Образ Івана Мазепи в художній літературі
Цільова група
Учні 9 класу
Тривалість:
45 хв.
Мета:
познайомити учнів із історією світової «мазепіани»,
активізувати читацький інтерес учнів,
розвивати навички дослідницької діяльності, вміння робити висновки та узагальнення;
вміння працювати з додатковими джерелами інформації;
виховувати повагу до історії свого народу та сприяти вихованню патріотизму.
Операційні цілі (завдання)
Після закінчення уроку учень
Знає
- про основні традиції інтерпретації образу гетьмана: західну, російську, українську;
розуміє
- в чому трагізм втілення мрії гетьмана ;
вміє
працювати з додатковою літературою;
оцінювати вчинки головного героя;
може
систематизувати навчальний матеріал, аналізувати прочитане;
логічно та виразно висловлювати свою думку;
працювати в команді, дискутувати.
Методи і техніки:
- метод випереджального навчання;
- робота в парах;
- використання ІКТ: відеофільм, презентація;
- метод “Кола Вена”, «Незакінчене речення».
Обладнання:
- виставка творів про Мазепу;
- мультимедійна презентація;
- епізод фільму про Мазепу як історичного діяча;
- епіграф до уроку: “Історія не дала йому корони, як він того бажав. Проте поезія обдарувала його, без його відома, королівством, набагато кращим, аніж ті, які має політика… Супротивники ненавиділи його,
Проте жінки любили, церква прокляла його, але поети освітили”.
( М. де Вогює «Мазепа. Легенди та історія.»)
Допоміжні матеріали:
Додаток 1. Відеофільм про Мазепу як історичного діяча;
Дод;ток 2. Творче завдання: асоціативний кущ “Мазепа”;
Додаток 3. Мультимедійна презентація до виступів учнів;
Додаток 4. Прийом “Кола Вена”;
Додаток 5. Словникова робота: “Мазепіана”;
Додаток 6. Прийом «Незакінчене речення».
Хід уроку
1. Вступна частина
1.1.Привітайтеся з учнями. Нагадайте, що на попередньому уроці вони отримали випереджальні завдання.
1.2.Почніть з того, що Іван Мазепа – чи не найзагадковіша постать в усій нашій історії. Що більше про нього дізнаємося, то більше запитань виникає, більше таємниць зникає. Представники різних видів мистецтва цікавилися особою гетьмана України Івана Мазепи, який підняв зброю на свого колишнього покровителя й царя Петра І. В своїх творах вони намагалися відтворити помисли цього романтичного діяча, заглянути в душу неординарного для своєї доби персонажа.
1.3.Запропонуйте учням записати тему уроку та повідомте мету.
1.4. Зверніть увагу на епіграф уроку.
2. Основна частина.
2.1. Надайте учням можливість згадати з уроків історії України про Івана Мазепу як історичного діяча.
2.2. Після того, як учні згадають про гетьмана, дайте можливість переглянути відеофільм про Мазепу (5 хвилин).
2.3. Після перегляду створіть асоціативний кущ “Мазепа”.
2.4. Зверніть увагу, що образ гетьмана Мазепи отримав велике поширення не тільки в зарубіжній літературі, а й у творах російських і український письменників. Географія письменників, які писали про Івана Мазепу широка. (Можна зачитати список творів про Мазепу).
2.5. Нагадайте учням, що учні в парах виконували домашнє завдання: перша пара працювала з творами про Мазепу російської літератури (Пушкін “Полтава”, Рилєєв “Войнаровський”); друга пара - з української літератури (Сосюра “Мазепа”, Лепкий “Мазепа”); третя пара - із зарубіжної літератури (Гюго “Мазепа”, Фріч “Іван Мазепа”). Учні повинні звернути увагу на те, як автори вибраних творів оспівували образ українського гетьмана.
2.6. Кожній парі надайте хвилин 7 для виступу та зробити висновки такими словами: «Проаналізувавши інформацію, можна зробити висновок…». Презентуйте свої звіти.
2.7. Після виступів учні на дошці за допомогою прийому “Кола Вена” роблять висновки про ставлення митців світової та української літератури до українського історичного діяча.
2.8. Запропонуйте учням зробити записи в зошиті.
3. Підсумкова частина.
3.1.Підсумуйте разом із класом, що завдяки головному героєві з'явився термін в літературі “мазепіана”. Дайте визначення цього поняття.
3.2. Повторно зверніть увагу на епіграф: чому саме цей вислів взято, чому історія не дала йому корони, чому поезія обдарувала його королівством, чому супротивники ненавиділи його, а жінки любили, за що прокляла його церква?
3.3. Запропонуйте учням закінчити речення:
Я дізнався про гетьмана Мазепу …
Я замислився, що …
3.4. Подякуйте учням за працю на уроці. Оцініть їхню роботу.
Додаток 1
Відеофільм про Мазепу (5 хвилин)
Додаток 2
Творче завдання: створення асоціативного куща «Мазепа».
Додаток 3
Висновки 1 пари
Висновки 2 пари
Висновки 3 пари
Додаток 4.
Прийом “Кола Вена”
Додаток 5
Словникова робота
«Мазепіана» - зображення гетьмана Мазепи у літературі, живописі, музиці та інших видах мистецтва.