Тема: Конструкція і пропорція. Світлотінь
Мета: навчальна: ознайомити учнів з поняттями «конструкція», «пропорції»; навчити аналізувати предмети, визначати конструктивну будову та пропорції'предметів;
• розвивальна: розвивати вміння аналізувати пропорції предметів, визначати їх конструктивні особливості; формувати естетичні почуття учнів; дрібну моторику рук, уяву та фантазію.
• виховна: виховувати зацікавленість творами образотворчого мистецтва. Естетичний смак.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання:для вчителя -комп’ютер, проектор,метод розгортка для учнів — альбом, акварельні фарби, пензлі, палітра, склянка з водою, простий олівець.за вибором
Хід уроку
I Організація класу
1)Привітання
Добрий день діти , мене звати Ясик Д.А сьогодні я у вас буду вести урок. Кожному з вас хочу побажати бути на уроці успішним , креативними,кмітливими та експериментувати.
2)Перевірка готовності до уроку
Давйте перевіримо чи все у нас готово для нашого уроку ( альбоми , олівці,пензлі,фарби , ємкість для води )
II Вивчення нового матеріалу
1)Етап орієнтації
Які види ОМ ви знаєте ? В якому жанрі зображуються предмети побуту? ( натюрморт) А які ви знаєте елементи освітлення ? Що таке графіка?( вид ом, для якого характерна перевага ліній і штрихів )За допомогою якого засобу передається об’єм? ( світлотінь)
2)Етап ціле покладання
Сьогодні ми більш детельно поговоримо про конструкцію та пропорцію об’єктів та світлотінь,дізнаємося його особливості. За словами видатного художника-педагога П. П. Чистякова, «предмет необхідно зображувати не тільки таким, яким він здається нашому оку, а яким він є, яким існує в натурі».
Ось і ми сьогодні дізнаємося, що необхідно знати для правильного і правдивого зображення всього того, що нас оточує. Та спробуємо створити власний ескіз натюрморту з квітами та фруктами.
Можливо після цього уроку вам сподобається робити ескізи натюрморту з квітами та фруктами та ви самотужки захочете самостійно створити власний малюнок натюрморт.
3) Сприймання творів мистецтва
Давайте ми з вами роздивимося репродукцію картини Івана Хруцького "Квіти і плоди" написана в 1838 р Картина в теплій кольоровій гаммі. в центрі вазу з квітами. Шикарний букет красивих і дуже милих польових квітів: дрібні бузкові і білі квіточки поєднуються з великими рожевими і блакитними бутонами. Пишність букету надають гілочки ковили і довгі листя польових трав. Картина викликає відчуття свіжості і піднімає настрій. Крім вази з квітами, на картині чітко промальований склянку з водою. Передній план чітко промальований та яскравий На задньому ж фоні видніється графин з водою. Який ледь помітний та біль розмиті деталі. Не дивлячись на те, що фон у картини темний, в цілому, картина захоплює своєю величчю, а пишність в тому, що художник зміг зобразити, використовуючи різні фарби (кольору) всю гаму того, що належить людині, який свого часу добре потрудився!
4)Вступна бесіда
Конструкція це будова предметів, взаємне розташування частин зображення.
З яких частин вона форми ? ( округла- шар циліндр конус)має мякий перехід тіней ( гранна куб піраміда призма ) різький перехід тіней З яких частин ( )
Також може бути різна за фактурою ( глянцевою – шереховатою або рельєфною) та різна за кольором ( в теплій чи холодній гаммі)
Якщо ми намагаємося побудувати конструкцію будь-чого, нам не обійтись без знання пропорцій. Саме пропорції обумовлюють правильне зображення характерних рис предмета чи об'єкта.
Пропорції – співвідношення окремих частин між особою та в цілому зображення.
Пропорція визначає співвідношення окремих частин, предметів і явищ між собою. Щоб правильно знайти пропорції треба 1) дивитися в натуру , щоб знайти правильне співвідношення предметів одні з одним . Тоді стає помітним , що один предмет може бути вищім ніж інший ( предмет який ближче д нас він великого розміру , той який далі від нас стає меншим) 2) кожен предмет має свій каркас , а щоб знайти нам потрібно знайти з початку вісь симетрії 3) складну форму можна розкласти на прості форми : куб коло .. це допоможе збудувати предмет без помилок .4)Кожен предмет маї свій пропорції ( співвідношення висоти предмета до його ширини / 1 має ширину що дорівнює його висоті який вимальовує квадрат ) 5) Правильно передавши пропорції предметів мі передаємо його характерні риси.
Багато художників, використовуючи у своїй творчості спадщину попередників, пошуки своїх ідеальних пропорцій, який дозволив би створювати неповторні твори мистецтва.
Подивіться на предмети, що знаходяться перед вами. Вони вам дуже добре знайомі. Це куб, конус, циліндр та куля. Уважно придивіться, як по-різному освітлено ці предмети. Освітлена і тіньова частини предмета створюють основу світла та тіні, які надають малюнку точності моделювання форми та створюють тонкий художній образ. Як ви вже помітили, поверхню предмета освітлено неоднаково.
5)Дидактична гра
Які ви знаете елементи освітлення ?
А тепер хто зможе показати правильно де знаходяться елементи освітлення ?
6 )Послідовність виконання
Пропоную розпочати роботу над створенням власний ескізу натюрморту з квітами та яблуками .У важно роздивіться деталі та виконайте натюрморт та не забувайте про елементи освітлення .
1) компоновка предметів за допомогою рисок
2) деталізуемо наші предмети .
3)надаємо нашій роботі об’єму за допомогою кольорових олівців.
6)Інструктаж до роботи
1) На олівець не натискаемо 2) користуемося палітрою
3) змішуемо не більшн 3 кольорів4) беремо не багато води
7) Критерії оцінювання
Ця робота буде оцінена в кінці уроку за такими критеріями які висять на дощці.
Практична робота
1) Індивідуальна та фронтальна робота
2) Слідкування за часом та поставою учнів
3) Фізхфилинка
закрити очі і посидіти спокійно, відкрити, подивитися вдалину тате що знаходиться ближче до нас Витягнути праву руку вперед. Стежити очима, не повертаючи голови, за повільними рухами вказівного пальця витягнутої руки вліво і вправо, вгору і вниз.
7 Підсумок уроку
1 Загальна оцінка уроку
2 Виставка робіт учнів з подальшим аналізом кращих досягнень та
3 Закріплення матеріалу
- Що таке натюрморт?
- Яке значення має елементи освітлення?
- Які елементи освітлення ви запам’ятали ?