Тема. Образи Бена і Деві, художні засоби їхнього створення. Віра у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань, здатність порозуміння. Утвердження сімейних цінностей
Мета. Формувати ключові компетентності:
-уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності, зосереджено слухати та логічно опрацьовувати матеріал, відтворювати інформацію; розвивати навички характеристики художнього напряму;
-загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися; підвищувати пізнавальну активність;
-інформаційну – ознайомити із життям і творчістю письменника, допомогти усвідомити особливості його художнього світу; орієнтуватися в інформаційному просторі, опрацьовувати та узагальнювати інформацію;
-соціальну – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших;
-комунікативну – формулювати цілі власної діяльності та організовуватися для спільної пошукової діяльності;
-формувати предметні компетентності і компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:
-емоційно-ціннісної – формувати цілісний світогляд учнів; сприяти засвоєнню духовних і естетичних багатств людства, пробуджувати творчу уяву, розвивати допитливість;
-літературознавчої – ознайомити учнів із закінченням твору; допомогти з'ясувати його основні проблеми, художні особливості, проаналізувати оповідання “Останній дюйм”, формувати читацьку активність і навички виразного читання;
-культурологічної – виховувати повагу до людської гідності.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет письменника, текст твору, мультимедійна презентація.
Ніколи не знаєш, на що ти здатний,
доки не спробуєш.
Д.Олдрідж
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. В екстремальних умовах батько і син зуміли зробити найголовніший вчинок в своєму житті — вчинок, який допоміг їм врятуватися, повірити, знайти один одного, дістатися до самого серця, подарував життя, хоча це було надзвичайно складно, складно для обох. Над цим і поміркуємо на уроці.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
- Куди вирушили герої оповідання?
- З якою метою?
- Чи небезпечна ця поїздка?
- Як почуває себе у польоті хлопчик?
- Як батько ставився до сина під час польоту?
- Чи потурбувався батько про сина заздалегідь, чи узяв все потрібне для сина?
- Що трапилося з Беном під час останньої поїздки?
- А як повів себе Деві?
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Евристична бесіда .
- Визначте епізод найвищої напруги у творі.
- Яке значення має цей епізод для розуміння теми оповідання?
2.Вчитель. Дюйм за дюймом рухаються назустріч один одному батько і син. Після трагедії у бухті батько і син крок за кроком, роблячи неймовірні зусилля, йдуть до перемоги. Спільні дії, до яких вдаються герої оповідання заради досягнення мети – вижити - зближують їх.
3.Заповнення таблиці
|
Батько |
Мати |
Син |
Рід занять, вчинки, почуття |
43 роки. Льотчик високого класу, який закінчив польоти в Канаді. Він, щоб підтримати сім'ю, наймається в компанію по пошуку нафти. Але вона припинила свої пошуки, і Бен, сумний і стривожений, знову шукає роботу. І він зайнявся небезпечною справою - підводною зйомкою акул. «Отак вiн i залишився з порожнiми руками, коли не брати до уваги байдужу дружину, якiй вiн не був потрiбен, та десятирiчного сина» |
Ненавиділа канадське поселення, де вони мешкали, тужила за рідною Новою Англією. Її охопила апатія, яка дедалі зростала. Зрештою покинула сім'ю і виїхала до Англії, де "почала жити так, як їй подобалось". |
10 років, пізня дитина, вже не бажана. Самотній. Відчуває, що батькам не потрібний. |
Ставлення до сина |
"Десь у глибині душі Бен розумів, що хлопчик чужий їм обом". Був з ним "різкий і небагатослівний". Під час одного з дуже рідких нападів великодушності Бен спробував навчити хлопчика керувати літаком, і хоча син виявився дуже тямущим і швидко засвоїв головні правила, "кожний окрик батька доводив його до сліз..." |
"... мати ним не цікавиться..." "... поки що вона не виявляла ніякої зацікавленості, хоча з того часу, як вона поїхала додому, пройшло три місяці»
|
|
4.Робота з підручником.
Коментоване читання. Читання в особах.
Епізод розмови батька з сином в літаку( с.106-107, зі слів «От і ця хвилина не була кращою за інші…» по «Хлопчик опустив голову і тихенько заплакав.»)
Епізод пораненого Бена з сином (113-114, зі слів « - Це ти, Деві, сказав Бен…» по « Але все повинно йти по порядку.»)
Епізод посадки літака (с.118-119, « Бен із зусиллям розплющив очі…» по «Він так боявся помирати і не хотів здаватися.»)
- Що не розгледіли батьки в своєму хлопчикові?
- Бен у критичній ситуації вперше вибачився перед сином за те, що, можливо, буде гримати на нього. Як це характеризує батька?
- Як змінилося ставлення батька до сина?
- Чи легко було йому вимовити ці слова? Чому?
5. Гра “Снігова куля”
Експозиція - розповідь автора про події, чому Бен має летіти в бухту, про родинні стосунки.
Зав’язка – Бен змушений взяти сина з собою
Розвиток дії – опис польоту в бухту, підготовка до зйомки, спуск під воду.
Кульмінація – поранення Бена, неймовірні зусилля батька і сина, щоб вижити.
Розв’язка – успішне приземлення на аеродромі Каїра; початок нових, дійсно родинних стосунків.
6. «Рольова гра». Розповідь Деві про свої стосунки з батьком.
V. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Робота з епіграфом. Інтерактивний прийом «Мозковий штурм»
- Як вислів Олдріджа стосується Деві: «Ніколи не знаєш, на що ти здатний, доки не спробуєш ». На вашу думку, чи думав Деві, що він на таке здатний? Який щлях повинен був подолати Деві самостійно?
VI. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Закінчіть речення:
• Мене вразило…
• Я не думав(-ла), що оповідання може…
• Проблема сім’ї — це…
VIІ. Домашнє завдання.
4-6 балів – с. 248, пит. 5 (Схарактеризуйте динаміку змін у стосунках між батьком і сином);
7-9 балів – дібрати цитати з оповідання, які б могли стати епіграфом майбутнього твору;
10-12 балів – опитати батьків (учителів), скласти рекомендації щодо поліпшення стосунків між дорослими й дітьми