Властивості оцтової кислоти

Про матеріал

Практична робота №1

"Властивості оцтової кислоти"

Вивчити на основі хімічного експерименту хімічні властивості карбонових кислот, виділити характерні хімічні властивості для всіх кислот та специфічні.

Підкреслити важливість знань про оцтову кислоту у повсякденному житті людини та народному господарстві.

Перегляд файлу

1

 

Урок хімії

                                    11 клас

Тема :  Практична робота №1

             Властивості оцтової кислоти

 

Мета :  перевірити вміння учнів застосовувати теоретичні знання про 

             властивості оцтової кислоти під час проведення практичної роботи.

Формувати навички практичної роботи з хімічними речовинами й обладнанням.

Вивчити на основі хімічного експерименту хімічні властивості карбонових кислот, виділити характерні хімічні властивості для всіх кислот та специфічні.

Підкреслити важливість знань про оцтову кислоту у повсякденному житті людини та народному господарстві.

 

Основні поняття : оцтова кислота, індикатори, функціональна карбоксильна

            група.

 

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності кислот, солей, основ, штатив з пробірками, розчин оцтової кислоти, розчин лугу, фенолфталеїн, універсальний індикаторний папірець, природні індикатори ( сік буряка, сік синьої капусти), металічний натрій, натрій карбонат, мультимедійний проектор, учнівські презентації, віртуальна хімічна лабораторія        11 класу, інструкція з т/б.

 

Тип уроку:  засвоєння знань, умінь та навичок.

 

Форма проведення:  практична робота

 

 

Х І Д      У Р О К У

 

І. Організаційний момент.

 

На побачення з дівчиною

Загадковий йшов хлопчина.

Був костюм на ньому – диво,

Фіолетовий, мов чорнило.

Дівчину за руку взяв –

І костюм червоний став.

 

Про що йде мова?  (кислота + індикатор-лакмус)

 

Отже, будемо говорити про кислоти. А про які? Яку тему ми вивчаємо ? (Одноосновні карбонові кислоти)

  • Що таке одноосновні карбонові кислоти? ….
  • Яка загальна формула карбонових кислот?   СпН2n+1СООН
  • Яких представників карбонових кислот ви знаєте?

 

А чи знаєте ви, що слово «кислота» у перекладі з латинської читається асіd, скоріше за все виникло від латинської назви оцту – acidum.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

      Давня легенда розповідає, що цариця Клеопатра виграла оригінальне парі, з’ївши «сніданок», який коштував 100 тис. сенсерцій (дуже велика сума). Що саме з’їла цариця? (на це питання дасте відповідь у кінці уроку).

 

Відомо, що саме оцтова кислота одна із перших трапилась людині. Ще із стародавніх часів людина використовувала оцтову кислоту як приправу до їжі або ліки.

  • Що ж ми тепер знаємо про оцтову кислоту? (Прошу до уваги учнівську презентацію  №1)

«Властивості і добування оцтової кислоти»                  (додаток №1)

  • Висновок: СН3СООН одноосновна карбонова кислота з карбоксильною

                        функціональною групою.

- Ми знаємо, що кислоту використовують здавна. Де ж на сьогодні використовується оцтова кислота? Чи залишилось її використання на рівні приправи до їжі?   (Прошу до уваги другу презентацію №2, яку підготувала  учениця ). 

     «Застосування оцтової кислоти та її солей»                   (додаток №2)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Оцтова кислота – це речовина широкого використання в харчовій та легкій промисловості, медицині, сільському господарстві, хімії полімерів, парфумерній промисловості.

Тому ми просто зобов’язані практично ознайомитись і вивчити властивості оцтової кислоти.

                                                                    (епіграф на дошці)

Вважаю нещасливий той день або

час, коли ти не засвоїв нового й нічого

не додав до своєї освіти.

                  Я.А.Коменський 

 

Наш сьогоднішній урок – це практична робота. Тому запрошую вас до здобуття нового та закріплення вже вивченого.

  • Найперше, пригадаємо правила т/б при роботі з кислотами. На столах інструкції №11. Виберіть те основне, на що потрібно звернути увагу сьогодні. (вибіркове читання)

 

 

ІV.  Засвоєння знань, умінь і навичок. Виконання практичної роботи.

 

  • Ознайомимося із ходом практичної роботи в зошитах. Які досліди нам потрібно сьогодні виконати?

 

Дослід № 1. Дія на індикатори.

Дослід №2. Взаємодія оцтової кислоти з основами.

Дослід №3. Взаємодія оцтової кислоти з металами.

Дослід №4. Взаємодія оцтової кислоти з солями.

Дослід №5. Взаємодія оцтової кислоти зі спиртами.(демонстраційний).

 

Запрошую до роботи в парах. Прошу визначитись, хто лаборант, хто консультант.

 

Дослід №1. До трьох пробірок з оцтовою кислотою додайте розчин           фенолфталеїну, універсального індикатора та лакмусу. Як змінилось забарвлення розчину? Про що це свідчить?

            Перегляд на екрані.

            (Програма: «Віртуальна хімічна лабораторія» 11 клас.

             Практична робота «Властивості оцтової кислоти»)

 

Отже, оцтова кислота, як і інші кислоти, змінює забарвлення індикаторів лакмусу на роевий, універсального індикатора на рожевий, метилового-оранжевого на червоний , буряк залишається яскраво червоним, тому у водному розчині вона дисоціює з утворенням йонів одного типу – катіонів Гідрогену.

Найкращим індикатором є лакмус і універсальний індикатор (таблиця індикаторів).

 

 

            СН3СООН            СН3СООН - +  Н + – йони , які змінили забарвлення    індикаторів.

 

Дослід №2.  До розчину  гідроксиду натрію (NaОН)  забарвленого  фенолфталеїном додали  розчин оцтової кислоти до знебарвлення розчину індикатора. Про що свідчать результати досліду? Складіть рівняння реакцій в молекулярній та йонних формах.

 

(Перегляд досліду на екрані Програма: «Віртуальна хімічна лабораторія» 11 клас.)

               СН3СООН+NaOH = CH3COONa + H2O 

 

               СН3СОО- + Н+ +Na+ +  OH- = CH3COO- + Na+ + H2O      

                     Н++  OH- = H2O

 

Отже, оцтова кислота реагує з основами, відбувається реакція нейтралізації, в ході якої утворюється сіль і вода.

 

 

Дослід №3.   В пробірку всипати невелику кількість порошка металічного магнію і долити  розчин оцтової кислоти. Спостерігається виділення газу.

 Який газ виділяється? Складіть рівняння реакцій в молекулярній та йонних формах.

( Перегляд досліду на екрані: Програма: «Віртуальна хімічна лабораторія» 11 клас).

             2 СН3СООН+Mg  = (CH3COO)2Mg + H2   

 

              2СН3СОО- + 2Н++Mg  = 2СН3СОО- +Mg2++ H2   

                    

                   2Н++Mg  = Mg2++ H2   

 Отже, спостерігається виділення бульбашок газу – водню , що свідчить про те, що кислота реагує з  Ме і Ме витісняє водень.

 

Дослід №4.  В пробірку всипаємо невелику кількість натрій карбонату і

                      Доливаємо розчину  кислоти.

               Спостерігається бурхливе виділення газу. Який газ виділяється? Складіть рівняння реакцій у молекулярній та йонних формах.

 

(Перегляд досліду на екрані: Програма: «Віртуальна хімічна лабораторія» 11 клас).

           2 СН3СООН + Na2CO3 = 2CH3COONa + H2O + CO2   

 

      2СН3СОО- + 2Н+ +2Na+ +CO3 2- = 2CH3COO-+ Na+ + H2O + CO2

 

           2Н++CO3 2- = H2O + CO2

 

Отже, оцтова кислота – електроліт середньої сили, вона сильніша за карбонатну, оскільки витісняє кислотний залишок з її солей.

 

Дослід №5.   Демонстрація взаємодії оцтової кислоти зі спиртами.

                            (прочитати в лабораторному зошиті умову до досліду)

                          Дослід виконується у витяжній шафі, демонстраційно. Тому ми  побачимо цей дослід на екрані, щоб пересвідчитись у тому, що оцтова кислота реагує з органічними речовинами.

 

 Естери ми будемо вивчати пізніше, але ви зрозуміли, що це речовини пахучі. І це  є специфічна реакція  для органічних кислот.

 

 

    Ми з вами опрацювали всі досліди практичної роботи, записали в зошиті відповідні хімічні реакції і сформулюйте загальний висновок до практичної роботи.

(учні роблять висновок)

     СН3СООН – це одноосновна карбонова кислота, що проявляє хімічні властивості для кислот, а саме: дія на індикатори, взаємодія з металами, основами, солями, а також проявляє специфічні властивості, наприклад утворення естерів.

 

V  Рефлексія.

    Пропоную гру «Вищий пілотаж»  на завершення практичної роботи з   

           метою узагальнення всього вивченого.

(це будуть епізоди із повсякденного життя) – фрагменти на екрані.

 

   Учень 5-6 класу:

  1. Виручіть мене ! Я дуже хочу допомогти мамі. Як серед усіх цих банок знайти оцет? (банки із NaCl, оцет, миючий засіб, інші речовини домашнього використання)

(запах, дія на індикатори, дисоціація)

СН3СООН            СН3СОО- + Н+

 

Учень 5-6 класу (із інгредієнтами для тіста):

  1. Я дуже люблю готувати, та пироги готує вперше. Допоможіть мені з усіх цих інгредієнтів замісити м’яке і пухке тісто: кисле молоко, питтєва сода, сіль, мука, оцет

     СН3СООН + NaНСО3   =    СН3СООNa + Н2О + СО2

 

    Учень 5-6-7 класу:

  1. Ой, така розумна моя старша сестричка, все мені термінами та термінами говорить. Похвалилася, що тато купив нам напій із оцтово-аміловим запахом. А як це?  (В основі запахів є естери, похідні кислот і спиртів)

                                                                  О

СН3СООН  + С5 Н11 ОН   =   СН3 – С                         + Н2О

                                                                 О  - С5Н11

Учитель профільного навчання (швейної справи)

  1. При фарбуванні тканин на тканину наноситься протрава, яка з одного боку, міцно утримується волокнами, з іншого – добре утримує барвник. Допоможіть  виготовити таку протраву мені для уроків швейної справи.

      3СН3СООН + Fe(ОН)3 =  Fe(СН3СОО)3   + 3Н2О

                                                               протрава

VІ.    Підведення підсумків уроку.

 

         Отже, ми записали на дошці дисоціацію оцтової кислоти, взаємодію з солями, основами та спиртами, практично всі ці реакції ми провели на уроці

А які ви ще знаєте властивості оцтової кислоти?

(індивідуальна робота учнів біля дошки)

 

 

а) взаємодія з металами:             2СН3СООН + Мg        Мg(СН3СОО)2 + Н2

б) взаємодія з оксидами Ме:      СН3СООН + СаО         Са(СН3СОО)2 + Н2О

в) взаємодія з хлором:                СН3СООН + Cl2  =   СН2 Cl - СООН + Н Cl

                                                                                               хлороцтова кислота

 

   Отже, оцтова кислота  - це насичена карбонова кислота, яка легко вступає в реакції  характерні для інших кислот. Вона є електроліт середньої сили, дисоціює та має специфічні властивості (взаємодія з  хлором та спиртами).

   СН3СООН – має широке використання, тому знання про кислоту потрібні в багатьох галузях.

 

  Роботу завершено. Прошу дати відповідь на питання:

  1. Який «сніданок» з’їла Клеопатра? (розчинила в склянці з оцтом намисто з перлів та випила розчин, перлини – кальцій карбонат).
  2.   Що нового ви сьогодні дізналися, що додали до своєї освіти?    (відповіді учнів)

 

 

Отож вважайте себе щасливими, бо, як сказав відомий психолог і педагог Ян Амос Коменський: « Вважаю нещасливий той день або час, коли ти не засвоїв нового і нічого не додав до своєї освіти» (епіграф уроку).

 

 

VІІ. Домашнє завдання. Висновки практичної роботи; використання властивостей оцтової кислоти у побуті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Савитская Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
24 березня 2018
Переглядів
36046
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку