Урок "Одноклітинні організми, здатні до фотосинтезу."

Про матеріал

Тема: Одноклітинні організми, здатні до фотосинтезу на прикладі евглени зеленої.

Завдання:

сформувати поняття учнів про одноклітинні організми, що здатні до фотосинтезу на прикладі евглени зеленої,ознайомитися з особливості будови та процесами життєдіяльності;

розвивати ключові та предметні компетентності, пізнавальні інтереси, спрямовані на отримання нових знань про живу природу, інтелектуальні уміння та творчі здібності;

виховувати емоційно-цілісне ставлення до живої природи; готовність до оцінки наслідків діяльності людини, щодо природного середовища;

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання та матеріали: таблиця із зображенням об'єкта вивчення біології «Евглени зеленої»

Перегляд файлу

Тема:  Одноклітинні організми, здатні до фотосинтезу  на прикладі евглени зеленої.

Завдання:

  • сформувати поняття учнів про одноклітинні організми, що здатні до фотосинтезу на прикладі  евглени зеленої,ознайомитися з   особливості будови та процесами життєдіяльності;
  • розвивати ключові та предметні компетентності, пізнавальні інтереси, спрямовані на отримання нових знань про живу природу, інтелектуальні уміння та творчі здібності;
  • виховувати емоційно-цілісне ставлення до живої природи; готовність до оцінки наслідків діяльності людини, щодо природного середовища;

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання та матеріали: таблиця із зображенням об’єкта вивчення біології «Евглени зеленої»

Хід уроку

І.  Організація початку уроку

  • вітання;
  • організація уваги;
  • перевірка чергових;
  • перевірка готовності до уроку;
  • відсутні.

ІІ.  Перевірка Д/З

  1. Двом учням роздаються завдання на картках

1 ученьДодаток 1. (На малюнку  позначити  будову  Амеби Протея).

 

 

2 ученьДодаток 2. (Вибрати правильну відповідь).

1. В організмі людини дизентерійна амеба найчастіше паразитує:

а) у крові; б) у печінці; в) у кишечнику; г) у головному мозку.

2. Укажіть переносника збудника малярії:

а) муха цеце; б) блоха людська; в) кровосисні комарі; г) іксодові кліщі.

3. Які організми називають паразитами:

а) ті, що допомагають в існуванні іншим організмам; б) ті, що живуть за рахунок іншого живого організму,завдаючи йому шкоди. в) ті, що потрапляють всередину тіла людини.

4. Як уникнути ураження дизентерійною амебою? (мити руки перед споживанням їжі та після контакту з ґрунтом, пити лише кип’ячену воду та мити овочі і фрукти перед вживанням).

5.Що є органом руху інфузорії – туфельки:

 а) псевдоніжки;              б) джгутик;                  в) вієчки.

 6. Яке значення малого ядра для інфузорії – туфельки:

 а) керує процесами життєдіяльності в клітині;

 б) зберігає та передає спадкову інформацію;

 в) відповідає за перетравлення їжі.

  1. Всі  учні відповідають на питання учитель.

«Термінологічне лото». Додаток 3

На дошці прикріплені аркуші з номерами, на зворотному боці яких записані терміни. Учні вибирають аркуш з певним номером  і дають визначення терміна.

Приклади термінів: одноклітинний організм, багатоклітинний організм,  гетеротрофи, еукаріоти,  автотрофи, живлення, розмноження, подразливість, клітинна оболонка, скоротлива вакуоля, травна вакуоля, пластиди, автотрофи,циста,  паразити, дизентерія, целюлоза.

ІІІ.  Актуалізація опорних знань

  1. Яку будову мають хлоропласти та які їх функції?
  2. Який вуглеводень входить до складу  клітинної оболонки рослин?
  3. Який тип живлення характерний для одноклітинних організмів вам відомий?

ІV.  Оголошення теми та постановка завдань уроку

V.  Вивчення нового матеріалу.

1. Загальний вигляд і спосіб життя (плакат)

Тіло евглени  являє собою довгасту клітину зеленого кольору і покрите клітинною мембраною, під якою в ущільненому шарі цитоплазми  є структури які підтримують форму клітини (складові клітинної мембрани). Разом вони утворюють пелікулу. Задній кінець тіла — загострений, передній — закруглений і має джгутик - довгий, тонкий, який слугує їй для пересування. Евглена робить до 40 обертів на секунду джгутиком, завдяки чому заднім кінцем тіла швидко пересувається у воді. Живе в основному у застояній воді, де багато гниючих органічних решток. Має невеликі розміри — до 200 мкм (0,2 міліметра).

2. Будова клітини

Тіло евглени зеленої вкрите щільною оболонкою, тому його форма стала. В клітині містяться такі органели:

Який процес відбувається у хлоропластах при участі світла?  (фотосинтез) 

Поясніть,  які умови потрібні для процесу фотосинтезу ?

(світло, вода, вуглекислий газ)

  •                  включення поживних речовин, які слугують запасом на той час, коли бракуватиме їжі.
  •                  вічко — специфічний світлочутливий орган червонуватого кольору, який реагує на світло. Евглена  не здатна бачити в прямому розумінні цього слова, проте світло від темряви  відрізняє і завжди пливе до освітленого місця це є приклад відповіді організму на подразник – світло. ( рух організму у напрямку до джерела світла називають позитивним фототаксисом) .
  •                  біля вічка знаходиться  скоротлива вакуоля, завдяки їй евглена позбувається зайвої води і шкідливих речовин, що накопичилися в ній. Назву «скоротлива» отримала за те, що скорочується під час виводу непотрібних речовин та води за межі тіла.
  •                  Джгутик  розміщений на передньому боці, за рахунок нього евглена рухається.

3.     Живлення.

  • На яскравому світлі евглена, подібно до рослин,

використовує енергію сонячних променів і внаслідок фотосинтезу в її хлоропластах утворюються необхідні для життя органічні речовини. Тому вона завжди шукає освітлені місця. 

  •                  Як називається тип живлення  під час якого організми самі виробляють собі органічні речовини з неорганічних?

(автотрофний)

  • Якщо ж у водоймі темно або забагато органічних речовин, евглена поглинає їжу поверхнею тіла – тобто живиться кя тварина – гетеротрофно.
  • Отже, евглені властивий змішаний тип живлення.

4.   Дихання

Евглена дихає, поглинаючи кисень усією поверхнею тіла.

  1.  Утворення цисти

Маленька евглена боїться несприятливих умов  існування. Тому вона  при висиханні водойми, або зниженні температури води вона припиняє живлення й пересування, її тіло округлюється і вкривається щільною захисною оболонкою – цистою, джгутик відпадає. Так відбувається перехід евглени в стан спокою. У цьому стані вона здатна тривалий час перечікувати несприятливі умови навколишнього середовища.

  1.  Розмноження.

Як розмножується амеба протея та інфузорія туфелька?

      Вірно, поділом клітини навпіл тобто нестатево. Такий тип розмноження характерний і для евглени зеленої.

Давайте подивимось на малюнок, який розміщено на дошці і  спробуємо розповісти процес поділу евглени зеленої. Додаток 4

(Спочатку утворюється два ядра, потім формується два джгутика, дві скоротливі вакуолі та два вічка. Далі вздовж  усього тіла  з’являється поздовжня борозна (саме поздовжня) яка поступово ділить клітину навпіл.)

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

  1.              «Закінчи речення». Додаток 5 (роздається всім учням)
    1. Евглена зелена  рухаються за допомогою… (джгутика).
    2. У прісноводних найпростіших продукти обміну та надлишки води виводяться через… (скоротливу вакуолю).
    3. Здатність організмів реагувати на зміни навколишнього середовища називається… (подразливістю).
    4. Евглені зеленій властивий тип живлення…… .(змішаний)
    5. Кисень у цитоплазму надходить через… (поверхню тіла).
    6. Ущільнена клітинна мембрана з певними структурами, що підтримує форму клітини називається …... (пелікула)
    7. Специфічний чутливий орган  червоного кольору …. (вічко)

8. Рух організму у напрямку до джерела світла називають…  (позитивним фототаксисом)
9. Щільна захисна оболонка, в якій евглена перебуває певний час у стані спокою - ….. (циста).

2. Заповнити таблицю.  Додаток 6. (роздається всім учням)
Це завдання ви закінчите вдома.

Порівняльна характеристика амеби звичайної та евглени зеленої

ВІДМІННІ ОЗНАКИ

АМЕБА ЗВИЧАЙНА

ЕВГЛЕНА ЗЕЛЕНА

1

Форма тіла

Нестала

Стала

2

Пелікула

Відсутня

Є

3

Органели руху

Псевдоподії

Джгутик

4

Хлоропласти

Відсутні

Є

5

Позитивний фототаксис

Відсутній

Спостерігається

6

Вічко(стигма)

Відсутнє

Є

7

Здатність до фотосинтезу

Відсутня

Спостерігається

8

Спосіб живлення

Завжди гетеротрофний

Гетеротрофний і автотрофний

 

3.«Мозковий штурм». Поміркуйте та дайте відповідь.
— Чи виправданою є назва «найпростіші» для одноклітинних тварин?
Відповідь:

Назва «найпростіші» для одноклітинних тварин не відповідає дійсності. Клітини одноклітинних і багатоклітинних тварин зазвичай мають усі органели, характерні для еукаріотичних клітин. Але порівняно з клітинами багатоклітинних, які, входячи до складу тієї чи іншої тканини, виконують певні функції, клітини одноклітинних є цілісним організмом, що виконує всі функції, притаманні багатоклітинному організмові. У зв’язку із цим клітини одноклітинних, окрім вищезгаданих органел, ще мають особливі органели, які в багатоклітинних або відсутні, або трапляються дуже рідко: травні й скоротливі вакуолі; органели виділення (порошиця), руху (псевдоподії, джгутики, війки), захоплення їжі (клітинний рот, клітинна глотка).

VІІ. Підбиття підсумків уроку

Технологія «Незакінчені речення» Додаток 7

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

VІІІ.  Домашнє завдання

§ 15 вивчити, с. 56-57. Повторити § 14.

заповнити таблицю.

По даній темі скласти кросворд.

          Підготувати повідомлення про морських та ґрунтових одноклітинних  тварин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

На малюнку  позначити  будову  Амеби Протея.

 

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

 

 

Додаток 2.

Вибрати правильну відповідь, та дати відповідь на питання.

1. В організмі людини дизентерійна амеба найчастіше паразитує:

а) у крові;                    б) у печінці;                  в) у кишечнику;                                 г) у головному мозку.

2. Укажіть переносника збудника малярії:

а) муха цеце;               б) блоха людська;          в) кровосисні комарі;

3. Які організми називають паразитами:

а) ті, що допомагають в існуванні іншим організмам;

б) ті, що живуть за рахунок іншого живого організму,завдаючи йому шкоди.

в) ті, що потрапляють всередину тіла людини.

4.Як уникнути ураження дизентерійною амебою?

5.Що є органом руху інфузорії – туфельки:

 а) псевдоніжки;              б) джгутик;                  в) вієчки.

 6. Яке значення малого ядра для інфузорії – туфельки:

 а) керує процесами життєдіяльності в клітині;

 б) зберігає та передає спадкову інформацію;

 в) відповідає за перетравлення їжі.

Додаток 3 «Термінологічне лото».

Пояснити терміни

 

 

Одноклітинний організм

 

 

Гетеротрофи

 

Еукаріоти

 

Розмноження

 

 

 

Живлення

 

Подразли

вість

 

Скоротлива вакуоля

 

 

Пластиди

 

Циста

 

Псевдоніжки

 

 

 

Вієчки

 

Паразити

 

Травна вакуоля

 

 

 

Дизентерія

 

Клітинна оболонка

 

 

Автотрофи

 

 

 

 

Целюлоза

 

Багатоклітинний організм

 

 

 

 

 

1.

 

 

2.

 

3.

 

4.

 

 

5.

 

6.

 

7.

 

 

8.

 

9.

 

10.

 

 

11.

 

12.

 

13.

 

 

14.

 

15.

 

16.

 

 

17.

 

18.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

 

 

 

Додаток 5

«Закінчи речення».

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

 

«Закінчи речення».

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

 

 

Додаток 6.

Заповнити таблицю.

Порівняльна характеристика амеби звичайної та евглени зеленої

ВІДМІННІ ОЗНАКИ

АМЕБА ЗВИЧАЙНА

ЕВГЛЕНА ЗЕЛЕНА

1

Форма тіла

 

 

2

Пелікула

 

 

3

Органели руху

 

 

4

Хлоропласти

 

 

5

Позитивний фототаксис

 

 

6

Вічко

 

 

7

Здатність до фотосинтезу

 

 

8

Спосіб живлення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 7

 

На сьогоднішньому уроці

     для мене найважливішим

     відкриттям було…

 

Урок важливий,

     тому що…

 

— Мені сподобалося…

 

— Мені не сподобалося…

 

— Від наступного уроку

     я чекаю…

 

doc
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
5024
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку