Урок " НЕБЕЗПЕЧНІ РЕЧОВИНИ ПОБУТОВОЇ ХІМІЇ. ПРАВИЛА КОРИСТУВАННЯ ЗАСОБАМИ ПОБУТОВОЇ ХІМІЇ"

Про матеріал

Інтегрований урок, спрямований на розуміння нерозривного тісного зв'язку теоретичних знань, набутих на уроках основ здоров'я та хімії з практичною сферою діяльності.

Перегляд файлу

ХІМІЯ  ТА ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я  , 8 КЛАС

 

Ципіна Ганна Валентинівна, учитель хімії

Лєбєдєва Ірина Валеріївна, учитель основ здоров’я

загальноосвітньої  школи І-ІІІ ступенів № 4

м. Сєвєродонецька  Луганської області

 

                   НЕБЕЗПЕЧНІ РЕЧОВИНИ ПОБУТОВОЇ ХІМІЇ.

                 ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ ПРИ КОРИСТУВАННІ ЗАСОБАМИ      ПОБУТОВОЇ ХІМІЇ.

 

Цілі уроку:

  •             формувати розуміння нерозривного тісного зв'язку теоретичних знань, набутих на уроках основ здоров’я та хімії з практичною сферою діяльності; поняття про небезпечні та безпечні речовини й правила поводження з небезпечними хімічними речовинами ; навички надання допомоги при потраплянні небезпечних хімічних речовин на шкіру та при отруєнні;
  •             розвивати  вміння висловлювати та аргументувати власну думку,працювати в команді, розуміння суспільного життя;
  •             виховувати відчуття власної гідності,  свідомий підхід до вибору речовин, які використовуються в побуті, грамотне їх використання, вміння діяти правильно у випадку виникнення нестандартних ситуацій;   обережне ставлення до використання небезпечних хімічних речовин в побуті.

Формування компетентностей:

*міжпредметної;

*здоров’язбережувальної;

*інформаційно-комунікаційної;

*комунікативної;

*соціальної;

* громадянської

Тип уроку: урок загальнометодологічної спрямованості.

Форма проведення: інтегрований урок основ здоров’я та хімії.

Методи, прийоми, технології: робота в групах, тестова перевірка знань, дослідження, групова презентація.

Обладнання та матеріали: презентація, схеми, пам’ятки, тести, засоби побутової хімії, універсальний індикаторний папір, пробірки зі штативом.

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент. Привітання.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми уроку , епіграфа

 

                         «Широко простягає хімія руки свої у справи людські…»                                                             М.В.Ломоносов

Цей вислів відомий вчений промовив декілька століть тому, але й в наш час він є актуальним.

 Вправа «Цитата». Ви всі знаєте прислів’я: «Мій дім – моя фортеця!»

- Як ви його розумієте? (колективне обговорення)

    Запитання до учнів:

  1. Які речовини побутової хімії застосовують у вас удома?
  2. Де вони зберігаються?
  3. Чи завжди ви читаєте інструкцію перед початком використання цих засобів?

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Вступне слово вчителів.

Вчитель основ здоровя: Сьогодні ми з вами продовжимо вивчати тему про правила безпеки при користуванні засобами побутової хімії. Ви задавали багато питань з цієї теми. На певні питання я вам змогла відповісти, але були питання, відповіді на які вам могла надати вчитель хімії. 

Вчитель хімії: Людину постійно оточує велика кількість речовин. Ці речовини видобувають для блага людини, але вони можуть завдати й шкоди. Більш детально їх будову та використання ми будемо вивчати на уроках хімії, а сьогодні ми звернемо увагу на  речовини побутової хімії. Щоб відповісти на питання: «Чи небезпечні засоби побутової хімії?» - треба пам’ятати, що кожен засіб має свою особливість.

Вправа «Домашній дослід».

Учень: Мною було досліджено декілька засобів побутової хімії, які найчастіше використовує моя сім’я. Отримані результати занесені в таблицю:

 

Засіб побутової хімії

Кислота

Луг

Пральний порошок

 

+

Засіб для чищення труб

 

+

Гель для чищення туалету

+

 

Рідини для миття кухні

 

+

Рідини для миття ванни, раковини

+

 

 

Дослідити засоби, які найчастіше використовують у побуті, допоможе індикаторний папір. (У розчинах кислот індикаторний папір стає червоним, у розчинах лугів – синім).

Для миття кухонь використовують засоби, що містять луги, бо вони добре відмивають жироподібний бруд. Для видалення вапнякових нальотів, мильних розводів, що утворюються переважно у ванних кімнатах, використовують засоби, що містять кислоти.

 

Вчитель основ здоровя:  

Під час роботи на уроці ви мали три точки зору щодо використання побутової хімії:

1 група - ті, хто підтримує використання побутової хімії,

2 група - ті, хто не визначився чітко: «За» чи «Проти»;

3 група - ті, хто проти використання побутової хімії.

Сьогодні ви об’єднані в три відповідні групи: 1. «За» (зелений колір), 2. «Не визначились» (жовтий ), 3. «Проти» (червоний). Ви отримали картки різного кольору, щоб ними можна було подати сигнал про бажання висловити свою думку або відповісти на питання.

 Працюючі сьогодні на уроці, ми спробуємо знайти відповідь на проблемне питання: «Чи можливе безпечне використання побутової хімії?» Зможуть групи переконати своїх опонентів чи ні?

 

Вчитель основ здоровя: Надається слово першій групі «За».

Повідомлення  учнів:  Хімія у повсякденному житті. У побуті ми практично щоденно маємо справу з продуктами хімічної промисловості та з хімічними процесами. Це прання білизни, миття посуду, доглядання за підлогою та меблями, застосування клею, а також приготування їжі, умивання з милом, догляд за шкірою та інша особиста гігієна.

 Нині побутова хімія — це самостійна галузь промисловості Щороку в світі виробляється майже 30 млн. тон товарів побутової хімії. Це мийні, чистячі, дезінфікуючі засоби, засоби догляду за меблями й підлогою, для боротьби з комахами і захисту рослин, засоби для вибілювання, підкрохмалювання, підсинювання, різноманітні фарби, клеї, автокосметика тощо.

 Засоби для прання  та  прибирання.

До них відносять миючі, відбілюючи і водопом’якшуючі засоби.

Вони являються товарами першої необхідності для особистого застосування і відіграють значну роль в різних галузях промисловості. Функціональні властивості визначаються здатністю відновлювати чистоту брудної поверхні, виконанням допоміжних функцій (дезінфекція, антистатичний ефект), універсальністю – здатністю миючих засобів виконувати основну функцію в середовищі різної жорсткості і температури розчину.

 Засоби для очищення та догляду за підлогою та меблями.

Засобами для очищення користуються в тих випадках, коли потрібно видалити бруд, плями, накип, іржу.

Вони випускаються у вигляді порошків, паст, рідин, аерозолів, серветок.

 Засоби гігієни та косметичні препарати.

Жодна людина не може уявити своє життя без засобів гігієни - це зубна паста, мило, різні креми та скраби, лосьйони, гелі, конденсатори.

Основне призначення косметичних засобів полягає в збереженні і зміцненні захисного бар'єру шкіри.

Крім того, біологічно активні речовини, що входять до складу косметичних засобів, повинні стимулювати кровообіг, сприяти зволоженню і живленню глибоких шарів шкіри.

 Хімічні процеси в харчовій промисловості.

Харчові добавки – призначені для введення в харчові продукти з метою прискорення або поліпшення їх технологічної обробки, збільшення термінів зберігання, консервування, а також зберігання або надання готовим продуктам харчування певного кольору, запаху, смаку, консистенції.

Забороняється застосовувати харчові добавки для приховування псування або недоброякісності сировини чи готового продукту. Харчові добавки не використовуються як харчові продукти.

 Медичні препарати.

Медики використовують широкий асортимент лікарських препаратів, зокрема антибіотики, які вбивають бактерії, застосовують вакцинацію.

Широко використовуються капсули і таблетки, рідкі ліки.

 

Вчитель основ здоров’я: Побутова хімія є невід'ємною частиною нашого життя, але…

Надається слово третій групі «Проти».

 

Повідомлення  учнів: Негативний вплив побутової хімії.

        Косметика, парфуми, розчинники, ліки, харчові добавки, пестициди, засоби побутової хімії — це все хімікати. Повний облік та оцінювання якості хімікатів ніколи не проводилися.

     Щороку до торгівлі надходять одна-дві тисячі нових назв хімікатів, більшість яких не проходять попередньої апробації й не отримують оцінювання  можливого впливу на довкілля.

     Дані, необхідні для повного оцінювання впливу на довкілля, здоров'я людей, охоплюють усього 10% пестицидів, 18% ліків, 80% хімічних речовин, що використовуються у торгівлі та технологічних процесах.

 Наслідки використання побутової хімії.

     На сьогодні майже вся побутова хімія містить такі фосфати, які не вдається повністю змити з поверхні посуду чи виполоскати із волокон тканин. Тоді зрозуміло, чому алергія вважається однією з найважливіших проблем здоров'я людства.

      «Фосфати та хімікати», що несе побутова хімія, потрапляють в організм людини та викликають порушення роботи печінки, нирок, скелетних м’язів, що призводить, в свою чергу, до тяжких отруєнь, порушення обмінних процесів.

До складу синтетичних миючих засобів входять фосфати, які стають причиною евтрофікації ( бурного размноження мікроводоростей та бактерій) водоймищ, в які попадають стічні води. Евтрофікація водоймищ – це екологічна катастрофа!

  Небезпечна дія побутової хімії

       Побутова хімія міцно увійшла в наше життя і так її спростила, що ми довіряємо їй як найкращому другові, не підозрюючи, що численні баночки, пляшечки і коробочки - це «міна уповільненої дії».

     Чистота - запорука здоров'я!? Парадокс. Адже у прагненні зробити свій будинок чистіше, ми руйнуємо своє здоров'я.

Вчитель хімії: 

 У засобах побутової хімії часто використовуються хлор та амоніак. Ми не можемо цілком відмовитися від використання цих речовин, просто треба добре знати та вміти правильно діяти.

   Хлор – газ зеленувато-жовтого кольору з різким задушливим запахом. Важчий за повітря,  може проникати в нижні і підвальні приміщення будинків і споруд. Пари сильно подразнюють органи дихання, очі і шкіру.

Ознаки отруєння: різкий біль в грудях, сухий кашель, блювання, порушення координації руху, задишка, різь в очах, сльозотеча. Можливий смертельний кінець при вдиханні великих концентрацій.

Щоб зберегти своє здоров’я та життя  використовуйте засоби індивідуального захисту: ватно-марлеву пов’язку чи рушник, попередньо змочені водою або 2 % розчином питної соди.

 Амоніак – безбарвний газ з різким задушливим запахом. Легкий за повітря. Добре розчиняється у воді. Небезпечний при вдиханні. Пари сильно подразнюють органи дихання, очі і шкіру.

Ознаки отруєння: прискорене серцебиття, порушення частоти пульсу, нежить, кашель, різь в очах і сльозотеча, важке дихання, а при тяжкому отруєнні – нудота і порушення координації руху, маревний стан.

Щоб зберегти своє здоров’я та життя  використовуйте засоби індивідуального захисту: ватно-марлеву пов’язку або рушник, попередньо змочені водою або 5 % розчином лимонної кислоти.

У всіх цих випадках винні не хлор та амоніак, а люди, які безвідповідально їх використовують, не дотримуються норм та правил, допускають в своїй роботі халатність та байдужість.

 Пам’ятка. Для запобігання отруєння засобами побутової хімії треба:

  •         ніколи не користуватися невідомими засобами;
  •         нічого не пити з пляшок без етикеток;
  •         всі засоби побутової хімії зберігати окремо від харчів у спеціально  відведеному для них місті;
  •         не запалювати сірників поблизу пляшок та ємностей з різким запахом;
  •         перед застосуванням засобу прочитати інструкцію з використання та чітко її дотримуватися.

Ця пам’ятка є у вас на партах. Вклейте її в свої зошити.

 

Вчитель основ здоровя: Надається  слово другій групі «Невизначені».

Повідомлення  учнів: Убиваючі хвороботворні організми, хлор, безперечно, приносить користь. Цю речовину для знезаражування стали застосовувати досить давно. Це було виправданим рішенням, інакше без додавання хлору у воду кишкові інфекції стали б справжньою катастрофою для жителів, що користуються водопровідною водою.

Щодо амоніаку, то ви всі знаєте, що 10% розчин називається нашатирним спиртом і його використовують  у медицині. Але в Європі його заборонили через те, що неправильне використання може позбавити людину можливості відчувати запахи.

 Внаслідок використання аміачних добрив підвищується врожайність посівів, але звісно, як і в кожній справі, тут необхідний розумний підхід та міра.

Без допомоги амоніаку значна частина молочної продукції була би втрачена. Адже молочні продукти швидко псуються, а тому для їх збереження використовують холодильні установки, які працюють на амоніаку. Звісно, тут існує загроза аварій на хімічних підприємствах, але для того, щоб цього запобігти, всі працівники проходять спеціальне навчання та тренування, щоб знати, як діяти і що робити  в такій ситуації.

 Ми піддаємо сумніву можливість заборони хлору та амоніаку в нашому житті. Без них воно змінилося б в гірший бік.

Вчитель основ здоровя: Вправа « Гра- руханка».  Виклик служб 101,  103.

Вчитель хімії: Ми уважно вислухали думки кожної групи. Зараз  пропонується групам виконати наступне завдання.

Завдання № 1 для груп. Вправа « Групи засобів».

Людина створила багато хімічних речовин, які дуже полегшили її побут. Однак часто ці надійні помічники можуть становити загрозу здоров’ю.

Зверніть увагу на дошку!

Засоби побутової хімії умовно поділяють на чотири групи:                                 

  •         майже безпечні (небезпечними стають, якщо застосовують не за прямим значенням);
  •         відносно безпечні (небезпечні для шкіри й очей, для роботи з ними треба одягати захисні рукавички);
  •         вогненебезпечні;
  •         отруйні.

Які засоби побутової хімії ви вважаєте безпечними для людини, а які – небезпечними, ми зараз з’ясуємо. Кожна група отримала приклади засобів побутової хімії.

 Завдання: розподілити засоби в певні групи.  На виконання завдання 1 хвилина. Потім один представник від групи прикріплює назву на дошці.

Запрошуємо представників груп розташувати засоби у відповідні групи. Чи всі згодні з таким розташуванням? Перевіряємо:

  •         майже безпечні - мило, зубна паста, пральний порошок, шампунь;
  •         відносно безпечні – відбілювач, дезінфікуючі засоби, засоби для чищення ванни, лак для волосся;
  •         вогненебезпечні – фарби, лаки, розчинники, лак для волосся;
  •         отруйні – добрива, отрута для гризунів та комах, деякі види клеїв (“Супер момент”), засоби для виведення плям.

Вчитель основ здоровя: Практичне завдання. Завдання № 2 для груп.

Які ви знаєте прояви отруєння хімічними речовинами? Напишіть приклади на аркушах. 2 хвилини на виконання завдання.

Групи називають по одному ознаку по черзі. Не повторювати вже названі ознаки.

 Прояви отруєння хімічними речовинами:

  •         сльозотеча; подразнення носоглотки; кашель; задишка;
  •         запаморочення; порушення дихання; порушення зору.

 При наявності цих ознак постраждалу людину треба негайно вивести на свіже повітря та викликати швидку допомогу.

Вчитель хімії:  Завдання № 3 для груп.

На столі лежала підготовлена розрізана пам’ятка:“Перша допомога в разі потрапляння хімічних речовин на шкіру та в очі”, але на перерві провітрювали кабінет, подув вітер та аркуші переплутались. Допоможіть встановити послідовність дій. Від кожної команди я запрошую по одному представнику.  (Розбирають приклади та встановлюють послідовність дій. Тримають в руках роздруківки). Зачитайте вголос пам’ятку! Дякую за допомогу!

Пам’ятка “Перша допомога в разі потрапляння хімічних речовин на шкіру та в очі”.

1. З’ясувати, яка саме хімічна речовина спричинила опік

2. Зняти з потерпілого одяг, на який потрапила хімічна речовина.

3. Струсити сухі хімічні речовини зі шкіри.

  1.          Промити пошкоджену ділянку шкіри або очі під струменем холодної води   з крана або душу впродовж 15 - 20 хвилин.
  2.          Після надання першої допомоги потерпілого слід негайно відправити до лікарняного закладу. Не викидати упаковку, у якій була речовина, що спричинила отруєння. Лікар має знати, який це засіб.

Вчитель основ здоровя:  Давайте зараз з вами повернемося до проблемного питання: «Чи можливе безпечне використання побутової хімії?» Пропонується групам сформулювати висновок на аркушах. На виконання завдання 2 хвилини.

Заслухати висновок першої групи, другої, третьої.

Загальний висновок: Усі засоби побутової хімії будуть безпечними для  людини та навколишнього середовища, якщо їх застосовувати за прямим призначенням та згідно з інструкціями й рекомендаціями щодо їх використання.

Вчитель основ здоровя: Виконання тестового завдання. (В робочих зошитах).

Розберіть по варіантах тестові завдання. Треба вибрати вірні варіанти відповідей та записати в зошитах. На виконання завдання дається 5 хвилин.

 

І варіант.

  1.          Хлор використовують для:

А) відбілювання поверхонь, Б) знезараження поверхонь, В) розчинення поверхонь.

  1.          Амоніак використовують:

А) в медицині, Б) в сільському господарстві для добрив, В) в промисловості.

  1.          Хлор: 

А) газ зеленуватого кольору з різким задушливим запахом,

Б) газ жовтого кольору з різким задушливим запахом,

В) газ зеленувато-жовтого кольору з різким задушливим запахом.

  1.          Амоніак:

А) безбарвний газ з різким задушливим запахом, Б) синій газ з різким задушливим запахом,

В) червоний газ з різким задушливим запахом.

5. Речовини, які викликають евтрофікацію водоймищ:

А) фосфоровмісні, Б) оксигеновмісні, В) хлоровмісні.

6. Засоби побутової хімії умовно поділяють на групи:

А) небезпечні, безпечні, вогненебезпечні, отруйні,

Б) майже небезпечні, відносно небезпечні, вогненебезпечні, отруйні,

В) відносно небезпечні, вогненебезпечні, отруйні,

7. Прояви отруєння хімічними речовинами:

А) сльозотеча, Б) подразнення носоглотки, В) підвищення температури,

Г) кашель; Д) підвищення працездатності.

                                                               ІІ варіант.

  1.          Амоніак використовують:

А) в медицині, Б) в сільському господарстві для добрив, В) в промисловості.

  1.          Хлор: 

А) газ зеленуватого кольору з різким задушливим запахом,

Б) газ жовтого кольору з різким задушливим запахом,

В) газ зеленувато-жовтого кольору з різким задушливим запахом.

  1.          Амоніак:

А) безбарвний газ з різким задушливим запахом,

Б) синій газ з різким задушливим запахом,

В) червоний газ з різким задушливим запахом.

4.  Засоби побутової хімії умовно поділяють на групи:

А) небезпечні, безпечні, вогненебезпечні, отруйні,

Б) майже небезпечні, відносно небезпечні, вогненебезпечні, отруйні,

В) відносно небезпечні, вогненебезпечні, отруйні,

5. Прояви отруєння хімічними речовинами:

А) сльозотеча, Б) подразнення носоглотки, В) підвищення температури, Г) кашель;

Д) підвищення працездатності.

  1.          Хлор використовують для:

А) відбілювання поверхонь, Б) знезараження поверхонь, В) розчинення поверхонь.

7. Речовини, які викликають евтрофікацію водоймищ:

А) оксигеновмісні, Б) фосфоровмісні , В) хлоровмісні.

 

Вчитель хімії:

VІ. Рефлексія. Вправа « Рюкзак-Млин-Кошик»

-  Що б ви з собою взяли в рюкзак?

- Що вам не зовсім зрозуміло або про це ви хотіли б ще раз почути? (млин)

-  Що б ви викинули у кошик?

 

Вчитель пропонує заповнити учням  оцінювальний аркуш:

  1.          Як я засвоїв(засвоїла) матеріал?
  •           Отримав(отримала)  глибокі знання - 10 балів;
  •           засвоїв(засвоїла) частково – 8-9 балів;
  •           мало що зрозумів(зрозуміла) - 4-6 балів.

 

  1.          Як я працював(працювала) на уроці?
  •           Сам впорався (сама впоралася) із своїм завданням - 9-10 балів;
  •           припускався(припускалася) помилок - 7-8 балів;
  •           зробив(зробила) багато помилок - 4-6 балів.

 

  1.          Як працювала моя група?
  •           дружно - 9-10 балів;
  •           не всі працювали активно 7-8 балів;
  •           не дуже добре, із помилками - 4-6 балів

 

VІІ. Домашнє завдання (диференційно):

  1.          Підготувати пам’ятку щодо правил користування побутовою хімією.
  2.          Чи є альтернатива застосування хімічним засобам в побуті?

 

 

 

                               Список використаних джерел

  1.     Вчимося жити разом. Практикум для учнів з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я»:-К.: Вид-во «Алатон», 2016.-272 с.
  2. Громадська відповідальність: 80 вправ для формування громадської та соціальної компетентностей під час вивчення різних шкільних предметів.5-9 класи. Посібник для вчителя/  Рафальська М., Боярчук О, Герасим Н. та ін. - Київ.: Вид. група «Основа», 2017.-136 с.

 

  1.          Концепція нової української школи: Нова українська школа: Концептуальні засади реформування середньої освіти. URL:

http://mon.gov.ua/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8%202016/12/05/konczepcziya.pdf

  1.          Основи здоров’я: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч.закл./ Т.Є. Бойченко, І.П. Василашко, О.К. Гурська.-К.: Генеза ,2016.-144 с.
  2.     Хімія: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч.закл./ П.П.Попель, Л.С. Крикля.-К.: ВЦ»Академія»,2016.- 240 с.
  3. http://school.home-task.com/bezpeka-pid-chas-koristuvannya-zasobami-pobutovoyi-ximiyi/

 

  1. http://narodna-osvita.com.ua/5819-bezpeka-osel-pravila-bezpeki-pri-koristuvann-zasobami-pobutovoyi-hmyi-gazovimi-priladami-ta-pchnim-opalennyam.html

 

  1.  «Навчаємо демократії». – Т. І: Базові матеріали з питань освіти для демократичного громадянства та прав людини для вчителів (інструмент № 12 «Підготовка презентацій на кодоскопі або у програмі PowerPoint»), с. 156.
doc
Додано
30 липня 2018
Переглядів
14103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку