Дата Урок Обр. мис-во 3 кл.
Тема. Майстерня скульптора. Частини і ціле. Ліпимо тварин. «Зайчик та лисичка»
Мета. Продовжувати надавати відомості про скульптуру як вид мистецтва, ознайомлювати з видами скульптури, поняттями «анімалізм» (як жанр образотворчого мистецтва), «кругла скульптура», «пам’ятник», «статуя», «статуетка», «рельєф»; закріплювати навички роботи з глиною; збагачувати та закріплювати вміння сприймати, розрізняти та аналізувати характерні особливості об’ємної форми; закріплювати навички основних видів ліплення, передавання форми та побудови предметів; розвивати дрібну моторику руки; стимулювати розвиток допитливості; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу, екологічну культуру.
Оснащення. Зоровий ряд: навчальні плакати, репродукції картин відомих художників і навчальні роботи з методичного фонду; об’ємні зображення. Обладнання: дошка для ліплення; пластилін (глина); стеки; простий олівець.
Вид художньої діяльності. Зображення на площині.
Хід уроку
1.Організаційна частина.
Підготовка робочих місць. (Перед початком уроку)
2.Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми навчимося створювати скульптуру зайчика і лисички.
3.Мотивація навчальної діяльності.
4.Вивчення нового матеріалу.
1.Вступна бесіда.
- Які види образотворчого мистецтва ви знаєте?
- З якими матеріалами та інструментами працюють у цих видах мистецтва?
2. Розповідь учителя
Скульптура (латиною sculptura, від sculpo — вирізую, висікаю) — вид образотворчого мистецтва, вироби якого мають об’ємну форму. Круглу скульптуру можна побачити з усіх боків, обійти навколо. Скульптури, створені на честь історичних подій чи видатних людей, називають пам’ятниками. Ці скульптурні вироби великі за розміром, виконані з довговічних матеріалів: бетону, каменю, металу. Установлюють пам’ятники на вулицях і майданах, у садах, парках, скверах. Зображення, не дуже велике за розмірами, називають статуями. Статуї призначені для прикрашання приміщень. їх виконують із мармуру, бронзи або деревини. Декоративні скульптурки, призначені для прикрашання меблів,— це статуетки. їх виконують із глини, бронзи, деревини, скла, напівкоштовних каменів і дорогоцінних металів. Рельєф — скульптура, обмежена площиною фону. Барельєф виступає з площини, а горельєф, навпаки, заглиблений. Рельєфи прикрашають стіни будівель ззовні й усередині.
Наскельна ліпнина виникла задовго до появи перших наскельних малюнках. Можливо, хтось із первісних людей випадково залишив відбиток на вологій глині та, зацікавившись, провів по цій глині пальцем. Потім людина зрозуміла, що можна взяти грудку вологої глини й перетворити її на об’ємне зображення. Згодом грудки глини ставали все більше схожими на фігурки людей і тварин.
Коли прадавня людина створювала об’ємні фігурки, їй удалося уникнути найскладнішого в скульптурній роботі. Фігурка створювалася з «одного шматка» , тобто руки та ноги не виступали за основний контур. Первісні скульптури нажарювали з каміння, схожого за формою на того чи іншого звіра, птаха або людину. Лише згодом люди навчилися відокремлювати частини, що виступали, та винайшли для цього багато способів ліплення.
- Сьогодні під час створення скульптурних зображень складної форми з м’яких матеріалів художники-скульптори використовують три способи ліплення: конструктивний (скульптуру складають з окремих частин); скульптурний (створення скульптури з цілого шматка за допомогою видалення непотрібних фрагментів об’єму) і комбінований.
3.Творче завдання
Пояснення до творчого завдання
- Розгляньте уважно зображення зайчика та лисички.
(Пропоную виліпити з глини фігурки зайця та лисиці за запропонованою схемою. )
Починати ліплення конструктивним способом потрібно з найбільших частин (у тварин — це тулуб і голова), потім виконати частини, менші за розміром (лапи, вуха, хвіст, шию). Під час ліплення весь час порівнюйте розміри й пропорції окремих частин тіла. Частини скріпіть між собою примазуванням.
4. Фізкультхвилинка.
5. Індивідуальна робота за творчим завданням
Учні виконують творчу роботу. Надаю індивідуальну допомогу.
5.Підсумок уроку.
1.Перегляд та оцінювання дитячих робіт.
2.Демонстрування найкращих композицій.
3.Прибирання робочих місць.
Учитель разом з учнями перевіряє створені статуетки, спонукає учнів виявляти помилки одне в одного та шукати шляхи їх виправлення. Особливу увагу учнів потрібно приділити ліпленню кінцівок тварин. Виконання тулуба не повинно бути для них занадто важким.