Урок "Однорідні члени речення"

Про матеріал
Урок з теми "Однорідні члени речення " 4 клас допоможе узагальнити і закріпити знання учнів про однорідні члени речення, розділові знаки при них.
Перегляд файлу

 

                                 

                           Урок української  мови у 4 класі

 

                                          Тема:

                            Однорідні члени речення.

      Розділові знаки в реченнях з однорідними членами

                                  

 

          Вчитель початкових класів - Трофімова Н.О.

                                            2016

  Тема. Однорідні члени речення. Розділові знаки в реченнях з однорідними членами.

Мета:      узагальнити і закріпити знання учнів про однорідні члени речення;

           формувати  вміння визначати однорідні члени речення , правильно інтонувати речення з однорідними членами, розставляти розділові знаки у таких реченнях; моделювати схеми речень з однорідними членами; розвивати творчі вміння створювати власні висловлювання з використанням речень з однорідними членами;

розвивати логічне мислення, культуру  усного й писемного  мовлення, пам'ять;

          виховувати повагу до природи,  любов до рідного краю, до народних     традицій.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 Привітання

    -  Доброго дня, діти!   За парту всі сідайте рівно. І до роботи візьмемось сумлінно. Раджу налаштуватись на роботу. Я сподіваюсь, що ваш настрій на протязі уроку покращиться.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Сьогодні на уроці ми потрапимо в цікаву і казкову країну, яка збагачує нашу мову.

А щоб здійснити цей крок, давайте розкажемо, які ваші  сподівання  до уроку.

Урок має бути:

Ми будемо:

  •                 цікавим
  •                 результативним
  •                 творчим
  •                 уважними
  •                 активними
  •                 дисциплінованими

 

Ми будемо подорожувати і милуватися краєвидами рідної України восени й виконувати різноманітні завдання. Я впевнена, що ми разом гарно засвоємо тему уроку.

 ІІІ.  Актуалізація опорних знань

  1. Слово вчителя

-         Про які члени речення ми говоритимемо, ви скажете, прослухавши цього вірша.

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов'їна, барвінкова

                                           Українська мова!                 (А. Каніщенко)

- Здогадалися? Так,  це однорідні члени речення.

 У вас на партах є вирізані з паперу гілочки горобини. Зараз я проведу невеличке опитування. За кожну правильну відповідь на протязі уроку ви будете замальовувати ягідки на ґроні горобини. У кого буде дородніше гроно, той отримає високий бал за урок.

рябина

 2. Метод «Незакінчені речення» (усно)

Продовжіть висловлювання:

1. Речення – це слово чи група слів, … (що виражають закінчену думку)

2. За метою висловлювання речення розподіляють на......(розповідні, питальні і спонукальні).

3.За інтонацією речення розподіляють на......( окличні, неокличні ).

4. Граматичну основу речення становлять.....(підмет і присудок).

          5. Інші слова  у реченні, крім головних, називаються….. ( другорядні члени речення).

6. Однорідними називають члени речення…(стосуються того самого слова в реченні, відповідають на одне і те ж питання, виконують однакову синтаксичну роль).

7. Однорідні члени речення поєднуються за допомогою… (інтонації, сполучників: і, й, та, а, але, чи, або).

          8. Вимовляються однорідні члени речення з інтонацією…(перелічування)

 

         9. У реченнях з однорідними членами ставляться … ( коми між однорідними членами речення)

Хто відповів на ці питання – замалюйте 1 ягідку на ґроні  горобини.

 

IV.    Оголошення мети і завдань уроку.

 

-         Молодці! З цим завданням ви впоралися. Сьогодні на уроці ми  повинні узагальнити і закріпити знання про однорідні члени речення.

Пригадаємо все, що знаємо про однорідні члени речення за схемою. Вона буде нам допомагати закріпити набуті знання про однорідні члени речення.  

     Однорідні члени речення

 

 

 

 

       

1.               Одн рідні

 

 

 

 

 

2. Інтонація перелічення.

 

3. Кома між однорідними членами:

       О, О, О.

       О, а   ( але, та ( але ) )  О.

       І О, і О.     ( і, й, та ( і ), або, чи ).

       О  та О, О та О, О та О .         ( і, й, та ( і ), або, чи ).

Хто пояснював пункти схеми – замалюйте 1 ягідку на ґроні  горобини.

 

-         А ми продовжуємо мандрувати  у королевстві Осені, адже вона така ж прекрасна, як і наша мова.

V. Виконання системи завдань творчого характеру

  1. Поетична хвилинка.       

(Знайти однорідні члени, пояснити усно. Завчити вірш та написати по пам’яті, підкреслити ОЧР.)

                      Сіла осінь на порозі,

           Довгі коси розплела,

           Спілі яблука на возі

           До бабусі привезла.

Взаємоперевірка вірша, якщо ви зробили без помилок - замалюйте 1 ягідку на ґроні  горобини.

  1. Гра «Спіймай однорідні члени речення».

(Пояснити вживання ОЧР. Накреслить схему речення. Охарактеризувати речення за інтонацією та метою висловлювання. )

  1. Лани, степи, сади сумують за теплом.
  2. Ліс тепер стоїть нерухомо.
  3. Між небом і землею світило ясне сонце.
  4. Чи буде сьогодні вечір тихим та рожевим?
  5. Яка була хороша осінь!
  6. Горобина схилила кетяги і задумалась.

Якщо ви зробили без помилок схеми речень - замалюйте 1 ягідку на ґроні  горобини.

 

  1. Творче конструювання. Робота в групах

 

-         Із ряду слів відтворіть приказки і прислів’я  про осінь. Запишіть у зошит, розставляючи правильно розділові знаки.

                            Група 1

підбирайся,  В жовтні, до печі, з сонцем, ближче, розпрощайся

(В жовтні з сонцем розпрощайся, ближче до печі підбирайся)

                            Група 2

птахів, та й, Ходить, виганяє,  по краю, жовтень,із гаю

( Ходить жовтень по краю та й виганяє птахів із гаю.)

                            Група 3

брат, Листопад, вересню, а грудню, онук, син, рідний, жовтню

(Листопад вересню онук, жовтню син, а грудню рідний брат.)  

                           Група 4

у нас: сіє, сім, віє, крутить, В осінній, мутить, час,  припікає,  поливає, погод

(В осінній час сім погод у нас: сіє, віє, крутить, мутить, припікає, поливає.)

Якщо ваша група правильно побудувала прислів’я - замалюйте 1 ягідку на ґроні  горобини.

 

  1. Інтерактивна гра «Круглий стіл» (речення записані на дошці,).

-         Чому в першому реченні перед сполучником «та» коми немає, а в другому вона стоїть?

  1. Холодний вітер зриває сухе листя та несе його.
  2. Затихла пташка, та вона не забула рідного краю.

(Речення списати, підкреслити ОЧР. Учень біля дошки підкреслює граматичну основу у першому реченні)

Хто зміг правильно відповісти на запитання – замалюйте 1 ягідку на ґроні горобини.

  1. Фізкультхвилинка
  2. Робота в парах з пазлами «Наша Осінь»

(Учні із запропонованих фрагментів репродукції осіннього пейзажу створюють цілісну картину і речення до неї. Складені речення записують).

1. Настала красива та чарівна  пора року!

2. Ліс стоїть барвистий, але  мовчазний.

3. Пожовтіло та порум'яніло листя на деревах.

4. Воно встеляє жовтим килимом землю, тихо шурхотить  під ногами. 

5. Подарували господарям свій  урожай і садки, і лани.

6. Журавлі відлітають у вирій і сумно курличуть.

7. Ще червоніють плоди калини, горобини, шипшини.

Якщо у вас вийшов гарний текст про осінь – замалюйте 1 ягідку на ґроні горобини.

  1. Хвилинка  народознавства (Розказують  учні)

Листопад має в народі такі назви: напівзимник, ворота зими, грудкотрус, листопадень, падолист. Дмитра, Параски, Кузьми, Дем’яна, Михайла, Пилипа – ці свята українці відзначають у листопаді.

         Пояснити за інтонацією, чи вживаються тут  однорідні члени речення?

Ті учні, які приймали участь у хвилинці народознавства – замалюйте 1 ягідку на ґроні горобини.

 

  1.  Скласти речення з однорідними членами за малюнком осінньої природи.

     

Хто склав і розказав своє речення – замалюйте 1 ягідку на ґроні горобини.

 

9.  Скласти сенкан   «Осінь»

Група 1 добирає до слова «осінь» прикметники.

Група 2 добирає до слова «осінь» дієслова.

Група 3 добирає до слова «осінь» синонім.

Група 4 складає із словом «осінь» речення.

Перевірка завдання. Якщо ви вдало дібрали потрібні слова – замалюйте 1 ягідку на ґроні горобини.

 

VІ. Рефлексія.

Будь-яка подорож колись завершується. Якщо вона була вдалою, то залишає після себе приємні враження, нові знання, бажання подорожувати знову.

От і наша подорож закінчилася. Пора підвести підсумок.

  1.  Метод «Мікрофон».

-         «Сьогодні на уроці я (мені)…»

Якщо ви брали участь у грі «Мікрофон» – замалюйте 1 ягідку на ґроні горобини.

-         У мене на гілочці  … ягідок горобини. Я вважаю, що за урок отримую оцінку…

2. Оцінювання

 -  На уроці найактивнішими були …

 -   Швидко й добре працювали …, тому замалюйте собі ще 1 ягідку на ґроні  горобини.

VII. Домашнє завдання

   Для учнів, які бажають отримати бал високого або достатнього рівнів: 

Скласти і записати твір-мініатюру про осінь, використовуючи ОЧР. Підібрати заголовок.

 

Для учнів, які бажають отримати бал середнього рівня: 

Виписати  з підручника читання три речення з однорідними членами.

docx
Додано
27 жовтня 2023
Переглядів
338
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку