Українська мова 1 клас
Тема тижня.
Тема дня.Склад. Наголос. Ознайомлення зі складовою будовою слова. Одно-, дво-,
трискладові слова. Поняття «наголосу». Наголошений та ненаголошений склад. Складання речень за ілюстраціями та слайдами. Умовні позначення звукової будови слів. Опрацювання тексту «Голубий дзвоник» В Заєць.
Мета:дати учням практичне уявлення про склад як вимовно-артикуляційну
одиницю; ознайомити з природним поділом слів на склади; вчити визначати на слух склад, який вимовляється сильніше; ознайомити з терміном «наголос»; розвивати вміння розподіляти предмети за семантичними групами; виховувати любов до природи.
Формувати групу компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;
- Ціннісно-смислову компетентність шляхом аналізу сюжету прослуханих творів засвоювати правила поведінки в суспільстві;
-Здоровязбережувальну компетентність шляхом гармонійного існування в суспільстві.
Очікувані результати:
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Обговорює сюжетно-рольову гру, у якій брав участь (як відбувалася гра?, чи отримали задоволення від гри? якщо ні, то що цьому перешкодило)
Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось)
Ділиться своїми почуттями та емоціями від почутого й побаченого
Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання
Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання на ім’я до іншої особи, ввічливі слова
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)
Придумує іншу кінцівку твору або змінює місце подій
Малює або добирає ілюстрації до художнього тексту
Записує елементарні повідомлення за допомогою малюнкового письма, наприклад: піктограми з правилами поведінки в школі; лист із розповіддю про літні розваги; записка про очікувану класну подію
Записує елементарні повідомлення за допомогою умовних позначок для слів-назв предметів, дій, ознак
Підписує друкованими літерами своє ім’я та прізвище, назву на власних малюнках, на роботі, виконаній спільно у групі
Називає букви, із яких складається його ім’я та прізвище
Відтворює графічні знаки за зразком
Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів
Досліджує походження слів – вересень, жовтень, листопад
Розрізняє голосні (складотворчі) та приголосні звуки
Визначає кількість складів у слові, орієнтуючись на кількість голосних звуків
Розрізняє глухі та дзвінкі приголосні звуки
Розрізняє тверді та м’які парні приголосні звуки
Використовує голос (тембр, темп, інтонація) і мову тіла (міміку, жести, рухи) для створення образу в процесі сюжетно-рольової гри
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Вправа «Настрій дзвіночка»
ІІ. Етап цілепокладання
Вправа «Інтрига»
Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке склад, як ділити слова на склади і як їх наголошувати.
ІІІ. Етап цілереалізації
Складовий аналіз слів.
— Ви вже знаєте, що до нас на урок приходять різні казкові гості. А сьогодні вони запрошують нас здійснити подорож до лісу і познайомитися з його мешканцями.
Учитель вивішує на дошку зображення звірів — зайця, вовка, ведмедя, лисиці, білки.)
— Саме ці звірі пропонують нам визначити, у яких казкових хатинках вони мешкають.
Отже, вирушаймо до казкового лісу. Наші герої мешкають ось у таких хатинках.
Учитель виставляє на дошці три хатинки.
— Як бачите, хатинки з одним, двома і трьома віконечками. Щоб дізнатися, хто в якій хатинці мешкає, необхідно враховувати таке: якщо в назві звіра один склад, він мешкає в хатинці з одним вікном, якщо два склади — то в хатинці з двома вікнами, і якщо три склади — то він мешкає в хатинці з трьома вікнами.
— Отже, хто мешкає в першій хатинці? (Вовк.) Чому ви так вважаєте? (Бо в слові вовк один склад.)
— А хто мешкає в другій хатинці? (За-єць, вед-мідь, біл-ка.)
— А хто ж поселився у третій хатинці? (Ли-си-ця.)
У цьому казковому лісі незвичайними є не тільки хатинки, а й дерева, які ростуть біля них. Так, біля першої хатинки ростуть ті дерева, у назві яких один склад, біля другої — два склади, біля третьої — ті, у назвах яких три склади.
Отже, давайте їх назвемо.
• Біля хатинки з одним вікном ростуть дуб, клен, граб.
• Біля хатинки з двома віконцями ростуть сосна, липа, каштан.
• І біля хатинки з трьома віконечками ростуть береза, тополя, ялина.
Словесно-логічна вправа.
— Послухайте вірш Василя Зайця. Дайте відповідь на його запитання.
ГОЛУБИЙ ДЗВОНИК
Рано в тиші лісовій
Дзенькнув дзвоник голубий,
І почався у пташок
На галявині урок.
Метод «Казкотерапія»
— До нас звернувся заєць із таким проханням. Його сини, два маленькі зайчики Вухань і Вухань теж вирішили знайти собі хатинки. Якось гуляючи в лісі, вони дійсно знайшли дві вільні хатинки й поселилися в них. А щоб знати, де хто мешкає, прикріпили до своїх хатинок ось такі «вивіски»:
Але заєць так і не зрозумів, де мешкає Вухань, а де — Вухань. Заєць просить нас допомогти йому дізнатися, де чия хатинка. Але щоб допомогти зайцеві, нам необхідно дізнатися дещо нове про слово.
Ознайомлення з поняттям «наголошений склад».
— Прислухайтесь, чи однаково вимовляються імена зайчиків: Вухань, Вухань.
— Що ви помітили? (Слова вимовляються по-різному.)
— Давайте спробуємо ще раз вимовити ці слова, ніби перепитуючи, хто ж саме мешкає в хатинці?
Це ВУХАНЬ? Це ВУХАНЬ?
— Яку різницю у вимові цих слів ви помітили?
— У слові з кількома складами один із них вимовляється з більшою силою голосу. Такий склад називається наголошеним і на складовій схемі позначається ось так:
— Завдяки складовій моделі ми бачимо, який саме склад у слові є наголошеним.
— Отже, як ми можемо допомогти зайчику? (Йому необхідно поставити на вивісках зайченят знак наголосу, і тоді він точно знатиме, де хто мешкає.)
— Як можна визначити наголошений склад?
— Слово слід вимовляти злито, а не по складах, бо слово, вимовлене по складах, втрачає наголос, адже сила голосу рівномірно розподіляється між усіма складами.
Вимовте за мною: ЗАЙ-ЧИК і ЗАЙЧИК.
— Помітили різницю?
Визначення учнями наголошеного складу в словах.
— А тепер спробуйте визначити наголошений склад у назвах інших звірів, вимовляючи їх із питальною інтонацією.
— Це ведмідь? Це лисиця? Це білка?
— Накресліть складові схеми цих слів. Поставте знак наголосу.
— Чи підходить якась із цих схем до слова ВОВК? (Ні, у слові вовк один склад.)
— Накресліть схему слова ВОВК: .
— Отже, у слові ВОВК один склад. Він наголошений чи ненаголошений?
— Щоб визначити наголошений склад, його необхідно порівняти з іншими складами в слові і довести, що саме він вимовляється з більшою силою голосу. А якщо в слові тільки один склад, його порівнювати ні з чим. Тому в таких словах наголошений склад не визначається і знак наголосу не ставиться.
Фізкультхвилинка
Хвилинка природолюба
— Як назвати одним словом усіх тварин, яких ми згадували? (Дикі.) Де вони мешкають? (У лісі.)
— Які ще існують тварини? Де вони мешкають?
— Назвіть тварин, у назвах яких наголошений перший склад. (Олень, заєць, білка.)
— А тепер назвіть тварину, в назві якої наголос на другому складі. (Лисиця.)
— Які птахи зображені на малюнку? (Сорока, дятел, сова.)
— На який склад падає наголос у словах — назвах птахів?
Добір слів до поданих моделей.
— Яких інших диких тварин ви знаєте?
Учитель називає тварин, діти визначають у словах кількість складів і наголошений склад.
Гра «Хто найуважніший?».
— А тепер я буду називати слова, а ви, як тільки почуєте слово з неправильним наголосом, підводьте руку. Я викличу — і ви вимовите слово правильно.
Учитель вимовляє назви лісових тварин, інколи неправильно наголошуючи слова.
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
— Про що нове, пов’язане зі словом, ми дізналися на уроці?
— Що таке наголошений склад?
— Як він позначається у схемі слова?
— Як слід вимовляти слово, коли визначається наголошений склад?
— Як треба вимовляти слово, щоб визначити наголошений склад?
— У яких словах не визначається наголошений склад?
Рефлексія
1