Українська література
9 клас
Урок 3-4
Тема. Неповторний світ образів «Енеїди» І.П.Котляревського.
Мета:
-
проникнути в духовний світ героїв, розкрити мотиви їхніх вчинків, пояснити характери персонажів, ще раз відтворити в уяві безсмертні художні картини «Енеїди», учити співставляти, узагальнювати;
-
розвивати навички характеристики героїв, засобів їх творення, уміння дискутувати, толерантно відстоювати свої думки, удосконалювати навички самостійної роботи;
-
виховувати високі патріотичні почуття, бажання пізнавати історичне минуле, відчувати причетність до минувшини України.
Тип уроку: урок-дослідження.
-
Обладнання: презентація ( 5 слайдів), поема «Енеїда», репродукція картини Iллi Рєпiна. "Запорожцi пишуть листа турецькому султану", літературний плакат.
Хід уроку
І Організація учнів до уроку
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ Актуалізація опорних знань
-
Слово вчителя. Слайд 1
-
На минулому уроці разом з Енеєм і ватагою троянців ми побували в Карфагені, Сицилії. А зараз відвідаємо потойбічний світ. Як його змалював письменник?
-
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
(Змалював надзвичайно тонко, майстерно й оригінально. Крізь прозорий серпанок бурлескно-травестійної оповіді про життя грішників у пеклі й праведних душ у раю ми легко впізнаємо життя і побут народу на цій «грішній» землі, упізнаємо взаємини між людьми, їхні звички, натури).
-
Евристична бесіда.
-
Сьогодні ми все частіше звертаємось до народних традицій, обрядів, звичаїв, вивчаємо їх. Що ви дізналися з поеми про вечорниці? Розкажіть, цитуючи текст.
( Вечорниці були надзвичайно цікавими та привабливими. Це був своєрідний університет культури на селі, де розкривалася і виблискувала скарбниця людської мудрості. Та й не лише вечорниці. Усі картина життя в підземному царстві – це живі, яскраві панорами народного життя.)
-
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
-
Подаючи картини раю та пекла, І.Котляревський порушує ряд моральних проблем, примушує нас замислитись, як варто жити сьогодні. То як же?
ІІІ Цілевизначення і планування
-
Отже, образи «Енеїди» вчать нас мудрості життя. Розглянемо їх на уроці, заслухаємо результати дослідницької роботи групи істориків, читців, психологів, літературних критиків, які вкотре пройшли шляхом Енеєвих пригод, проникли в духовний світ героїв, дослідили мотиви їх вчинків.
ІY Оголошення теми уроку (запис у зошити), мети. Слайд 2
Y Опрацювання навчального матеріалу.
1. Учитель «вводить» учнів у тему уроку.
-
Як і в усякому великому творі, в «Енеїді» є певна система образів, які ми зараз і розглянемо. Скажіть, хто головний герой твору?
-
Звичайно, так. Адже й назва «Енеїда» від його імені походить. Але Еней не сам, з ним всюди й завжди його вірні побратими, друзі-троянці. Ось це перша група дійових осіб – Еней і троянці. Слайд 3
-
Друга група – це боги. Кого ви знаєте з них? Слайд 4
-
Отже, боги – це вершителі долі людської, активні дійові особи поеми. Живуть вони на Олімпі та звідти спостерігають за пригодами Енея. Боги втручаються в Енеєву мандрівку. Одні з них допомагають йому, інші, навпаки, перешкоджають. Тільки Зевс був нейтральний.
-
Хто ще діє в цьому творі? (Латин, Турн, Дідона, Ацест…) Слайд 5
-
Це все земні герої, царі. Ось ці три групи дійових ми й розглянемо. (Запис у зошити системи образів).
2. Бесіда – обмін враженнями.
-
Хто з персонажів твору викликав у вас найбільшу симпатію?
-
Багато прихильників мав Еней. Особливої похвали він заслужив мужністю і сміливістю, виявленою в поєдинку з рутульським царем Турном.
-
Слово читцям. (Відтворюють картини YI частини поеми від слів : «Еней од радості не стямивсь…» до – «…Біжить пан Турн і репетує» та від слів: «Турн тяжку боль одоліває…» до – «…Щоб більше не було хлопот…».)
-
Які риси вдачі Енея виявилися в цім двобої?
-
Яке ваше враження від Турна? На чому воно ґрунтується?
-
Які з названих рис характерів персонажів вам імпонують, а які викликають осуд?
-
Слово критикам. (Зосереджують увагу на прийомах зображення персонажів і на основі цього складаємо колективну характеристику образів Енея і Турна.)
-
Слово психологам. (Зазначають, що Турн – людина нестійка, несамостійна. Коли боги покинули його напризволяще, він розгублюється і тільки й спромагається, що клясти своїх колишніх високих покровителів. Еней же діє рішуче й самостійно, постає великодушним, людяним.)
3. Інсценізація : Низ і Евріал стоять пліч-о-пліч (розмова друзів від слів «Від тебе не відстану зроду…» до – «…Лети повинность ісправлять».
-
Як і чому вони опинилися серед троянців?
-
Які обставини спричинили їхнє проникнення у стан ворога?
-
Чому саме Низ і Евріал зважились на такий ризиковий вчинок?
-
Які обставини спричинили їхнє проникнення у стан ворога?
-
Слово історикам. (Акцентують увагу на суспільному житті України в ХYІІ ст., а саме: боротьба селянських мас проти польського гноблення в 1768 р. (Коліївщина), антифеодальний рух . Доводять, що в образах одважних героїв ми пізнаємо українських козаків.)
4.Робота над репродукцією картини Iллi Рєпiна. "Запорожцi пишуть
листа турецькому султану".
ІV Рефлексивно – оцінювальний етап уроку. 1.Вікторина «Ключове слово».
-
Про кого сказано:
-
… пропонує супротивникові вирішити суперечку поєдинком , щоб не проливати кров людей? (Еней у сутичці з Турном.)
-
… захищаючись від рутульців, готові «до останньої каплі крові свою свободу боронить»? (Троянці на чолі з Енеєм.)
-
… говорить побратиму, який вирішив пробратись у ворожий стан: «З тобою рад в огонь і воду…»? (Евріал.)
-
… умер від горілки, а потрапив до раю, бо був у родинних зв’язках із богами? (Батько Енея Анхіз.)
-
… людям льготи не давали
І ставили їх за скотів? (Пани-поміщики.)
2.«Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Продовжити речення.
-
Твір І.П.Котляревського «Енеїда» примусив мене замислитися …
-
Нашим сучасникам треба пам’ятати …
3. Оцінювання.
-
За роботу на уроці я вас оцінила так… (оцінки, бонус)
V Домашнє завдання.
Сенкени до образів богів, земних героїв.
Підручник: стор. 119-122(опрацювати).
Вивчити напам’ять уривок з «Енеїди» (за вибором учнів).