8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Урок "Оборотні та необоротні реакції."

Про матеріал

Тема: Оборотні та необоротні реакції.

Мета: формування ключових компетентностей:

  • -комунікативна, математична грамотність, соціальна, технологічна, вміння вчитись впродовж життя;
  • формування предметних компетентностей:
  • -ознайомити з поняттями «пряма реакція», «оборотна реакція»;
  • -ознайомити учнів з класифікацією хімічних реакцій на оборотні та необоротні, навчити розрізняти оборотні та необоротні реакції;
  • -розвивати вміння записувати рівняння;
  • -розвивати хімічну мову, виховувати інтерес до хімії;
  • -сприяти розвитку вміння використовувати теоретичні знання для розв'язання завдань практичного характеру.
Перегляд файлу

 

Урок 25                  Дата проведення: 07.12

Тема:  Оборотні та необоротні реакції.

Мета:

  • формування ключових компетентностей:
  • комунікативна, математична грамотність, соціальна, технологічна, вміння вчитись впродовж життя;
  • формування предметних компетентностей:
  • ознайомити з поняттями «пряма реакція», «оборотна реакція»;
  • ознайомити учнів з класифікацією хімічних реакцій на оборотні та необоротні, навчити розрізняти оборотні та необоротні реакції;
  • розвивати вміння записувати рівняння;
  • розвивати хімічну мову, виховувати інтерес до хімії;
  • сприяти розвитку вміння використовувати теоретичні знання для розв’язання завдань практичного характеру.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форми роботи: розповідь-пояснення, виконання завдань та вправ, проблемне питання.

Матеріали та обладнання: періодична система, таблиця розчинності, ряд активності металів.

Основні поняття та терміни: хімічні реакції, оборотні реакції, необоротні реакції.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Перевірка домашнього завдання

Виконання завдання:

1. Якщо свіжопрожарений кальцій оксид полити водою, то спостерігається таке сильне розігрівання, що частина води перетворюється на пару, а грудочки негашеного вапна перетворюються на пухку масу – гашене вапно. Як пояснити цей дослід? Напишіть термохімічне рівняння.

2. Реакція розкладу кальцій карбонату відбувається під час нагрівання. Якщо нагрівання припинити, то припиниться і реакція. Як пояснити цей дослід? Напишіть термохімічне рівняння.

Проблемне питання:

Всі хімічні реакції протікають лише в одному напрямку (від вихідних речовин до продуктів реакції) чи можливий і зворотній напрямок?

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя

За напрямком реакції можна поділити на оборотні та необоротні.

Для необоротних реакцій характерні наступні ознаки:

-виділення газу,

- утворення осаду,

- утворення води.

Реакції, які відбуваються лише в одному напрямі й завершуються повним перетворенням вихідних речовин у кінцеві речовини, називаються необоротними.

Прикладом такої реакції є розклад калій перманганату під час нагрівання:

 2KMnO4 t K2MnO4 + MnO2 + O2.

Реакція припиниться тоді, коли весь калій перманганат розкладеться. Необоротних реакцій не так багато. Більшість реакцій оборотні.

Оборотними називаються такі реакції, які одночасно відбуваються у двох взаємно протилежних напрямах.

Наприклад, якщо крізь воду пропускати вуглекислий газ, то утворюється карбонатна кислота: H2O + CO2 → H2CO3.

Коли припинити пропускання газу, то газ виділяється з розчину. Відбувається зворотний процес: карбонатна кислота розкладається на вуглекислий газ і воду:

H2CO3 H2O + CO2.

Оборотні реакції записують одним хімічним рівнянням, у якому позначають дві стрілки у двох протилежних напрямах.

Утворення карбонатної кислоти можна назвати прямою реакцією, а її розклад – зворотною реакцією:

H2O + CO2 9-17-10H2CO3.

У загальному вигляді оборотні реакції можна зобразити так:

A + В 9-17-10 С.

Реакцію, що протікає зліва направо, називають прямою реакцією. Реакцію, що відбувається справа наліво – зворотною реакцією.

 

 ІV. Узагальнення та систематизація знань

Виконання завдань та розв’язування задач

1. Які з наведених реакцій є ендотермічними:

а) 2H2O + 2SO2 + O2  2H2SO4; ΔH =  462 кДж;

б) 2NH3  N2 + 3H2; ΔH = + 46,2кДж;

в) 2Fe + O2  2FeO; ΔH =  532 кДж?

2. Виконання завдань 5, 6 (ст. 119 підручника Хімія 9 клас/ М. М. Савчин)

 

 V. Підведення підсумків уроку.

VІ.Надання та пояснення домашнього завдання.

Опрацювати §18, виконати завдання 4, 7 (ст. 119 Хімія 9 клас/ М. М. Савчин).

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Савчин М.М.)
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
3509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку