Урок НУШ. "Склад. Наголос".

Про матеріал
Тема дня.Склад. Наголос. Ознайомлення зі складовою будовою слова. Одно-, дво-, трискладові слова. Поняття «наголосу». Наголошений та ненаголошений склад. Складання речень за ілюстраціями та слайдами. Умовні позначення звукової будови слів. Опрацювання тексту «Голубий дзвоник» В Заєць. Мета:дати учням практичне уявлення про склад як вимовно-артикуляційну одиницю; ознайомити з природним поділом слів на склади; вчити визначати на слух склад, який вимовляється сильніше; ознайомити з терміном «наголос»; розвивати вміння розподіляти предмети за семантичними групами; виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

Українська мова  1  клас

 

Тема тижня.

Тема дня.Склад. Наголос. Ознайомлення зі складовою будовою слова. Одно-, дво-,

трискладові слова. Поняття «наголосу». Наголошений та ненаголошений склад. Складання речень за ілюстраціями та слайдами. Умовні позначення звукової будови слів. Опрацювання тексту «Голубий дзвоник» В Заєць.

Мета:дати учням практичне уявлення про склад як вимовно-артикуляційну

одиницю; ознайомити з природним поділом слів на склади; вчити визначати на слух склад, який вимовляється сильніше; ознайомити з терміном «наголос»; розвивати вміння розподіляти предмети за семантичними групами; виховувати любов до природи.

Формувати групу компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;

- Ціннісно-смислову компетентність шляхом аналізу сюжету прослуханих творів засвоювати правила поведінки в суспільстві;

-Здоровязбережувальну компетентність шляхом гармонійного існування в суспільстві.

Очікувані результати:

З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі

Обговорює сюжетно-рольову гру, у якій брав участь (як відбувалася гра?, чи отримали задоволення від гри? якщо ні, то що цьому перешкодило)

Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось)

Ділиться своїми почуттями та емоціями від почутого й побаченого

Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання

Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання на ім’я до іншої особи, ввічливі слова

Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)

Придумує іншу кінцівку твору або змінює місце подій

Малює або добирає ілюстрації до художнього тексту

Записує елементарні повідомлення за допомогою малюнкового письма, наприклад: піктограми з правилами поведінки в школі; лист із розповіддю про літні розваги; записка про очікувану класну подію

Записує елементарні повідомлення за допомогою умовних позначок для слів-назв предметів, дій, ознак

Підписує друкованими літерами своє ім’я та прізвище, назву на власних малюнках, на роботі, виконаній спільно у групі

Називає букви, із яких складається його ім’я та прізвище

Відтворює графічні знаки за зразком

Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів

Досліджує походження слів – вересень, жовтень, листопад

Розрізняє голосні (складотворчі) та приголосні звуки

Визначає кількість складів у слові, орієнтуючись на кількість голосних звуків

Розрізняє глухі та дзвінкі приголосні звуки

Розрізняє тверді та м’які парні приголосні звуки

Використовує голос (тембр, темп, інтонація) і мову тіла (міміку, жести, рухи) для створення образу в процесі сюжетно-рольової гри

Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,

відеоматеріали,  кольорові олівці та фломастери.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

 

Зміст заняття:

І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності

Вправа «Настрій дзвіночка»

Описание: school_bell_1Описание: school_bell_3Описание: school_bell_7

 

ІІ. Етап цілепокладання

Вправа «Інтрига»

  • Чи знаєте ви казкових героїв?
  • Погляньте на дошку і назвіть їх.

Вірш казка Вовк і козлята | Чарівна скарбничка казокУкраїнська народна казка "Про зайчика і лисичку" / Аудіоказка на ніч / -  YouTubeКазка лисичка і журавель аудіо Лисиця і журавель малюнки

https://moj-rebenok.com/wp-content/uploads/2016/09/717.gif

  • Як ви гадаєте, чому тваринки живуть саме в таких будиночках?

Оголошення теми та мети уроку

Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке склад, як ділити слова на склади і як їх наголошувати.

 

ІІІ. Етап цілереалізації

 Складовий аналіз слів.

— Ви вже знаєте, що до нас на урок приходять різні казкові гості. А сьогодні вони запрошують нас здійснити подорож до лісу і познайомитися з його мешканцями.

Учитель вивішує на дошку зображення звірів — зайця, вовка, ведмедя, лисиці, білки.)

— Саме ці звірі пропонують нам визначити, у яких казкових хатинках вони мешкають.

Отже, вирушаймо до казкового лісу. Наші герої мешкають ось у таких хатинках.
Учитель виставляє на дошці три хатинки.

717

— Як бачите, хатинки з одним, двома і трьома віконечками. Щоб дізнатися, хто в якій хатинці мешкає, необхідно враховувати таке: якщо в назві звіра один склад, він мешкає в хатинці з одним вікном, якщо два склади — то в хатинці з двома вікнами, і якщо три склади — то він мешкає в хатинці з трьома вікнами.

— Отже, хто мешкає в першій хатинці? (Вовк.) Чому ви так вважаєте? (Бо в слові вовк один склад.)

— А хто мешкає в другій хатинці? (За-єць, вед-мідь, біл-ка.)

— А хто ж поселився у третій хатинці? (Ли-си-ця.)

У цьому казковому лісі незвичайними є не тільки хатинки, а й дерева, які ростуть біля них. Так, біля першої хатинки ростуть ті дерева, у назві яких один склад, біля другої — два склади, біля третьої — ті, у назвах яких три склади.

Отже, давайте їх назвемо.

• Біля хатинки з одним вікном ростуть дуб, клен, граб.

• Біля хатинки з двома віконцями ростуть сосна, липа, каштан.

• І біля хатинки з трьома віконечками ростуть береза, тополя, ялина.

Словесно-логічна вправа.

— Послухайте вірш Василя Зайця. Дайте відповідь на його запитання.

ГОЛУБИЙ ДЗВОНИК

Рано в тиші лісовій

Дзенькнув дзвоник голубий,

І почався у пташок

На галявині урок.

  • Як ви гадаєте, що це був за блакитний дзвоник?

Вирощування і догляд за дзвіночками в саду | Сад і огород

  • Чи існує школа для звірів?
  • Чого можуть навчати тварини свої дитинчат?

Метод «Казкотерапія»

— До нас звернувся заєць із таким проханням. Його сини, два маленькі зайчики Вухань і Вухань теж вирішили знайти собі хатинки. Якось гуляючи в лісі, вони дійсно знайшли дві вільні хатинки й поселилися в них. А щоб знати, де хто мешкає, прикріпили до своїх хатинок ось такі «вивіски»:

718

Але заєць так і не зрозумів, де мешкає Вухань, а де — Вухань. Заєць просить нас допомогти йому дізнатися, де чия хатинка. Але щоб допомогти зайцеві, нам необхідно дізнатися дещо нове про слово.

https://moj-rebenok.com/wp-content/uploads/2016/09/718.gif

Ознайомлення з поняттям «наголошений склад».

— Прислухайтесь, чи однаково вимовляються імена зайчиків: Вухань, Вухань.

— Що ви помітили? (Слова вимовляються по-різному.)

— Давайте спробуємо ще раз вимовити ці слова, ніби перепитуючи, хто ж саме мешкає в хатинці?

Це ВУХАНЬ? Це ВУХАНЬ?

— Яку різницю у вимові цих слів ви помітили?

— У слові з кількома складами один із них вимовляється з більшою силою голосу. Такий склад називається наголошеним і на складовій схемі позначається ось так:

https://moj-rebenok.com/wp-content/uploads/2016/09/719.gif

— Завдяки складовій моделі ми бачимо, який саме склад у слові є наголошеним.

— Отже, як ми можемо допомогти зайчику? (Йому необхідно поставити на вивісках зайченят знак наголосу, і тоді він точно знатиме, де хто мешкає.)

https://moj-rebenok.com/wp-content/uploads/2016/09/720.gif

— Як можна визначити наголошений склад?

— Слово слід вимовляти злито, а не по складах, бо слово, вимовлене по складах, втрачає наголос, адже сила голосу рівномірно розподіляється між усіма складами.

Вимовте за мною: ЗАЙ-ЧИК і ЗАЙЧИК.

— Помітили різницю?

Визначення учнями наголошеного складу в словах.

— А тепер спробуйте визначити наголошений склад у назвах інших звірів, вимовляючи їх із питальною інтонацією.

— Це ведмідь? Це лисиця? Це білка?

— Накресліть складові схеми цих слів. Поставте знак наголосу.

https://moj-rebenok.com/wp-content/uploads/2016/09/721.gif

— Чи підходить якась із цих схем до слова ВОВК? (Ні, у слові вовк один склад.)

— Накресліть схему слова ВОВК: .

— Отже, у слові ВОВК один склад. Він наголошений чи ненаголошений?

— Щоб визначити наголошений склад, його необхідно порівняти з іншими складами в слові і довести, що саме він вимовляється з більшою силою голосу. А якщо в слові тільки один склад, його порівнювати ні з чим. Тому в таких словах наголошений склад не визначається і знак наголосу не ставиться.

Фізкультхвилинка

Хвилинка природолюба

— Як назвати одним словом усіх тварин, яких ми згадували? (Дикі.) Де вони мешкають? (У лісі.)

— Які ще існують тварини? Де вони мешкають?

— Назвіть тварин, у назвах яких наголошений перший склад. (Олень, заєць, білка.)

— А тепер назвіть тварину, в назві якої наголос на другому складі. (Лисиця.)

— Які птахи зображені на малюнку? (Сорока, дятел, сова.)

— На який склад падає наголос у словах — назвах птахів?

Добір слів до поданих моделей.

— Яких інших диких тварин ви знаєте?

Учитель називає тварин, діти визначають у словах кількість складів і наголошений склад.

https://moj-rebenok.com/wp-content/uploads/2016/09/722.gif

 Гра «Хто найуважніший?».

— А тепер я буду називати слова, а ви, як тільки почуєте слово з неправильним наголосом, підводьте руку. Я викличу — і ви вимовите слово правильно.
Учитель вимовляє назви лісових тварин, інколи неправильно наголошуючи слова.

 

ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий

— Про що нове, пов’язане зі словом, ми дізналися на уроці?

— Що таке наголошений склад?

— Як він позначається у схемі слова?

— Як слід вимовляти слово, коли визначається наголошений склад?

— Як треба вимовляти слово, щоб визначити наголошений склад?

— У яких словах не визначається наголошений склад?

Рефлексія

Презентація до уроку. "Які бувають потреби?"

  • Чи сподобався сьогоднішній урок?
  • Чого ви навчилися?
  • З чим виникли проблеми?

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Коцепуп Юлія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 жовтня 2022
Переглядів
5887
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку