Урок "О.С. Пушкін. Вступ до поеми «Руслан і Людмила». Поєднання фольклорних і літературних елементів у казці О.С. Пушкіна."

Про матеріал
Розробка уроку допоможе під час вивчення творчості О. С.Пушкіна у п'ятому класі.
Перегляд файлу

Тема: О.С. Пушкін. Вступ до поеми «Руслан і Людмила». Поєднання фольклорних і літературних елементів в казці О.С. Пушкіна.

Мета: розкрити поняття «літературна казка», її особливості та відмінності від казки народної; розпочати знайомство з творчим доробком видатного російського поета О.С. Пушкіна, показати вплив усної народної казки на його творчість; розвивати творчу уяву,навички виразного читання; виховувати повагу до духовних скарбів людства.

Обладнання: портрет О. Пушкіна, ілюстрації до поеми «Руслан і Людмила», роздатковий  матеріал, презентація, відеоролик.

Тип уроку: комбінований.

Епіграф:                                      Що за розкіш ці казки!

                                                      Кожна є поемою…

                                                                                         О. Пушкін

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Готовність класу до уроку

Емоційне налаштування

          Сьогодні мені дуже хотілося, щоб наша зустріч з вами була приємною, а тому я взяла з собою веселку (слайд 1). Разом з нею хочу подарувати слова американської письменниці Елеонор Портер: «Яка різниця, тепло на вулиці або холодно, коли в твоїй кімнаті цілий день живе маленька веселка».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Яка казка називається народною?
  • Імена яких народних збирачів казок ви знаєте?

Гра «Прочитай телеграму»

Завдання:  прочитай телеграму, вкажи ім´я адресанта, тобто того, хто її відправив.

«Приїхати до вас не зможу, тому що не можу відмити з себе смолу».

«Розбилось яйце. Дід плаче, баба плаче, мушу заспокоїти».

«Їдемо з концертами до Бремена. Чекайте на нас лише після весілля принцеси».

«Дуже поспішала, загубила черевичок».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

          Діти, як ви думаєте називається казка, у якої є автор? (Літературна).

Хоча літературна казка подібна до народної, проте вона має і ряд відмінностей. Про них ми дізнаємося на уроці, а також розпочнемо знайомство з творчістю видатного російського поета О.С. Пушкіна, разом з вами відкриємо двері у казкову країну «Лукомор´є», познайомимось з її жителями. Для цього ви маєте бути в доброму настрої, відповідати на запитання, думати і бути активними на уроці.

           Оголошення теми, мети епіграфа уроку.  (Записи в зошитах (слайд 2-3)).

IV.  Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

Слова вчителя з  елементами бесіди.

Щоб зрозуміти, що є спільним та відмінним у народній та літературній казці, давайте спробуємо відповісти на запитання:

  • Хто створив фольклорну казку, а хто літературну?

Ми знаємо, що народна казка тривалий час існувала в усній формі, а потім завдяки зусиллям фольклористів була записана.

  • Чи існувала літературна казка в усній формі?
  • Яка різниця між місцем і часом дії в народних і літературних казках?
  • Спробуйте визначити різницю між фольклорною та літературною казкою за своєрідністю літературного роду (мовою).

Самостійне дослідження.

  1. Заповнення за результатами роботи другої частини таблиці «Відмінність народної казки від літературної»

Літературна казка

Народна казка

  1. Вказаний конкретний автор.
  2. Створена у письмовій формі.
  3. Часто вказано час і місце, де відбуваються події.
  4. Може бути не тільки прозовою, а й віршованою.

 

Слово вчителя. Перед нами дуже відповідальне завдання, дорогі діти: говорити про Пушкіна. Хтось із великих людей сказав, що кожен, хто хоче це робити, повинен просити вибачення перед читачами, що береться вимірювати таку глибину.

           В дитинстві ми цитуємо Пушкінське: «У лукомор’я дуб зелений…», у підлітковому віці: «Как ныне сбирается вищий Олег отмстить неразумным хозарам…», у юності: «Я вас любил…», у зрілому віці: «Пора мой друг, пора, покоя серце просит…». І так все життя нас супроводжує пушкінська поезія.

Бесіда:

  • Пригадайте, коли ви вперше познайомилися з творами цього автора. Як саме це відбулося?
  • Які казки О.С. Пушкіна ви вивчали у початкових класах?

Літературний калейдоскоп.

            Учні за наведеними уривками з казок О. Пушкіна згадують їхні назви (слайди 4-7)

  1. Жив-був поп

Толоконний лоб

Пішов піп по базару

Переглянути кой-якого товару.

Назустріч йому Балда

Йде, сам не знаючи куди.

(«Казка про попа і його працівника Балду»)

  1. У синьому небі зірки блищать

У синьому морі хвилі хлещуть:

Хмара по небу йде,

Бочка по морю пливе

Казка про царя Салтана»)

  1. Жив старий зі своєю старою

У самого синього моря;

Вони жили в старій землянці

Рівно 30 років і 3 роки.

Старий ловив неводом рибу

Стара пряла собі пряжу.

Казка про рибака і рибку»).

  1. На дівич-вечір збираючись,

Ось цариця, вбираючись

Перед дзеркальцем своїм,

Перемовилась з ним:

«Любе дзеркальце, скажи

Та мій сумнів розв’яжи

Хто на світі наймиліший?

Найгарніший, найбіліший?»

Казка про мертву царівну та сімох богатирів»).

Зустріч з літературними героями. Інсценізація уривка до казки О.С.Пушкіна «Казка про царя Салтана…». Дійові особи: автор, три дівиці, одягнені в російські національні костюми, цар.

Слово вчителя. Звідки в О.С.Пушкіна такий інтерес до казки?

Давайте я вам допоможу знайти відповідь на це запитання.

              О.С.Пушкін народився в м. Москві в дворянській сім´ї (слайд 8). У родині Пушкіних всі захоплювалися літературою, складали вірші. Свою освіту Пушкін отримав від бабусі Марії Олексіївни Ганнібал. Саме вона навчала малого Сашу російської мови. Адже за модою того часу О.Пушкіна виховував гувернер-француз (вчитель, який постійно жив у домі), та нянька – проста російська жінка Арина Родіонівна. Колись вона була кріпачкою, отримавши вільну, відмовилась йти від господарів, пов’язавши навік свою долю з сім´єю Пушкіних. Ця дивовижна російська жінка не знала грамоти, але зберігала в своїй пам´яті безліч російських народних пісень, казок, прислів’їв, вміла їх майстерно розповідати.

Навчався О.С.Пушкін в одному з найкращих навчальних закладів того часу – Царськосільському ліцеї  (слайд 9).

Серед 29 випускників були мореплавці, дипломати, вчені. Був серед них і той,  хто стане гордістю честю і славою всієї Росії – О.С.Пушкін.

Про це ви більше дізнаєтесь в старших класах, а зараз давайте перенесемось (слайд 10) в село Михайлівське Псковської обл. в Росії.

Тут родова садиба Пушкіних, тут поет два роки перебував у засланні.

Довгими зимовими вечорами під завивання бурі й мерехтіння свічки слухав Пушкін казки няні Арини Родіонівни. А розповідалося в них про кота вченого, про заморські дивовижі, про чудовиськ і потвор. У листі до брата Олександр Сергійович писав: «Что за прелесть эти сказки! Каждая есть поема!». Згодом розповіді няні склалися під пером талановитого поета у віршовані рядки.

Казки Пушкіна цікаві, не схожі між собою. Вони нагадують чарівні пісні, вражають своєю мелодійністю, легкістю вірша. Вони звучать як музика, входячи в наше життя з дитинства. Такою є і казка-поема «Руслан і Людмила». На уроці ми познайомимось лише з прологом (тобто вступом до поеми).

Фізкультхвилинка «Вітерець».

Виразне читання напамять «Вступу до поеми «Руслан і Людмила»» вчителем мовою оригіналу. Перегляд відеоролика.

Читання учнями за допомогою прийому «ланцюжок».

Аналітична робота над осмисленням тексту «Вступу до поеми О.Пушкіна «Руслан і Людмила»».

  • Які у вас були відчуття під час читання вступу? Як ви гадаєте з чим це пов’язано?
  • Що потребує пояснення? Які слова є не зрозумілі для вас? (Звернення до словника оригіналу слайд 11). Незрозумілі слова «Чахнет», «Видение», «Пленяет» легко можна пояснити, але в такій формі вони рідко зустрічаються. «Брег, златая, дол, чредой» - це застарілі слова, які вживалися за часів О.С.Пушкіна. як ви думаєте чому автор їх використовує?
  • Які з добре знайомих вам героїв народних казок потрапили до вступу? (Царівна Жаба, Баба Яга, Кощей Безсмертний).
  • Де відбувається дія? Що таке лукомор’є? Знайдіть у тлумачному словничку значення цього слова (Лукоморє – вигин морського берега у формі лука).

Літературна гра «Казковий клубок». Назвіть якомога більше героїв котрі зустрічаються у пролозі «Край лукомор’я, дуб зелений». Учні передають клубок ниток та називають персонажів, роблять словесне малювання.

Робота в парах. (Слайд 12). Поєднайте логічні пари (предмет та ознаку)

Дуб

Ланцюг

Кіт

Доріжки

Страхіття

Берег

Витязі

Хвилі

Дозорець

Цар

Вовк

Дух

Бурий

Грізний

Руський

Смарагдові

Чудові

Зелений

Нечувані

Невідомі

Дикий

Золотий

Морський

Учений

Взаємоперевірка.

Бесіда за запитаннями:

  • За допомогою яких художніх засобів поет створив казкову картину?
  • Спробуйте висловити головну думку, закладену О.С. Пушкіним у «Вступі до поеми «Руслан і Людмила»» (О.С.Пушкін уславив народну казку та її чарівний світ).

Порівняння перекладу та оригіналу:

  • В чиєму перекладі ми знайомимось з твором? (М. Терещенка)
  • Чи вдалося перекладачеві зберегти світ образів, створених Пушкіним?

V. Заключне слово вчителя

От і закінчується наш урок. Якщо на ньому ви зацікавились творчістю талановитого російського поета, то наша зустріч була недаремною.

Дякую вам за розуміння. Хочу звернутись до вас зі словами: «Читайте Пушкіна, вивчайте Пушкіна, любіть Пушкіна».

VI. Рефлексія. «Дерево творчості»  (Слайд 14)

VIІ. Домашнє завдання (Слайд 15)

Вивчити напамять «Вступ до поеми «Руслан і Людмила»» (в оригіналі чи перекладі), намалювати ілюстрації.

 

 

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
1975
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку