Урок із теми «Узагальнення і систематизація вивченого про однорідні члени речення». (8 клас)
Мета: удосконалювати пізнавальну й самоосвітню компетентність – виділяти речення з однорідними членами в тексті, визначати їх групи; удосконалювати вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами, доцільно використовувати їх у мовленні; правильно вживати розділові знаки при них; розвивати вміння виконувати синтаксичний розбір речення з однорідними членами, використовувати речення з однорідними членами у зв’язному мовленні; виховувати культуру усного й писемного мовлення.
Обладнання: підручник, картки, дидактичний та презентаційний матеріали, відеоролик «Українська мова».
Перебіг уроку
Епіграф уроку
Слово – то мудрості промінь,
слово – то думка людська.
Леся Українка
Хто нікчемну душу має,
то така ж у нього мова.
Леся Українка
І. Організаційний момент.
Добрий день! Я рада вітати вас на незвичайному уроці.
II. Формування позитивної установки на діяльність (слайд 3)
Сьогодні, діти, ми повторимо та вдосконалимо ваші знання з теми «Однорідні члени речення». Ваше завдання: максимально організувати свою розумову діяльність на уроці, щоб потім у кінці заняття уявно «побачити» велику світлу країну, у якій дружно живе сім’я однорідних членів речення, суворо дотримуючись законів співжиття, як люди в суспільстві.
Епіграфом до сьогоднішньої навчальної зустрічі я взяла слова Лесі Українки і зробила це невипадково. Щороку в лютому ми згадуємо славетну доньку української землі. Цьогоріч, 25 лютого, виповнюється 150 років від дня народження Лариси Петрівни Косач, талановитої письменниці, перекладачки, фольклористки, одержимої словом і землею.
«Для нас, у ріднім краї, навіть дим солодкий та коханий», - писала вона, повертаючись із лікування на рідну землю. Понад усе любила цю землю, світ і життя. Але не лише цією любов’ю живе вона тепер уже в наших серцях. Її невтомна робота в плані ідентифікації нас як народу, її патріотизм, її відданість ідеям нації – те, що вражає, що мотивує й додає нам упевненості та сили й досі.
А ще Леся Українка залишила нам у спадок таке заквітчане поняття як «провесна».
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
Тож продовжуймо пізнавати українське слово, рідну мову, помандруймо ще раз Країною Однорідних Членів Речення.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Аналізуючи ваші відповіді на тестові завдання, виконані в Classroom, зауважила, що найчастіше помилялися при вживанні розділових знаків, розрізненні однорідних та неоднорідних означень, встановленні кількості однорідних рядів у реченні.
Тому вибір вправ та завдань на сьогоднішньому уроці не випадковий.
IV. Закріплення, систематизація знань учнів.
Усний лінгвістичний переказ «Однорідні члени речення»
Вибірковий диктант (слайд) + індивідуальна робота з роздатковим матеріалом
Тематичне відео «Українська мова» (на вибір учителя з контенту YouTube-каналу)
Переглядаючи відеоматеріал, виписати однорідні члени речення
Відшукайте помилки (неправильно розставлені розділові знаки в запропонованих реченнях), накреслити схеми речень з ОЧР.
Проблемне завдання (усно).
Поясніть, чому в наведених реченнях в одних випадках перед сполучником, що повторюється, ставиться кома, а в інших – ні?
На початку уроку ви повторили правило про вживання розділових знаків при однорідних членах речення. Сказали, що між однорідними членами речення ставляться, а в деяких випадках не ставляться коми. Але є ще правило, яке пояснює пунктограму «Узагальнювальне слово при однорідних членах речення». Сформулюйте його.
Прочитати речення, поставити розділові знаки, накреслити їх схеми.
У запропонованому тексті знайти означення, підкреслити їх. Пояснити розділові знаки.
Виписати послідовно спочатку сполучення з однорідними означеннями, потім – з неоднорідними. Поставте, де потрібно, коми.
Зніяковілий розгублений хлопець; знаний молодий поет; великий бузковий кущ; вічний непереборний страх; грізна громадянська війна; очищена безпечна вода; довгий літній ранок; збиткова виробнича діяльність; холодна сира погода; згаслі безсилі вогні; жовті червоні троянди; чиста морська вода; старший науковий співробітник; витоптана молода трава.
Зніяковілий розгублений хлопець вічний непереборний страх очищена безпечна вода холодна сира погода згаслі безсилі вогні жовті червоні троянди |
знаний молодий поет великий бузковий кущ; грізна громадянська війна довгий літній ранок збиткова виробнича діяльність чиста морська вода старший науковий співробітник; витоптана молода трава |
Ключ. Підкресліть у кожному словосполученні другу від початку літеру.
Якщо ви правильно виконали завдання, то з підкреслених букв прочитаєте закінчення вислову «Яка важка робота - …» (слайд)
Неоднорідні означення є в реченні (розділові знаки пропущено)
А І людина перед ним мужня вольова.
Б З рундука винесли легенький плетений з лози столик.
В Хлопці підійшли до крайнього куреня відкрили тяжку дубову хвіртку.
Г Дорога стікає в рівний одноманітно безлісний степ.
…….. |
……. |
Довести, що речення а) просте; б) двоскладне; в) поширене; г) неповне; ґ) ускладнене однорідними членами речення (пояснити розділові знаки). |
Довести, що речення а) просте; б) двоскладне; в) поширене; г) містить складений іменний присудок; ґ) ускладнене однорідними членами речення (пояснити розділові знаки). |
Реконструювати, відновити фразеологізми, розкрити їх значення. Зробити висновок про коми у фразеологічних сполуках (напр., ні світ ні …, ні в тин ні в …, ні туди ні… тощо).
V. Підбиття підсумків уроку.
Тест «Хто мудріший?»
Хто з вас назве більше крилатих висловів з однорідними членами речення?
1)з однорідними підметами;
2)з однорідними додатками.
3) з однорідними і неоднорідними означеннями.
Зробити синтаксичний розбір одного з них, доповнити складене речення кількома рядами однорідних членів. (9-11б.).
Леся Українка
Славетна, талановита
Творила, надихала, боролася
Лариса Косач – символ України
Дочка Прометея
«Я знаю…»
«Я вмію…»
«Я можу…»
«Вважаю, що я готовий (готова) до контрольної роботи…….»
Подаруйте усмішку собі,
Один одному, мені.
Я дарую усмішку і вам,
Знання допомогли у роботі вам.
V. Оцінювання.
VI. Домашнє завдання (слайд)
Конкурс на кращу рекламу виставки «Леся Українка в моєму домі», використавши ОЧР.
Повторити теоретичний матеріал (за підручником О. Глазової)
Диференційоване завдання:
4-6 б. – вправа з підручника;
7-9 б. – скласти тестові питання по вивченій темі;
10-11 б. – скласти казку (вірш) про однорідні члени речення (за бажанням).