Урок "Облік енергоресурсів та економічна ефективність їх використання"

Про матеріал

План-конспект заняття, мета якого - акцентувати увагу на проблемні використання енергії, економії енергії і енергоресурсів, охорони навколишнього середовища.

Перегляд файлу

Урок з предмета «Основи енергоефективності»

Підготувала Красій Олена Миколаївна, викладач спецдисциплін ДНЗ «Дубенське вище художнє професійно-технічне училище»

Тема:  Облік енергоресурсів та економічна ефективність їх використання.

Мета: акцентувати увагу учнів на проблемі використання енергії, економії енергії і енергоресурсів, охорони навколишнього середовища; створити мотивації для зберігання ресурсів та енергії; стимулювати інтерес до наукових досліджень і практичного застосування знань, отриманих в училищі; розвивати пізнавальний інтерес, творчу активність, допитливість, логічне мислення учнів.

Тип уроку:  комбінований.

                                               Хід уроку

  1. Організаційний момент

Перевірка готовності учнів до уроку. Організація уваги.

  1. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя.

Наша планета не така й велика. Ця істина стала очевидною для людства не дуже давно. Багато хто усвідомив, що і природні ресурси Землі, які здавалися такими багатющими, насправді є вичерпними. У гонитві за благами цивілізації сучасне покоління забуває про тих, хто буде жити після нас. Що ж стосується України, то заклики вчених до дбайливого, господарського використання сировини поки що не дають бажаних результатів. Україна є однією з найбільш енерговитратних країн світу. Швидкість використання джерел енергії перевищує швидкість їх утворення, а це означає, що однією з найбільш гострих проблем у ХХІ столітті є раціональне використання енергії. Заощаджувати енергію має людство загалом і кожна людина зокрема. Адже: «Добрий господар – це бережливий господар».

3. Сприйняття і усвідомлення теми уроку.

На попередніх уроках ми ознайомилися з поняттям «енергія», її видами, вивчали джерела енергії, аналізували переваги і недоліки їх використання.

Тема уроку «Облік використання енергоресурсів та економічна ефективність їх використання».

При вивчені теми хочу переконати вас в тому, що кожен з нас щодня не раціонально використовує велику кількість різних ресурсів, навіть не підозрюючи цього.

Спочатку пригадаємо:

  1.              Що таке енергія?
  2.              Назвіть форми енергії.
  3.              Чи змінна кількість енергії в навколишньому середовищі? Чому?
  4.              Наведіть приклад перетворення хімічної енергії в теплову.
  5.              Що таке енергоспоживання?
  6.              Які джерела енергії ви знаєте?
  7.              Які форми енергії відносяться до відновлюваних джерел?
  8.              Що таке традиційні види енергії?

(відео: «Чи може українець спалити 500 гривень»- https://www.youtube.com/watsh?v=L8XT6Oe9M6M)

Анкетування «Енергозбереження в нашому домі»

 «Енергозбереження в нашому домі»

У нашому домі

Так

Ні

Ми контролюємо наше енергоспоживання

 

 

Ми вимикаємо світло в кімнаті, коли йдемо з неї

 

 

Холодильник стоїть у холодній кімнаті

 

 

Ми не ставимо меблі перед обігрівачем

 

 

Ми почали використовувати енергозберігаючі лампочки

 

 

Ми використовуємо місцеве освітлення (настільну лампу, бра)

 

 

Ми провітрюємо приміщення декілька хвилин

 

 

Ми заклеюємо вікна на зиму

 

 

Ми зашторюємо вікна на ніч

 

 

Ми кладемо кришку на каструлю, коли варимо їжу

 

 

Ми часто розморожуємо холодильник

 

 

Ми використовуємо раковину для миття посуду

 

 

Ми миємося під душем, а не приймаємо ванну

 

 

Ми ходимо пішки чи їздимо на велосипеді до училища

 

 

Ми знижуємо температуру в приміщенні, коли виходимо

 

 

Хатні справи робимо вдень, а не ввечері

 

 

Кип’ятимо воду на чай стільки, скільки потрібно для використання

 

 

Ми вимикаємо всі електроприлади, які не використовуються

 

 

Протираємо електричні лампи від пилу

 

 

Не залишаємо заряджатися телефон на всю ніч

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Якщо у вас вийшло:

Від 1 до 5 відповідей «так» - Вам потрібно освоїти методики для того, щоб ефективно зберігати енергії, почніть зараз!

Від 6 до 10 відповідей «так» - У вас багато гарних звичок, які можуть слугувати основою для подальшої роботи над тим, як ефективно зберігати енергію у вашій оселі.

Від 11 до 15 відповідей «так» - Ви є зразком всім іншим в тому, як потрібно зберігати енергію.

Від 16 до 20 відповідей «так» - Хтось з вашої сім’ї повинен стати керівником Міністерства палива та енергетики.

Енергія дає людині тепло для обігріву та приготування їжі, забезпечує роботу промисловості та транспорту. Тому так важливо використовувати лише стільки енергії, скільки необхідно, тобто зберігати її.

Енергозбереження – заходи, спрямовані на заощадження теплової та електричної енергії, а також використання альтернативних джерел енергії.

Заходи щодо енергозбереження може здійснювати кожен з нас практично всюди. В повсякденному житті значно скоротити енергоспоживання, можна, переглянувши свої звички і поведінку.

Творча лабораторія

Використовуючи природні ресурси, ми не замислюємося над тим, що буде завтра. А чи буде взагалі це "ЗАВТРА"? Сьогодні наша планета стоїть на порозі екологічної катастрофи. Доля нашої планети залежить від кожного з нас, від всього людства, а вірніше, від того, скільки ми споживаємо природних ресурсів і як їх витрачаємо.

Розв’яжіть задачу.

За 15 хвилин з несправного крану витікає 300 мл води. Дізнайтеся скільки води витече за 1 місяць (30 днів) та 1 рік. Визначте скільки грошей витрачається марно за ті ж проміжки часу, якщо 1м3 води коштує 16,55грн. 1м3 = 1000л

300*4=1200 мл = 1,2л – за 1 год

1,2*24=28,8 л – за 1 добу

28,8*30=864 л – за 1 місяць    =0,864м3    0,864*16,55=14,29 грн.

0,864*12=10,36 м3 – за 1 рік                      10,36*16,55=171,59 грн.

 Результат – це не просто цифра, це показник того, що ми не цінуємо те що маємо. Тому, що на сьогодні запаси водних ресурсів в Україні є одними з найнижчих показників у Європі. Пов’язано це з глобальним потеплінням і як наслідок обсяги питної води стрімко зменшуються, а незабаром вона може стати дефіцитом!

Тест «Мій особистий екологічний слід»

 Кожна людина має їсти, пити, одягатись та мати місце для життя. Для того, щоб задовольнити ці потреби, потрібна вода, енергія, будівельні матеріали, тканина, їжа тощо. Це потребує певної території, яка годує та служить нам. Вчені називають таку територію «Екологічним слідом»

Пропоную розрахувати власний «екологічний слід» пройшовши тест

Щоб обчислити екологічний слід, необхідно вибрати відповідне вашому способу життя твердження і провести додавання/віднімання кількості балів, зазначених праворуч. Підсумовуючи бали, ви отримаєте величину екологічного сліду.


1. Використання енергії

  1.          Для опалення вашого будинку використовується нафту, природний газ або вугілля +45
  2.          Для опалення вашого будинку використовується енергія води, сонця або вітру +2
  3.          Більшість з нас отримує електроенергію з горючих копалин, тому додайте собі +75
  4.          Опалення вашого будинку влаштовано так, що ви можете регулювати його залежно від погоди -10
  5.          В холодний період року вдома ви тепло одягнені, а вночі ховається під двома ковдрами -5
  6.          Виходячи з кімнати, ви завжди вимикаєте в ній світло -10
  7.          Ви завжди вимикаєте побутові прилади, не залишаючи їх в черговому режимі -10

 

 

2. Транспорт

  1.          На роботу ви їздите на громадському транспорті +25
  2.          На роботу ви йдете пішки або їдете на велосипеді +3
  3.          Ви їздите на звичайному легковому автомобілі +45
  4.          Ви використовуєте великий і потужний автомобіль з повним приводом +75
  5.          В останню відпустку ви летіли літаком +85
  6.          У відпустку ви їхали на поїзді, причому шлях зайняв до 12 годин +10
  7.          В відпустку ви їхали на поїзді, причому шлях зайняв більше 12 годин +20

3. Харчування

  1.          Відповідно в продуктовому магазині чи на ринку ви купуєте в основному свіжі продукти (хліб, фрукти, овочі, рибу, м'ясо) місцевого виробництва, з яких самі готуєте обід +2
  2.          Ви віддаєте перевагу напівфабрикатам, свіжомороженим готовимі стравам, які потребують тільки в розігріві, а також консерви +14
  3.          В основному ви купуєте готові або майже готові до вживання продукти, але намагаєтеся, щоб вони були зроблені ближче до будинку +5
  4.          Ви їсте м'ясо 2-3 рази на тиждень +50
  5.          Ви їсте м'ясо 3 рази на день +85
  6.          Віддаєте перевагу вегетаріанську їжу +30

4. Використання води і паперу

  1.          Ви приймаєте ванну щодня +14
  2.          Ви приймаєте ванну 1-2 рази в тиждень +2
  3.          Замість ванни ви щодня приймаєте душ +4
  4.          Час від часу ви поливаєте присадибну ділянку зі шланга +4
  5.          Якщо ви хочете прочитати книгу, то завжди купуєте її +2
  6.          Іноді ви берете книги в бібліотеці ,  позичаєте у знайомих -1
  7.          Прочитавши газету, ви її викидаєте +10
  8.          Виписуються або купуються вами газети,  читає після вас ще хтось -5

5. Побутові відходи

  1.          За останній місяць ви хоч раз здавали пляшки -15
  2.          Викидаючи сміття, ви відкладаєте в окремий контейнер макулатуру -17
  3.          Ви викидаєте в окремий контейнер пластикову упаковку -8
  4.          Ви намагаєтеся купувати в основному не фасовані, а вагові товари; отриману в магазині упаковку використовуєте в господарстві -15
  5.          З домашніх відходів ви робите добрива для своєї ділянки -5

Підсумовуємо отримані бали. Розділіть отриманий результат на 100, і ви дізнаєтеся, скільки гектарів земної поверхні потрібно, щоб задовольнити всі ваші потреби, і скільки буде потрібно планет, якби всі люди жили так само, як ви!

 

                     Екологічний слід                                Необхідно планет

   1,8 га                                  *

   3,6 га                                  *  *

   5,4 га                                  *  *  *

   7,2 га                                            *  *  *  *  

   9,0 га                                                 *  *  *  *  *

   10,8 га                                        *  *  *  *  *  *

Якщо ви хочете зменшити свій екологічний слід, анкета допоможе побачити, яка сфера життя вносить найбільший вклад в його величину.

4.Систематизація навачальних компетентностей. Інформаційна хвилина «Цікаві факти з енергозбереження»

  •         Для того, щоб 12 годин щодня протягом року горіла одна лампа потужністю 100 Вт, необхідно спалити 180 кг вугілля, внаслідок чого в атмосферу буде викинуто 425 кг СО2.
  •         Закриваючи на ніч штори, можна зменшити втрати тепла через вікна.
  •         Зниження рівня споживання гарячої води на 50 літрів за добу веде до щорічної економії 100 літрів мазуту.
  •         Якісна теплоізоляція в будівництві — це запорука економії енергоресурсів та збереження нормального мікроклімату у приміщеннях. Втрати енергії через холодні стіни становлять 40-70 % від загальної потреби в теплі.
  •         Економити електроенергію можна за рахунок кольору стін. Біла стіна відбиває 80 % спрямованого на неї світла, темно-зелена — лише 15 %, чорна — лише 9 %.
  •         Щодня енергетичні витрати в Україні сягають 100 мільйонів гривень. Тільки води ми втрачаємо на 4 мільйони гривень.       

 Усе це негативно впливає на національну економіку країни. Розумне й ефективне енергокористування є ключовим чинником створення нових робочих місць та економічного зростання.

В Європі останнім часом все частіше звертаються до альтернативних джерел палива. Не оминула така тенденція і наш край. У селі Шубків Рівненської області вирощують енерго-верби. (відео «Верба»- http://sfera-tv.com.ua Сфера-ТВ:На Рівненщині вирощуватимуть енерго-верби).

 Цей різновид верби штучно створили науковці із Швеції. Ціни на енергетичне паливо постійно ростуть. В той же час енергія, яку ми отримуємо з плантацій такої верби є найдешевшою. Тонна диво-рослини замінює понад 500 кубометрів природного газу. З одного гектару енергетичних насаджень можна отримати 30 – 40 тон деревини щороку. Досвід "рослинної" енергетики вже перейняли такі країни як Норвегія, Данія, Німеччина, Австрія, Польща. Найбільші успіхи в цій сфері демонструє Швеція. Тут плантації верби займають понад 20 тисяч гектарів. В Україні подібні інновації вводять на Львівщині та Івано-Франківщині, в останніх науковці та обласна влада Рівненщини переймали досвід і для себе.   

 На даний час на ґрунтах Рівненщини засаджено 4 гектари енерго-верби. Тонна вербового палету коштуватиме близько ста доларів. Представники влади сподіваються, що це допоможе вирішити паливні питання та дасть змогу задіяти пустуючі землі Полісся на благе діло. Загалом рослина ця невибаглива     Вирощувати цю чудо-рослину треба 4 роки. У висоту кущі досягатимуть 5 – 6 метрів. Залишається з надією спостерігати як пагінці енергетичної верби виринають із землі на зустріч сонцю заради допомоги людям.

Для ефективного використання енергоресурсів деякі жителі нашого міста практикують використання альтернативних видів енергії, а саме сонячної.

(відео « Житель Рівненщини продає електрику»- https://www.youtube.com/watch?v=9u0jK9fQNeE)

Що можна змінити в училищі, щоб зменшити споживання таких енергетичних ресурсів, як:

  •              Вода (встановити на крани сенсорні датчики руху; контролювати технічний стан кранів та зливних бачків; використовувати розпилювачі на кранах, які дозволяють більш ефективно використовувати воду);
  •              Електрична енергія (слідкувати за чистотою вікон – забруднене скло поглинає до 30% світла; використовувати світле оздоблення стін та стелі в навчальних кабінетах; використовувати чисті лампи і світильник; змінити лампи розжарювання на енергозберігаючі);
  •              Теплова енергія (меблі у кабінетах розташовувати таким чином, щоб не закривати батареї; утеплити зовнішні стіни приміщення; підтримувати вологість повітря шляхом короткочасного провітрювання; для опалення приміщень використовувати альтернативні джерела енергії, наприклад побудувати власну сонячну станцію, яка забезпечуватиме навчальний заклад електричною та тепловою енергією);
  •              Крейда (є не поновлюваним природним ресурсом, замінити її у використанні, встановивши в навчальних кабінетах мультимедійні та інтерактивні дошки);
  •              Папір (замість підручників використовувати електронні книги у яких можна одночасно зберігати до 100 різних підручників, які можна видаляти і скачувати нові не забруднюючи навколишнє середовище; частину навчального матеріалу вчителі можуть розміщувати на сайті).

5.Підсумок

Тема економії має багато спільного з темою погоди: всі про неї говорять, але практично ніхто нічого не робить. Проте і це – крок вперед, оскільки до останнього часу ніхто не говорив навіть про економію енергії.

Результати економії будуть залежати від того, наскільки добре населення буде дотримуватися правил економії енергії при користуванні побутовими приладами, машинами та освітленням, знати прийоми і методи раціонального використання електроенергії.

Викладач аналізує та оцінює роботу учнів.

6. Домашнє  завдання

Скласти пам'ятку «Як потрібно правильно берегти енергію».

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ахтирська Ганна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Екологія, Розробки уроків
Додано
22 травня 2018
Переглядів
2753
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку