Урок Образотворчого мистецтва "Дерево життя" 5 клас

Про матеріал
Ознайомлення учнів з символами, знаками в орнаментах, основними засобами створення декоративної форми: стилізацією, кольором, символом, з символікою «Дерево життя» в декоративно-ужитковому мистецтві. Розвиток інтересу до народного мистецтва.
Перегляд файлу

УРОК ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

У 5 КЛАСІ

"ДЕРЕВО ЖИТТЯ"

Тема: Дерево життя

Мета: ознайомити учнів з символами, знаками в орнаментах, осно­вними засобами створення декоративної форми: стилізацією, кольо­ром, символом, з процесом узагальнення форми; ознайомити з сим­волікою «Дерево життя» в декоративно-ужитковому мистецтві; вчити створювати «Дерево життя, підбирати кольори»; розвивати вміння аналізувати художні техніки та обирати матеріали для роботи; роз­вивати інтерес до народного мистецтва,образне мислення, творчі зді­бності учнів.

Обладнання: ілюстрації з зображенням видів декоративно-ужиткового мистецтва, презентація «Дерево життя в різних видах декоративно-ужит­кового мистецтва», малюнки символів і знаків у декоративно-ужитковому мистецтві, дитячі роботи, кольоровий папір і картон, клей, ножиці, олівець, фарби, пензлі, склянка, палітра.

ХІД УРОКУ

І. Оргмомент

Учитель. Сьогодні на вас чекає захоплююча подорож у світ мину­лого, світ творчості, краси, уяви і фантазії.

Кожний з нас сприймає світ по-своєму,

Хто в кольорових, хто в чорно-білих снах,

Хто на землі калину п’є настояну,

А хто літає в небі наче птах.

Ми різні всі, дороги різні маємо,

Та матінка-земля у нас одна,

Давайте ж створимо сьогодні те, що мріємо,

Щоб в кожнім серці ожила краса. (М. Рильський)

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда.

Учитель. Що таке декоративно - ужиткове мистецтво? (Мистецтво прикрашення і оздоблення предме­тів побуту.)

2. Гронування.

Учитель. Які вид декоративно- ужиткового мистецтва ви знаєте?

Схема

3. Бесіда. Аналіз декоративних форм.

Учитель. Розгляньте твори декоративно-ужиткового мисте­цтва. Чим декоративне зображення відрізняється від реалістичного? Порівняйте реалістичне зображен­ня з декоративним.

Особливістю творів декоратив­ного мистецтва є те, що форма, малюнок, кольори спрощуються, тобто стилізуються. Отже, одним із засобів створення декоративної форми є стилізація.

- Що об’єднує всі ці твори? Що спільного вони мають? (Орна­мент, візерунок.)

- Що таке орнамент? (Візеру­нок, побудований на ритмічному чергуванні елементів.)

- Які види орнаментів ви зна­єте? (Рослинний, зооморфний, мі­шаний.)

ІІІ. Мотивація

Учитель. А чи знаєте ви, що ра­ніше (та й іноді в наш час) в орна­ментах і візерунках була зашифро­вана певна інформація за допомо­гою символів і знаків?

ІV. Повідомлення теми уроку

Учитель. Сьогодні на уроці ви познайомитесь з символам, знаками в орнаментах і засобами створення декоративної форми.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь про символи і зна­ки в орнаментах.

Учитель. Створюючи візерунки для прикрашення предметів побуту, люди з глибокої давнини користува­лися умовними знаками — симво­лами, де кожна лінія чи фігура мала певне значення.

Найпоширенішим знаком, що використовували наші пращури при оформленні ваз, килимів, зброї, різьбленні по дереву, вишивці, а та­кож в писанкарстві, має назву «дав­ньогрецький меандр», або «безкінечник». Хвиляста лінія, що не має ні початку, ні кінця, символізує без­кінечність і ритмічність руху води, життя, усього світу.

Пряма горизонтальна лінія означала землю, це ознака повного спокою.

Хвилястими лініями позначаєть­ся вода земна (річки, озера). Вода в уявленнях предків була матір’ю.

З’єднані трикутники — гори.

Крапка — центр і джерело жит­тя — символ первинної творчої енергії.

Коло — символ Сонця. Воно може бути із крапками або хрестом всередині, а також у вигляді кола з променями, пізніше його зображу­ють восьмипелюстковою розеткою або квіткою.

­Гачкуватий хвіст, чи «триріг» — символ Вогню, чоловічої сили

Ромб –символ землі і родючості. З гачками і крапочками він пред­ставляє засіяне поле.

Птахи символізували настан­ня весни, врожай та багатство. На думку стародавніх людей, пташ­ка — посланець Бога на Землі, отож втілює в собі символи вічності, без­смертності душі.

Жіноча фігура символізувала богиню життя, богиню — бере­гиню.

Спіраль — символ життєвої сили, символізує зародження ново­го життя и постійний рух.

Хрест — символ життя, старо­давнє позначення Вічного Дерева Життя, взятий стародавніми хрис­тиянами і поширений ними в усі кінці земної кулі.

Дерево життя — символ Всесвіту, його зародження; символ росту, гармонії, безсмертя.

2. Символічне значення ко­льорів.

Учень. Існує символічне значен­ня кольорів:

  •         червоний — енергійний, най­активніший. Символізує життя, свободу, любов, урочистість;
  •         жовтий — теплий, веселий. Символізує світло, життя, радість, повагу до старості;

·         зеленувато-жовтий — симво­лізує зраду, ревнощі, заздрість;

·         жовтогарячий — веселий, життєрадісний, полум’яний. Сим­волізує владу, розкіш, сонце, ра­дість, марнославство;

·         зелений — символ природи і молодості; Символізує злагоду, спокій, надію, сум;

·         блакитний — холодний, па­сивний. Символізує ніжність, ві­рність, легкий сум, далечінь;

·         синій — спокійний, сентимен­тальний, серйозний. Символізує до­віру, безкінечність, сум;

·         фіалковий — повний життя, але воднораз викликає сум. Симво­лізує дружбу, довіру, гідність;

·         білий — символ невинності, чистоти й радості все збільшує, під­креслює.

·         чорний — символ темряви, зла і смерті, журби; 

3. Засоби створення декора­тивної форми.

Учитель. Отже, для створення декоративного образу ми викорис­товуємо такі засоби: стилізація, ко­лір, символ.

4. Повідомлення завдання. Знайомство з символікою «Дерево життя».

Учитель. Сьогодні на уроці ви створите композицію «Дерево життя». Щоб її створити, давайте докладніше познайомимось з цим символом.

Дерево життя, Світове дерево — символ Всесвіту, його зародження; символ росту, гармонії, безсмертя. Символізує минуле, сучасне і май­бутнє роду людського.

Дерево життя складається з 3 частин:

Верхня — крона (небесний світ). символізує сферу богів. Тутзображуються птахи, бджоли, роз­ташовуються небесні світила.

Середня — стовбур (земний світ). Тут зображується життя людей і всього живого на землі. Зазвичай це листя, квіти.

Нижня — коріння (підземний світ). Це основа і початок світу. Тут є змії, риби, водоплавні птахи й тварини, бо низ дерева — не лише підземний світ, але й море, річка. . Коріння дерева може знаходитися у вазоні, глечику.

Зазвичай «Дерево життя» має вигляд квитки або деревця з квіта­ми, може доповнюватися зображен­нями пташок

В Україні зображення дерева життя можна знайти в орнаменті вишитих і тканих рушників, кили­мів, вишиванок, писанок, посуду і в оздобленні одягу.

(Перегляд презентації «Дерево життя».)

Учитель. Як зображено дерево життя ? Зверніть увагу на те, що іно­ді дерево має симетричну форму.

5. Завдання для груп.

Учитель. Пропоную вам вико­нати композицію «Дерево життя» в техніці витинанки або розпису.

А) Порядок виконання розпису:

1) Позначте межі композиції.

2) Тонкою лінією позначте осно­вні елементи композиції. Якщо ваша композиція буде симетрична, намітьте посередині вісь симетрії.

3) Промалюйте спочатку кольо­ром основні елементи композиції, а потім деталі.

(Показ дитячих робіт.)

Б) Порядок виконання вити­нанки.

Учитель. Що таке витинанка? Які особливості виконання має ви­тинанка?

1) Аркуш кольорового паперу складіть навпіл. Лінія згину — це вісь симетрії.

2) Олівцем визначаємо форму дерева. Малюємо квіти, листя, пта­хів... Пам’ятайте про те, що всі еле­менти мають певну товщину.

3) Вирізаємо ножицями.

Дотримуйтесь правил роботи з ножицями.

4) Розгортаємо витинанку, при­клеюємо на аркуш кольорового кар­тону іншого кольору.

(Показ дитячих робіт.)

Учитель. Придумайте додатко­ву назву для своєї роботи. Під час оцінювання робіт будуть враховува­тися такі критерії:

— композиція, декоративна форма, техніка виконання, охайність.

6. Правила роботи з ножи­цями.

VI. Практична робота учнів

VII.  Аналіз робіт

Виставка робіт. Оцінювання за критеріями: композиція, деко­ративна форма, техніка виконання, охайність.

VIII.  Підбиття підсумків. Рефлексія

 - Із якими «знаками-символа­ми» в українському декоративно­му мистецтві ви познайомились на уроці?

  - Що означає символ «Дерево життя»?

  - Які засоби створення декора­тивної композиції знаєте?

Результат пошуку зображень за запитом як намалювати дерево життя в горщику"

1

 

docx
Додано
4 грудня 2020
Переглядів
3489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку