Урок
з інформатики в 5 класі
на тему «Об’єкти. Властивості об’єктів, значення властивостей. Об’єкти навколо нас. Класифікація об’єктів»
Тема: Об’єкти. Властивості об’єктів, значення властивостей. Об’єкти навколо нас. Класифікація об’єктів.
Мета:
Навчальна: сформувати уявлення про поняття «об’єкт», навчити визначати властивості об’єкта, значення властивостей об’єкта, середовище об’єкта та дії, що можна виконувати над об’єктом; ознайомити із поняттям «класифікація», навчити класифікувати об’єкти за різними ознаками.
Розвивальна: розширити знання про навколишній світ з точки зору об’єктного підходу, розвивати логічне мислення, кмітливість, увагу.
Виховна: виховувати інтерес до навчання, інформаційну культуру учнів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: інтерактивна дошка, ноутбук учителя, нетбуки (у кожного учня)
Хід уроку
-
Організаційний момент (1 хв.)
-
Привітання
-
Перевірка готовності до уроку
-
Актуалізація опорних знань (8 хв.)
-
Перед тим, як розпочати вивчення нової теми, пригадаємо вивчене на минулих уроках. Пограємо у гру «Збери слово». Для цієї гри нам потрібні дві команди по чотири учні у кожній. Хто бажає взяти участь у грі? (Учні піднімають руку, вчитель обирає членів першої та другої команди).
-
Тепер пояснюю правила гри. Кожна команда має зібрати чотири слова, літери якого змішані. Підказку, що це за слово, ви зможете побачити, натиснувши кнопку «Ключ». Перший член команди збирає перше слово, другий – друге, третій – третє і четвертий – четверте. Коли ваша команда збере всі чотири слова, ви побачите кількість балів, яку ви набрали. Чим швидше ви впораєтеся, тим більше балів отримаєте.
-
Спочатку до дошки виходить перша команда. Перший з учасників нехай натискає на кнопку «Начало» та починає збирати слово. (Коли команда збере чотири слова та побачить свої бали, до дошки виходить друга команда та збирає свої чотири слова).
-
Ми побачили результат кожної з команд. Перемогла … команда.
-
Мотивація навчальної діяльності (2 хв.)
-
Усі учасники молодці. А тепер увага на дошку. Розгадайте ребус.
(на екрані інтерактивної дошки зображено ребус, розгадавши який учні бачать ключове слово – «об’єкти»).
-
Отже, вивченню всього, що пов’язане із поняттям «об’єкт», буде присвячено наш урок.
-
Відкрийте ваші зошити, запишіть сьогоднішню дату, класна робота та тему уроку.
-
Метою уроку є ознайомитися із поняттям «об’єкт», навчитися визначати властивості об’єкта, значення властивостей об’єкта, середовище та дії, які можна виконувати з об’єктом. Також навчитися класифікувати об’єкти за різними ознаками.
(на екрані тема та мета уроку)
-
Вивчення нового матеріалу (16 хв.)
Розповідь учителя:
-
Ми живемо у світі, у якому нас оточують різні предмети, істоти та явища. Деякі з них ми можемо не помічати, на інші звертаємо увагу або виконуємо з ними різні дії. На уроках математики ви вивчаєте числа та фігури, на уроках природознавства – рослини, тварини, явища природи.
-
Істоти, явища та предмети, на які звернули увагу або з якими виконують різні дії, називають об’єктами (на екрані визначення об’єкта). Запишіть це визначення у зошити.
-
А які об’єкти ми вивчаємо на уроках інформатики?
Очікувані відповіді учнів: комп’ютер, пристрої введення та пристрої виведення інформації, програми, папки, файли…
-
Розглянемо дві ручки для письма. Вони мають однакову назву «ручка», але вони відрізняються одна від одної. Вони різні за кольором, розміром, конструкцією та іншими ознаками. Ці відмінності називаються властивостями об’єкта.
-
Зверніть увагу на зображені об’єкти (на екрані приклади об’єктів з різними властивостями).
-
Ви бачите дві фігури, вони обидві називаються «прямокутник». Але у них є властивості, за якими вони відрізняються – це колір, розмір. Нижче зображено три яблука. Які властивості мають ці об’єкти?
Очікувані відповіді учнів: розмір, колір, смак…
-
Отже, різні об’єкти відрізняються властивостями. Але якщо розглядати два подібні об’єкти, наприклад, два прямокутники на дошці, вони мають однакові властивості (довжина, ширина, колір), але вони різні за значеннями своїх властивостей. Перший прямокутник має значення властивості колір – «жовтий», а у другого прямокутника значення властивості колір є «фіолетовий». Також ми бачимо, що значення властивостей довжина та ширина для цих двох прямокутників також будуть різними.
-
Подумайте, чи однакові властивості мають об’єкти під назвою «яблука», зображені на дошці?
Очікувана відповідь учнів: Так.
-
А значення цих властивостей однакові?
Очікувана відповідь учнів: Ні.
-
Назвіть значення властивостей для кожного об’єкта «яблуко».
Відповідь учнів: у першого яблука форма овальна, у другого – кругла, у третього – овальна. Колір першого яблука – червоний, другого – зелений, третього – червоний. Смак першого яблука – солодкий, другого – кислий, третього – гіркий.
-
На екрані ви бачите декілька об’єктів, що мають деякі властивості та значення цих властивостей.
-
Об’єкт «яблуко» ми вже розглянули. Основними властивостями об’єкта «мобільний телефон» є колір, виробник, вага. Для зображеного телефона значення цих властивостей ви бачите на дошці. А якщо ми розглянемо інший мобільний телефон, чи матиме він такі ж властивості?
Очікувана відповідь: так.
-
А значення цих властивостей будуть такими самими, чи ні?
Очікувана відповідь: ні, інший телефон матиме інші значення властивостей.
-
Правильно. Теж саме можна сказати і про інші об’єкти. Об’єкти з однаковою назвою мають однакові властивості, але значення цих властивостей можуть відрізнятися.
-
А тепер наведіть приклад будь-якого об’єкта, назвіть його основні властивості та їх значення.
Можливі відповіді учнів:
об’єкт ноутбук має властивість колір, значення – чорний;
об’єкт флешка має властивість ємність, значення – 4Гб;
об’єкт книга має властивість кількість сторінок, значення -100;
об’єкт телевізор, властивість розмір екрану, значення – 56см;
об’єкт годинник, властивість форма, значення – кругла.
-
Можна зробити висновок, що значення властивостей може бути як текстовим, так і числовим.
-
Повернемося до об’єкта «ручка». З ним можна виконувати різні дії. Наприклад, писати, покласти, кинути.
-
Візьмемо інший об’єкт «будинок».
-
Чи можна з ним виконати ті ж дії, що з об’єктом «ручка»?
Очікувана відповідь учнів: НІ.
-
А які дії можна з ним виконувати?
Відповідь учнів: Його можна побудувати, відремонтувати та інше.
-
На екрані ви бачите приклади об’єктів «миша» та «фотокамера» та дії, які з ними можна виконувати.
-
У навколишньому середовищі кожна істота живе у визначених умовах. Наприклад, людина не може жити без повітря, риба без води. Кожен предмет також знаходиться у визначеному середовищі. Наприклад, комп’ютер знаходиться на столі, малюнки знаходяться в альбомі або мольберті. Місце, в якому може перебувати об’єкт та де з ним можна виконувати різні дії, називається середовищем.
-
Отже, об’єкти відрізняються один від одного…
Відповіді учнів: властивостями, значеннями властивостей, діями, середовищем.
-
Для зручності роботи з даними про об’єкти люди часто об’єднують їх у певні групи – класифікують.
-
Тобто, класифікація – це поділ об’єктів на групи за певними значеннями властивостей. (на екрані визначення поняття «класифікація»). Запишіть це визначення в зошити.
-
Так, об’єкти живої природи можна класифікувати на тварини і рослини, а тварини і рослини, у свою чергу, можна поділити на інші групи. Класифікувати сучасні комп’ютери можна так (на екрані схема класифікації сучасних комп’ютерів).
-
Наведіть приклад класифікації об’єктів з інших предметів, що ви вивчаєте.
Можливі відповіді учнів:
в українській мові слова поділяються на іменники, прикметники, дієслова та інші частини мови;
в математиці числа поділяються на натуральні та дробові;
в образотворчому мистецтві малюнки поділяються на різні види: пейзаж, портрет, натюрморт.
-
Фізкультхвилинка (1 хв.)
-
Закріплення та усвідомлення набутих знань
Слово вчителя:
-
А тепер пропоную вам виконати декілька завдань:
-
Вправа «Знайди зайвий» (2 хв.)
На інтерактивній дошці відображено кілька рядків із назвами об’єктів. До дошки виходить учень, який має визначити властивість, за якою об’єднані об’єкти та прибрати зайвий об’єкт у кожному рядку.
-
Вправа «Об’єднай у групи» (3 хв.)
-
А зараз ми виконаємо вправу №2 зі сторінки 61 у підручнику за допомогою інтерактивної дошки. Хто готовий вийти до дошки та розподілити на групи об’єкти за однією з ознак?
-
Вправа на визначення властивості групи та її значення.
(2 хв.)
Пропоную ще одну вправу з нашого підручника. Допоможе нам у цьому інтерактивна дошка. Готові? Треба вписати для кожної групи об’єктів властивість, за якою вони об’єднані та значення цих властивостей.
-
Вправи на нетбуках (3 хв.).
-
А тепер пограємо у гру «Хто швидше?».
-
Умови гри наступні: ви виконуєте завдання та натискаєте кнопку «Підняти руку». Хто перший правильно виконав завдання – той переможець.
-
На робочому столі у вас на нетбуках знаходиться файл під назвою «завдання». Відкрийте його будь ласка.
-
У першому завданні необхідно обрати об’єкти, які об’єднані спільною властивістю. Можете починати.
(учні виконують завдання, результат першого, хто підніме руку, виводиться на екран та аналізується, учень відповідає за якою ознакою він обрав об’єкти; якщо завдання виконано правильно, результати інших не розглядаються, якщо завдання виконано невірно – розглядається результат учня, який підняв руку другий. Гра триває поки не визначиться переможець першого завдання.)
-
Переходимо до другого завдання. Натисніть стрілочку та можете починати його виконання.
(переможець визначається в такий самий спосіб, як у першому завданні).
-
Підіб’ємо підсумки. Переможцями гри «Хто швидше?» є …..
-
Тестування у системі MyTest. (5 хв.)
-
А зараз ви маєте пройти тестування за вивченою сьогодні темою. Відкрийте на робочому столі файл під назвою «Тест». Натисніть на кнопку «Начать тест». Уведіть своє прізвище, ім’я та клас, і можете відповідати на запитання тесту.
Учні проходять тестування.
-
Підсумки уроку (1 хв.).
-
Враховуючи бали за тестування та роботу на уроці, оцінки за урок наступні….
-
Отже, сьогодні на уроці ми дізналися:
-
Що таке об’єкти?
-
Що таке властивості об’єктів?
-
Як можна класифікувати об’єкти?
-
Домашнє завдання (1 хв.).
-
Урок закінчено. Дякую за увагу.