурульки? Як ви думаєте, на що перетворяться сльози бурульки?).
Василь Сухомлинський
ДИВНА БУРУЛЬКА
Удень було тепло, а ввечері підмерзло. З даху стікали краплі й замерзали. Утворилася довга крижана бурулька. Вона звисала над вікном, мов кришталева паличка.
Коли зійшло сонечко, в бурульці заграла веселка. Бурулька ніколи не бачила сонечка, адже народилася вночі. Вона бачила тільки зірки. А тепер сяяло яскраве, тепле сонечко.
Від зачудування бурулька розхвилювалася й заплакала. Але ось що сумно: ніхто не знав, чого бурулька плаче. Всі думали, що вона тане.
Ні, вона не танула. Вона плакала. Гарячі сльози її крапали на мерзлу землю.
Мороз невеликий, а стояти не велить.
Січень січе ще й морозить, ґазда з лісу дрова возить.
Січень снігом січе, а мороз вогнем пече.
Сонце блищить, в мороз тріщить.
Вітер добрий при стозі, а злий при морозі.
Сонце – на літо, а зима – на мороз.
Василь Сухомлинський
КМІТЛИВИЙ СКЛЯР
З вечора на ставку плавали качки. Прийшов Юрко вранці до ставка і бачить диво дивне. Весь ставок покритий тонким склом.
А під склом вода грає. Питається Юрко в тата:
— Хто це покрив ставок склом?
Сміється тато й каже:
— Є такий умілий, кмітливий скляр. Прийшов і засклив ставок одним величезним склом. Живе той скляр далеко на півночі. А тепер до нас завітав.
— Хто ж той скляр? — запитав Юрко.
— Мороз.
ІІІ. Підсумки уроку.
-Чи помічали ви красу сніжинок? На що вони схожі?
-Які вони? (симетричні, пухнасті, біленькі, легкі, красиві, різні за формою)
- Які оповідання прочитали?
- Хто їх автор?
- Які види робіт виконували?
- Що найбільше запам’яталося?
- Що вразило?
ІУ. Рефлексія.
- Якщо ви працювали дуже добре і задоволені своєю роботою -
- Якщо вам потрібно бути трохи уважнішими, стараннішими –
У. Домашнє завдання.
І група. Опрацювати оповідання В.О.Сухомлинського «Як міняється колір снігу».
ІІ група. Опрацювати оповідання В.О.Сухомлинського «Як міняється колір снігу». Записати 3 прислів’я про зиму.
Докажи словечко
От випав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така…(чудова).
Міста чистенькі, білі села –
Зима і радісна й ….(весела).
Кружляють вальс сніжинки ніжні,
Зима пухка і…(білосніжна).
Мороз у лід озера кута,
Зима тоді вже, кажуть…(люта).
Вона буває і серйозна,
Суха і вітряна, й….(морозна).
А вранці іній – от обнова!
Яка зима у нас….(казкова).
Зима, скажу вам, дуже гарна,
То сонячна, то часом….(хмарна).
І горнуться всі до тепла,
Така зима буває…(зла).
І пташка мерзла і голодна ,
Бо видалась зима….(холодна).
1