Тема. Не з дієприслівниками.
Мета:
• ознайомити учнів з правилами написання не з дієприслівниками;
• формувати уміння правильно писати не з дієприслівниками;
• розвивати зв’язне мовлення семикласників;
• виховувати шанобливе ставлення до усної народної творчості.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Перебіг уроку
Епіграф до уроку:
Найкращий мовознавець
мудрий рідний наш народ. Д.Білоус
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Складіть зв’язну розповідь на тему “Дієприслівник”.
2.1-й рівень. Складіть лінгвістичну казку про дієприслівник.
3.2-й рівень. Випишіть 5 речень з дієприслівниками з художньої літератури.
2. Метод “Ти – мені, я – тобі”. Робота в парі
Поставте запитання один одному за темою, використовуючи вивчений матеріал підручника за темою «Дієприслівник».
3. Розподільний диктант
Записати у дві колонки: у першу — дієслова, у другу — дієприслівники. Аргументувати свій вибір.
Писати, говорити, надихаючи, читають, розказавши, стоячи, налетівши, проводячи, оголосити, шануючи, потерпівши, зриваючи, зберегти, несучи, прикріпивши, підносити, місити, забувати, рухаючи, гомоніти.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети, завдань уроку
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу
• Розгляньте речення. Зробіть відповідні висновки.
Нехтуючи багатовіковим досвідом пращурів, люди зневажають природу. Він жив, не підносячись над буденністю.
• Робота з таблицею
Розглянути таблицю написання не з дієприслівниками, пригадати вживання не з дієсловами, зробити висновки.
V.Застосування вивченого матеріалу
1. Гра «Ланцюжок». Робота в групах.
Учні по черзі з кожної групи виходять до дошки, записують у своїх стовпчиках утворені від дієслів дієприслівники, пояснюючи правопис не з дієсловами, провести аналогію щодо вживання не з дієприслівниками.
1 група 2 група
не писати- … не знайти - …
не танцювати- … не декламувати - …
не фарбувати- … не сумувати - …
неволити - … ненавидіти - …
нестямитись - … нездужати - …
неславити - … нехтувати - …
Запишіть, прибравши риску, пояснити правопис не з дієприслівниками.
1) Не/нагнувшись, гриба не знайдеш.
2) Не/хтуючи честю, не вбережеш совісті.
3) Не/працюючи, не будеш ситим.
4) Не/славлячи інших, соромиш себе.
5) Не/навидячи ближніх, оскверняєш себе.
6) Не/розтрощивши горіх, не смакуватимеш зернятком.
Замінити дієприслівники з часткою НЕ цифрами:
Не питаючи, недописавши, не гаючи, не пізнавши, непокоячись, недооцінюючи, не вміючи, не знаючи, ненавидячи, не зловивши, не потроївши, не відкидаючи, не подолавши, не пам’ятаючи, не зупиняючись.
Відповідь: 1 2 1 1 2 2 1 1 2 1 1 1 1 1
Співвіднести словосполучення фразеологічними зворотами з дієприслівниками
• Трудитися старанно … не вішаючи голови.
• Зробити щось, не виявивши
свого почуття… не даючи і вгору глянути .
• Перебивати, не давати
можливості висловити свою думку… бровою не моргнувши.
• Жити, не втрачаючи надії… не покладаючи рук.
• Перевантажити роботою… не даючи слова сказати.
(Трудитися старанно - не покладаючи рук. Зробити щось, не виявивши свого почуття - бровою не моргнувши. Перебивати, не давати можливості висловити свою думку - не даючи слова сказати. Жити, не втрачаючи надії - не вішаючи голови. Перевантажити роботою - не даючи і вгору глянути.)
Відповідь:
не спитавши дозволу,
не моргнувши оком,
не працюючи вночі,
непокоячись про друга ,
недооцінивши внесок ,
не сказавши ні слова .
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
- Коли не з дієприслівниками пишеться разом?Наведіть приклади.
- Коли не з дієприслівниками пишеться окремо? Наведіть приклади.
Нездужаючи, не турбуючись, неволячи, ненавидячи, не додивившись, ненавидячи, не думаючи, не слухаючи, не побачивши, недоїдаючи, не відпочивши, недослухавши, не здивувавшись, не маючи, невгаваючи, не прийшовши.
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання
VІІІ. Пояснення домашнього завдання
1. Складіть зв’язну розповідь на тему “ Не з дієприслівниками”.
2.Випишіть 6 прислів’їв про працю, де б вживалися дієприслівники з часткою НЕ.
3. Підготувати народні прикмети, повір`я, пов`язані з хлібом.