Урок "Неповторний світ образів «Енеїди» І.П.Котляревського"

Про матеріал
Конспект уроку з теми "Неповторний світ образів «Енеїди» І.П.Котляревського"
Перегляд файлу

Українська література

9 клас

Урок  3-4

Тема. Неповторний світ образів «Енеїди» І.П.Котляревського.

Мета: 

  • проникнути в духовний світ героїв, розкрити мотиви їхніх вчинків, пояснити характери персонажів, ще раз відтворити в уяві безсмертні художні картини «Енеїди», учити співставляти, узагальнювати;
  • розвивати навички характеристики героїв, засобів їх творення, уміння дискутувати, толерантно відстоювати свої думки, удосконалювати  навички самостійної роботи;
  • виховувати високі патріотичні почуття, бажання пізнавати історичне минуле, відчувати причетність до минувшини України.

Тип уроку: урок-дослідження.

  1. Обладнання: презентація ( 5 слайдів), поема «Енеїда», репродукція  картини Iллi Рєпiна. "Запорожцi пишуть  листа турецькому султану", літературний плакат.

 

 

                                                    Хід уроку

І  Організація учнів до уроку

   Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ  Актуалізація опорних знань

  1. Слово вчителя.  Слайд 1
  • На минулому уроці разом з Енеєм і ватагою троянців ми побували в Карфагені, Сицилії. А зараз відвідаємо потойбічний світ. Як його змалював письменник?
  1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

(Змалював надзвичайно тонко, майстерно й оригінально. Крізь прозорий серпанок бурлескно-травестійної оповіді про життя грішників у пеклі й праведних душ у раю ми легко впізнаємо життя і побут народу на цій «грішній» землі, упізнаємо взаємини між людьми, їхні звички, натури).

  1. Евристична бесіда.
  • Сьогодні ми все частіше звертаємось до народних традицій, обрядів, звичаїв, вивчаємо їх. Що ви дізналися з поеми про вечорниці? Розкажіть, цитуючи текст.

( Вечорниці були надзвичайно цікавими та привабливими. Це був своєрідний університет культури на селі, де розкривалася і виблискувала скарбниця людської мудрості. Та й не лише вечорниці. Усі картина життя в підземному царстві – це живі, яскраві панорами народного життя.)

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
  • Подаючи картини раю та пекла, І.Котляревський порушує ряд  моральних проблем, примушує нас замислитись, як варто жити сьогодні. То як же?

ІІІ  Цілевизначення і планування

  • Отже, образи «Енеїди» вчать нас мудрості життя. Розглянемо їх на уроці, заслухаємо результати дослідницької роботи групи істориків, читців, психологів, літературних критиків, які вкотре пройшли шляхом Енеєвих пригод, проникли в духовний світ героїв, дослідили мотиви їх вчинків.

ІY Оголошення теми уроку (запис у зошити), мети.  Слайд 2

Y  Опрацювання навчального матеріалу.

   1. Учитель «вводить» учнів у тему уроку.

  • Як і в усякому великому творі, в «Енеїді» є певна система образів, які ми зараз і розглянемо. Скажіть, хто головний герой твору?
  • Звичайно, так. Адже й назва «Енеїда» від його імені походить. Але Еней не сам, з ним всюди й завжди його вірні побратими, друзі-троянці. Ось це перша група дійових осіб – Еней і троянці. Слайд 3
  • Друга група – це боги. Кого ви знаєте з них? Слайд 4
  • Отже, боги – це вершителі долі людської, активні дійові особи поеми. Живуть вони на Олімпі та звідти спостерігають за пригодами  Енея. Боги втручаються в Енеєву мандрівку. Одні з них допомагають йому, інші, навпаки, перешкоджають. Тільки Зевс був нейтральний.
  • Хто ще діє в цьому творі? (Латин, Турн, Дідона, Ацест…) Слайд 5
  • Це все земні герої, царі. Ось ці три групи дійових ми й розглянемо. (Запис у зошити системи образів).

    2. Бесіда – обмін враженнями.

  • Хто з персонажів твору викликав у вас найбільшу симпатію?
  • Багато прихильників мав Еней. Особливої похвали він заслужив мужністю і сміливістю, виявленою в поєдинку з рутульським царем Турном.
  • Слово читцям. (Відтворюють картини YI частини поеми від слів : «Еней од радості не стямивсь…» до – «…Біжить пан Турн і репетує» та від слів: «Турн тяжку боль одоліває…» до – «…Щоб більше не було хлопот…».)
  • Які риси вдачі Енея виявилися в цім двобої?
  • Яке ваше враження від Турна? На чому воно ґрунтується?
  • Які з названих рис характерів персонажів вам імпонують, а які викликають осуд?
  • Слово критикам. (Зосереджують увагу на прийомах зображення персонажів і на основі цього складаємо колективну характеристику образів Енея і Турна.)
  • Слово психологам. (Зазначають, що Турн – людина нестійка, несамостійна. Коли боги покинули його напризволяще, він розгублюється і тільки й спромагається, що клясти своїх колишніх високих покровителів. Еней же діє рішуче й самостійно, постає великодушним, людяним.)

3. Інсценізація : Низ і Евріал стоять пліч-о-пліч (розмова друзів від слів  «Від тебе не відстану зроду…» до – «…Лети повинность ісправлять».

  • Як і чому вони опинилися серед троянців?
  • Які обставини спричинили їхнє проникнення у стан ворога?
  • Чому саме Низ і Евріал зважились на такий ризиковий вчинок?
  • Які обставини спричинили їхнє проникнення у стан ворога?
  • Слово історикам. (Акцентують увагу на суспільному житті України в ХYІІ ст., а саме: боротьба селянських мас проти польського гноблення в 1768 р. (Коліївщина), антифеодальний рух . Доводять, що в образах одважних героїв ми пізнаємо українських козаків.)

4.Робота над репродукцією картини Iллi Рєпiна. "Запорожцi пишуть

    листа турецькому султану".

ІV Рефлексивно – оцінювальний етап уроку.                         1.Вікторина «Ключове слово».

  • Про кого сказано:
  • … пропонує супротивникові вирішити суперечку поєдинком , щоб не проливати кров людей? (Еней у сутичці з Турном.)
  • … захищаючись від рутульців, готові «до останньої каплі крові свою свободу боронить»? (Троянці на чолі з Енеєм.)
  • … говорить побратиму, який вирішив пробратись у ворожий стан: «З тобою рад в огонь і воду…»? (Евріал.)
  • … умер від горілки, а потрапив до раю, бо був у родинних зв’язках із богами? (Батько Енея Анхіз.)
  • … людям льготи не давали

І ставили їх за скотів? (Пани-поміщики.)

             2.«Інтерактивна вправа «Мікрофон».

      Продовжити речення.

  • Твір І.П.Котляревського «Енеїда» примусив мене замислитися …
  • Нашим сучасникам треба пам’ятати …

          3.  Оцінювання.

  • За роботу на уроці я вас оцінила так… (оцінки, бонус)

V  Домашнє завдання.

Сенкени до образів богів, земних героїв.

Підручник: стор. 119-122(опрацювати).

Вивчити напам’ять уривок з «Енеїди» (за вибором учнів).

doc
Додано
6 листопада 2022
Переглядів
665
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку