УРОК ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
У 5 КЛАСІ
"ДЕРЕВО ЖИТТЯ"
Тема: Дерево життя
Мета: ознайомити учнів з символами, знаками в орнаментах, основними засобами створення декоративної форми: стилізацією, кольором, символом, з процесом узагальнення форми; ознайомити з символікою «Дерево життя» в декоративно-ужитковому мистецтві; вчити створювати «Дерево життя, підбирати кольори»; розвивати вміння аналізувати художні техніки та обирати матеріали для роботи; розвивати інтерес до народного мистецтва,образне мислення, творчі здібності учнів.
Обладнання: ілюстрації з зображенням видів декоративно-ужиткового мистецтва, презентація «Дерево життя в різних видах декоративно-ужиткового мистецтва», малюнки символів і знаків у декоративно-ужитковому мистецтві, дитячі роботи, кольоровий папір і картон, клей, ножиці, олівець, фарби, пензлі, склянка, палітра.
ХІД УРОКУ
І. Оргмомент
Учитель. Сьогодні на вас чекає захоплююча подорож у світ минулого, світ творчості, краси, уяви і фантазії.
Кожний з нас сприймає світ по-своєму,
Хто в кольорових, хто в чорно-білих снах,
Хто на землі калину п’є настояну,
А хто літає в небі наче птах.
Ми різні всі, дороги різні маємо,
Та матінка-земля у нас одна,
Давайте ж створимо сьогодні те, що мріємо,
Щоб в кожнім серці ожила краса. (М. Рильський)
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда.
Учитель. Що таке декоративно - ужиткове мистецтво? (Мистецтво прикрашення і оздоблення предметів побуту.)
2. Гронування.
Учитель. Які вид декоративно- ужиткового мистецтва ви знаєте?
Схема
3. Бесіда. Аналіз декоративних форм.
Учитель. Розгляньте твори декоративно-ужиткового мистецтва. Чим декоративне зображення відрізняється від реалістичного? Порівняйте реалістичне зображення з декоративним.
Особливістю творів декоративного мистецтва є те, що форма, малюнок, кольори спрощуються, тобто стилізуються. Отже, одним із засобів створення декоративної форми є стилізація.
- Що об’єднує всі ці твори? Що спільного вони мають? (Орнамент, візерунок.)
- Що таке орнамент? (Візерунок, побудований на ритмічному чергуванні елементів.)
- Які види орнаментів ви знаєте? (Рослинний, зооморфний, мішаний.)
ІІІ. Мотивація
Учитель. А чи знаєте ви, що раніше (та й іноді в наш час) в орнаментах і візерунках була зашифрована певна інформація за допомогою символів і знаків?
ІV. Повідомлення теми уроку
Учитель. Сьогодні на уроці ви познайомитесь з символам, знаками в орнаментах і засобами створення декоративної форми.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь про символи і знаки в орнаментах.
Учитель. Створюючи візерунки для прикрашення предметів побуту, люди з глибокої давнини користувалися умовними знаками — символами, де кожна лінія чи фігура мала певне значення.
Найпоширенішим знаком, що використовували наші пращури при оформленні ваз, килимів, зброї, різьбленні по дереву, вишивці, а також в писанкарстві, має назву «давньогрецький меандр», або «безкінечник». Хвиляста лінія, що не має ні початку, ні кінця, символізує безкінечність і ритмічність руху води, життя, усього світу.
Пряма горизонтальна лінія означала землю, це ознака повного спокою.
Хвилястими лініями позначається вода земна (річки, озера). Вода в уявленнях предків була матір’ю.
З’єднані трикутники — гори.
Крапка — центр і джерело життя — символ первинної творчої енергії.
Коло — символ Сонця. Воно може бути із крапками або хрестом всередині, а також у вигляді кола з променями, пізніше його зображують восьмипелюстковою розеткою або квіткою.
Гачкуватий хвіст, чи «триріг» — символ Вогню, чоловічої сили
Ромб –символ землі і родючості. З гачками і крапочками він представляє засіяне поле.
Птахи символізували настання весни, врожай та багатство. На думку стародавніх людей, пташка — посланець Бога на Землі, отож втілює в собі символи вічності, безсмертності душі.
Жіноча фігура символізувала богиню життя, богиню — берегиню.
Спіраль — символ життєвої сили, символізує зародження нового життя и постійний рух.
Хрест — символ життя, стародавнє позначення Вічного Дерева Життя, взятий стародавніми християнами і поширений ними в усі кінці земної кулі.
Дерево життя — символ Всесвіту, його зародження; символ росту, гармонії, безсмертя.
2. Символічне значення кольорів.
Учень. Існує символічне значення кольорів:
· зеленувато-жовтий — символізує зраду, ревнощі, заздрість;
· жовтогарячий — веселий, життєрадісний, полум’яний. Символізує владу, розкіш, сонце, радість, марнославство;
· зелений — символ природи і молодості; Символізує злагоду, спокій, надію, сум;
· блакитний — холодний, пасивний. Символізує ніжність, вірність, легкий сум, далечінь;
· синій — спокійний, сентиментальний, серйозний. Символізує довіру, безкінечність, сум;
· фіалковий — повний життя, але воднораз викликає сум. Символізує дружбу, довіру, гідність;
· білий — символ невинності, чистоти й радості все збільшує, підкреслює.
· чорний — символ темряви, зла і смерті, журби;
3. Засоби створення декоративної форми.
Учитель. Отже, для створення декоративного образу ми використовуємо такі засоби: стилізація, колір, символ.
4. Повідомлення завдання. Знайомство з символікою «Дерево життя».
Учитель. Сьогодні на уроці ви створите композицію «Дерево життя». Щоб її створити, давайте докладніше познайомимось з цим символом.
Дерево життя, Світове дерево — символ Всесвіту, його зародження; символ росту, гармонії, безсмертя. Символізує минуле, сучасне і майбутнє роду людського.
Дерево життя складається з 3 частин:
Верхня — крона (небесний світ). символізує сферу богів. Тутзображуються птахи, бджоли, розташовуються небесні світила.
Середня — стовбур (земний світ). Тут зображується життя людей і всього живого на землі. Зазвичай це листя, квіти.
Нижня — коріння (підземний світ). Це основа і початок світу. Тут є змії, риби, водоплавні птахи й тварини, бо низ дерева — не лише підземний світ, але й море, річка. . Коріння дерева може знаходитися у вазоні, глечику.
Зазвичай «Дерево життя» має вигляд квитки або деревця з квітами, може доповнюватися зображеннями пташок
В Україні зображення дерева життя можна знайти в орнаменті вишитих і тканих рушників, килимів, вишиванок, писанок, посуду і в оздобленні одягу.
(Перегляд презентації «Дерево життя».)
Учитель. Як зображено дерево життя ? Зверніть увагу на те, що іноді дерево має симетричну форму.
5. Завдання для груп.
Учитель. Пропоную вам виконати композицію «Дерево життя» в техніці витинанки або розпису.
А) Порядок виконання розпису:
1) Позначте межі композиції.
2) Тонкою лінією позначте основні елементи композиції. Якщо ваша композиція буде симетрична, намітьте посередині вісь симетрії.
3) Промалюйте спочатку кольором основні елементи композиції, а потім деталі.
(Показ дитячих робіт.)
Б) Порядок виконання витинанки.
Учитель. Що таке витинанка? Які особливості виконання має витинанка?
1) Аркуш кольорового паперу складіть навпіл. Лінія згину — це вісь симетрії.
2) Олівцем визначаємо форму дерева. Малюємо квіти, листя, птахів... Пам’ятайте про те, що всі елементи мають певну товщину.
3) Вирізаємо ножицями.
Дотримуйтесь правил роботи з ножицями.
4) Розгортаємо витинанку, приклеюємо на аркуш кольорового картону іншого кольору.
(Показ дитячих робіт.)
Учитель. Придумайте додаткову назву для своєї роботи. Під час оцінювання робіт будуть враховуватися такі критерії:
— композиція, декоративна форма, техніка виконання, охайність.
6. Правила роботи з ножицями.
VI. Практична робота учнів
VII. Аналіз робіт
Виставка робіт. Оцінювання за критеріями: композиція, декоративна форма, техніка виконання, охайність.
VIII. Підбиття підсумків. Рефлексія
- Із якими «знаками-символами» в українському декоративному мистецтві ви познайомились на уроці?
- Що означає символ «Дерево життя»?
- Які засоби створення декоративної композиції знаєте?
1