Матеріал до уроку, висвітленний у презентації "Кислоти у мистецтві", допомагає розвинути уявлення учнів про єдину картину світу та роль хімії у становленні світу мистецтва. Провідною метою уроку є істотне розширення знань про класи неорганічних і органічних сполук та їх конкретних представників ( кислот ), широко використовуваних в образотворчому мистецтві,
Мета уроку. Закріпити, узагальнити і поглибити знання учнів про хімічні властивості кислот і застосування їх у мистецтві. Розвивати творчі навики, застосування набутих знань для розв’язування нестандартних завдань,задач та досліджень у мистецькій сфері. Формувати творчі здібності учнів, на основі застосування диференційованого навчання, виховувати естетичний смак, цікавість до мистецької діяльності та використання набутих практичних знань з хімії у образотворчому та декоративно – прикладному мистецтві.
Випадки вандалізму у музеях Світу ( перемагаючи кислоту)«Мона Ліза» Леонардо да Вінчі - найвідоміша картина у Світі, що не раз піддавалася замахів. Майже «масованої атаки» картина зазнала в 1956 році, коли один з відвідувачів облив зображення кислотою, в результаті чого була пошкоджена нижня частина. А вже через кілька місяців болівієць Уго Унгаза Вильегас жбурнув у портрет камінь і знищив тим самим шар фарби у ліктя героїні.
Замах на «Данаю» Рембрандта 16 червня 1985 року душевнохворий чоловік Бронюс Майгіс з невідомих причин облив полотно кислотою і встромив у нього ножа. Висновок спеціалістів – картину відновити неможливо, адже їдка рідина знищила усю фарбу. Проте радянським реставраторам вдається неможливе – «Данаю» реконструюють і повертають до Ермітажу.
Потяг до вандалізму чи ненависть до шедеврів мистецтва ?У 1988 році в Мюнхені були пошкоджені кислотою три картини Альбрехта Дюрера. Злочинця знайшли і відправили в психіатричну клініку. Ним виявився Ханс-Йоахім Больман, який скоїв цей акт вандалізму після свого звільнення з в'язниці, де він провів п'ять місяців. Він "прославився" тим, що з 1970 по 1980-і роки завдав мистецтву матеріальні збитки на 270 мільйонів марок, обливши кислотою в цілому 56 творів живопису і графіки. Його улюбленою технікою було вихлюпування сірчаної кислоти на картини. Х. Й. Больман був тричі засуджений за ненависть до мистецтва. Помер у 2009 році у психіатричній клініці в Гамбурзі.
Взаємодія кислот з металами. Ви , метали, не жартуйте. З кислотою не воюйте: Вмить вона зруйнує вас,Сіль утвориться в той час. Бекетов металів сад. Розмістив у чіткий ряд. Водень там стоїть між ними -Трохи далі середини.- Як характеризують метали що стоять у ряді напруг металів до і після водню ? - Чим ви поясните таке розташування металів у цьому ряду ?- Чому ряд напруг металів ще називають рядом Бекетова ?
Кислотне травлення Кислотне травлення стали застосовувати замість більш трудомісткого і технічно складного методу гравіювання вручну. Спочатку майстер ретельно готував виріб до роботи, акуратно очищаючи метал від різних забруднень. Потім обробляв потрібні ділянки поверхні кислостійким лаком. Далі, підготовлений метал занурювали в розчин хлоридної або нітратної кислоти і тримали там до тих пір, поки кислота не роз'їдала метал до потрібної глибини. Після цього виріб повністю очищували від залишків розчину і для більшої краси робили чорніння або золочення.
Матування і художнє травлення скла плавиковою кислотою. Матування і художнє травлення скла плавиковою кислотою. Плавикова (фтористоводнева) кислота (НF - водний розчин фтористого водню зі вмістом його до 40%. Щільність кислоти 1,149 г / см3 (при 15 ° С). Вона руйнує метали за винятком золота і платини. Однак не розчиняє віск, смоли, жири та їх суміші. Роз'їдає скло, тому для короткочасного зберігання кислоти скляний посуд зсередини покривають шаром парафіну чи воску або ж застосовують ебонітовий, гумовий чи хлорвініловий посуд. Перед травленням поверхню скла знежирюють розчином соди, ретельно промивають водою і сушать. Необхідно враховувати, що сліди пальців на поверхні скла є вже захисною плівкою - в цих місцях травлення дає слабкий відбиток малюнка шкіри пальців.
Техніки писанкарства Протравлювання яєць. Яєчко — розмальоване, барвисте,Ним тішиться і старець, і дитя,Творіння рук людських, святе і чисте,Маленький символ нашого життя. Тут кожна лінія — промінчиком з небес Окреслює хвалу і славу Богу. Христос Воскрес! Воістину Воскрес! До вічності вказавши нам дорогу. (Надія Кметюк)
Гіпс Ca. SO4· 2 H2 O (двоводний сульфат кальцію) Гіпс використовується у будівництві, медицині, для виробництва добрив, в паперовій та цементній промисловості, для виготовлення гіпсокартону, як виробний і облицювальний камінь, у виробництві фарб, глазурі, емалі, при виготовленні форм для відливання скульптури, копій різних моделей, основи для стінної мозаїки, фресок, ліплень. Волокнистий гіпс (селеніт) використовують для недорогих ювелірних виробів. З алебастру здавна виточували великі ювелірні вироби - предмети інтер'єру (вази, стільниці, чорнильниці).
Один із промислових способів одержання гіпсів. У промисловості відомий один із способів отримання гіпсу із суспензії карбонату кальцію шляхом змішування її з сірчаною кислотою в присутності добавки, фільтрації отриманої суспензії з відділенням гіпсу. Ca. SO4·2 H2 OВ Україні відомі численні родовища гіпсу (Пісківське, Михайлівське, Артемівське та інш.)
З історії використання фарб. Яєчна темпера використовувалась художниками задовго до олійних фарб. Перші українські ікони були написані саме цією фарбою. Історія використання темперних фарб налічує більше 3500 років. Один з найдавніших письмових документів, яким є «Природна історія» Плінія, трактуючи про фарбу «purpu-rissum», повідомляє нам, що для застосування в живопису «фарба» змішувалася з яєчним жовтком з додаванням оцту.
Експеримент Мета: Отримати темперну фарбу власноруч. Провести порівняльний аналіз з промисловою фарбою. Алгоритм1. Змішати фарбувальний пігмент з водою (у рівних пропорціях).2. Додати зволожений пігмент до (жовтка курячого яйця).3. До одержаної суміші додати рівний об'єм розчину оцту і ретельно перемішати.4. При виготовлені темних темперно – олійних фарб можна додати столову ложку оліфи, а при світлому пігменті її заміняють лляною олією.5. Отриманою фарбою намалювати малюнок. Або зробити вибійку на картоні або тканині.6. Порівняти малюнки, намальовані саморобними і виробничими фарбами.
Висновки. Темперні фарби (розведені яйцем) - густі, швидко висихають, легко набираються на пензлик, залишають на папері густий слід. Порівнюючи малюнки, зроблені саморобними і фабричними фарбами, ми переконалася, що фабричні фарби яскравіші, і простіші у використанні. Натуральні фарби мають неприємний запах. Крім того, синтетичні фарби можна довго зберігати, а домашні фарби швидко псуються. Термін їх дії 2-4 дні ( в залежності від компонентів ). Отримані власноруч темперні фарби мають переваги і недоліки: екологічно чисті, не дорогі, мають природні кольори, але трудомісткі, швидко псуються, не мають яскравих кольорів і їх незручно зберігати.