1
План уроку
Тема: «Від науково-технічного прогресу до сучасних технологій»
Мета: актуалізувати знання учнів про: науково-технічний прогрес та
науково-технічну революцію; визначити головні особливості, складові
частини, вплив НТР на галузеву та територіальну структуру господарства;
розвивати уміння співвідносити навчальний матеріал з реаліями сьогодення, як на залізниці, так і у буденному житті, орієнтуючись на обрану професію; виховувати впевненість у необхідності впровадження досягнень НТР удосконалювати вміння конспектувати навчальний матеріал, вибираючи головне, виховувати повагу до думок однгрупників.
Тип уроку: формування нових знань та понять.
Вид уроку: урок-екскурсія.
Форма організації навчальної роботи: робота в малих групах, індивідуальна, фронтальна.
Методи і методичні прийоми:
1.Інформаційно-рецептивний
- словесні (розповідь-пояснення,опис,бесіда,повідомлення учнів);
- наочний: ілюстрація, демонстрація).
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та іллюстрації нових знань, «клоуз-тест»
Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
Матеріально-технічне обладнання: комп’ютер, екран, проектор.
Дидактичне забезпечення: опорні конспекти, презентації, фотоматеріали, відеоматеріали.
Міжпредметні зв’язки: історія,спецпредметиіз різних професій,екологія
Опорні поняття та терміни:
науково-технічна революція, науково-технічний прогрес,
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Створення позитивної установки на роботу.
Привітання викладача та учнів.
Перевірка готовності до уроку.
Вступне слово викладача
II. Актуалізація опорних знань (з використанням усного фронтального опитування методом «Клоуз-тест»)
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Однією з головних завдань, поставлених перед прогресом ще в епоху Відродження (коли він ще не називався науково-технічним), було звільнення людини від тягот фізичної праці, тобто того самого "поту особи", яким покарав Господь людини за гріх. Здавалося б, ми досягли колосальних успіхів: пилососи, пральні та миючі машини, програмовані плити і печі в домашньому господарстві; полегшення роботи викладача, бухгалтера, будівельника, залізничника. Але який же результат? Єдине помітне зміна - це заміна переважно фізичної праці на переважно розумовий. У результаті змінюється і форма перевтоми: замість втомлених, ниючих м'язів - засмикані нерви і "їде дах", але навряд чи такими змінами можна пишатися.
(Перегляд відеороліка)
(підказка пісня «До чего дошёл прогресс» музика - Євгеній Крилатов,
текст - Юрій Ентін )
Ви, безумовно, чули про НТП та НТР. А чи можете ви:
• назвати відмінності між цими поняттями;
• пояснити, як пов’язані між собою розвиток людської цивілізації і науково-технічний прогрес?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Запитання 1. Коли, на вашу думку, почалася НТР? Обґрунтуйте свою відповідь.
Початок НТП пов’язують з серединою 40-х рр. XX ст. Її ототожнюють з першою вдалою спробою звільнити ядерну енергію і створенням перших ЕОМ.
До основних ознак сучасної науково – технічної революції належать:
• прискорення науково-технічних перетворень — різке скорочення часу між науковим відкриттям та його впровадженням у виробництво, що призводить до швидкого морального зношення продукції і необхідності її постійного оновлення;
• зміна ролі людини у виробництві — у всіх галузях діяльності відбувається зміна характеру та змісту праці, збільшення частки розумової праці, тобто її інтелектуалізація;
• військово-технічна революція — значна частка новітніх досягнень спершу запроваджується у військових цілях, які згодом переносяться й у цивільне життя (наприклад, мережа Інтернету).
Під впливом бурхливого розвитку науки і техніки сучасне світове господарство суттєво змінюється (прискорення темпів виробництва, зміни у галузевій структурі економіки та у територіальній організації господарства тощо).
Запитання 2. Чи торкнувся науково-технічний прогрес вашої родини або навчання?
(побут та навчання)
«Проблемне питання» Чи приносить задоволення людям науково-технічний прогрес та науково-технічна революція?
Прийом «Аналізую»
Учні отримали випереджальні завдання «Залізниця на хвилі сучасних технологій», де підготують презентаційний матеріали як науково-технічний прогрес вплинув на залізничні професії, яких навчають в училищі.
Виступи учнів
VI. Узагальнення знань учнів
Прийом «Навмисна помилка, або “Допоможи мені”»
Чи правильні такі твердження (так, ні)
1. До новітні галузей виробництва належать: електроніка, атомна енергетика, робототехніка. (так)
2. Робототехніка – одна з найважливіших наукоємних галузей промисловості (ні)
3. На розміщення галузей машинобудування дуже впливає природно-ресурсний чинник – (ні)
4. НТП – це кількісні та якісні зміни виробництва – (так)
Висновок
НТР являє собою якісний стрибок у розвитку науки, техніки і продуктивних сил суспільства. Під її впливом перебувають сучасний стан та структура господарства, відбуваються якісні і територіальні зрушення в географії світового господарства.
• У процесі розгортання НТР відбувається зміна процесів виробництва, виробничих відносин, взаємовідносин людини із засобами праці, з іншими людьми та її ставлення до навколишнього природного середовища.
• Україна не зможе увійти в родину високорозвинених європейських держав без технологічного оновлення виробництва і без опанування інноваційних важелів забезпечення конкурентоспроможності своєї економіки.
Рефлексія
Підведення підсумків уроку
Оголошення оцінок та аналіз роботи учнів.
VІI. Домашнє завдання
1. Підручник В.Ю. Пестушко, Г.Ш.Уварова § 16.
2. Позначити на контурній карті країни, що є лідерами у розвитку високих технологій.
3. Соціогеографічний практикум. Проведіть соціологічне опитування серед своїх родичів, знайомих, дізнайтеся їх відповідь на питання: «Чи згодні ви з тим, що впровадження досягнень НТР в економіку та повсякденне життя завжди мають лише позитивні наслідки?».