З'ясувати сутність понять «здоров'я» та «здоровий спосіб життя»; поглибити знання, уміння і навички здорового способу життя підлітків з метою попередження небезпечної поведінки; розвивати вміння роботи в групах; виховувати толерантне ставлення один до одного. Формування серед підлітків фізично і морально здорових, сильних, всебічно розвинених, спонукання молоді до активного способу життя, пропаганда здорового способу життя, формування особистості школяра без шкідливих звичок, що стає джерелом позитивного впливу, виховання в учнів розуміння здоров'я як пріоритетної цінності в житті, мотивація школярів до самовиховання, прагнення здорового способу життя, активної громадянської життєвої позиції.
Урок-гра на тему:
«Що ти знаєш про здоровий спосіб життя»
Мета: з'ясувати сутність понять «здоров'я» та «здоровий спосіб життя»; поглибити знання, уміння і навички здорового способу життя підлітків з метою попередження небезпечної поведінки; розвивати вміння роботи в групах; виховувати толерантне ставлення один до одного. Формування серед підлітків фізично і морально здорових, сильних, всебічно розвинених, спонукання молоді до активного способу життя, пропаганда здорового способу життя, формування особистості школяра без шкідливих звичок, що стає джерелом позитивного впливу, виховання в учнів розуміння здоров’я як пріоритетної цінності в житті, мотивація школярів до самовиховання, прагнення здорового способу життя, активної громадянської життєвої позиції.
Обладнання: авторучки, аркуші паперу форматів А4, А1, маркери, фломастери, кольоровий папір, інформаційні повідомлення, невеличкі різнокольорові аркуші паперу для об'єднання учнів у групи.
Хід заняття
1. Організаційний момент. Емоційне налаштування класу
2. Вітання
Учитель (звертаючись до учнів, які стоять у колі). Поміняйтеся місцями з тими, хто:
• сьогодні поснідав; .
• займається у спортивних секціях;
• робить ранкову зарядку;
• зараз почуває себе здоровим на 100 %;
• одягнений у спідничку;
• носять окуляри;
• вважає, що здоров'я — це не тільки відсутність хвороб, а й здорові думки, вчинки, і гарний настрій.
3. Гра «Подарунок»
Учні стають у коло. їм пропонується зробити подарунок своєму
сусідові справа, а саме: подарувати йому гарний настрій за допомогою міміки й жестів. А тепер пропоную вам об`єднатися в три групи за рядами та зайняти свої місця.
4. Інформативна хвилинка «Складові здорового способу життя»
Здоров'я — така річ, про яку не замислюєшся, поки вона є. Але проблема в тому, що не думати про нього дуже небезпечно. Адже дбати про стан свого організму треба щодня. Тож сьогодні я розповім вам про те, як зробити свій спосіб життя здоровим!
Кажуть, без здоров'я немає щастя, проте правда і в протилежному: коли ми щасливі, це покращує наш фізичний стан. Так вважає науковець Лаура Кубзанські, яка протягом цілих 20 років досліджувала вплив емоцій на здоров'я людини. Вона довела, що певні особисті риси (як вроджені, так і набуті у процесі життя) допомагають уникнути серцево-судинних хвороб, а також діабету і депресії. Що ж це за риси?
Що ж, тепер Ти бачиш, над чим потрібно попрацювати, аби не хворіти!
А зараз поговорімо про те, що ж іще, окрім психологічної гармонії, зміцнює наше здоров'я.
Правильне харчування. Французька письменниця Мірей Гільяно радить тим, хто хоче покращити свій раціон, у перші кілька тижнів вести щоденник. Туди треба детально записувати все, що Ти їси протягом дня. Потім потрібно проаналізувати свої записи: по-перше — виділити у них «шкідників» (це некорисна їжа, яку Ти вживаєш надто часто), по-друге — подивитися, чого не вистачає у Твоєму раціоні (нерідко до цієї категорії потрапляють овочі та фрукти). Ну, а тепер — до праці: додай до свого меню побільше вітамінів і простої води, а «шкідників» (чіпси, гамбургери, газовані солодкі напої, тістечка з кремом) їж тільки за особливої нагоди!
Рух. Побільше активності — якщо не маєш часу на спортзал чи фізичні вправи, багато ходи пішки. Якщо Ти проводиш значну частину дня за навчанням — обери рухливі, а не сидячі, види відпочинку. Так Ти відчуватимеш значно більше енергії й бадьорості.
Режим. Ні, це не означає, що увесь день у Тебе має бути розписаний похвилинно. Проте деякі речі варто завжди робити в один і той самий час. Ці речі — їжа і сон. Не лягай спати за північ — так Ти набагато краще відпочинеш. І ніколи не пропускай сніданок, бо це — найголовніший прийом їжі, який запускає у Твоєму організмі всі необхідні для здоров'я процеси.
Як бачиш, найперші кроки до здорового способу життя дуже прості. Почни виконувати ці рекомендації вже сьогодні!
5. Гра «Острів мрій»
Необхідно звернути увагу учнів на те, що в цій грі всі мрії стають реальністю. Проте кожен учень повинен обрати тільки одну мрію з усіх: «Здоров'я», «Багатство», «Слава», «Кохання». «Родина». Усі вони записані на дошці. Це вікторина на зразок «запитання — відповідь». На запитання «Про що ти мрієш?» відповідають по черзі всі, до кого звертається вчитель, на відповідь дається кілька секунд. Усі відповіді записуються на дошці у відповідних категоріях. Декого з учнів можна попросити пояснити свій вибір. Можна поцікавитися, чому окремі учні не обрали мрію «Здоров'я», обговорити, чому ставлення до здоров'я впливає на здійснення будь-якої мрії. Потім учитель пропонує визначення поняття здоров'я Всесвітньої організації охорони здоров'я: «Здоров'я — це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад».
6. Вікторина «Що я знаю про здоровий спосіб життя»
Ну що ж команди готові. Пора починати. Отож, бажаю успіхів нашим командам. Розпочати гру хочеться однією давньою повчальною казкою, яка прийшла до нас із Сходу.
У далекому минулому, коли тютюн тільки-но завезли у Вірменію з далеких країн, біля підніжжя Арарату жив, добрий та мудрий дідусь. Він одразу не злюбив оте задурманливе зілля і переконував людей, не вживати його. Одного разу старий побачив, що навколо чужоземних купців, які розклали свій отруйний товар, збіглася юрба. Купці кричали:" Божественний лист. У ньому засіб від усіх хвороб".
Підійшов мудрий старий і каже: — Цей "божий лист" приносить людям і іншу користь. Курця не зайде злодій, його не вкусить собака, і він ніколи не постаріє. Купці із задоволенням подивились на старого. — Ти правий мудрий старий! - скачали вони, - Але звідки ти знаєш про такі чудові властивості" божественного листа"?І старий, пояснив: Злодій не прийде у хатину курця тому, що той буде багато грошей віддавати за тютюн, стане бідним, і в нього не буде чого красти. До того ж, через куріння він буде кахикати всію ніч, а злодій не заходить у дім людини, яка не спить. Через декілька років куріння, людина заслабне, у неї почнуть боліти ноги, і вона ходитиме з палицею. А який собака вкусить людину, в руці якої палиця? І, нарешті, курець ніколи не постаріє, бо помре молодим. Відійшли люди від купців. " Жаль не кожному з нас у житті зустрічається такий мудрий старий".
1.Запитання вікторини
І. Всі лікарі пропагують прогулянки на свіжому повітрі. Для чого це?
ІІ. Тобі звичайно ж добре відомо, що руки потрібно мити перед їжею та після відвідування туалету. А в якому випадку теж неодмінно треба помити руки?
ІІІ. Що з перерахованого найбільше шкодить Твоєму здоров’ю?
ІV. Здоровий, міцний сон — запорука гарного настрою і бадьорості протягом усього дня. Проте тривалість сну для людей різних вікових категорій різна. Скільки годин повинен спати підліток, аби бути здоровим?
V. Всі ми вмиваємося зранку та миємо ноги увечері, тому що:
VІ. Що з перерахованого найбільше шкодить здоров’ю людини?
VІІ. Заняття на тренажерах здобули всесвітню славу. Скажи, чому, займаючись на них, все ж не варто занадто сильно перенапружуватись?
VІІІ. Той, хто піклується про здоров’я своїх зубів…
ІХ. Дуже часто підлітки — в захваті від комп’ютерних ігор. Скільки годин на день їм можна сидіти перед монітором, аби не нашкодити здоров’ю?
Х. Чай або каву перед сном не рекомендовано вживати лікарями. Чому?
ХІ. Лікарі категорично проти довгих посиденьок за комп’ютером і телевізором, тому що…
ХІІ. В якому випадку найбільш вірогідна побутова травма?
ХІІІ. Де потрібно зберігати небезпечні предмети (ножі, лаки, оцет, аерозолі, фарби, креми для взуття тощо), якщо в домі є маленька дитина?
ХІV. Що потрібно враховувати, збираючись до школи, щоб не застудитись:
ХV. Чому не можна штовхатися та бігати коридорами школи?
Відповіді на запитання вікторини про здоров’я
І. Відповідь 2.
ІІ. Відповідь 3.
ІІІ. Відповідь 4.
ІV. Відповідь 1.
V. Відповідь 3.
VІ. Відповідь 1 та 5.
VІІ. Відповідь 1.
VІІІ. Відповідь 1, 2, 5.
ІХ. Відповідь 2.
Х. Відповідь 4.
ХІ. Відповідь 2.
ХІІ. Відповідь 1.
ХІІІ. Відповідь 4.
ХІV. Відповідь 5.
ХV. Відповідь 5.
2.Закінчити фрази:
Кожна команда повинна правильно закінчити їх.
1. Найбільше багатство це............................(здоров'я)
2. Було б здоров'я, а все інше.....................(наживем)
3. Хочеш довше жити, кидай.....................(курити)
4. Бережеш одяг доки новий, а здоров'я..........(доки молодий)
5. Чоловік п'є пів будинку горить,, а жінка п'є........(цілий)
6. Здоров'я маємо, не дбаємо, а стративши...........(плачем)
7. У здоровому тілі..........................(здоровий дух)
8. Гіркий тому вік, кому треба............(лік)
3. Дай відповідь на питання
Я швидко зачитую питання, а ви швидко повинні дати правильну відповідь на нього. Увага! Почали!
1. Наркоманія - це хвороба, чи звичка? (хвороба)
2. На які людські органи діє нікотин? (легені, серце, мозок.....) .
3. Що таке ВІЛ?
4. Який м'яч найважчий? (футбол, або баскетбол)
5. Розшифруйте абревіатуру СНІД?
6. Перерахуйте токсичні речовини, які ви знаєте?
7. Яке застереження читаємо на коробках тютюнових виробів?
8. Що зображено на медичній емблемі?
9. Закінчить народну мудрість "'З ранку п'яниця клянеться, а до вечора...(нап' ється)
10. Що є запорукою здорового способу життя?
11. Яка найпопулярніша поза йоги? (лотос.)
12. Що таке інтоксикація?
13. З якою твариною порівнюють п'яну людину?
14. Що таке активне, а що таке пасивне куріння?
15. Закінчить прислів'я "Здорові батьки - здорові.........(діти)
16. Що таке вірус?
17. За що відповідає імунна система?
18. Яку клятву дають майбутні лікарі?
IX.Гра«Дякую»
Учні сідають у коло і по черзі звертаються один до одного , дякуючи при цьому.
Заключне слово вчителя
Учитель. Здоров'я — це найбільша цінність кожної людини. Важливо знати, що шкідливі звички, про які ми щойно говорили, шкодять нашому здоров'ю, призводять до хвороб, депресій, деградації особистості, втрати мрій, дорогих людей, речей, які були колись найважливішими. На початку заняття кожен із вас сказав про своє життєве кредо, назвав три улюблені речі, розкрив свою заповітну мрію. (Звертає увагу на дошку, де це все прикріплено.) Про це все може сказати будь-яка людина, і будь-яка людина може все це втратити. Пам'ятайте про це, здобувайте нові знання, робіть правильний вибір. Будьте здорові!