Незалежне розслідування по темі:
“Нітратна кислота”
Мета: вивчити склад та властивості нітратної кислоти, вияснити особливості дії її на метали й неметали, розвивати навички самостійної роботи, самостійного пошуку нових знань та їх самоаналізу і самооцінювання, класифікувати факти, робити висновки, розвивати пізнавальні інтереси, комунікативні якості, впевненості в своїх силах.
Засоби наочності: підручники, інформаційні листки, інструкції по вивченню нового матеріалу. Періодична система хамічних елементів, таблиці. “Ряд активності металів”. “Розчинність кислот, основ, солей у воді”.
Обладнання і реактиви: лотки, лабораторні штативи, пробірки, стакани, реактиви
Міжпредметні зв’язки: біологія (кислоти в живих організмах), історія, математика.
Тип уроку: засвоєння нових знань та застосування знань, навичок і вмінь з використанням опорних схем.
Методи та форми роботи.
Інтерактивний |
Експрес – опитування, робота в групах, створення схеми - опори |
Навчально - дослідницький |
Виконання й аналіз результатів лабораторного досліду, висновки |
Інформаційно – рецептивний, мовний |
Розповідь, бесіда, пояснення, робота з підручником, інформаційним листком, інструкцією |
Наочний |
Лабораторний дослід, робота з таблицями |
Практичний |
Виконання лабораторного досліду |
Репродуктивний |
Робота за алгоритмом написання рівнянь реакції молекулярних, йонних, окисно - відновних |
Засоби наочності: періодична система хімічних елементів, таблиці “Ряд активності металів”, Розчинність кислот, основ і солей у воді”.
Обладнання і реактиви: лотки, лабораторні штативи, пробірки, стакани, склянка з водою.
Епіграф: “Ни одна наука не нуждается в эксперимен-
те, как химия. Ее основные законы, тео-
рии и выводы опираются на факты. По-
этому постоянный контроль опытом необ-
ходим”
Хід уроку:
I Організаційний момент.
Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчення елементів V групи головної підгрупи і сполук, які вони утворюють.
II Актуалізація опорних знань.
Експрес – опитування.
0 -3 0 +2 +4
N→N→N→N→N
Прогнозована відповідь учнів.
0 -3
-3 0 0 -2
-3 - 0
12
0 - -2
O2+4e →2O |4 |3 окисник
Давайте пригадаємо про кислоти.
Учитель. 1943 рік. Територія Данії окупована німецькими фашистами. Датський учений Нільс Бор вимушений залишити Батьківщину щоб урятувати свою медаль, він розчинив її у “царській горілці”, а після повернення з допомогою електролізу виділив золото і замовив собі нову медаль.
Як ви вважаєте, чим цей факт пов’язаний з кислотами, і безпосередньо з нашою темою?
Що ви знаєте про “царську горілку”?
Учень. (Прогнозована відповідь учня)
“Царська горілка” – це суміш нітратної і хлоридної кислот у співвідношенні 1:3. Вона окислює практично все, розчиняє золото і платину. Золото – цар металів. Тому і назвали цю суміш – “царська горілка”.
Учитель. звертається до учнів із запитаннями:
Можливі пропозиції учнів.
Учитель повідомив, що запропоновані учнями питання є задачами уроку.
IV Вивчення нового матеріалу.
Учні на уроці проведуть незалежне розслідування, мета якого – виявити властивості нітратної кислоти. Для одержання істинних і різноманітних довідок про її властивості створюються робочі групи.
Кожна група отримує інструкцію про проведення розслідування та інформаційні листки.
Правила ТБ (техніки безпеки)
Кислоти – їдкі речовини. Особливо небезпечні сульфатна, нітратна, хлоридна кислоти. Вони роз’їдають папір, деревину, тканини. Бризги кислоти, потрапляючи на шкіру, можуть викликати хімічеий опік. Тому обходитися з кислотами потрібно обережно. Особливо варто берегти очі.
При розчиненні кислоти у воді Треба пам’ятати!
кислоту→вода вода ≠ кислота
Запам’ятайте, у зв’язку з виділенням великої кількості теплоти під час розчинення кислоти у воді НЕ МОЖНА вливати воду в кислоту
У цьому випадку вода, що має меншу густину, опиниться на поверхні, закипить, і її бризки разом з кислотою можуть потрапити на руки, обличчя, спричинити опіки. Якщо це трапилося, шкіру слід промити
водою→5% р-н соди
I група.
Мета: Підготувати довідку про будову молекули нітратної кислоти, її фізичні властивості, назву кислоти.
Порядок дій:
IІ група.
Інструкція по проведенню діючого експерименту.
Мета: Вияснити властивості нітратної кислоти, які є спільними з іншими кислотами.
Порядок дій:
Прогнозована відповідь учнів.
NaOH+HNO3→NaNO3+H2O
Na++OH-+H++NO3-→Na++NO3-+H2O
H++OH-→ H2O
Реакція відбулася за рахунок взаємодії катіонів гідрогену з гідроксид-іонами, що веде до утворення малодисоційованої речовини – води.
IІІ група.
Інструкція по проведенню діючого експерименту.
Мета: Вияснити властивості нітратної кислоти, які є спільними з іншими кислотами.
Порядок дій:
Прогнозована відповідь учнів.
CuO+2HNO3=Cu(NO3)2+H2O
CuO+2H++2NO3-→Cu2++2NO3-+ H2O
CuO+2H+→Cu2++ H2O
Реакція відбувається при взаємодії купрум (ІІ) оксиду з катіоном гідрогену, в результаті утворюються іони-купруму і малодисоційована речовина – вода.
IУ група.
Інструкція по проведенню діючого експерименту.
Мета: Вияснити властивості нітратної кислоти, які є спільними з іншими кислотами.
Порядок дій:
Прогнозована відповідь учнів.
2Na++CO32-+2H++2NO3-→2Na++2NO3-+ CO2↑+H2O
2H++CO32-= CO2↑+H2O
2Na++SiO32-+2H++2NO3-=2Na++2NO3-+H2SiO3↓
Реакція перша проходить до кінця, тому що відбувається взаємадія катіону-гідрогену з карбонат-іоном, в результаті виділяється газ і утворюється малодисоційована речовина – вода.
Реакція друга відбувається катіони гідрогену взаємодіють із силікат – іонами, що веде до утворення нерозчинної речовини – кремнієвої кислоти.
Учитель: За якими властивостями нітратна кислота відрізняється від інших?
Учні (прогнозована відповідь)
Специфічні властивості кислоти
На відмінну від інших кислот азотна кислота реагує з металами не з виділенням водню, а з утворенням:
HNO3+Me |
→ Me(NO3)n+NO2↑+H2O |
Активність металу зростає концентрація кислоти зменшується |
→ Me((NO3)n+ NO+ H2O |
||
→ Me((NO3)n+ N2O+ H2O |
||
→ Me((NO3)n+ N2+ H2O |
||
→ Me((NO3)n+NH4NO3+ H2O NH3 |
Приклади: неактивні Метали
0 +5 +2 +4
1. Cu+4HNO3 (конц.)=Cu(NO3)2+2NO2↑+2H2O!
0 +5 +2 +2
3Cu+8HNO3 (розб)= 3Cu(NO3)2+2NO+4H2O!
Приклади: активних металів
0 +5 +2 +1
4Mn+10HNO3 (розб)= )= 3Mn(NO3)2+ N2O+5H2O!
0 +5 +2 -3
4Zn+10HNO3 (дуже розб.)=4Zn(NO3)2+NH4NO3+3H2O!
Схема
+5HNO3 Конц. р-н Розбав. р-н
+4NO2
…
+2NO …
Нітратна кислота досить сильний окисник, продуктами відновлення є NO2; NO; N2O; N2; NH3; NH4NO3 причому частка продуктів з низькими ступенями окислення N зростає відповідно до розбавлення кислоти.
Схема
HNO3 (конц.) переход. NO2
HNO3 (розб) NO
HNO3 (дуже розб.) NH4NO3
ІІ) Нітратна кислота термічно не стійка.
HNO3→ H2O+ NO2↑+О2↑
Наявність кисню в продуктах розкладу пояснює її окислювальні дії на речовини. По окислювальній дії азотна кислота близька до кисню.
ІІІ) Нітратна кислота як сильний окисник взаємодіє з неметалами.
HNO3 + С =
(H2O+ NO2+ О2
+5 0 +4 +4
4HNO3+С= 2H2O+СО2↑+4NO2↑
S+4HNO3= SО2+4NO2+2H2O
S+6HNO3= H2 SО4+6NO2↑
Взаємодія нітратної кислоти з металами
↑N2O; N2; NH3; NH4NO3
сильно розбавлена кислота
з активними Ме
Pt; Rh; Ir; Ta; Au
HNO3 розбавлена к-та з
NO
не взаємодіє малоактивними Ме
концентрована
NO2
Al; Cr; Fe – пасивує на холод
Дія кислот на індикатори
Індикатор |
Забарвлення індикатора
|
||
Дистильована вода |
Розчинах HNO3; HCl; H2SO4 |
Розчинах лимоної, оцтової к-ти, соці капусти |
|
Лакмусовий папірець |
Жовте |
Червоне |
Червоне |
Фенолфталеїн |
Безбарвне |
Безбарвне |
Безбарвне |
Розчин буряка |
Бордово-коричневе |
Пурпурове |
Пурпурове |
Метиловий оранжевий |
Оранжеве |
Рожеве |
Рожеве |
V. Закріплення знань
І) Виконання тесту
Нітроген. Нітратна кислота
ІІ) Запитпння для учнів.
VI. Підбиття підсумків уроку
Декілька учнів фіксують на дошці свої векторні діаграми, решта здають учителю. Він визначає, який рівень переважає, чого досягли учні на уроці, а над чим треба попрацювати вдома.
Щоб рівень навченості перевести в оцінку, результати роботи з написаних хімічних перетворень за схемою після перевірки враховуються, а оцінюються на наступному уроці.
VIІ. Домашнє завдання.
Інформація до роздумів