Урок "Образ Башмачкіна та засоби його створення.

Про матеріал
Конспект уроку зарубіжно літератури в 9 класі. Тема: Образ Башмачкіна та засоби його створення". Тип уроку:урок вивчення художніх творів.
Перегляд файлу

Клас. 9

Предмет.Зарубіжна література.

Автор уроку:  Дарєва Наталя Іванівна,  учитель   Бандурського НВК, спеціаліст першої категорії.

Тема.  Образ Башмачкіна та засобийого створення.

Мета:створити умови дляаналізуобразуАкакіяАкакійовича,  допомогти визначити роль шинелі в йогожитті, розкритивпливіншихперсонажів на долю головного героя; сприяти розвитку  творчого та критичногомислення учнів,вміньдавативласну характеристику головному герою;  сприяти вихованнюпочуттягуманізму, несприйняття культу речей.

Тип уроку:урок вивчення художніхтворів.

Обладнання:мультимедійнапрезентація,твіробразотворчогомистецтва, тексти повісті «Шинель».

Випереджувальні завдання:

парні:дослідження образу Башмачкіна;

колективні:

  •                        прочитати повість  М.Гоголя  «Шинель»;
  •                        підготувати цитатний матеріал до характеристики образу Башмачкіна.

Методи і прийоми: робота  з текстом, робота в парах,бесіда,  усна рефлексія, вправа «Мудрі думки», прийоми «Знайди пару», «Хмара слів», «Сенкан», «Мозковий штурм», «Гронування», «Займи позицію».

Засоби навчання: підручники для 9 класу «Зарубіжна література», комп’ютерна презентація, картки із завданнями, картки цілевизначення.

Очікуванірезультатинавчально-пізнавальної діяльності учнів.

Предметнікомпетентності

  •              учні розуміють  значення образу  АкакіяАкакійовича в повісті М.В. Гоголя «Шинель»;
  •              аналізують образи персонажів як типові з визначенням засобів їхнього створення (портрет, психологічні деталі, інтер’єр, мова, стосунки із середовищем, з іншими персонажами тощо);
  •              розкривають специфіку аналітичного підходу письменників до зображення людини у зв’язках із середовищем;
  •                   виокремлюютьхудожнідеталі, пояснюютьїхню роль;
  •                   визначають ознаки художнього новаторства письменника в розробці теми «маленької людини»;
  •              інтерпретують вчинки персонажів,надають  їм власну оцінку;
  •              висловлюють судження щодо певних ситуацій;
  •              аргументують свою  позицію, підтверджуючи прикладами, цитатами з тексту.

 Ключові  компетентності

  •                   учніусвідомлюютьнеобхідність поваги до людини;
  •                   розпізнають уявні і справжні життєві цінності;
  •                   цінуютьвияв милосердя та співчуття до людини;
  •                   розуміють роль ініціативності в суспільстві.

Оформлення дошки.

По центру: запис теми уроку.

Зліва: Гоголю багато в чому зобов'язані ті, які потребують захисту; він став на чолі тих, які заперечують зле і вульгарне. (М.Р. Чернишевський)

Справа: екран.

 

                                             Перебіг уроку

І.  Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Добрий день. Я рада вас всіх бачити. Прошу налаштуватися на серйозну роботу. Хочу сказати, що урок буде звичайний. Впевнена із завданнями сьогоднішнього уроку ви легко впораєтеся.

- Які відчуття ви переживали, читаючитвірМ.В. Гоголя «Шинель»?

 (Глибокіпереживання,  співчуття, жалість….)

2.Вправа «Мудрі думки»

Пропоную вам прочитати вислови, промовляючи які, ви налаштовуєте себе на позитив та успіх, а ще вони  допомогають покращити настрій.

  •                   Недостатньотількиотримати знання; їх треба застосувати. Недостатньотількибажати; треба діяти, – Йоганн Вольфганг  Гете.
  •                   Варто тількиповірити, що ви можете – і ви вже на півдороги до цілі, – Теодор Рузвельт.
  •                   Вірте в себе! Вірте в свої здібності! Безскромної, але розумноївпевненості у власнихсилах ви не зможете бути успішнимчищасливим, -  НорманВінсентПіл.
  •                   Ідітьвпевнено у напрямкудомрії, -   ГенріДевід Торо.
  •                   Визначеність мети —відправна точка всіхдосягнень, – ВільямКлемент Стоун.
  •                   Не важливо, як повільнотипросуваєшся, головне, що тинезупиняєшся, - Конфуцій.
  •                   Почнітьробити те, що потрібно. Потімробіть те, що можливо. І ви раптомвиявите, що робитенеможливе,Св.ФранцискАсізський.
  •                   Навчання ніколи не вичерпуєрозум,Леонардо даВінч.

Слово вчителя.Я сподіваюсяваші емоції стали світлішими.Вірю, що до цих слів видатних людей ви прислухатиметеся не тільки сьогодні, а й у подальшому житті,  для вас вони стануть дороговказом.Я бажаю вам успіху і не тільки на сьогоднішньому уроці.

2. Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань учнів.

Слово вчителя. А зараз пропоную повторити вивчене на попередніх уроках.

Прийом « Знайди пару»

- Робота в парах.Один  учень отримує питання,інший – відповіді.

Завдання: знайти пару.

1. Що спонукало М. Гоголя написати  про Башмачкіна?

2. Яку країну Гоголь називав «батьківщиною своєї душі»?

3. До якого циклу належитьповість «Шинель»?

4. Якоюбулаулюблена справа головного героя «Шинелі»?

5. Що стало символом злиденногожиттяБашмачкіна?

6. Щоб стати іншоюлюдиною, АкакіюАкакійовичубулопотрібно ….

7 Що сталося з обновкоюБашмачкіна  в перший же вечір?

8. Привид, що блукавПерербургом, зникпісля того, як знайшов «значну особу» і ….

Анекдот, Україна,  «Петербурзькіповісті», переписуватидокументи, стара шинель, пошити  нову шинель, вкрали,  зідрав шинель.

ІІ.  Етап цілевизначення і планування.

1.Представлення концепту теми.

Хто я? Навіщо я прийшов/прийшла уцейсвіт? Здавалося, це прості запитання, але дативідповідь на них нелегко. Що важливо у цьому житті? Мати дачу, автомобіль, достаток, статус...Телебачення, реклама, прессанаводять нас на думку, що ми повинні бути красивими, заможними, успішними. А як же милосердя, свічуття, доброта?Ще з давньогрецьких часів благодійність була великою чеснотою. Цілком природним і закономірним вважалося допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, заступитися за беззахисного і скривдженого. Чому ми так часто не цінуємо таку безкорисливу доброту? Чому використовуємо людей, перекладаючи таким добрякам свої проблеми і  навіть ніколи не намагаємось дізнатися, можливо, їм також потрібна допомога? Так хочеться вірити, що ми задумаємося над цим…

Ознайомлення з темою та епіграфом уроку.

 Епіграфом нашого уроку будуть слова  М.Р. Чернишевського: «Гоголю багато в чому зобов'язані ті, які потребують захисту; він став на чолі тих, які заперечують зле і вульгарне».

- Як ви думаєте, кого буде захищати Гоголь на цей раз?

2. Прийом «Хмара слів».

Завдання: розшифруйте хмару тегів та впізнайте героя твору

C:\Users\User\Desktop\V formie kommientariia.jpg 

 

 

 

 

 

 

3. Слово вчителя.

 Дійсно, це – Башмачкін.Сьогодні на уроці ми  ближчепознайомимосяз образом АкакіяАкакійовича; розкриємо роль шинелі в йогожитті, чим вона була для нього, а такожспробуємо визначити впливіншихперсонажів на долю головного героя та знайти відповідь на   проблемне питання:У чому полягає трагедія АкакіяАкакійовича і хто винен у ній? 

4.Вибір особистісно знащучих цілей із запропонованого переліку(Додаток №1).

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Презентація дослідницької роботи в групах.

Читаючи твір, ви стали свідками всього життя  Башмачкіна: від народження до смерті. Щоб  більше  дізнатися про головного героя  та визначити  причину його трагічної долі, я пропонувалавам попрацювати в групах вдома та презентувати  Башмачкіна (до появи  нової шинелі).

І пара.

Завдання для роботи:

  • Знайдіть портрет Башмачкіна.
  • Розкажітьпро вибірімені героя. Дізнайтесь, що означає ім’я «Акакій»,використовуючи словник.
  •  Як ви думаєте, чому автор дав герою таке ім’я і прізвище?

ІІ пара.

Завдання

  • Які стосунки були у Акакія Башмачкіна з колегами та начальством?
  • Знайдіть у тексті матеріал, який розповідає про те, яким працівником був  герой повісті, як ставився до служби.
  • Як ви думаєте, чому Башмачкін не зміг зробити кар'єру?

ІІІ пара.

Завдання

  • Розкажіть про спосіб  життяАкакія.Знайдітьпідтвердженнясвоїхдумоку тексті.
  • Якою була мова героя? Про що це свідчить?

 

Презентація роботи,кожнагрупаробитьвисновок.

2.Колективне складання постеру.

«Знайомтесь: Башмачкін!»

Беззахиснийтерпить образи невиразназовнішність

Похожее изображениеголовна мріянова шинель                      живенепомітно

незрозуміла мова                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

відповідальнийпрацівник

матеріальнаскрута

не прагнекар’єрногозросту не має особистогожиття

самотній                               любить свою роботу 

 

 людина з убогим внутрішнім світом

3.Бесіда.

- Образ Башмачкіна – сталий, показаний в розвитку чи змінюється? (Змінюється).

- Хто з персонажів впливає на нього, призводить до  змін? (Петрович і генерал).

- Хто такий Петрович? (Кравець, колишній кріпак).

- Що вам відомо про його зовнішність? (Він рябий, мав криве око;великий палець на нозі зі знівеченим нігтем).

 - Які звички він мав? (Пиячив – скидав ціну;був тверезим – піднімав).

- Як вплинув Петрович на АкакіяАкакійовича? (Змусив пошити нову шинель).

- До чого це призвело? (До жорсткої економії; появи мети в житті).

- Образ Петровича пов’язаний з позитивними чи негативними змінами в житті АкакіяАкакійовича? (Позитивними…З одного боку, Петрович підштовхнув Башмачкіна до позитивних змін в його житті, а з іншого – він ніби лукавий, що спокушає праведника, показує йому інше життя, врешті-решт, призводить до загибелі.)

- Який чин має «значна особа», до якої звернувся Башмачкін за допомогою? (Генерал).

- Які вимоги були у нього до підлеглих?(Він намагався збільшити значність багатьма іншими способами, а саме: завів, щоб нижчі чиновники зустрічали його ще на сходах, коли він приходив на посаду; щоб до нього просто з'явитися ніхто не смів, а щоб відбувалось усе порядком найсуворішим: колезький регістратор доповів би губернському секретареві, губернський секретар — титулярному, чи якому випадало іншому, I щоб уже таким способом доходила справа до нього).

- Його головне правилоу житті? («Головною підвалиною його системи була суворість. "Суворість, суворість і — суворість",- говорив він звичайно, і при останньому слові пильно дивився в обличчя тому, до кого говорив.

- Що говорить автор про його внутрішній світ? (У душі був добрий, порядний і  навіть розумний, але боявся втратити свою «значущість») - «А втім, він був душею не зла людина, добра з товаришами, послужлива; але генеральський чин зовсім збив його з пантелику. Діставши генеральський чин, він якось заблудився, збився з пуття і зовсім не знав, як  йому бути. Коли йому випадало бути з рівними собі, він був іще людина як слід, людина дуже порядна, з багатьох поглядів навіть не дурна людина; та як тільки траплялось йому бути в товаристві, де були люди хоч на один чин нижчі проти нього, там він був просто хоч викинь: мовчав, і стан його викликав жаль ще й тим, що навіть і сам він почував, що міг би провести час незрівнянно краще. В очах його часом світилося сильне бажання пристати до якоїсь цікавої розмови та гуртка, але його спиняла думка: чи не буде це занадто вже з його боку, чи не буде фамільярно, і чи не зменшить він тим свого значення?

- Чи можна його назвати щасливим? (Ні, він  раб свого чину, суспільної думки, власного матеріального становища).

- З якими змінами в житті Башмачкіна пов’язана зустріч з генералом? (Негативними – втрата шинелі).

- Чи змінився Башмачкін з появою шинелі?Якщо змінився, то як?Знайдітьпідтвердження своїх думок у тексті.(Пообідав він весело, і після обіду вже нічого не писав, а так трошки побарствував на постелі, поки стемніло. Потім, не відкладаючи діла, одягся, надів на плечі шинель і вийшов на вулицю….Пішоходці стали майоріти частіше, почали траплятися й дами, гарно одягнені, на чоловіках траплялися боброві коміри,  …..АкакійАкакійович дивився на все це як на новину: він вже кілька років не виходив вечорами на вулицю.

АкакійАкакійович вперше в житті захотів показати характер і сказав навідруб)

Завдання: Скласти сенкан«АкакійАкакійович в новійшинелі».

Башмачкін

Жвавий, впевнений.

Усміхається, спілкується, живе.

Щаслива людина, що цікавить світом навколо себе

Життєлюб.

4.Слово вчителя.

Хто ж такий Башмачкін?Дехто стверджує, що він – «маленька» людина, а літературознавець Ігор Алєксєєв по-іншому розглядає долю героя. Він  вважає, що «Башмачкін – дивовижно цільна і щаслива людина».

5.  Прийом «Мозковий штурм».

  •                 Бути щасливим – мрія кожної людини.  Щаслива людина… Яка вона? Що потрібно для щастя? (Варіанти відповіді: Щаслива людина – успішна людина; має гарну сім’ю, кар’єрне зростання, матеріальне благополуччя, освіту, повагу людей, любов, улюблену справу).

6. Прийом «Займи позицію».

  •                 Чи відповідає створеному вами ідеалу щасливої людини Башмачкін? Аргументуйте.

ТАК                                                                                                  

  • Героя дійсно можна вважати щасливою людиною. Це велике щастя, якщо людина так живе своєю працею. «Написавшись усмак, він лягав спати, посміхаючись наперед при думці про завтрашній день: що то бог пошле переписувати завтра?» «Так протікало мирне життя людини, яка з чотирмастами жалування уміла бути задоволеною своєю долею…».
  • У нього є улюбленою справою Башмачкіна. Він є фахівцем – майстром, творцем, який досягнув довершеності  у своєму  мистецтві.

 

НІ

  • Він самотня людина, його світ – це переписування паперів, літери були його співрозмовниками, друзями; замкнутий, мовчазний, нетовариський. Якийсь автомат (ксерокс), а не людина. Жалюгідний. У світі букв АкакійАкакійович знаходить щастя, насолоду, гармонію, тут він цілком задоволений своєю долею, бо здійснює Служіння.
  • Башмачкіна надзвичайно обмежений.. (Він немає сім’ї, друзів, інтересів, захоплень).
  • Башмачкін займає  одну із найнижчих посад, у нього немає перспектив кар’єрного зростання). 
  • Людина, задавлена бідністю, яка відчуває свою нікчемність, не обдарована непересічними здібностями, не відрізняється силою характеру.

 

7. Бесіда. 

- Чи є у вас мрія?  На що ви здатнізаради своєї мрії? (багато працювати над собою, самовдосконалюватися, навчатися, розвиватися)

-       ЧимавБашмачкін мету в житті, мрію?(Мета була, але  вона є прагматичною, це всього на всього побут, предмет річ)

- Яка історія  перевернула життябідного чиновника?(У нього виникла потреба шити нову шинель, оскільки стара вжепорвалася).

- Як він вирішиввіднайтикошти на пошиттяшинелі?АкакійАкакійович думав-думав і вирішив, шо треба буде зменшитизаведенівитратихоча б принаймніпротягом одного року: вивести з ужитку чай вечорами; не світитивечорамисвічки, а як треба буде щоробити, іти в кімнатухазяйки й працювати при її свічці;   якомогарідшевіддаватипрачціпратибілизну, а щоб не заношувалась, то кожного разу, приходячидодому, скидати її й залишатися в самому тількихалаті, дужедавньому») .

- Чи варто йти на такі жертвизарадисвоєїмрії? (На такі ні, але можна було удосконалюватися , рости професійно, адже такі можливості у Башмачкіна були.

- Чи може нова шинель взагалі бути мрією?

8.Прийом «Гронування».

 У вересні 2007 року та в травні 2008 року у Києві проходив  «ГогольFest» – фестиваль сучасногомистецтва через призму Гоголя. Головною дійовою особою на цьому фестивалібула саме гоголівська шинель, що витяглась до чотирьохметрів і заслонила собою людину.

(Демонстрація зображення 4-метровоїшинелі)

  •             Які асоціації виникають у вас при вигляді такої шинелі?(Хижак, що поглинає свою жертву,господар, що позбавляєлюдинуособистості, замкнутість людини, відстороненість від світу)

9.Бесіда.

  •             Чим для АкакіяАкакійовичабула шинель?

ля Башмачкіна шинель булларіччю надзвичайно важливою. Можливо,навітьзанадтоважливою.  Як часто усвоємужитті ми великого значеннянадаємо нашим речам або тим, якіхочемопридбати. Всі думки, всі вчинкипідпорядковуються одному прагненню: отримати її, бажануріч. І тоді вона нібивиростає, збільшується, поглинає всі нашіпоривання.Чи не те саме трапилося й з АкакіємАкакійовичем?)

  •              Чому повість про людину називається «Шинель»?

(Річ замінила людину. Не людина важлива у суспільстві, а шинель. У Петербурзі в оточенні Башмачкіна людину цінували не за внутрішні якості, а за зовнішні деталі – за те, яка на ньому шинель. Лише в новій шинелі його помітили. Мундир замінив особистість, чин затьмарив людину.)

10.Проблемне запитання.

Враховуючи попередню роботу на уроці, дайте відповідь на запитання:

- У чому полягає трагедія АкакіяАкакійовича і хто винен у ній? 

 

11.Слово вчителя.

Певною мірою й сам Гоголь ховався у власну «шинель»: для МиколиВасильовичабулладужеважливоюсуспільна думка про нього та про його твори. Часто позиціяписьменника у житті не збігалася із загальноприйнятою,тому він бувтрішкизамкнутим, «схованим в шинель». Ось якимйогозобразив карикатурист із Перу, володар Гран-пріМіжнародноївиставки «Карлюка – 2009» Омар Заваллос(Демонстраціякарикатури).

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1.Усна рефлексія.

- Що потрібно пам’ятати і як жити, щоб бути у наш час ЛЮДИНОЮ?

 

- Закінчіть речення: «Кожна людина….».  (має право бути щасливою і потрібною,  має право на  захист,  особистість, потребує підтримки та допомоги, має розвиватися, повинна вміти постояти за себе…..)

2. Самоцінювання.(Додаток №2).

3. Інструктаж домашнього завдання.

Обов’язкове:

  •                   характеризувати образ Башмачкіна;
  •                   висловлювати оцінні судження й аналізувати особливості сюжету й композиції повісті М. В. Гоголя «Шинель».

За бажанням:

- скласти сенкан «Башмачкін-привид»;

- створити рекламу-звернення для молоді «Відкрий для себе «Шинель» М.Гоголя».

4. Заключне слово вчителя.

Нам здається, що події, герої, зображені в повісті, дуже далекі від нас.Але то тільки на перший погляд. Хоча нас відділяють століття, та проблеми, моральні цінності, міжособистісні  стосунки героїв залишилися актуальними до наших днів. І зараз є люди, які самотні, і їм потрібна наша увага, розуміння. Я хочу вам побажати, щоб ви завжди залишалися людяними, допомагали один одному, поважали інших людей. Ставтеся до інших так, як хочете, щоб ставилися до вас.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

1.Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Режим доступу: monqov@qov.ukr.net

2.Програми (оновлені) із зарубіжної літератури для 5-9 класів.  Режим доступу:https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas

3.Потапчук В. В.Конспект уроку «М. Гоголь. "Шинель" Образ Башмачкіна». -  Режим доступу: https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-m-gogol-shinel-obraz-bashmachkina-103848.html   (дата  звернення  25.03.2019)   

4.Олексієнко Ж.М. Конспект уроку із зарубіжної літератури на тему «Образ Акакія Акакійовича в повісті Гоголя «Шинель». – Режим доступу: https://naurok.com.ua/library/konspekt-uroku-iz-zarubiznoi-literaturi-na-temu-obraz-akakia-akakijovica-v-povisti-gogola-sinel-8647.html  (дата зверенення: 31.03.2018)

5.Григорчук О.О. «Маленька людина, або як стати великим. Роль «маленької» людини у сучасному світі. Повість «Шинель» М. В. Гоголя.»- Режим доступу: https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-iz-zarubizhno-literaturi-dlya-9-klasu-na-temu-malenka-lyudina-abo-yak-stati-velikim-rol-malenko-lyudini-u-suchasnomu-sviti-povist-shinel-m-v-gogolya-8863.html  (дата звернення:13.02.2018)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до уроку

Додаток № 1

Картка цілевизначення

  •                Навчитися аналізувати образБашмачкіна з визначенням засобів  його        створення.
  •                Зрозуміти причину трагічної долі АкакіяАкакійовича.
  •                Пробувати себе в різних видах діяльності.
  •                Отримати гарну оцінку.
  •                Формувати впевненість у власних силах.
  •                Навчитися бути активним.

 

Додаток №2

                                       Картка самооцінки

Прізвище, ім’я учня

Оцініть себе за кожним із критеріїв

Бали

(0-2)

1.

Я активно працював(ла) на уроці

 

2.

Я давав(ла) правильні відповіді на запитання

 

3.

Я виконав(ла) всі завдання вчителя

 

4.

Працюючи в парі, я висловлював(ла) свою позицію

 

5.

Я запам’ятав(ла) нову інформацію

 

6.

Я зрозумів(ла) тему

 

 

Всього

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
18407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку