Урок української літератури в 11 класі з використанням інтерактивних методів
Тема: О.Довженко «Зачарована Десна». Проблематика твору. Характеристика образів.
Мета:
-
Познайомити старшокласників зі змістом автобіографічного твору О.Довженка, повторити ознаки кіноповісті.
-
Вдосконалювати навички проблемного аналізу художнього твору та аналізу образів – персонажів, навички пошукової діяльності, самостійної роботи з додатковою літературою; вміння вести дискусію.
-
Виховувати повагу до землі батьків, історичного минулого.
-
Генії починаються змалку…
Хід уроку
І. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань учнів.
-
Літературний диктант за змістом кіноповісті О.Довженка «Зачарована Десна»:
-
Що найбільше любила Сашкова мати?
-
Кого мати називала «рідними ворогами»?
-
Як звали Сашкового діда?
-
Що він любив більш за все на світі?
-
Без чого не могла прожити й дня баба Марусина?
-
Який перший гріх скоїв Сашко?
-
Що він намагався робити «для поновлення святості»?
-
Яку музику більш за все на світі любив Сашко?
-
Хто і чому це зробив: «В великім розпачі прокляв він ім’я боже, і бог мусив мовчати.»
-
Що найбільше ненавидів батько Сашка?
-
Яких домашніх тварин описує О.Довженко?
-
Символом чого у кіноповісті були коні?
-
Взаємоперевірка відповідей до літературного диктанту (за кожну правильну відповідь – 1 бал).
-
Експрес – опитування:
-
Що ви довідалися про роботу О.Довженка над кіноповістю «Зачарована Десна» з біографії письменника та «Щоденника»?
-
Як ви розумієте вислів: «Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє»?
-
Назвіть особливості композиції кіноповісті «Зачарована Десна».
Слово вчителя. На перший погляд здається, що повість «Зачарована Десна» - твір безконфліктний. Але це, звичайно ж, не так. Конфлікт тут цілком залежний від родової визначеності повісті. Максим Рильський казав, що «Зачарована Десна» – це задушевна лірична сповідь, по вінця напоєна любов`ю до рідного краю, до трудового народу, до України…» Лірична повість має ліричний конфлікт. У цьому іще одна особливість композиції твору. Це конфлікт почуттєвий, що виникає від відчуття суму, туги за дитинством, за його безповоротністю. Подібний конфлікт зустрічаємо в ліричному вірші М.Рильського «Туга за молодістю»:
Яким би був я йолопом жахливим,
Коли б почав завидувати юним,
Рум’янощоким та блискучооким,
Коли б запав у жалюгідну заздрість…
Та жаль світанків тих, які лиш раз палали,
Тих неповторних гроз, що в вічність одблищали,
Жаль темних поглядів, жаль білих рук дівочих,
Жаль сну ранкового по тих безсонних ночах,
Що теж були, як сон, як світла й тіней гра…
Жаль лиха першого і першого добра,
Жаль дружби на весь вік, що гасла за хвилину,
Хвилинних успіхів, що пронесу до загину,
І снігу, й снігурів, і злетів, і проваль…
Жаль світу цілого – землі і неба жаль!
Ось такий ліричний конфлікт, ім’я якому «туга за молодістю», покладено в основу «Зачарованої Десни».
Головний чинник композиції повісті – асоціативний. Автор згадує передусім те, що найбільше вразило в дитинстві. З кожного свого предка О.Довженко робить героя, виразника національного духу, образ красивий і правдивий. Веде нас шляхом створення портретів або шляхом опису яскравих епізодів.
ІІІ. Осмислення та систематизація навчального матеріалу.
-
Аналіз образів – персонажів повісті.
-
Образ діда Семена. Автор докладно виписує його всебічний, універсальний портрет.
Завдання учням:
Побудувати асоціативне гроно, пов’язане з образом діда Семена та розшифрувати його. (Учні працюють в парах.)
Чимало підказок для побудови такого грона існує в тексті повісті, тому його можна було б представити, наприклад, таким чином:
Завдання учням:
Підготувати ліричну сповідь літературного героя від імені баби Марусини.
-
Образи батька та матері Сашка.
Розв’язання проблемних питань:
-
Визначте основні риси характеру та вдачі матері, аргументуйте свою думку.
-
Чому матері хотілося бути обраною Богом і з якої причини вона взялася лікувати людей?
-
Чи можна вважати гумористичні сцени зневагою до неньки?
-
Яким постає у творі Петро Довженко?
-
Чи ідеалізує автор свого батька?
Завдання учням:
Створити інформаційне гроно знакових подій у житті головного героя та на основі спостережень за поведінкою Сашка визначити ті риси характеру та вдачі, які пізніше вирізняли особистість зрілого майстра.
-
Підведення підсумків аналізу художніх образів.
-
Розв’язання проблемного питання:
Чи є у кіноповісті «Зачарована Десна» негативні персонажі?
Використовується інтерактивний метод «Займи позицію».
Порядок проведення:
-
У різних кінцях кімнати розміщуються плакати з протилежними позиціями щодо проблеми.
-
Після того, як учитель назве проблему, учні стають біля відповідного плакату, залежно від думки щодо обговорюваної проблеми. Посередині знаходяться ті , хто не визначився.
-
Дається кілька хвилин для підготовки та обґрунтування своєї позиції.
-
Вислуховуються різні точки зору по кілька учасників від кожної групи (учні обираються довільно, за власним бажанням).
-
Вислухавши різні точки зору, учитель запитує, чи не змінив хтось із учасників своєї думки, чи не перейти на іншу сторону. Якщо такі учні є, слід попросити їх обґрунтувати причини свого переходу.
Правила, що пропонуються учням:
-
Говорити по черзі.
-
Одночасно говорить тільки одна людина.
-
Не сперечатись між собою.
-
Перейти від одного плакату до іншого можна в будь – який час. Але потрібно бути готовим пояснити причини зміни своєї позиції.
-
Вислуховувати аргументи та ідеї інших.
-
Визначення проблематики твору.
IV. Підведення підсумків уроку.
-
Домашнє завдання: вміти аналізувати проблематику кіноповісті О.Довженка «Зачарована Десна».