Урок " Небезпека від вогню"

Про матеріал

продовжувати формувати в учнів знання правил безпечної поведінки під час пожежі у власному помешканні;

навчати установлювати зв'язок: «причина – наслідок»;

формувати в учнів уявлення про евакуацію;

навчити дітей діяти в екстремальних ситуаціях, довести до автоматизму уміння діяти під час пожежі у власній оселі;

розвивати здатність передбачати й уникати небезпечних ситуацій у побуті;

формувати здоров׳язберігаючу компетентність учнів, а саме, здатність піклуватися про своє здоров'я;

формувати соціальну компетентність учнів, а саме, здатність співпрацювати, самостійно приймати рішення;

виховувати дбайливе ставлення до свого здоров'я, турботу про життя й здоров'я оточуючих людей.

Перегляд файлу

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Основи здоров’я»

 

Тема: «Небезпека від вогню в побуті»

 

Мета:  

  • продовжувати формувати в учнів знання правил безпечної поведінки під час пожежі у власному помешканні;

 

  •        навчати установлювати зв'язок: «причина – наслідок»;

 

  •        формувати в учнів уявлення про евакуацію;

 

  • навчити дітей діяти в екстремальних ситуаціях, довести до автоматизму уміння діяти під час пожежі у власній оселі;

 

  • розвивати здатність передбачати й уникати небезпечних ситуацій у побуті;

 

  • формувати здоров׳язберігаючу компетентність учнів, а саме, здатність піклуватися про своє здоров’я;

 

  • формувати соціальну компетентність учнів, а саме,  здатність співпрацювати, самостійно приймати рішення;

 

  • виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я, турботу про життя й здоров’я оточуючих людей.

 

Обладнання: 

                        сюжетні та предметні малюнки,

                         алгоритми,

                         пам’ятки.    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І.  Створення емоційного фону.

Вправа «Дві торбинки»

Учитель:

    - У дорогу люди завжди беруть із собою торбинку.  У мене є дві торбинки. У холодну, блакитного кольору, я зберу смуток, біль, страх, розчарування, а теплу, кольорову, відкрию і подарую вам радість, піднесення, інтерес, захоплення, добро.

Сподіваюсь, що ці приємні почуття дійдуть до ваших сердець і здійсняться ваші сподівання.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань, чуттєвого досвіду.

1. Фронтальне опитування.

Учитель:  

    - Уявіть, що ви заблукали у густому, непрохідному лісі. І ось перед вами з’явилися три дороги. Кожна може вивести з лісу, але за певних умов:

1) ліворуч підеш - велике багатство знайдеш, але здоров’я загубиш;

2) праворуч підеш – половину багатства знайдеш, але здоров’я загубиш;

3) прямо підеш – нічого не знайдеш, але здоров’я збережеш.

Яку дорогу ти обереш? Чому?  (Додаток 1)

- Пригадайте, які корисні справи ви зробили протягом   минулого тижня?

 -  Як це вплинуло на здоров’я оточуючих,  на ваше здоров’я та настрій

- А як ви дбаєте про свою небезпеку? Наведіть приклади, що підтверджують  цю думку!

-  Доведіть, що батьки можуть довіряти вам, залишаючи самих  удома?

*усні відповіді дітей.

 

2. Бліц - турнір «Казка вчить як на світі»

 

Учитель:

 - Яка корисна порада прихована в казці?

 

 Учитель :                                                                               Діти:

1) Що трапилось з Алісою, коли вона випила з пляшки   невідому рідину?      

 «Аліса в країні чудес»

- Зменшилась.

(* не пий невідомі рідини )

2) Що сталося з принцесою, яка вкололась гострою  кужіллю (веретеном) ? 

    «Спляча красуня»

- Заснула на 100 років.

(*не грайся гострими й ріжучими предметами)

3) Чому в маленького Мука виросли вислячі вуха?

    «Маленький Мук»

- З’їв невідомий овоч.

(*не смакуй невідомі ягоди, гриби, овочі, тощо)

4) Чому братик Іванко перетворився на козлика?

   «Сестричка Оленка й братець Іванко»

Напився води з калюжі. (*Не пий брудну воду)

Висновок: щоб не сталося біди, подумай, а потім роби!

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Спонукально-репродуктивна бесіда.

Учитель:

  - Сьогодні ми продовжимо розмову про небезпеку, яка очікує на дітей, що  залишаються наодинці вдома.

Подумайте, про що будемо говорити.

***

Коли його не було в людей, то люди були безсилі, вони не варили їжі, не грілися біля вогнища, усього боялись.  Життя тих людей було злиденним

животінням. Пожалів їх Прометей* й подарував людям те, що стало   одночасно і другом, і ворогом людини.  Що це?  (Вогонь*)  (Додаток 2)

- Назвіть риси свого характеру, особисті якості, уподобання, які асоціюються зі словом «вогонь».

  1. «Мозковий штурм»  (Додаток 3)

Учитель:  

-  Коли «вогонь-друг», чому буває ворогом?

III. Повідомлення теми, мети.

  1. Планування роботи за моделлю.          (Додаток 4)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вправа «Очікування»   (Додаток 5)

Учитель:  

-  На малюнку палає вогнище, але хмарка допоможе нам уникнути лиха. На крапельках стисло напишіть, що ви очікуєте від уроку.

 

  1.         Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
  1. Розповідь учителя.

     Вогонь називають ворогом, тому що він спопеляє, знищує, забирає життя, спричиняє лихо, що називають пожежею.   (Додаток 2)

      Під час пожежі вогонь виходить з-під контролю людини, призводить до великої матеріальної шкоди, а часто й до загибелі людей.

     Пожежники стверджують, що найбільше пожежі, що виникають, спричиняють діти й підлітки.

   Послухайте про ці жахливі цифри:

В Україні щодня виникає більше 120 пожеж, в яких гине в середньому

7 людей.

За даними пожежної охорони нашого міста:

 

2008 рік

2009 рік

1) пожежі  :

267

107

2) загинуло :

           дітей  :

37

3

16

3) опіки  :

17

7

4) збитки :

4.788.815 грн.

535.900 грн.

 

Але пожежі не виникають самі по собі.

 Давайте з’ясуємо причини пожеж в побуті,  у випадку коли, коли діти залишаються вдома наодинці.

І допоможуть нам Пан Вогник та його помічники.

 

  1. Інсценівки небезпечних ситуацій.

   Пан Вогник:

                       - Добрий день, пані та панове!

                          Здрастуйте, будьте здорові!

                          Звертається до вас пан Вогник,

                          знавець пожеж, в званні полковник.

                          Наша розмова буде, друзі,

                          не про червоні маки в лузі,

                          не про красу багаття влітку,

                          а про мою пожежу – тітку.

                          Щоб злюку цю навік здолати,

                          правила пожежної безпеки

                          треба знати!

Учитель:

 - Діти! Послухайте історії, назвіть причину пожежі,  сформулюйте правило пожежної безпеки.       

* Історія перша ...

Залишився вдома Вася.

Що йому робити?

Тут і сірники знайшлися,

чом не запалити?

Хлопець сірники хапає,

йде в куточок Вася.

Чирк! Сірник упав на килим!

Хата зайнялася!

Поки люди позбігались

та стали гасити,

то нічого не зосталось,

що вже тут робити ?

Пан Вогник: 

- Чому сталася пожежа? Яке правило треба знати?

* Історія друга …

Як лагідне сонце сія в високості!

Лисичка до лева зібралася в гості.

Вона біля шафи крутилася радо ,

свої розглядала багаті наряди.

Ось вибрала сукню найкращу для себе:

- Хороша, та тільки погладити треба.

Ввімкнула утюг, а як гладити стала,

сусідка-сорока якраз завітала.

Про се і про те, бач, сорока тріщить,

Лисичка все слуха, а сукня горить!

- Ой, що я, накоїла! Як мені гірко!

На сукні новенькій з’явилася дірка.

- Лисичко-сестричко ,ти друзів стрічай,

але при розмовах – утюг вимикай.

 

* Історія третя …

Поставивши чайник на плитку завзято,

вогонь запалили малі поросята,

самі ж веселенькі гайнули гуляти:

м’яча у дворі узялися ганяти!

Коли наганялись, згадали про чай:

- Все, мабуть, готовий! Іди вимикай!

- А чайник тим часом кипів і шипів,

всю плитку забризкав, бурчав і шипів,

вогонь загасив він, і в кухні відразу

почулось свистіння горючого газу.

Прийшло поросятко, тернуло сірник:

враз – вибух страшенний і жалібний крик.

Це сталась біда, поросятка малого

в лікарню забрала «швидка допомога».

Щоб лиха такого із газом не знати,

 увімкнену плитку не слід залишати!

 

* Історія четверта …

До дзеркала мавпа підходить вдесяте:

- Чи сукня в порядку?

Пальто не зам’яте?

Взяла ридикюля і двері замкнула,

а світло тоді погасити забула.

В кіно поспішає вона по дорозі,

аж чує: «Пожежа!» - гукають на розі

А мавпа байдужа не знає в ту мить,

що то електрична провідка горить!

Щоб нам на пожежі з плачем не стояти

ми прикладу з мавпи не будемо брати!

 

* Історія п’ята …

Ялинка в убранні! Та радісні діти

схотіли бенгальські вогні запалити,

і тільки вогні запалила зайчиха,

як скоїлось в хаті небачене лихо:

горять на ялинці прикраси і вата,

тріщать гілочки і вищать зайченята,

і доки в пожежну зайчиха дзвонила,

дотла новорічна ялинка згоріла.

Тож треба усім пам’ятати завжди:

призводять бенгальські вогні до біди.

 

Пан Вогник:

- Молодці! Ви правильно назвали причини пожеж та  правила пожежної

безпеки. Повторимо ці правила!

Гра «Тік – так!»

Якщо висловлювання правильне, діти кажуть:«Тік – так, це так!»,

 неправильне –  « Тік – так, це не  так!»:

  1. сірниками гратись можна, якщо обережно;
  2. користуватися пошкодженими електроприладами не можна;
  3. виходячи з квартири, залишати увімкненим світло та електроприлади не можна;
  4. користуватися газом без нагляду дорослих можна;
  5. гратися бенгальськими вогнями та петардами можна!

 

2.   Опрацювання алгоритмів дій дітей під час пожежі в побуті.

а) створення проблемної ситуації:

Учитель:

- Що робити, якщо пожежа вже сталася? Що робити, якщо загорівся рушник  або шафа, телевізор чи килимок? Що робити, якщо чадний газ та дим   заповнюють твою кімнату. Адже чадний газ спричиняє отруєння, людина втрачає свідомість, а це – загроза життю…

Діти:

 - Треба знати, як правильно діяти в таких ситуаціях.

 

б) робота за підручником: опрацювання статті по частинах, складання алгоритму дій під час пожежі в побуті. (3 блоки)

* блоки вчитель розкриває послідовно

 

 

 

 

 

 

 

                                 Алгоритм                                  (Додаток 6)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

в) демонстрація досліду, коментування  ситуації А, ситуації  Б:

У склянку з піском встромити недогарок свічки та запалити. Накрити склянку блюдцем. Вогонь невдовзі згасне через нестачу кисню.

Тому, якщо полум’я невелике, то:

1) невелику річ  кинь на підлогу;

2) затопчи ногами, залий водою,  засип піском, накрий щільною   тканиною;

3) провітри кімнату;

4) повідом батькам.

  Якщо полум’я велике, то

  1.  ніколи не намагайся погасити сам;
  2. дзвони 101;
  3. негайно покинь квартиру  або  приватний будинок, двері не замикай;
  4. стукай до сусідів, клич на допомогу, дзвони  батькам.

* Поради пана Вогника:      (Додаток 7)

         - Запам’ятайте, що не можна

  1. затоптувати полум’я, якщо на тобі
  2. синтетичний одяг, капці-іграшки (з вати, синтетичних  матеріалів);
  3. заливати жир, що спалахнув,  водою, треба вимкнути газ, накрити сковорідку кришкою;
  4. не загасивши полум’я, відкривати вікно;
  5. гасити електричні прибори, не вимкнувши  пробки.

 

г )  рольова гра «Викликаємо пожежників»:

«Оператор» :                                «Постраждалий»:

– Ало! Пожежна охорона.           – Пожежа на кухні.

  Адреса.                                      – бульвар Шевченка ,будинок 4, кв. 6.

- Прізвище.                                    - Петренко Дмитро

- Що горить?                               - Електрочайник!

- Виїзджаємо!

 

д) колективне складання правил виклику пожежників (Додаток 5)

Правила виклику пожежників

 

Висновок:  жарти не припустимі!

 

 

 

  1. Фізхвилинка «Руханка»

Розгорілося вогнище (діти показують руками).

Полум'я стелеться низько-низько (присідають).

Далі вогнище розгоряється (піднімаються).

І полум'я колихається (показують руками).

Ми взяли водичку із кринички (нахиляються).

Полили, загребли (імітація руками).

Задоволені пішли (крокують).

4. Учитель коментує   ситуацію В:

- Уявіть таку ситуацію: ви лягли подрімати, прокинулись від того, що кімнату заповнює дим. Це найнебезпечніша ситуація.

Дій наступним чином:

 

  1. Сповзи на підлогу;

     пересуватися можна тільки повзком;

  1. закрий ніс та рота серветкою, рушником, футболкою,

наволочкою (якщо є можливість намочи пов’язку водою);

  1. повзком  намагайся дістатися  дверей;
  2. тильною стороною руки помацай двері:

          якщо холодні – відчиняй та швидше втікай,

          якщо гарячі – відчини замок, повзи до   найближчого вікна,

          балкону, лоджії;

  1. відчини вікно, клич на допомогу;
  2. якщо не можеш відкрити вікно, розбий скло будь-яким важким предметом;
  3. На вулиці негайно звернись до дорослих.    ДЗВОНИ     101!

 

- Пам’ятай, що не можна панікувати, плакати, ховатись.

  Якщо живеш у приватному будинку, тікай через вікно.

Якщо загорівся одяг, збий його тканиною, катайся по підлозі, землі. Ні в якому разі не    біжи!

 

5. Повторення алгоритмів  дій під час пожежі.

 

6. Практична вправа: «Знайди вихід». (1-2 учня);

Домашнє завдання : навчитися знаходити вихід із заплющеними очима з будь-якого  місця своєї оселі.

 

V. Первинне застосування знань.

1. Робота в групах ( « експерти-пожежники», учні) .

* Як ти будеш діяти,  якщо…

Ситуація 1:    спалахнув рушник на кухні.

Учень:   1) швидко кину на підлогу;

               2) заллю водою;

               3) провітрю кімнату.

 

Ситуація 2:     задимівся комп’ютер.

Учень:    1) вимкну пробки;

                2) дзвоню 101;

                3) схоплю одяг, вибіжу на вулицю,

                    покличу на допомогу.

 

Ситуація 3:      чорний дим із маминої кімнати швидко заповнює квартиру.

Учень:     1) захищу органи дихання;

                 2) повзком дістануся дверей;

                 3) двері не замикаю;

                 4) вибіжу на вулицю по сходах;

                 5) покличу людей на допомогу, подзвоню 01!

«Експерти» оцінюють дії учнів, які працювали за картками.

  1. Підсумок. Оцінювання.
  1. бесіда:

- Яку тему вивчали?

 - Чим загрожує пожежа?

 - Для чого потрібно чітко дотримуватись правил поведінки під час      пожежі?

 - Що найголовніше в таких ситуаціях?  (не панікувати, зберегти життя).

2) підсумок за вправою «Очікування»:

- Проаналізуйте свої очікування на крапельках. Якщо вони справдилися, то загасіть вогонь. Якщо – ні, то приберіть їх, вони просто випарувалися.

3) прощання:

Діти стають у коло, беруться за руки і відчувають тепло долонь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

 

 

 

Пожежа – полум’я, яке знищує все, що може горіти.

 

 

 

Прометей (із грецької перекладається як «той, хто передбачає») – давньогрецький міфологічний герой.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

 

 

 

 

 

ВОГОНЬ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      

 

                                     План роботи                                           Додаток 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Очікування»                              Додаток 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

Алгоритм

 

 

 

 

 

 

                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 7

 

 

          Не можна:

  •        панікувати, ховатися;
  • гасити полум’я в синтетич-ному   одязі;
  • заливати жир, що спалахнув, водою;
  • відчиняти вікно, якщо не загасили полум’я;
  •        бігти, якщо загорівся одяг;
  • рухатись на повний зріст у задимленій кімнаті.

 

 

 

                   Правила виклику пожежників               Додаток 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Литература:

  1. О.Я.Савченко. Навчання і виховання учнів ( 1, 2, 3, 4 кл.). Методичний посібник для вчителів. – К. : «Поч. школа», 2002.
  2.  М.С.Гончаренко, Г.М.Іванова / Валеологічне розвантаження школярів протягом навчального процесу: Методичний посібник для вчителів загальноосвітніх шкіл. - Харків, 1997. - 28 с.
  3. М.С.Гончаренко / Валеологический словарь.- Х., 1999. - 316 с.
  4. Паспорт здоров'я школяра.// Гр. авт|. - Харків, 2000. - 16 з|із|.
  5. Уроки з валеології.// Укл. Г.М.Іванова ; Під редакцією д-ра біол. наук проф. М.С.Гончаренко - Харків, 2000. - 103 с.
  6. "Безпека в надзвичайних ситуаціях: під ред|. Н.К. Шишкіна.

– М., ГУУ, 2000.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
8 жовтня 2018
Переглядів
3156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку