Урок "О. де Бальзак. Влада золота та її філософія в повісті «Гобсек» "

Про матеріал
Допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст твору; розвинути навички роботи з текстом, його коментування, виділення головного та деталей, формувати вміння аргументувати свої твердження; виховувати позитивне ставлення до загальнолюдських моральних цінностей.
Перегляд файлу

Тема: О. де Бальзак. Влада золота та її філософія в повісті  «Гобсек»

Мета:       допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст твору; розвивати навички роботи з текстом, його коментування, виділення головного та деталей, формувати вміння аргумен­тувати свої твердження; виховувати позитивне ставлення до загальнолюдських моральних цінностей.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти кінофільму.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

                                   ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

III.  Актуалізація опорних знань

  1.             Охарактеризувати Бальзака як письменника й людину.
  2.             Охарактеризувати твір життя Бальзака — «Людську комедію».
  3.             Розповісти про зв'язки Бальзака з Україною.

IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя

— Повість «Гобсек» є складовою частиною «Людської комедії». Незважа­ючи на її невеликий обсяг, Бальзак надавав творові великого значення, про що свідчить хоча б непритаманна письменникові ретельність (надруковано три ва­ріанти) у шліфуванні первинного тексту.

Повість «Гобсек» складається з трьох історій. Передусім, це історія оповіда­ча, адвоката Дервіля, який допоміг віконтесі де Грельє повернути свої статки, забрані під час революції, і хоче прислужитися ще раз, посприявши Каміллі в її намірі вийти заміж за молодого графа де Ресто. Друга— і центральна — історія про старого лихваря Гобсека, з яким доля пов'язала Дервіля. І нарешті, це тра­гічна історія родини де Ресто. Графиня, віддавши всі гроші коханцеві Максиму де Траю, йде на злочин, щоб забезпечити своїх молодших дітей, яким старий граф де Ресто не був батьком.

В образі головного героя свого твору Бальзак поєднав риси реалізму (деталь­но описавши механізм позичання грошей, кількість відсотків) і романтизму (самотність і загадковість багатія — достеменно невідомо, хто він, звідки при­їхав, де нажив свій величезний капітал; цей персонаж по-романтичному кон­трастний — «скнара і філософ, створіння нице і створіння шляхетне»).

2. Міні-диспут

   Чи згодні ви з тим, що за гроші можна купити совість?

   Наскільки наш час, наша мораль відрізняються від бальзаківських?

3. Проблемні питання

Прокоментуйте наведені далі твердження Гобсека і зробіть висновки.

   «Щоб здійснити свої примхи, ми потребуємо часу, засобів і зусиль. Так от, у золоті все це є у зародку, і воно все дає у житті».

   «...Переконання і мораль — пусті слова. Непохитне тільки одне-єдине по­чуття, яким наділила нас природа: "інстинкт самозбереження", або "особи­стий інтерес"». З усіх земних благ є тільки одне, досить надійне, щоб люди­на прагнула його. Це... золото. В золоті втілено всі людські сили».

   «Нещастя навчить його [графа де Ресто] знати ціну грошам і людям, чолові­кам і жінкам. Нехай поплаває по паризькому морю. А коли стане вправним лоцманом, ми дамо йому корабель».

   «Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші». (Очікувані відповіді: «Гобсек — суперечлива людина», «Гобсек — аморальна людина, одержима ідеєю влади над людьми», «Гобсек має великий життє­вий досвід, знає психологію людей, інколи чинить чесно та розумно»

У зошитах записуємо тезисно суть філософії лих­варя.

1.Мораль, релігія, самопожертва, альтруїзм для Гобсека - це все пусті слова, за якими ховається інстинкт самозбереження.

2.Гобсек визнає тільки особистий інтерес.

3. У зв'язку з тим, що повсюди точиться боротьба між бідними та багатими, то лихвар-філософ стверд­жує, що задовольнити власний егоїзм може тільки зо­лото: "Щоб здійснити свої примхи, ми потребуємо ча­су, засобів і зусиль. Так от, у золоті все це є у зародку, і воно все дає у житті".

4."Одне слово, я володію світом, не стомлюючи себе, а світ не має наді мною ніякої влади".

5.Єдиний ідол, якому вклоняється Гобсек, - золото.

6.Лихвар вважає, що краще самому визискувати, ніж дозволяти, щоб визискували тебе.

7."Я досить багатий, щоб купувати людську совість... Хіба це не влада?., мої товариші по ремеслу... люблять владу і гроші тільки задля самої  влади і самих грошей..."

Суть життєвої філософії Гобсека яскраво відби­вається на прикладі драми графині Анастазі де Ресто

1). Анастазі де Ресто уособлює розбещену частину жіноцтва, яка живе лише задля власної насолоди.

2). Задовольняє примхи свого коханця Максима де Трая, не задумуючись про страшні наслідки свого мо­рального падіння.


V.Закріплення знань, умінь і навичок

Поєднайте героїв з їхніми портретами

«Створіння дивовижне, на все придатне і ні до чого не здатне, суб'єкт, який розбуджує в людях страх і зне­вагу, всезнайка і цілковитий неук, готовий зробити добре діло і вчинити злочин, іноді — втілення самої підмоги, іноді — уособлення благородства, відчай­дух, більше заляпаний багнюкою, аніж заплямова­ний кров'ю, людина, яку можуть гризти турботи, але не докори совісті, і яка більше турбується про своє травлення, ніж про духовні потреби, натура зовні пристрасна, а всередині холодна, як лід»

 

Дервіль

 

«Він сидів у кріслі, нерухомий, мов статуя, втупив­шись поглядом у камін з таким виразом, ніби перечи­тував свої боргові розписки та векселі»

 

Максим де Трай

 

«Чоловік років тридцяти п'яти... Вдягнений досить просто, гість скидався на покійного герцога Решильє»

 

Граф де Ресто

 

«Молода дівчина, вдягнена просто, але з вишукані­стю парижанки; в неї граціозна голівка, свіже личко, привітний погляд; красиво зачесане каштанове волосся, спускаючись двома півкругами і прикрива­ючи скроні, надавало якогось витонченого виразу її голубим очам, чистим, наче кришталь»

 

Графиня Анастазі де Ресто

 

«У поспіху вона тільки накинула на голі плечі каше­мірову шаль і куталася в неї так уміло, що під шаллю легко вгадувалися форми її прегарного тіла... Голо­ва... була недбало пов'язана, наче в креолки, яскра­вою шовковою хустинкою, з-під якої вибивалися пишні чорні кучері»

 

Фанні Мальво

 

VI. Підсумок уроку.Оцінювання

   Чому саме адвокат Дервіль розповідає про Гобсека, а не автор?

   Яка роль кольорів, наближених до золота і срібла?Яку функцію вони виконують?

   Навіщо Гобсеку так багато грошей?

   Як ви гадаєте помирає Гобсек режисером чи актором?

VІI. Домашнє завдання

Підготуватися до аналізу образу Гобсека. Знайти сильні і слабкі сторони головного героя (індивідуальні завдання для роботи в групах).

 

                          

 

 

docx
Додано
14 лютого
Переглядів
186
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку