Урок "Неклітинні форми життя. Віруси"

Про матеріал
Урок-медіалабораторія. Може використовуватись на уроках біології при вивченні теми "Біоріноманіття" для учнів 9 класу.
Перегляд файлу

Опорний заклад «Монастирищенський заклад загальної середньої освіти

І-ІІІ ступенів № 2»

Монастирищенської районної ради

Черкаської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Біологічна медіалабораторія

 

 

 

 

 

 

Підготував учитель біології

вищої категорії

Мельник Ганна Леонідівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Монастирище 2020 р.

9 клас

 

Тема: Неклітинні форми життя. Віруси.

 

Мета: формування ключових компетентностей:

вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;

загальнокультурної – дотримуватися норм мовленевої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту;

соціальної – вчити учнів контролювати та оцінювати свої дії, дії інших учнів; розвивати навички групової роботи; проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими;

здоров’язберігаючої – уміння слухати і чітко висловлювати свої думки; навички застережливих дій щодо вірусних інфекцій та вірусних хвороб;

формувати професійну компетентність – учнів, дослідницьку активність;

предметних компетентностей: сформувати поняття про особливу неклітинну форму життя – віруси, їх будову, життєві цикли; роль вірусів в природі й житті людини; особливості вірусних хвороб людей, тварин та рослин. Розвивати життєву компетентність учнів щодо усунення ризиків зараження вірусними інфекціями; пізнавальні й творчі здібності. Виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, інформаційну й комунікативну культуру.

 

Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, презентація до уроку, відеоролик, відео (фізкультхвилинка), плакат «Fishbone», учнівські медіа продукти – відео проекти, презентація PowerPoint, буклет «Профілактика грипу»; підручник для 9 класу рівня стандарту.

 

Форма уроку: урок-медалабораторія.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Педагогічна технологія: технологія розвитку критичного мислення.

 

Між предметні зв’язки: ботаніка, зоологія, біохімія, медицина, основи здоров’я, інформатика, українська мова, українська література, медіа культура.

 

Структура й зміст уроку:

 

Девіз уроку: «Навчання через співпрацю.»

 

І. Організаційний момент.

Прийом «Дошка оголошень.»

Доброго дня усім присутнім!

Від настрою, з яким ми вступаємо в день, залежать наші успіхи та результати роботи.

Позитивним початком сьогоднішнього уроку нехай стане уявна дошка оголошень.

До вас звертається угорський педагог, математик Джордж Пайа: «Ваші кращі п’ять друзів: Що, Чому, Де, Коли, і Як! Якщо вам потрібна порада, зверніться до Що, Чому, Де, Коли і Як – і більше ні до кого не звертайтеся. Знайшовши перший гриб або зробивши перше відкриття, озирніться навколо, – вони народжуються пучками.». Я пропоную запам’ятати це!

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Думаю, ви погодитеся зі мною, що головна цінність суспільства – це життя й здоров’я людини. Ще в ІV ст. до н. е. Демокріт висловив таку думку: «Люди вимолюють своє здоров’я у богів. Їм не відомо, що вони самі можуть впливати на своє здоров’я.».

  •                     Чи можемо ми самі контролювати своє здоров’я?
  •                     Які ще фактори впливають на здоров’я людини? Саме це ми дізнались розв’язавши тестові завдання.

Учитель. За тиждень до нашої зустрічі ви об’єднались у три групи. Керівники ваших груп на свої електронні адреси отримали тестові завдання, які потім розіслали кожному учаснику своєї групи на персональні месенджери та аркуші оцінювання роботи в групі.

Дякуємо, що ви всі виконали це завдання, і я пропоную подивитися на результати ваших відповідей, які відображені на ось цій діаграмі.

(Діти називають фактори впливу на здоров’я аналізуючи діаграму.)

Люди і хвороби. Хвороби і люди … Споконвіку між ними точиться запекла боротьба: хто кого? Кінця краю цієї війни поки не видно. Подумайте і скажіть: які чинники можуть викликати хвороби людей?

(Шкідливі звички, спадковість, забруднення навколишнього середовища, травми, нещасні випадки …)

 

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

У сучасній біології відома ще одна причина виникнення хвороб людини – це віруси.

Запишіть у зошитах тему уроку: «Неклітинні форми життя. Віруси.»

Мета: сьогодні на уроці ми вивчимо особливості будови вірусів і їх життєвих циклів; дізнаємось про причини виникнення та поширення вірусних інфекцій, а також познайомимось із хворобами, що вони викликають.

Учитель. Девіз нашого уроку: «Навчання через співпрацю.»

Ви об’єдналися в групи саме для того, щоб вчитися співпрацювати в групі та між групами. Тому зараз візьміться всі за руки! Сміливіше! Відчуйте себе командою, будьте уважними та ініціативними!

 

ІV. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання.

На попередніх уроках кожна група одержала випереджаюче завдання створити просвітницькі проекти для учнів перших класів НУШ по темі: «Профілактика вірусних хвороб.».

  •                     Запрошую до презентації проектної роботи представника групи № 1.
  •                     Я з задоволенням надаю слово другій групі.
  •                     Слухаємо доповідача третьої групи.

(Захист проектних робіт.)

 

V. Вивчення нового матеріалу.

Молодці! Усі дуже добре справилися із завданням. Кожна група творчо підійшла до розкриття даної теми. Надіюсь, що ви відчули себе справжніми учасниками медіапростору.

Учитель. Саме у зв’язку із поширенням вірусів, зростанням вірусних інфекцій ми і вивчаємо сьогодні тему нашого уроку.

Кожен із нас переніс принаймні одне вірусне захворювання, але ніхто не бачив його збудників, адже розміри вірусних частинок – вібріонів – такі мізерні, що їх можна побачити лише за допомогою електронного мікроскопа.

За сучасними уявленнями, віруси як внутрішньоклітинні паразити становлять окреме царство живої природи – царство Віра. Наука, яка займається їх вивченням – вірусологія. На Україні є інститут «Вірусології та мікробіології» де вченні проводять свої дослідження.

Від представників інших царств віруси відрізняються тим, що не мають клітинної будови. Уже давно триває дискусія, чи можна взагалі віруси вважати живими організмами, адже поза клітиною хазяїна вони не виявляють жодних властивостей живого: у них відсутній обмін речовин, ріст, розмноження, подразливість. Лише взаємодіючи із синтезуючим апаратом клітини, віруси здатні виявляти свою життєдіяльність.

Давайте використаємо відео YouTube-каналу і подивимось як це відбувається.

(Перегляд відеоролика «Клітина проти вірусу: битва за здоров’я».)

Будова вірусу.

Вірус – це молекула нуклеїнової кислоти ДНК чи РНК, що оточена білковою оболонкою, а інколи ще й ліпідом.

Віруси:

  1.                    не містять води;
  2.                   не мають органел;
  3.                    не мають метаболізму.

Види вірусів.

Залежно від особливостей хімічного складу оболонки вірусних частинок віруси поділяють на прості і складні.

Віруси

 

 

Прості

 

 

Складні

  •                     у простих вірусів оболонка складається лише з білків.
  • у складних – до складу оболонки входять ще й ліпіди та вуглеводи.

Фізкультхвилинка.

Вірусні хвороби.

Розрізняють вірусні хвороби рослин, тварин та людини.

(Називає хвороби і показує на слайдах.)

 

VІ. Узагальнення й систематизація знань.

Робота в групах.

Переходимо до роботи з підручником та Інтернет-ресурсом.

Відкрийте підручник § 47 (с. 212 - 214) та ввімкніть свої смартфони чи планшети, зайдіть у групу 9 клас, у Viber. Я надсилаю вам додаткову інформацію, яку ви можете використати, виконуючи наступне завдання:

  1.                    Прочитати матеріал параграфу § 47 (с. 212 - 214) або скористатися додатковою інформацією.
  2.                    Визначити захворювання та шляхи їх проникнення до організму людини.
  3.                    Презентувати інформацію на Fishbone за допомогою відсортованих опорних виразів, які розташовані хаотично на столах у класній кімнаті.

C:\Users\Sergiy\Desktop\Fishbone-Diagram_GoLeanSixSigma.com_.jpg

Голова – «вірусні хвороби».

Ребра – назва хвороби (зверху), шляхи проникнення (знизу).

Хвіст – як уникнути вірусної інфекції.

(Відео «Як ми здолали вірус віспи».)

Робота в парах.

Сподіваюсь, що сьогоднішній урок приніс вам багато нових корисних знань.

Працюємо в парах.

Поясніть, використовуючи матеріал § 47 підручника:

  •                     завдяки чому були виявлені віруси та хто їх відкрив? (Парадоксально, але віруси були виявлені саме завдяки своїм унікально малим розмірам. У 1892 р. їх відкрив російський ботанік Дмитро Йосипович Івановський, який досліджував мозаїчну хворобу тютюну.)
  •                     які віруси називають фагами? (Фагами, скорочено, називають віруси бактерій – бактеріофаги. У більшості фагів геном складається з молекули ДНК. Бактеріофагам властива складна структура.)
  •                     чимало вірусів містять не ДНК, а РНК. Як ці віруси потрапляють до генетичного апарату клітини? (У найпростішому випадку молекули вірусної РНК просто взаємодіють з рибосомами, здійснюючи синтез своїх білків. У більш складному випадку вірусна РНК використовується як матриця для синтезу вірусної ДНК.)

Вправа «Знайди помилку».

Діти! Прочитайте текст та знайдіть біологічну помилку.

Віруси – це неклітинна форма живого. Це хімічні речовини – нуклеопротеїди. Віруси складаються із кількох молекул білка та двох нуклеїнових кислот ДНК і РНК. Містять воду та мають обмін речовин. Тому вірус – живий організм, складно організована речовина.

Життєвий цикл вірусів складається з трьох етапів.

Текст для перевірки.

Віруси – це неклітинна форма живого. Це хімічні речовини – нуклеопротеїди. Віруси складаються із кількох молекул білка та однієї нуклеїнової кислоти (ДНК або РНК). Не містять воду, їм не властивий обмін речовин. Тому вірус – це не живий організм, складно організована речовина.

Життєвий цикл вірусів складається з двох етапів.

 

VІІ. Підсумок уроку.

Сьогодні на уроці ми вивчили будову вірусів, дізнались про їх роль в житті людини, ознайомились з особливостями вірусних інфекцій. Дана тема є досить актуальною, бо віруси швидко еволюціонують. Майже кожен рік з’являються нові патогенні віруси, які спричиняють нові хвороби.

Сподіваюсь, ці знання допоможуть вам реально оцінити ризики сучасного світу та сприятимуть дбайливому ставленню до свого здоров’я, життя, сприятимуть виробленню безпечної поведінки.

Коментування роботи учнів на уроці.

Я дякую вам за сьогоднішній урок. Ви всі були активними, проявили артистизм, творчість, креативний підхід під час створення власних проектних робіт, а також комунікативні здібності. Думаю, що наші першокласники запам’ятають усі ваші поради і перестануть боятися ін’єкцій під час щеплень. Ну, а оцінки за урок я виставлю в щоденники на слідуючому уроці, проаналізувавши аркуші роботи в групі та самооцінювання.

 

VІІІ. Домашнє завдання.

Записуємо домашнє завдання:

  1.                    опрацювати § 47;
  2.                    скласти пам’ятку «Як уникнути вірусних інфекцій».

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кухар Анастасія Анатоліївна
    Чудова розробка уроку,дякую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
13 березня 2020
Переглядів
2605
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку