Урок "Об'єм прямокутного паралелепіпеда".

Про матеріал
Застосування інновацій STEAM в освітньому процесі
Перегляд файлу

Часовоярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №17

Бахмутської районної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Застосування інновацій STEAM в освітньому процесі                                                               

 

Тема: Об'єм прямокутного паралелепіпеда

 

урок математики, 5 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробила учитель математики ЗОШ №17

Чаплик Вікторія Вікторівна

 

Тема: Об'єм прямокутного паралелепіпеда

Мета: формувати вміння і навики знаходити об’єм прямокутного паралелепіпеда;                                                                                                     удосконалювати мислення, увагу і творчу уяву учнів, їх вміння бачити «математичне» у знайомих речах;

розвивати логічне мислення та технічну грамотність;                                                                                                                             познайомити учнів стисло з мистецтвом орігамі;                                                                                        навчити вирішувати поставлені задачі та виготовляти куб.

Тип уроку: урок-практикум

Обладнання (на кожній парті):

  • предмети у формі прямокутного паралелепіпеда;
  •  LEGO - конструктор;
  • лінійка;
  • набір паперу для орігамі.

 

План

1.     Організаційний момент.

2.     Актуалізація опорних знань.

3.     Формулювання мети і завдань уроку.

4.     Практична робота.

5.     Мистецтво орігамі. Складання куба.

6.     Підсумки уроку, домашнє завдання.

 

Хід урока

1. Організаційний момент

Шановні гості! П’ятий клас

Вітати радий усіх вас.

Ми молоді, талановиті,

Ми — України-неньки діти!

Доброго ранку, діти! Сьогодні на нас очікує особливий урок математики. Отож давайте почнемо його з усміхненої ноти! Погляньте на своїх сусідів по парті та подаруйте їм щиру усмішку. Так ми налаштуємося на гарний настрій і продуктивну роботу.

 

Сьогодні  я бажаю Вам бути

Уважними

Сміливими

Працелюбними

Ініціативними

Хоробрими

Тобто, одним словом, -успіху!

 

2. Актуалізація опорних знань.

 

Математичний графічний диктант
1.     Прямокутний паралелепіпед має 6 граней. Так чи ні?

2.     Площа прямокутника зі сторонами 11см і 5см дорівнює 56 см2. Так чи ні?

3.     Площа квадрата 49 см2, а його сторона дорівнює 7 см. Так чи ні?

4.     Периметр квадрата 24см,  площа цього квадрата дорівнює 38 см2. Так чи ні?

5.     Прямокутник зі сторонами 3см і 9см поділили на квадрати зі стороною 1см,  таких квадратів утворилося 27. Так чи ні?

6.      Об’єм  класної кімнати з вимірами підлоги 4м, 7м і висотою 3м дорівнює 120м2. Так чи ні?

7.      Об’єм «кубіка-рубіка» дорівнює 1000 см2, якщо його сторона 10см. Так чи ні?

8.     В одному квадратному метрі 1000 см2. Так чи ні?

9.     Квадрат зі стороною  4см має однакову площу та периметр. Так чи ні?

10.   Прямокутник зі сторонами 2см і 8см і квадрат зі стороною 4см будуть мати однакову площу. Так чи ні?

 

Самоперевірка: кожне питання- 1 бал,  так - -- , ні - Ω                                                    

 

Ключ: -- Ω -- Ω -- Ω -- Ω -- --              

 

3. Формулювання мети і завдань уроку

 Нас оточують в повсякденному житті прямокутні паралелепіпеди, в одному з паралелепіпедів ми з вами знаходимося – це наша класна кімната і на сьогоднішньому уроці ми з вами попрацюємо «об’ємними експертами», тобто працівниками, які знаходять об’єм геометричних тіл, самі навчимося виготовляти прямокутні паралелепіпеди, куби.

 

4. Практична робота

Учитель роздає учням одноразові моделі прямокутних паралелепіпедів (коробочки від ліків, зубної пасти, соку тощо, учні можуть самі принести деякі моделі). Учні на моделях переконуються, що не всі грані в них однакові. Під керівництвом вчителя учні розгортають ці коробки (дістають розгортки прямокутних паралелепіпедів), зафарбовують пари рівних граней однаковим кольором. Потім складають коробку, переконуються, що протилежні грані рівні (зафарбовані однаковим кольором).

 

Питання вчителя: як знайти об’єм запропонованих фігур? Які виміри треба зробити?

Практичні завдання:

  • Знайти об‘єм 1 кубика ( LEGO - конструктора).
  • Побудувати з цеглинок конструктора  довільний прямокутний паралелепіпед. Як знайти його об‘єм?
  • Побудувати два різні паралелепіпеди з однаковим об‘ємом. Як ви це зробили? Перевірте за допомогою розрахунків.
  • Чи використовуються подібні розрахунки у практичній діяльності людини? Наведіть приклади.

 

 

5. Мистецтво орігамі.

 

Учитель.

 

Вдивляйтеся в звичне - і ви побачите несподіване,                                       Вдивляйтеся в негарне - і ви побачите гарне,                                                                        Вдивляйтеся в просте - і ви побачите складне,                                                               Вдивляйтеся в мале - і ви побачите велике…                                                                                  

 

Ви полюбляєте  математику? (відповіді) Вам здається: це –  важка наука. На жаль, усі думають, що математика потрібна тільки в магазині та у банку, під час  ремонту та на відпочинку.  Сьогодні я хочу показати на одному прикладі, що математика – це життя, а життя – це математика. Перед вами набір геометричних фігур. Виберіть тільки чотирикутники. А зараз із цих чотирикутників виберіть ті, у яких прямі кути. Хто знає, як вони називаються? (прямокутник) Із цих прямокутників виберіть прямокутники з рівними сторонами (квадрат).

Що Ви знаєте про квадрат (сторони дорівнюють, кути рівні). З квадратом пов’язано багато фокусів, навіть  парадоксів. Квадрат – це символ землі, перетинається з космосом і уособлює нескінченний Всесвіт.                                              Орігамі. Вам знайома  ця техніка? (відповіді).

 

Доповідь учнів:  Із історії орігамі.                                                                                                                               Знайомство з орігамі варто розпочинати зі стародавньої історії. Саме там, в стародавньому Китаї, в 105 році н.е. з’явилися перші послання для виникнення орігамі – мистецтва складання улюблених фігурок з квадратного аркуша паперу без використання ножиць та клею. Як свідчить історія, в тому знаменитому році чиновник Цай Лунь зробив офіційну доповідь імператору про створення технології з виготовлення паперу. Багато десятиліть під острахом смертної кари китайці зберігали таємницю створення білого аркуша. Але з часом, коли китайці почали подорожувати до Японії, разом з ними подорожували й деякі таємниці цієї країни.  В VІІ ст. Буддійський монах Дан-Хо, якого вважали дуже розумним  і який знав технологію виготовлення туші та паперу, потрапляє в Японію і навчає монахів виготовляти папір за китайською технологією. Дуже

скоро в Японії зуміли налагодити своє виробництво  паперу, випередивши Китай.                                                                                                                                     Перші аркуші паперу, складені в незвичайні фігурки з’являються спочатку в монастирях. Тому що в японській мові поняття «Бог» і «Папір» звучать однаково, хоч і позначаються різними ієрогліфами. Фігурки з паперу ставали учасниками релігійних церемоній. Прикрашали стіни храмів. До сьогодення дійшли одні з перших фігурок з паперу – коробочки «санбо», в які японці клали шматочки  риби та овочів  і підносили їх в якості жертвопринесення. Але це ще було не мистецтво.                                                                                                                       З часом орігамі (а цей термін виник тільки в 1880 році) стає обов’язковим заняттям в багатьох японських сім’ях. Матері передавали свої знання дочкам, показуючи відомі їм фігурки.  У перекладі з японської орігамі означає «складання паперу» («Ори» - складати, «камі» - папір). Саме орігамі в Японії називають мистецтвом цілого аркуша.                                                                            Мистецтво орігамі існувало багато століть як храмове. Кількість фігурок була невелика. Якщо звернутися до історії різних країн, то практично усюди, де існувало виробництво паперу, виникли свої традиції складання з аркуша паперу різних фігурок. Наприклад, Північна Африка чи Латинська Америка, але саме Японія подарувала світу мистецтво орігамі.                                                                              Розквіт мистецтва орігамі припадає на середину ХХ століття, робочий-металіст Акіра Йошизава вирішив присвятити себе орігамі та його розвитку. Основна заслуга А. Йошизава в тому, що він зумів створити те, що сьогодні називають «Азбукою орігамі». Умовні позначення, символи, графічні знаки, які придумав А. Йошизава, дозволили зафіксувати на папері процес складання фігур орігамі. Це відкриття дозволило орігамі стати універсальною, міжнародною мовою. В 40-х роках створюються перші Центри і школи орігамі. Перший Центр Орігамі створила орігамістка Ліліан Оппенгеймер в Нью-Йорку.                                             Сьогодні мистецтво орігамі відкрито всьому світу.

 Учитель. Ми сьогодні за допомогою орігамі складемо куб. (Учитель роздає кожному учневі різнокольорові квадрати).                                                                                                Спочатку ми розглянемо основні правила роботи з папером.

 

  • Для досягнення мети

Все окремо розклади.

Матеріали, інструменти,

І папір в самому центрі.

  • Є малюнок чи картина?

Поклади перед очима!

Як згинаєш ти папір,

Перевір кутки й краї!

  • Згину лінію охайно

Від середини до краю

Ти прогладь. І що важливо:

Не зроби роботу криво!

  • Як фігурка вже готова,

Не зміні її ти знову,

Поклади лиш акуратно

У коробочку чи папку.

                                                                                                                                                     Учні за поданою схемою та в супроводі вказівок вчителя  починають виготовляти модулі для куба.

http://4.bp.blogspot.com/-cD2vsqcQkto/VmXIItLmgSI/AAAAAAAAAJ4/Co-rXE3PAn8/s1600/image040%25D0%25BA%25D1%2583%25D0%25B13.jpghttp://4.bp.blogspot.com/-p1ZtT3sCEO8/VmXICYu54rI/AAAAAAAAAJo/a359I6GgNeU/s1600/image036%25D0%25BA%25D1%2583%25D0%25B11.jpghttp://4.bp.blogspot.com/-rCVm_r1j5oo/VmXIFRvDVZI/AAAAAAAAAJw/yYagl7Cc8GM/s1600/image038%25D0%25BA%25D1%2583%25D0%25B12.jpg

 

 

 

 

http://3.bp.blogspot.com/-jrjr9-ZkIM4/VmXITtpML-I/AAAAAAAAAKQ/rF5uXAfnWAI/s1600/image046%25D0%25BA%25D1%2583%25D0%25B16.jpghttp://4.bp.blogspot.com/-gwm-tL7ixR4/VmXIPliFXII/AAAAAAAAAKI/hJgwVLSfl9Y/s1600/image044%25D0%25BA%25D1%2583%25D0%25B15.jpghttp://4.bp.blogspot.com/-CJIRVM4G1aU/VmXIMpgw-eI/AAAAAAAAAKA/7nqo2awXYcM/s1600/image042%25D0%25BA%25D1%2583%25D0%25B14.jpg

 

 

 

 

 

http://4.bp.blogspot.com/-BJR0M3P6sSc/VmXIWBsbLCI/AAAAAAAAAKY/0CUzCCvLVJc/s1600/image048%25D0%25BA%25D1%2583%25D0%25B17.jpghttp://1.bp.blogspot.com/-G9gQGUI9bdk/VmXIYsx-pzI/AAAAAAAAAKg/80e86yhbVsQ/s1600/image050%25D0%25BA%25D1%2583%25D0%25B18.jpghttp://4.bp.blogspot.com/-i9CxROA-pz8/VmXIbiYCoQI/AAAAAAAAAKo/JBFBcr8L2UA/s1600/image054%25D0%25BA%25D1%2583%25D0%25B110.jpg

 

 

 

 

 

http://4.bp.blogspot.com/-LbILeLCc9JM/VnHdDlSqiqI/AAAAAAAAAPs/AC-ZnMb3m-g/s1600/image068%25D0%25BA%25D1%2583%25D0%25B112.jpghttp://2.bp.blogspot.com/-F0eklTC5tds/VnHc72yTmlI/AAAAAAAAAPc/RZ5JcUfYpME/s1600/image060%25D0%25BA%25D1%2583%25D0%25B111.jpghttp://2.bp.blogspot.com/-6MriO_YYP-M/VnHc_isY13I/AAAAAAAAAPk/KdTJbjR4t14/s1600/image064%25D0%25BA%25D1%2583%25D0%25B1.jpg   

 

 

 

 

 

 

                                                                                            

 6. Складання куба. Гра « Хто швидше?»                                                                                                                                       

Дітки, хочете пограти?

Почнемо «Веселі старти»!

Зліва, справа — кожна парта

Це один з шести варіантів.

Гру почнуть на задніх партах:

Ви по черзі, поетапно

Куба будете складати

І вперед передавати.

Кожна парта — це етап,

Врешті має вийти куб!

Та команда переможе,

Котра куба швидше зробить!

 Гра закінчиться, коли всі команди складуть куба повністю. Гра проводиться під музику.

Дітки, всі ви гарно грали,

І чудових кубів склали.

 

http://3.bp.blogspot.com/-Wz1_zJLwcVM/VmXI6La2_eI/AAAAAAAAAK0/AZLNDqbAVy0/s200/2015.jpg  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Розв’язати задачу.

Учитель.                                                                                                                Знайти об’єм виготовлених маленьких кубів.   (відповіді)

Учитель.                                                                                                                                               Я пропоную зібрати ваші сьогоднішні роботи і поставити їх на стіл.                                       (Діти по черзі ставлять фігурки, в результаті повинен вийти великий куб, складений з маленьких фігурок).

Учитель.

Знайдіть об’єм виготовленого куба.

 

8. Підсумки уроку.

Усний рахунок.

Знайдіть відповідність  між значеннями сторін і об‘ємом прямокутного паралелепіпеда (з‘єднайте стрілками відповідні значення):

 

                          

                

А 3 10 7 3 5 2

В 6 2 8 3 2 10

С 2 5 5 3 9 4

 

V=100;  36;  64;   280; 27;  90;  80

 

Учитель.                                                                                                                                                    Швидко промайнув урок,

Скоро пролунає дзвінок,

Та зробили ми чимало,

І нового стільки взнали!

Ось на дошці гарний куб,

Дружби і завзяття знак,

Ви зробили його разом,

Учні п’ятого класу!

 

9.Рефлексія.

Сьогодні на уроці я

Дізнався…

Зрозумів…

Навчився…

Найбільший мій успіх – це…

10.Домашне завдання

Дякую за урок!

 

docx
Додано
18 лютого 2020
Переглядів
977
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку