Урок
Тема: Німеччина. Місце країни у світі та регіоні. Основні чинники, що визначають місце країни у міжнародному поділі праці (МГПП).
Мета:
● навчальна: Сформувати в учнів систему знань про особливості економіко – географічного та політичного положення, населення й господарства Німеччини, визначити актуальні проблеми її соціально-економічного розвитку;
● Розвивальна: Розвивати аналітичне мислення учнів, вміння аналізувати історичні події, робити висновки, закріпити практичні навички учнів працювати з комплексними картами атласу; вміння називати основні показники, які визначають місце країни у регіоні та світі; працювати з об’єктами номенклатури;
● Виховна: Виховувати толерантне ставлення учнів до культури інших країн, культуру поведінки на уроці , самоповагу та взаємоповагу.
Дидактичне забезпечення: політична карта світу, атласи; мультимедійна презентація країни, відеоролик, роздаткові листки із завданнями.
Обладнання: ноутбук, мультимедійний проектор.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
Епіграф:
Від чорного минулого через криваве
теперішнє – до золотого майбутнього.
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Привітання викладача з учнями, перевірка відсутніх, встановлення робочої атмосфери в аудиторії.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Фронтальне опитування. Питання:
1● Назвіть пункти плану характеристики історико – географічного регіону або країни. (Типовий план характеристики історико- географічного регіону.
2● Що відноситься до природних умов та природних ресурсів? (рельєф, мінерально- сировинна база, клімат, водні ресурси, лісові ресурси, рекреаційні ресурси та ін.)
3● Які Ви знаєте характеристики населення? (кількість, статево-вікова структура, національний склад населення, трудові ресурси, зайнятість, розселення населення та ін.)
4● Чим відрізняється галузева структура господарства від територіальної? (Галузева структура господарства – це поділ господарства на галузі, територіальна – розміщення галузей господарства на території: райони, вузли , центри тощо)
5● Які форми зовнішньо – економічних зв’язків Ви знаєте? (торгівля, туризм, кредитно-фінансові операції, створення ТНК тощо)
III МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Повідомлення викладачем теми уроку(на дошці)
Повідомлення мети: Метою нашого уроку є виявити природні та соціальні передумови розвитку ФРН, а також визначити особливості сучасного розвитку господарства країни.
Викладач: Зараз хочу запросити до слова учня, що підготувала повідомлення «Цікава Німеччина» і підібрала відеоматеріал до свого виступу(випереджувальне завдання).
Проблемне питання. Викладач: Німеччина пройшла через складну і довгу історію формування своєї території. Це були нескінченні війни, де німці були ініціаторами воєнних дій, зокрема двох світових війн, в обох зазнали поразки, причому після другої Німеччина була поділена на дві частини: східну – НДР і західну – ФРН, господарство яких було однаково зруйноване. Об’єднання Німеччини відбулось лише у 1990 р. 3 жовтня.
Сьогодні ж Німеччина – постіндустріальна держава, одна з найрозвинутіших країн світу( четверта за обсягом ВНП ), країна міських агломерацій. Які чинники сприяли такому швидкому економічному розвитку? Чому Україна, яка не програла у ІІ світовій війні, має зараз середній економічний розвиток, а Німеччина входить до «країн Великої 8»? Сьогодні на уроці ми спробуємо розібратись в цих питаннях.
IV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Розповідь викладача: Німеччина – федеративна парламентська республіка, до складу якої входить 16 земель. Глава держави – федеральний президент, який виконує представницькі функції. Глава уряду – федеральний канцлер – є першою особою в країні. Законодавчий орган – бундестаг. Органи представництв земель – бундесрати. Німеччина – четверта за обсягом ВНП країна світу.
Робота з атласом. За допомогою атласу, виконайте завдання 1 з роздаткового матеріалу. (Складіть візитну картку ФРН)
Візитна картка Німеччини: ● Офіційна назва країни: Федеративна Республіка Німеччина ● Столиця: Берлін ● Державний устрій: федеративна парламентська республіка ● Площа: 357 тис.км2 ● Населення: 83 млн. ● Валюта: євро
|
Розповідь викладача: ЕГП і ПГП Німеччини
Німеччина межує з вісьмома державами Західної та Центральної Європи, з економічно розвинутими країнами, які (окрім Швейцарії) є її партнерами у ЄС. Порівняно недалеко від неї розташовані інші країни Центральної і Східної Європи, які є ринками збуту її продукції та постачальниками дешевої робочої сили.
Країна має широкий вихід до Північного та Балтійського морів (1250 км). Вона розташована на перехресті міжнародних залізничних, автомобільних, повітряних магістралей, найважливіші з яких мають широтний напрям і є найкоротшими шляхами з країн Західної Європи до Центральної і Східної Європи.
Складання учнями схеми «+ ЕГП» за допомогою атласу та розповіді викладача.
Отже,
Пояснювально – ілюстративний метод, використовуючи електронну презентацію.
Природні умови та ресурси ФРН
Рельєф. За характером поверхні Німеччину можна поділити на три частини:
1. Північно-німецька низовина (до 200 км завширшки).
2. Середньонімецькі гори (Рейнські, Сланцеві, Гарц, Тюрінґенський Ліс і Рудні).
3. Південна Німеччина (Шварцвальд, Швабський Альб, Франконський Альб, Баварський Ліс і Баварське плоскогір'я).
Клімат. Клімат Німеччини помірний, з середньорічною температурою біля +9°С. На півночі – морський. Середньорічна кількість опадів – 700 мм.
Водні ресурси. Територія багата на річки. Найбільші водні артерії держави: Рейн, Ельба, Дунай, Одер, Везер. Крупних озер в Німеччині небагато — найбільше озеро Боденське, частина якого знаходиться також в Австрії і Швейцарії.
Мінеральні ресурси.
Грунти. Підзолисті і бурі лісові грунти. Ліси займають 29% площі.
Розповідь викладача.
Самостійна робота учнів з дидактичним матеріалом. Завдання 2. Визначте основні показники населення Німеччини, користуючись додатковою інформацією.
Показник |
Значення |
Додаткова інформація |
Густота населення |
232 ос/км2 |
Кількість населення 83 млн. ос., площа території 357 тис.км 2 |
Природний приріст |
|
Показник смертності складає 11‰, а показник народжуваності складає 8,21 ‰. |
Середня тривалість життя населення |
78 років |
Жінки в середньому живуть 82 роки, чоловіки – 76 років. |
Вікова структура населення |
14-65-21 |
Відсоток дітей в країні складає 14%, людей похилого віку – 21%. |
Рівень урбанізації |
87% |
13% населення Німеччини проживає в сільській місцевості. |
Розповідь викладача. Найбільшою міською агломерацією є Рурська. Найбільші міста: Гессен, Франкфурт, Берлін, Гамбург, Мюнхен, Кельн. Національний склад корінного населення однорідний: Понад 95 % населення країни складають німці, але також проживають італійці, поляки, греки, чехи, хорвати, словаки, турки. Переважаюча релігія – християнство, на півдні й заході – католицизм, на іншій території – протестантство. Німеччина завжди славилася високим рівнем освіти населення та її якістю. Особливості німецької нації: скромність, чесність, домовитість, законослухняність, розсудливість, пунктуальність, наполегливість, прагматизм.
Особливості сучасного розвитку господарства країни
Німецька економіка значною мірою орієнтована на експорт. Країна має активний торговий баланс. В експорті домінують автомобілі, верстати й інше виробниче обладнання, хімічна продукція та електротехніка. Основу імпорту становлять, крім промислових виробів, також паливо, руди, деревина, волокна, продовольство. ВВП складає 22 400 дол. на душу населення.
Для Німеччини сферою її зовнішніх інтересів завжди була Європа. І тепер головними її торговими партнерами є країни Західної Європи, особливо ЄС. Економічні стосунки східного напрямку також не можна не брати до уваги.
Самостійна робота учнів. Завдання 3. Заповніть схему за допомогою електронної презентації.
Найбільші концерни ФРН: Фольцваген, Ауді, БМВ груп, Даймлер (мерседес, смарт), Сіменс, Басф.
Я сподіваюсь, що ви також впізнаєте ті експортні продукти Німеччини, що безпосередньо пов’язані з вашою професією: _____________________
Аналіз роздаткового матеріалу «Господарство ФРН»
Бесіда: 1. В яких галузях промисловості ФРН займає провідні місця в світі?
2. Які основні центри промисловості ФРН?
3. Яка частина Німеччини є лідером в промисловому виробництві?
4. Окресліть основні напрямки сільського господарства ФРН.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Робота з атласом, нанесення на контурну карту географічних об’єктів.
Завдання 4. Позначте на контурній карті ФРН:
Всім: 1-6 б.
а) кордони країни
б) країни, з якими межує ФРН
в) найбільші водні артерії
7-10б. Позначте на контурній карті ті географічні об’єкти, які на вашу думку, сприяють економічному розвитку ФРН.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ.
Назвати факти, які свідчать про Німеччину як високорозвинену країну, які вам найбільше запам’яталися. ( ВВП складає 22 400 дол. на душу населення, висококваліфіковані трудові ресурси, висока продуктивність праці, велика частка населення зайнята у сфері послуг,компанії світового значення тощо)
Викладач оцінює роботу учнів на уроці.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Всім: опрацювати § , конспект уроку
8-10б. Створити за допомогою комп’ютера рекламний буклет «Мандрівка Німеччиною»
Картка – завдання до уроку: «ФРН. Географічне положення. Населення і міста. Особливості сучасного розвитку господарства країни»
Завдання 1. Складіть візитну картку ФРН.
Завдання 2. Визначте основні показники населення Німеччини, користуючись додатковою інформацією.
Показник |
Значення |
Додаткова інформація |
Густота населення |
_____ ос/км2 |
Кількість населення 83 млн. ос., площа території 357 тис.км 2 |
Природний приріст |
_____‰. |
Показник смертності складає 11‰, а показник народжуваності складає 8,21 ‰. |
Середня тривалість життя населення |
_____ років |
Жінки в середньому живуть 82 роки, чоловіки – 76 років. |
Вікова структура населення |
___-___-___ |
Відсоток дітей в країні складає 14%, людей похилого віку – 21%. |
Рівень урбанізації |
____ % |
13% населення Німеччини проживає в сільській місцевості. |
Завдання 3. Заповніть схему за допомогою електронної презентації.
Завдання. Позначте на контурній карті ФРН:
Всім: 1-6 б.
а) кордони країни
б) країни, з якими межує ФРН
в) найбільші водні артерії та найбільші міста.
7-10б. Позначте на контурній карті ті географічні об’єкти, які на вашу думку, сприяють економічному розвитку ФРН.