Практична робота №1
"Властивості оцтової кислоти"
Вивчити на основі хімічного експерименту хімічні властивості карбонових кислот, виділити характерні хімічні властивості для всіх кислот та специфічні.
Підкреслити важливість знань про оцтову кислоту у повсякденному житті людини та народному господарстві.
1
Урок хімії
11 клас
Тема : Практична робота №1
Властивості оцтової кислоти
Мета : перевірити вміння учнів застосовувати теоретичні знання про
властивості оцтової кислоти під час проведення практичної роботи.
Формувати навички практичної роботи з хімічними речовинами й обладнанням.
Вивчити на основі хімічного експерименту хімічні властивості карбонових кислот, виділити характерні хімічні властивості для всіх кислот та специфічні.
Підкреслити важливість знань про оцтову кислоту у повсякденному житті людини та народному господарстві.
Основні поняття : оцтова кислота, індикатори, функціональна карбоксильна
група.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності кислот, солей, основ, штатив з пробірками, розчин оцтової кислоти, розчин лугу, фенолфталеїн, універсальний індикаторний папірець, природні індикатори ( сік буряка, сік синьої капусти), металічний натрій, натрій карбонат, мультимедійний проектор, учнівські презентації, віртуальна хімічна лабораторія 11 класу, інструкція з т/б.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь та навичок.
Форма проведення: практична робота
Х І Д У Р О К У
І. Організаційний момент.
На побачення з дівчиною
Загадковий йшов хлопчина.
Був костюм на ньому – диво,
Фіолетовий, мов чорнило.
Дівчину за руку взяв –
І костюм червоний став.
Про що йде мова? (кислота + індикатор-лакмус)
Отже, будемо говорити про кислоти. А про які? Яку тему ми вивчаємо ? (Одноосновні карбонові кислоти)
А чи знаєте ви, що слово «кислота» у перекладі з латинської читається асіd, скоріше за все виникло від латинської назви оцту – acidum.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Давня легенда розповідає, що цариця Клеопатра виграла оригінальне парі, з’ївши «сніданок», який коштував 100 тис. сенсерцій (дуже велика сума). Що саме з’їла цариця? (на це питання дасте відповідь у кінці уроку).
Відомо, що саме оцтова кислота одна із перших трапилась людині. Ще із стародавніх часів людина використовувала оцтову кислоту як приправу до їжі або ліки.
«Властивості і добування оцтової кислоти» (додаток №1)
функціональною групою.
- Ми знаємо, що кислоту використовують здавна. Де ж на сьогодні використовується оцтова кислота? Чи залишилось її використання на рівні приправи до їжі? (Прошу до уваги другу презентацію №2, яку підготувала учениця ).
«Застосування оцтової кислоти та її солей» (додаток №2)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Оцтова кислота – це речовина широкого використання в харчовій та легкій промисловості, медицині, сільському господарстві, хімії полімерів, парфумерній промисловості.
Тому ми просто зобов’язані практично ознайомитись і вивчити властивості оцтової кислоти.
(епіграф на дошці)
Вважаю нещасливий той день або
час, коли ти не засвоїв нового й нічого
не додав до своєї освіти.
Я.А.Коменський
Наш сьогоднішній урок – це практична робота. Тому запрошую вас до здобуття нового та закріплення вже вивченого.
ІV. Засвоєння знань, умінь і навичок. Виконання практичної роботи.
Дослід № 1. Дія на індикатори.
Дослід №2. Взаємодія оцтової кислоти з основами.
Дослід №3. Взаємодія оцтової кислоти з металами.
Дослід №4. Взаємодія оцтової кислоти з солями.
Дослід №5. Взаємодія оцтової кислоти зі спиртами.(демонстраційний).
Запрошую до роботи в парах. Прошу визначитись, хто лаборант, хто консультант.
Дослід №1. До трьох пробірок з оцтовою кислотою додайте розчин фенолфталеїну, універсального індикатора та лакмусу. Як змінилось забарвлення розчину? Про що це свідчить?
Перегляд на екрані.
(Програма: «Віртуальна хімічна лабораторія» 11 клас.
Практична робота «Властивості оцтової кислоти»)
Отже, оцтова кислота, як і інші кислоти, змінює забарвлення індикаторів лакмусу на роевий, універсального індикатора на рожевий, метилового-оранжевого на червоний , буряк залишається яскраво червоним, тому у водному розчині вона дисоціює з утворенням йонів одного типу – катіонів Гідрогену.
Найкращим індикатором є лакмус і універсальний індикатор (таблиця індикаторів).
СН3СООН СН3СООН - + Н + – йони , які змінили забарвлення індикаторів.
Дослід №2. До розчину гідроксиду натрію (NaОН) забарвленого фенолфталеїном додали розчин оцтової кислоти до знебарвлення розчину індикатора. Про що свідчать результати досліду? Складіть рівняння реакцій в молекулярній та йонних формах.
(Перегляд досліду на екрані Програма: «Віртуальна хімічна лабораторія» 11 клас.)
СН3СООН+NaOH = CH3COONa + H2O
СН3СОО- + Н+ +Na+ + OH- = CH3COO- + Na+ + H2O
Н++ OH- = H2O
Отже, оцтова кислота реагує з основами, відбувається реакція нейтралізації, в ході якої утворюється сіль і вода.
Дослід №3. В пробірку всипати невелику кількість порошка металічного магнію і долити розчин оцтової кислоти. Спостерігається виділення газу.
Який газ виділяється? Складіть рівняння реакцій в молекулярній та йонних формах.
( Перегляд досліду на екрані: Програма: «Віртуальна хімічна лабораторія» 11 клас).
2 СН3СООН+Mg = (CH3COO)2Mg + H2
2СН3СОО- + 2Н++Mg = 2СН3СОО- +Mg2++ H2
2Н++Mg = Mg2++ H2
Отже, спостерігається виділення бульбашок газу – водню , що свідчить про те, що кислота реагує з Ме і Ме витісняє водень.
Дослід №4. В пробірку всипаємо невелику кількість натрій карбонату і
Доливаємо розчину кислоти.
Спостерігається бурхливе виділення газу. Який газ виділяється? Складіть рівняння реакцій у молекулярній та йонних формах.
(Перегляд досліду на екрані: Програма: «Віртуальна хімічна лабораторія» 11 клас).
2 СН3СООН + Na2CO3 = 2CH3COONa + H2O + CO2
2СН3СОО- + 2Н+ +2Na+ +CO3 2- = 2CH3COO-+ Na+ + H2O + CO2
2Н++CO3 2- = H2O + CO2
Отже, оцтова кислота – електроліт середньої сили, вона сильніша за карбонатну, оскільки витісняє кислотний залишок з її солей.
Дослід №5. Демонстрація взаємодії оцтової кислоти зі спиртами.
(прочитати в лабораторному зошиті умову до досліду)
Дослід виконується у витяжній шафі, демонстраційно. Тому ми побачимо цей дослід на екрані, щоб пересвідчитись у тому, що оцтова кислота реагує з органічними речовинами.
Естери ми будемо вивчати пізніше, але ви зрозуміли, що це речовини пахучі. І це є специфічна реакція для органічних кислот.
Ми з вами опрацювали всі досліди практичної роботи, записали в зошиті відповідні хімічні реакції і сформулюйте загальний висновок до практичної роботи.
(учні роблять висновок)
СН3СООН – це одноосновна карбонова кислота, що проявляє хімічні властивості для кислот, а саме: дія на індикатори, взаємодія з металами, основами, солями, а також проявляє специфічні властивості, наприклад утворення естерів.
V Рефлексія.
Пропоную гру «Вищий пілотаж» на завершення практичної роботи з
метою узагальнення всього вивченого.
(це будуть епізоди із повсякденного життя) – фрагменти на екрані.
Учень 5-6 класу:
(запах, дія на індикатори, дисоціація)
СН3СООН СН3СОО- + Н+
Учень 5-6 класу (із інгредієнтами для тіста):
СН3СООН + NaНСО3 = СН3СООNa + Н2О + СО2
Учень 5-6-7 класу:
О
СН3СООН + С5 Н11 ОН = СН3 – С + Н2О
О - С5Н11
Учитель профільного навчання (швейної справи)
3СН3СООН + Fe(ОН)3 = Fe(СН3СОО)3 + 3Н2О
протрава
VІ. Підведення підсумків уроку.
Отже, ми записали на дошці дисоціацію оцтової кислоти, взаємодію з солями, основами та спиртами, практично всі ці реакції ми провели на уроці
А які ви ще знаєте властивості оцтової кислоти?
(індивідуальна робота учнів біля дошки)
а) взаємодія з металами: 2СН3СООН + Мg Мg(СН3СОО)2 + Н2
б) взаємодія з оксидами Ме: СН3СООН + СаО Са(СН3СОО)2 + Н2О
в) взаємодія з хлором: СН3СООН + Cl2 = СН2 Cl - СООН + Н Cl
хлороцтова кислота
Отже, оцтова кислота - це насичена карбонова кислота, яка легко вступає в реакції характерні для інших кислот. Вона є електроліт середньої сили, дисоціює та має специфічні властивості (взаємодія з хлором та спиртами).
СН3СООН – має широке використання, тому знання про кислоту потрібні в багатьох галузях.
Роботу завершено. Прошу дати відповідь на питання:
Отож вважайте себе щасливими, бо, як сказав відомий психолог і педагог Ян Амос Коменський: « Вважаю нещасливий той день або час, коли ти не засвоїв нового і нічого не додав до своєї освіти» (епіграф уроку).
VІІ. Домашнє завдання. Висновки практичної роботи; використання властивостей оцтової кислоти у побуті.