Урок на тему:
Нітратна кислота і нітрати, їх поширення в природі. Проблема вмісту нітратів у харчових продуктах (10клас), який надає можливість:
поглибити знання учнів про нітратну кислоту;
розглянути властивості нітратної кислоти;
ознайомити з солями нітратної кислоти – нітратами;
показати шкідливий вплив нітратів на здоров'я людини;
розвивати пізнавальний інтерес;
формувати вміння аналізувати, робити висновки, прогнозувати;
формувати навички самостійної роботи;
виховувати навички здорового способу життя, формуватиздоров'язбережні компетентності.
Тема уроку: Нітратна кислота і нітрати, їх поширення в природі. Проблема вмісту нітратів у харчових продуктах (10клас)
Мета:поглибити знання учнів про нітратну кислоту;
розглянути властивості нітратної кислоти;
ознайомити з солями нітратної кислоти – нітратами;
показати шкідливий вплив нітратів на здоров’я людини;
розвивати пізнавальний інтерес;
формувати вміння аналізувати, робити висновки, прогнозувати;
розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, уміння аргументувати свою відповідь;
формувати навички самостійної роботи;
виховувати навички здорового способу життя, формувати здоров'язбережні компетентності.
Тип уроку:
урок засвоєння нових знань.
Методи і прийоми:бесіда, випереджувальні завдання, робота в парах, робота зі схемами, таблицями, інтерактивні вправи ( «Мозковий штурм», «незакінчене речення»).
Базові поняття й терміни:
нітратна кислота, нітрати, ступінь окиснення.
Обладнання:
періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва,
електрохімічний ряд напруг металів,
лабораторне обладнання та реактиви: зразки нітратів та солей амонію, нітратна кислота (концентрована), демонстраційні пробірки на столі вчителя; роздатковий матеріал, комп'ютер.
Хід уроку
Девіз: «Просто знати – мало.
Знання потрібно використати»
Гете
І. Організаційний момент.
Доброго дня. Я рада вас бачити в кабінеті хімії. Діти, давайте визначимо з яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок. (Визначення емоційного стану учнів за допомогою смайликів (веселий – гарний настрій, сумний – поганий ).
На нас чекає напружена і цікава праця, а девізом нашого уроку нехай стануть слова відомого німецького поета, філософа Гете «Просто знати – мало. Знання потрібно використати».
Урок сьогодні незвичайний. До нас завітали експерти «з ближнього і дальнього зарубіжжя».
А зараз подивіться одне на одного, подаруйте одне одному посмішку. А зі своєї сторони я бажаю вам. Щоб ви були:
«У» - уважними,
«С» - старанними,
«П»- працелюбними,
«І» - ініціативними,
«Х» - хорошими учнями.
Таким чином, я вам бажаю успіху!
Отже, Щоб не мати сколіозу,
Сидіть прямо за столом,
Тримайте ноги на підлозі
Тільки під прямим кутом.
Також про зір не забувайте –
Рівно голову тримайте.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
??? Давайте пригадаємо, що ви вивчали на попередніх уроках? (неметалічні елементи та їх сполуки.). Для кращого засвоєння наступної теми пропоную згадати ті знання, які нам будуть потрібні сьогодні.
Інтерактивна вправа.
«Мозковий штурм»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Речовин існує дуже багато. Але є сполука, за допомогою якої одержують багато необхідних людині речовин: добрива, без яких не можуть розвиватися рослини, вибухові речовини, ліки, барвники, пластмаси, волокна та ін. Вона – один з найважливіших окисників хімічної промисловості, може бути навіть окисником ракетного палива. Саме про цю речовину піде мова сьогодні. Як ви думаєте, якій речовині ми присвятимо наш урок? Так, ви праві. Це нітратна кислота (повідомляється тема уроку).
Нітратна кислота і нітрати, їх поширення в природі. Проблема вмісту нітратів у харчових продуктах (Запис на дошці). Давайте спробуємо визначити мету нашого уроку (відповіді учнів).
А працюватимемо ми за таким планом.
План
IV.Вивчення нового матеріалу
1. Будова молекули нітратної ( азотної) кислоти
На дошці записана формула нітратної кислоти HNO3, її структурна (графічна) формула.
??? Учні визначають ступінь окиснення Нітрогену (+5). Класифікацію килоти.
Демонстрація молекули кислоти
2.Властивості
А) Фізичні властивості
(робота з підручником)
За звичайних умов чиста нітратна кислота:
б) Хімічні властивості.
1. Дисоціація ( нітратна кислота – сильна кислота)
Демонстрація.
Дія нітратної кислоти на індикатори. (Метилоранж – рожевий, лакмус – червоний, фенолфталеїн – безбарвний).
??? За допомогою якого індикатора не можна визначати кислоти?
Схема 1. (ПРАЦЮЮТЬ УЧНІ)
Mg(OH)2 + 2HNO3 → Mg(NO3)2 + 2H2O
CaO + 2HNO3 → Ca(NO3)2 + H2O
2HNO3 + Na2CO3 → 2NaNO3 + CO2 + H2O
Схема 2. (ВЧИТЕЛЬ)
6. Розклад нітратної кислоти. 7. Взаємодія з металами
3.Добування
У лабораторії:
4NO2 + O2 + 2H2O = 4HNO3
У промисловості:
її одержують каталітичним окисненням амоніаку, який, в свою чергу, утворюється в результаті сполучення водню й азоту повітря.
4. Застосування (робота з схемою). (УЧНІ)
Схема 3.
5. Нітрати. (ВЧИТЕЛЬ)
Нітрати – солі нітратної кислоти (робота з таблицею розчинності):
розчинні, токсичні, тверді кристалічні речовини. Нітрати Калію, Кальцію, Натрію, амонію – селітри. Їх призначення збагачувати грунт нітрогеновмісними сполуками.
У природі поширені рідко (ЧОМУ?) , але є на Американському континенті в Чилі, тому її і називають Чилійською селітрою.
Під час нагрівання розкладаються. (Схема 4 )
Схема № 4. Термічний розклад нітратів
ліворуч від Mg
Me(NO2)n + O2
Mg ---------Cu
Me(NO3)n - MeOn + NO2 + O2
праворуч від Cu
Me + NO2 + O2
Лабораторна дослід. Ознайомлення із зразками нітратів.
Проводиться інструктаж з ТБ.
Виконується робота в парах, результати фіксуються в зошитах для лабораторних і практичних робіт.
Питання щодо вмісту нітратів у харчових продуктах та їх впливу на здоров’я пропонується 2 учням як випереджувальне завдання. Результатом їх роботи є мультимедійна презентація і виступ перед класом .
V. Узагальнення та систематизація знань
Вправа «Незакінчене речення …»
V. Підведення підсумків
- Чи досягли ви успіху? І чи справедливі слова нашого девізу? Для чого знати?
VІ. Домашнє завдання: вивчити параграф 10.
Для учнів, які навчаються на достатньому та високому рівні підготувати повідомлення про користь та шкоду мінеральних добрив.
VІІ. Оцінювання.