Тема: О.Довженко «Україна в огні». Трагізм образу української жінки Христі Хутірної
Мета: допомогти учням усвідомити значення жіночих образів твору, довести новаторство О. Довженка в розкритті проблеми терпимості української жінки в роки війни;
розвивати навички образного та логічного мислення, творчі та артистичні здібності; виховувати вміння учнів орієнтуватися на справжні життєві цінності та пріоритети.
Обладнання: портрет письменника
Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.
Епіграф: Люби істину, але будь поблажливим до помилок.
Вольтер
Тема: О.Довженко «Україна в огні». Трагізм образу української жінки Христі Хутірної
Мета: допомогти учням усвідомити значення жіночих образів твору, довести новаторство О. Довженка в розкритті проблеми терпимості української жінки в роки війни;
розвивати навички образного та логічного мислення, творчі та артистичні здібності; виховувати вміння учнів орієнтуватися на справжні життєві цінності та пріоритети.
Обладнання: портрет письменника
Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.
Епіграф: Люби істину, але будь поблажливим до помилок.
Вольтер
Хід уроку:
І. Актуалізація опорних знань
1.1. Перегляд фрагменту кінофільму «Початок війни»
1.2. Слово вчителя .
Війна… Неможливо підібрати такі слова і ноти, щоб передати її жахливу сутність. Навряд чи знайдеться такий історик, який зміг би точно сказати - скільки війн було на землі і скільки мільйонів людських жертв принесено на алтар кривавих перемог.
Війна – це завжди варварство. Війна – це найбільший сором і гріх людства.
Німецькі окупанти поводились в Україні небачено жорстоко. Вони забирали хліб, змушували людей тяжко працювати. Більше 2- х мільйонів молодих українців були вивезені на примусові роботи до Німеччини. Непокірних розстрілювали. З другої половини 1943 року німці почали відступати з України, а 1945 року війна закінчилася. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо аналізувати жіночі образи кіноповісті «Україна в огні»
ІІ. Повідомлення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності
2.1. Повідомлення теми, навчальної мети.
Отже, тема нашого уроку: «О.Довженко «Україна в огні». Трагізм образу української жінки Христі Хутірної». Метою уроку є допомогти учням усвідомити значення жіночих образів твору, довести новаторство О. Довженка в розкритті проблеми терпимості української жінки в роки війни,
розвивати навички образного та логічного мислення, творчі та артистичні здібності, виховувати вміння учнів орієнтуватися на справжні життєві цінності та пріоритети.
2.2. Робота з епіграфом
Прочитайте епіграф уроку, запишіть його в зошит. У ході нашого уроку подумайте, над словами Вольтера.
ІІІ. Застосування знань, умінь та навичок
3.1. Слово вчителя
Усі жіночі образи повісті – трагедійні, а образ Христі Хутірної серед них – найтрагічніший, бо її привселюдно в партизанському загоні суджено за щирість і правду, за добре слово про свого чоловіка італійського офіцера. Вона не вчинила жодного злочину, а її, порядну жінку, обізвано найбруднішими словами – «повія, устілка, офіцерська курва, шмара, гадюка, виродок, націоналістка». Тільки жінка віддана своїй нації могла повернутись додому знаючи, що її очікує. Коли її вели на жахливе незаконне судилище «вона ледве йшла. Все її молоде тіло утратило свою силу й ніби розтало. Вона немов падала з великої висоти на землю в страшній свідомості, що парашут за спиною не розчинився і вже тепер їй ні спинитися, ні крикнути, ні покликати. Земля невблаганно тягла її до себе».
3.2. Інсценування уривку розмови Христі Хутірної з прокурором Лиманчуком. Проаналізуйте звинувачення прокурора і звинувачення Христі. Хто з них має рацію?
3.3.Міні-дискусія: Що таке зрада?
3.4. Евристична бесіда
1. Що для Христі є найпідлішою зрадою?
3.5. Слово вчителя
Олеся і Христя - два основні компоненти образу України: перша - її поетична душа, а друга - її трагічна доля.
Чи збігається ваш ідеал української жінки з ідеалом О. Довженка?
3.6. Робота в групах пошукового характеру – характеристика образів: учні характеризують, висловлюють своє ставлення, досліджують мову, порівнюють, роблять виписки.
3.7. Випереджальне завдання. Складання порівняльної характеристики головних героїнь твору.
3.8.Самостійна робота (в групах). Складання сенкану: жінка, Україна, війна.
VІ. Підсумок уроку
4.1. Робота з епіграфом. Розв’язання випереджувального проблемного завдання.
Діти, прочитавши й обдумавши слова Вольтера, дайте відповідь на поставлене на початку уроку запитання.
4.2. Слово вчителя
Щоб не творив Олександр Довженко, виконуючи блюзнірські партійні замовлення, він залишався українцем. І герої його творів також були українцями - великими і ницими, свідомими у своїй беззастережній відданості рідній землі й отруєними фальшивими радянськими гаслами про злиття націй.
V. Оголошення і коментар домашнього завдання