Урок «Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії України. Джерела географічної інформації»

Про матеріал
Під час уроку учні навчаться оцінювати значення знань із фізичної та суспільної географії для себе і суспільства, навчаться називати об’єкти вивчення курсу, наводити приклади географічних досліджень території України у минулому і тепер;
Перегляд файлу

Котюжинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

 

 

 

Конспект уроку

«Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної   географії України. Джерела географічної інформації»

(8 клас)

 

http://geo-bav.at.ua/umniki.jpg

 

                                                                    Підготувала:

                                                                   вчитель Котюжинської  загальноосвітньої 

                                                                   школи І-ІІ ступенів              

                                                                   Кременецькогго  району

                                                                   Тернопільської області

                                                                   Трачук Ольга Костянтинівна

 

Урок №1

Тема уроку:Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної         географії України. Джерела географічної інформації.

Мета уроку:

Знаннєвий компонент: навчити називати об’єкти вивчення курсу, наводити приклади географічних досліджень території України у минулому і тепер;

діяльнісний компонент: поглибити та розширити знання учнів про методи , джерела географічних досліджень;

ціннісний компонент:вміти оцінювати значення знань із фізичної та суспільної географії для себе і суспільства.

Тип уроку: формування нових знань.

Обладнання: підручники та посібники, географічні карти та атласи, географічні енциклопедії, словники, довідники, газети та журнали, художня література (Жуль Верн — «Діти капітана Гранта» та ін.).

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

     В 2016 році Україна відзначає своє 25-річчя. Цей рік названий Роком Державності – на честь низки історичних подій, які призвели до самоствердження української нації та проголошення політичної незалежності.

 Що то, діти за країна –

Неба синього блакить,

На ланах у серпні жито

Стиглим золотом блищить?

У якій, скажіть, країні

Клімат лагідний, м’який?

Бог відводить буревії,

Негаразди всіх стихій?

Люди мудрі, працьовиті

У країні тій живуть.

На чуже не зазіхають

І свого не віддадуть.

У якій іще країні

Так земля родить охоче?

Наче пісня солов’їна –

Мова ніжна і співоча?

Гори є і полонини,

Є моря, річки, ліси…

Загалом, то є країна

Невимовної краси!

Гордо, голосно, дитино,

Ти назви ім’я країни,

У якій, хвалити Бога,

Народився і живеш.

Їй дочкою є чи сином

І, коли ти підростеш,

Будеш їй творити славу,

Розбудовувать державу.

Отже, зветься ця країна,

Незалежна і єдина –

Наша ненька – Україна!

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

     Розповідь вчителя.

    День незалежності України - це не просто прохідне свято для нашої країни, це щось більше. У цей день українці відзначають 25 років незалежності нашої держави, день просочений гордістю і патріотизмом. Саме в 1991 році Україна стала незалежною і в цілому в світі утворилася нова держава, в тому вигляді, в якому ми її зараз бачимо.

Запитання вчителя.

Яке свято ми святкували 23 серпня?

Розповідь вчителя.

Прапор кожної країни – це історичний код народу, нації. Не є виключенням й український прапор, який несе в собі стародавнє значення: поєднання символів пшеничного поля та блакитного неба.

У 2004 році День Державного Прапора України – став Національним святом, і його почали відзначати 23 серпня. Зараз ви почуєте деякі маловідомі факти з історії українського прапора.

Цікаві факти

 Галичани в 1948 році надали синьо-жовтому прапору національного значення.

 Президент України Леонід Кучма мав розмову з китайською художницею Мао Мао, яка сильно його просила що б він якнайшвидше змінив розстановку кольорів на українському прапорі. Вона вважала, що таке колірне сполучення накличе на країну безліч бід та нещастя, а перспективі й крах держави.

 В 1917 році відбулася українська революція й початок українізації армії. Всі ці події відбувалися під жовто-блакитними прапорами, а в битві під Крутами (січень 1918 року) молоді юнаки-воїни використовували жовто-синій прапор.

 Перша згадка про поєднання синьо-жовтого кольору згадується при заснуванні міста Львова (1256 рік). Данило Галицький засновуючи місто Львів на честь свого сина Лева, зобразив на гербі жовтого лева на блакитному тлі. Більшість дослідників вважає, що це й стало основою теперішнього український прапор.

Лев зліва - герб Данила Галицького

                      Лев зліва – герб Данила Галицького (funbook.com.ua)

 

  1. “Перший президент України” Михайло Грушевський затвердив жовто-синій прапор, а в сучасній Конституції України затверджено іншу послідовність кольорів – синьо-жовтий.
  2. В козацьких прапорах Війська Запорізького часто використовували жовтий та золотий колір, зображуючи лицаря в золотих або червоних шатах.
  3. Колірна символіка українського прапора позначає не лише поле й небо, як традиційно прийнято, але й золотий колір несе в собі вищі духовні сили: Творця, батька-Бога, всього сущого. Синій символізує свободу, земні цінності, якими наділив людину Бог.
  4. Перша поява синьо-жовтих кольорів була помічено під час Великого переселення народів (3000 років до н.е) й поширювалася на всій території Північного Причорномор’я аж до Індії. В Індії до цього часу можна знайти безліч жовто-блакитних символів, але там жовтий колір ніколи не домінував над блакитним.

 

    Географія України є частиною географічної науки, країнознавчим курсом. Ця наука включає в себе ряд природничих і суспільних дисциплін:фізична географія України та суспільна географія.

    Предметом вивчення фізичної географії  є географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, в межах якого стикаються, взаємодіють і проникають одна в одну всі зовнішні оболонки нашої планети. Фізична географія України вивчає природу нашої держави, закономірності її формування і розвитку як частину географічної оболонки з притаманними їй загально планетарними процесами та особливостями  їх прояву на конкретній території. Предметом вивчення  є загальні риси природи України, природне районування її території і ознайомлення з природними комплексами різного масштабу: фізико-географічними країнами, природними зонами, морями. В останній час велика увага приділяється питанням охорони і збереження природних комплексів України.

     У географії України важливе місце також займає краєзнавство, яке вивчає природу, населення і господарство рідного краю, з’ясовує його місце в державі.  

    Суспільна географія - це наука про загальні та специфічні закони та закономірності територіальної організації суспільства, механізми дії та форми прояву їх у територіальних суспільних системах, що функціонують у просторово-часовому географічному просторі. Таким чином, це базова частина географічної науки, яка комплексно вивчає антропосферу Землі. У нашій країні суспільна географія утвердилась наприкінці 80-х років як синтез економіко-географічних та соціогеографічних напрямів географії із розширенням предмету за рахунок вивчення просторової організації культурної, політичної, військової, медичної, екологічної та інших сфер діяльності суспільства. В світовій географічній науці терміну "Суспільна географія" відповідає термін "Human geography". Суспільна географія вивчає і аналізує в єдності тріаду Населення - Господарство - Природа, взаємозв'язки між елементами цієї тріади.  

 

Методи географічних досліджень:

          Загальнонаукові: історичний, математичний, статистичний, хімічний,фізичний.

          Моделювання, географічні, геологічні, картографічні, палеогеологічні.

          Спостереження за навколишнім середовищем.

Прийом «Інтелектуальна розминка». 

1.Якими джерелами знань ви користувалися під час вивчення попередніх курсів географії?

2.Назвіть основні методи географічних досліджень?

3.Вам потрібно отримати якомога більше інформації про відоме місце України (за вибором). У який спосіб ви це будете робити?

Джерела географічних знань

А)Первинні джерела географічних знань:

-експедиційні дослідження;

-

Вчитель підбиває підсумки уроку, відповідає та оцінює роботу найбільш активних учнів.

VІІ. Домашнє завдання

1.Опрацювати відповідний параграф підручника.

2.Підготувати цікаве географічне повідомлення з періодичної преси про  географічні відомості про територію України в минулому.

 

 

Використані інтернет-ресурси:

1.http://geo-bav.at.ua/news/

2.https://epizod.ua/holidays/5921-den-nezalezhnosti-ukrayini-2016-krasivi-privitannya-listivki-virshi-korotki-sms-proza-ta-animatsiyi.html

3. http://www.geograf.com.ua/human

4.http://notatka.com.ua/publ/konspekti_urokiv_geografiji_7_klas/urok_2_tema_dzherela_geogr С.Г.afichnikh_znan_metodi_geografichnikh_doslidzhen/32-1-0-185

Література:

1. Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. Географія: Довідник для абітурієнтів та школярів загальноосвітніх навчальних закладів: Навчально-методичний посібник.- К.:Літера ЛТД, 2005, с.165-166.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
5209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку