Урок "Найголовніше й найбільше з усіх наших міст. А.Григорук «Наша столиця Київ»"

Про матеріал
Розширити знання дітей про столицю України, поглиблювати вміння повноцінно сприймати науково-пізнавальні та художні тексти,прищеплювати бажання вивчати історію та традиції свого народу, продовжити знайомство дітей з творчістю А.Григорука, формувати вміння працювати в групах, самостійно усвідомлювати та визначати тему та основну думку, висловлювати власну думку про прочитане; розвивати вміння розуміти красу міст України серцем, удосконалювати навички читання прозових і поетичних творів, розвивати під час читання уяву, почуття, фантазію, пам'ять, творчі здібності. формувати комунікативну компетентність, виховувати громадянські якості: любов та пошану до рідного краю, історії. виховувати інтерес до творів А.Григорука, естетичний смак.
Перегляд файлу

Вчитель І категорії  початкових класів Сєвєродонецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 14 Юркова Юлія Василівна

Тема: Найголовніше й найбільше з усіх наших міст. А.Григорук «Наша столиця Київ»

Мета: Навчальна: розширити знання дітей про столицю України, поглиблювати вміння повноцінно сприймати науково-пізнавальні та художні тексти,прищеплювати бажання вивчати історію та традиції свого народу, продовжити знайомство дітей з творчістю А.Григорука, формувати вміння працювати в групах, самостійно усвідомлювати та визначати тему та основну думку,  висловлювати власну думку про прочитане;

Розвивальна: розвивати вміння розуміти  красу міст України серцем, удосконалювати навички читання прозових і поетичних творів, розвивати під час читання уяву, почуття, фантазію, пам'ять, творчі здібності. формувати комунікативну компетентність.

Виховна: виховувати громадянські якості: любов та пошану до рідного краю, історії. виховувати інтерес до творів А.Григорука, естетичний смак.  

Обладнання: презентація, мультимедійне оснащення, лего ,мікрофон, малюнки дітей, фото архітектурник пам’яток Києва, запис звуків птахів, картки з прислів’ями.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

                                               Хід уроку

 1.  Організаційний момент (Слайд)

 Урок зимовий та цікавий

І гостей зібрав чимало

Повернімося обличчям до гостей

і лагідно промовим «Добрий день».

 2. Створення емоційного настрою (Слайд).

- Посміхніться один одному і скажіть:

«Я – найкращий, ти – найкращий, ми – найкращі».

  • Вправа «Очікування»

- Діти, як ви гадаєте яким  буде наш сьогоднішній урок?

- Що ви очікуєте від уроку?

- Чого прагнете навчитися на ньому?

(Цікавим, пізнавальним, творчим, веселим, навчальним, …)

3.Мовна  розминка

-Тож,  почнемо з мовної розминки

4.Вивчення чистомовки (Слайд)

Ма-ма-ма – прийшла холодна зима.

Те-те-те – снігу намете.

Ем-ем-ем – саночки візьмем.

Дем-дем-дем на гірку підем.

     Наступна наша вправа – вправа на розширення кута зору.

5.Вправа на розширення кута зору ( Слайд)

 

Ки             їв

київ            ський

київ             лянин

поки             нути

- Яке   слово зайве? Чому?(покинути, бо не є спільнокореневим.)

  • Поясніть значення слова покинути.( Кинути все. Вирушаючи кудись, не брати з собою кого-, що-небудь).

6.Вправа на розвиток навичок читання.

Скоромовка ( Слайд)

Двадцять три киянини, тридцять чотири львів’янини. (Читання повільне, прискорене, тільки дівчата, тільки хлопці.)

 

II. Перевірка домашнього завдання

1.Гра «Відкритий мікрофон»

- Назвіть автора оповідання, яке ви читали вдома. ( Віктор Близнець)

- Як воно називається? («Ярослав Мудрий»).

-Про кого в ньому розповідається?

-Чим сподобався ва цей твір??

2.Гра «Диктори телебачення».(1 варіант)

- Слухаємо дикторів 4-В класу і оцінюємо.

- Читати текст, періодично відривати погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.

ІII. Мотивація навчальної діяльності.

1.Використовуючи букви під непарними числами, прочитайте слово.

 

24

13

46

16

17

22

60

64

31

80

14

29

10

8

38

С

К

Р

Щ

И

П

Л

Ж

Ї

Р

М

В

Б

Я

Є

— Яке слово вийшло? (Київ.)

— Отже, сьогодні ми будемо говорити про Київ.

2. Відновіть вірш.

На слайді записані слова для довідки. Вчитель читає вірш, учні, користуючись довідкою, продовжують його.

Київ — місто… …..,

йому так багато… ….,

а воно красиве… …..,

навесні — каштанів… …..,

З нього почалась… … ….,

у прадавні ще… … … … ,

В ньому наша міць і… … ….,

в ньому предків… … …..

Слова для довідки: слава, цвіт, історичне, голоси, держава, вічне, часи, літ.

3. Бесіда на основі запитань.

— Хто з вас був у Києві?

— На якій річці стоїть наша столиця?

— Яка головна вулиця Києва?

— Який перший собор збудовано в Києві? (Софійський.)

— Хто його збудував? (Ярослав Мудрий.)

— Які ще пам'ятки архітектури є в Києві? (Золоті ворота, Києво-Печерська лавра, будинок з химерами, Хрещатик, Андріївський узвіз, Михайлівський собор, пам'ятник Богдану Хмельницькому.)

 4. Цікаві факти про Київ.

- Де які учні також підготували цікаві факти про Київ. Дамо їм слово.

Найвища архітектурна споруда в Україні — телевізійна вежа в Києві. Її висота — 385м.

Найдавніша вулиця Києва — Володимирська. Їй більше тисячі років.

Найширша вулиця — Хрещатик, 75 метрів від будинку до будинку.

Неофіційним символом Києва вважається каштан.

Найглибша станція метро в світі знаходиться в Києві, на глибині 105 метрів. Це станція Арсенальна.

— Ще багато цікавих фактів можна розповідати про Київ. Але це вже дізнаєтеся ви самі.

- Зараз подивимося відео про нашу столицю – місто Київ.

https://www.youtube.com/watch?v=nZ9rZrepbTE

2. Асоціативний куш.

На дошку вивішують малюнок Київа. Вчитель пропонує дітям назвати фрази, які спадають на думку.

- Назвіть фрази, які спадають на думку зі словом Київ.

3. Прочитайте анаграми і дізнайтесь назву твору.  (шаНа цяСтоли ївКи)(Слайд)

 IV. Повідомлення теми уроку.

Правильно, сьогодні ми працюватимемо над  текстом «Наша столиця - Київ» Анатолія Григорука.

2. Етап підготовки учня до активного й свідомого засвоєння нового матеріалу.

Повідомлення теми вивчення нового матеріалу

-От і сьогодні, мої діти, ви доторкнетесь до думки і слова Анатолія Григорука, до його  світу, який він хотів перенести у ваші душі і серця.

3.Мотивація учнів до засвоєння

-Де нам ці знання знадобляться? (В наступних класах, на інших уроках (образотворчому мистецтві, музиці, історії)).

4.Постановка навчальної проблеми

Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь: Чим особливі твори Анатолія Григорука? Що їх відрізняє від інших?

5..Етап засвоєння нових знань

Актуалізація чуттєвого досвіду і опорних  знань

Ще більше дізнатися про Анатолія Івановича Григорука Вам допоможуть мої помічники «Бібліографи» (5 учнів)

  1. Анатолій Іванович Григорук народився 20 березня 1932 року в селі Махаринцях на Вінниччині в родині службовця.
  2. 1950 року закінчив Бердичівську середню школу, а 1956 – філологічний факультет Київського університету імені Тараса Шевченка.
  3. Два роки вчителював на Хмельниччині. Був співробітником бердичівської міської газети. З 1958 по 1968 рік обіймав посаду редактора. Заслужений журналіст України.
  4. Багато прозових і віршованих творів увійшло до читанок початкової школи.
    Окремі твори письменника перекладалися азербайджанською, казахською, польською, російською та іншими мовами.
  5. Анатолій Григорук пише переважно для дітей.В дитячій літературі він виступає і як поет, і як прозаїк, і як перекладач.

Перевірка сприйняття розповідей про Григорука.

      Що  запам’ятали нове про нього?

  Інформація про життя і творчість письменника .(Слайд)

Анатолій Григорук навчав дітей мислити, відчувати, творчо сприймати навколишній світ.

Вибрати риси характеру притаманні А.Григорук ( читаю- діти плескають в долоні )

  • Зараз я буду читати риси характеру, якщо ви вважаєте, що ця риса притаманна А.Григоруку, то плескаєте в долоні, якщо ні, то мовчите.

о- доброта                                о-спостережливість

о- злість                                    о- ввічливість

о-  розум                                   о-  кмітливість

о-  неуважність                        о- люб’язність

 

Висновок: А.Григорук– педагог , учитель.  письменник. Людина з великої літери.             

V. Опрацювання тексту А.Григорука «Наша столиця - Київ»

1. Словникова робота    (слайд)

Частокіл - огорожа, паркан.

Добросердний — той, що має добре серце.

2.Первинне читання тексту вчителем.

- Що нового дізналися про Київ?

5.Гра  з використанням цеглинок лего « Так чи ні»( зелений- так, червоний- ні )

1. Київ – столиця України?

  ( так)

2. Київ засновано понад дві тисячі років тому? (ні). А коли? (Понад тисячу п’ятсот років тому).

 3.  В Києві жили: мисливці й хлібороби, скотарі й ремісники? (так)

4. Київ називали «матір’ю міст руських»? (так)

5.Вибіркове читання

– Прочитайте, хто працює в місті Києві??

– Хто жив в Києві?

–Прочитайте рядки, як називали Київ?

– Який висновок можна зробити? (Київ – дуже величне і красиве місто.)

VІ. Етап закріплення нових знань.

1 Повторне читання тексту учнями ланцюжком.

Вправа: «Закінчи речення» ( Слайд)

Коли я читав, я бачив…(1 ряд)

Коли я читав, я чув….(2 ряд)

Коли я читав, я відчував…(3 ряд)

2. Музична пауза  ( Слайд)

3. Удосконалення читацьких навичок.

Гра «Сніжинка» Читає учень, на парту якого  впала сніжинка

4. Завдання для 5 груп.

          Роз’єднати прислів’я і прочитати .

  • У кожної групи на партах лежать аркуші із прислів’ями. Вам необхідно їх роз’єднати, прочитати та пояснити. Але перед початком роботи давайте пригадаємо правила роботи в групах.
  • НеманасвітідругоїУкраїни,немаєдругогоДніпра. (Нема на світі другої України, немає другого Дніпра).
  • БезвербиікалининемаєУкраїни. (Без верби і калини немає України).
  • ЛюдинабезВітчизни,яксоловейбезпісні. (Людина без Вітчизни, як соловей без пісні).
  • Заморемтепліше,тавдомамиліше. (За морем тепліше, та вдома миліше).
  • Будь-комумиласвоякраїна. (Будь-кому мила своя країна).

       5.Читання методом  «Дочитай до кінця».

- Я починаю читати речення, а ви повинні знайти його в тексті і дочитати до кінця.

1. Мабуть, усі ви знаєте, що Київ …

2. А спершу це було …

3. Ну, а коли нападали на поселення чужинці …

4. Кожен мандрівник, що відвідував Київ …

5. Всі ми любимо …

6 .Читання методом  «Знайди і прочитай початок».

  • Зараз почитаємо навпаки, я читаю кінцівку речення, а ви його початок.

1…. а саму державу - Київською Руссю.

2…. з якими Україна підтримує дружні, ділові стосунки.

3…кував зброю та знаряддя праці, вичиняв шкури на упряж, на взуванку, на пояси.

4. … від його ошатних заквітчаних вулиць і площ, скверів і парків, од могутнього розливу Дніпра.

5. …пишаємось нею.

    VІІ. Етап рефлексії.

Вправа «Закінчи речення»

  • До чого нас закликає  цей твір?
  • Яка основна думка твору «Наша столиця - Київ».

 

Сьогоднішній  урок навчив мене…

Найцікавішим на уроці для мене було…

Здобуті знання мені допоможуть …

VІІІ. Мотивація домашнього завдання та інструктаж до його виконання.

1 варіант - Перечитати текс і переказати батькам( с.71-72 чит. і переказ.) ( слайд)

2 варіант – Скласти усну розповідь  «Моє улюблене місто»

Оцінювання.

  • Діти, як ви гадаєте, кому сьогодні я можу поставити Високий рівень і чому?
  • Кому Достатній рівень? Чому?

-Чи справдилися ваші очікування від уроку?

Хочу  вам подякувати за активність, уважність, співпрацю, правильні відповіді. Я впевнена, що після цього уроку ми ще більше наблизилися до таємниць історії нашого народу.

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Юркова Юлія
До підручника
Літературне читання 4 клас (Чумарна М. І.)
Додано
24 січня 2022
Переглядів
1161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку