Тема: О. де Бальзак. Влада золота та її філософія в повісті «Гобсек»
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст твору; розвивати навички роботи з текстом, його коментування, виділення головного та деталей, формувати вміння аргументувати свої твердження; виховувати позитивне ставлення до загальнолюдських моральних цінностей.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти кінофільму.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя
— Повість «Гобсек» є складовою частиною «Людської комедії». Незважаючи на її невеликий обсяг, Бальзак надавав творові великого значення, про що свідчить хоча б непритаманна письменникові ретельність (надруковано три варіанти) у шліфуванні первинного тексту.
Повість «Гобсек» складається з трьох історій. Передусім, це історія оповідача, адвоката Дервіля, який допоміг віконтесі де Грельє повернути свої статки, забрані під час революції, і хоче прислужитися ще раз, посприявши Каміллі в її намірі вийти заміж за молодого графа де Ресто. Друга— і центральна — історія про старого лихваря Гобсека, з яким доля пов'язала Дервіля. І нарешті, це трагічна історія родини де Ресто. Графиня, віддавши всі гроші коханцеві Максиму де Траю, йде на злочин, щоб забезпечити своїх молодших дітей, яким старий граф де Ресто не був батьком.
В образі головного героя свого твору Бальзак поєднав риси реалізму (детально описавши механізм позичання грошей, кількість відсотків) і романтизму (самотність і загадковість багатія — достеменно невідомо, хто він, звідки приїхав, де нажив свій величезний капітал; цей персонаж по-романтичному контрастний — «скнара і філософ, створіння нице і створіння шляхетне»).
2. Міні-диспут
• Чи згодні ви з тим, що за гроші можна купити совість?
• Наскільки наш час, наша мораль відрізняються від бальзаківських?
3. Проблемні питання
Прокоментуйте наведені далі твердження Гобсека і зробіть висновки.
• «Щоб здійснити свої примхи, ми потребуємо часу, засобів і зусиль. Так от, у золоті все це є у зародку, і воно все дає у житті».
• «...Переконання і мораль — пусті слова. Непохитне тільки одне-єдине почуття, яким наділила нас природа: "інстинкт самозбереження", або "особистий інтерес"». З усіх земних благ є тільки одне, досить надійне, щоб людина прагнула його. Це... золото. В золоті втілено всі людські сили».
• «Нещастя навчить його [графа де Ресто] знати ціну грошам і людям, чоловікам і жінкам. Нехай поплаває по паризькому морю. А коли стане вправним лоцманом, ми дамо йому корабель».
• «Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші». (Очікувані відповіді: «Гобсек — суперечлива людина», «Гобсек — аморальна людина, одержима ідеєю влади над людьми», «Гобсек має великий життєвий досвід, знає психологію людей, інколи чинить чесно та розумно»
У зошитах записуємо тезисно суть філософії лихваря.
1.Мораль, релігія, самопожертва, альтруїзм для Гобсека - це все пусті слова, за якими ховається інстинкт самозбереження.
2.Гобсек визнає тільки особистий інтерес.
3. У зв'язку з тим, що повсюди точиться боротьба між бідними та багатими, то лихвар-філософ стверджує, що задовольнити власний егоїзм може тільки золото: "Щоб здійснити свої примхи, ми потребуємо часу, засобів і зусиль. Так от, у золоті все це є у зародку, і воно все дає у житті".
4."Одне слово, я володію світом, не стомлюючи себе, а світ не має наді мною ніякої влади".
5.Єдиний ідол, якому вклоняється Гобсек, - золото.
6.Лихвар вважає, що краще самому визискувати, ніж дозволяти, щоб визискували тебе.
7."Я досить багатий, щоб купувати людську совість... Хіба це не влада?., мої товариші по ремеслу... люблять владу і гроші тільки задля самої влади і самих грошей..."
Суть життєвої філософії Гобсека яскраво відбивається на прикладі драми графині Анастазі де Ресто
1). Анастазі де Ресто уособлює розбещену частину жіноцтва, яка живе лише задля власної насолоди.
2). Задовольняє примхи свого коханця Максима де Трая, не задумуючись про страшні наслідки свого морального падіння.
V.Закріплення знань, умінь і навичок
Поєднайте героїв з їхніми портретами
«Створіння дивовижне, на все придатне і ні до чого не здатне, суб'єкт, який розбуджує в людях страх і зневагу, всезнайка і цілковитий неук, готовий зробити добре діло і вчинити злочин, іноді — втілення самої підмоги, іноді — уособлення благородства, відчайдух, більше заляпаний багнюкою, аніж заплямований кров'ю, людина, яку можуть гризти турботи, але не докори совісті, і яка більше турбується про своє травлення, ніж про духовні потреби, натура зовні пристрасна, а всередині холодна, як лід»
|
Дервіль
|
«Він сидів у кріслі, нерухомий, мов статуя, втупившись поглядом у камін з таким виразом, ніби перечитував свої боргові розписки та векселі»
|
Максим де Трай
|
«Чоловік років тридцяти п'яти... Вдягнений досить просто, гість скидався на покійного герцога Решильє»
|
Граф де Ресто
|
«Молода дівчина, вдягнена просто, але з вишуканістю парижанки; в неї граціозна голівка, свіже личко, привітний погляд; красиво зачесане каштанове волосся, спускаючись двома півкругами і прикриваючи скроні, надавало якогось витонченого виразу її голубим очам, чистим, наче кришталь»
|
Графиня Анастазі де Ресто
|
«У поспіху вона тільки накинула на голі плечі кашемірову шаль і куталася в неї так уміло, що під шаллю легко вгадувалися форми її прегарного тіла... Голова... була недбало пов'язана, наче в креолки, яскравою шовковою хустинкою, з-під якої вибивалися пишні чорні кучері»
|
Фанні Мальво
|
VI. Підсумок уроку.Оцінювання
Чому саме адвокат Дервіль розповідає про Гобсека, а не автор?
Яка роль кольорів, наближених до золота і срібла?Яку функцію вони виконують?
Навіщо Гобсеку так багато грошей?
Як ви гадаєте помирає Гобсек режисером чи актором?
VІI. Домашнє завдання
Підготуватися до аналізу образу Гобсека. Знайти сильні і слабкі сторони головного героя (індивідуальні завдання для роботи в групах).