Урок "Однорідні члени речення" 8 клас

Про матеріал
Запропонований матеріал містить методичну розробку-схему уроку узагальнення та систематизації вивченого восьмикласниками про однорідні члени речення. Педагог має можливість самостійно обрати приклади речень, відеоресурсів для реалізації власних підходів до побудови змістового наповнення уроку.
Перегляд файлу

Урок із теми «Узагальнення і систематизація вивченого про однорідні члени речення». (8 клас)

Мета: удосконалювати пізнавальну й самоосвітню компетентність – виділяти речення з однорідними членами в тексті, визначати їх групи; удосконалювати вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами, доцільно використовувати їх у мовленні; правильно вживати розділові знаки при них; розвивати вміння  виконувати синтаксичний розбір речення з однорідними членами, використовувати речення з однорідними членами у зв’язному мовленні; виховувати культуру усного й писемного мовлення. 

Обладнання: підручник, картки, дидактичний та презентаційний матеріали, відеоролик «Українська мова».

 

Перебіг уроку

 

Епіграф уроку

Слово – то мудрості промінь,
слово – то думка людська.

Леся Українка

Хто нікчемну душу має,

то така ж у нього мова.

Леся Українка

І. Організаційний момент.

Добрий день! Я рада вітати вас на незвичайному уроці.

II. Формування позитивної установки на діяльність (слайд 3)

Сьогодні, діти, ми повторимо та вдосконалимо ваші знання з теми «Однорідні члени речення». Ваше завдання: максимально організувати свою розумову діяльність на уроці, щоб потім у кінці заняття уявно «побачити»  велику світлу країну, у якій дружно живе сім’я однорідних членів речення, суворо дотримуючись законів співжиття, як люди в суспільстві.

Епіграфом до сьогоднішньої навчальної зустрічі я взяла слова Лесі Українки і зробила це невипадково. Щороку в лютому ми згадуємо славетну доньку української землі. Цьогоріч, 25 лютого, виповнюється 150 років від дня народження Лариси Петрівни Косач, талановитої письменниці, перекладачки, фольклористки, одержимої словом і землею.

«Для нас, у ріднім краї, навіть дим солодкий та коханий», - писала вона, повертаючись із лікування на рідну землю. Понад усе любила цю землю, світ і життя. Але не лише цією любов’ю живе вона тепер уже в наших серцях. Її невтомна робота в плані ідентифікації нас як народу, її патріотизм, її відданість ідеям нації – те, що вражає, що мотивує й додає нам упевненості та сили й досі.

А ще Леся Українка залишила нам у спадок таке заквітчане поняття як «провесна».

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

Тож продовжуймо пізнавати українське слово, рідну мову, помандруймо ще раз Країною Однорідних Членів Речення.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Творча робота: скласти твір-мініатюру «Лесина зимова казка» (5-7 речень), використовуючи речення з однорідними членами.
  2. Classroom.

Аналізуючи ваші відповіді на тестові завдання, виконані в Classroom, зауважила, що найчастіше помилялися при вживанні розділових знаків, розрізненні однорідних та неоднорідних означень, встановленні кількості однорідних рядів у реченні.

Тому вибір вправ та завдань на сьогоднішньому уроці не випадковий.

IV. Закріплення, систематизація знань учнів.

  1. Інтерактивна вправа «Лінгвістичний переказ»

Усний лінгвістичний переказ «Однорідні члени речення»

Вибірковий диктант (слайд) + індивідуальна робота з роздатковим матеріалом

Тематичне відео «Українська мова» (на вибір учителя з контенту YouTube-каналу)

Переглядаючи відеоматеріал, виписати однорідні члени речення

  • Чи потрібні нам однорідні члени речення? Навіщо?
  • Чи можна обійтися без них? (Так, потрібні. Вони збагачують наше мовлення, роблять його повним, образнішим, змістовнішим. Обійтися без однорідних членів речення можна, але мовлення від цього багато втратить)                                                                                                                              
  1.     Завдання «Упіймай помилку» (робота в групах на картках із взаємоперевіркою)

Відшукайте помилки (неправильно розставлені розділові знаки в запропонованих реченнях), накреслити схеми речень з ОЧР.

Проблемне завдання (усно).

Поясніть, чому в наведених реченнях в одних випадках перед сполучником, що повторюється, ставиться кома, а в інших – ні?

Теоретичний бар’єр.

На початку уроку ви повторили правило про вживання розділових знаків при однорідних членах речення. Сказали, що між однорідними членами речення ставляться, а в деяких випадках не ставляться коми. Але є ще правило, яке пояснює пунктограму «Узагальнювальне слово при однорідних членах речення». Сформулюйте його.                                         

  1.     Графічний диктант (слайд)

Прочитати речення, поставити розділові знаки, накреслити їх схеми.

  •        Лози кручі висип ліс все блищить і сяє на сонці (I група)
  •        Неспокій рух і боротьбу я бачив скрізь в дубовій і вербовій корі в старих пеньках у дуплах… (II група)
  •        Скрізь у саду у полі у лісі панував весняний спокій (III група) 
  1.     Завдання «Пошук» (слайд)

У запропонованому тексті знайти означення, підкреслити їх. Пояснити розділові знаки.

  1.     Відеороз’яснення (на вибір учителя з контенту YouTube-каналу) 

  1.     Розподільний диктант (слайд)

Виписати послідовно спочатку сполучення з однорідними означеннями, потім – з неоднорідними. Поставте, де потрібно, коми.

Зніяковілий розгублений хлопець; знаний молодий поет; великий бузковий кущ; вічний непереборний страх; грізна громадянська війна; очищена безпечна вода; довгий літній ранок; збиткова виробнича діяльність; холодна сира погода; згаслі безсилі вогні; жовті червоні троянди; чиста морська вода; старший науковий співробітник; витоптана молода трава.

Зніяковілий розгублений хлопець вічний непереборний страх

очищена безпечна вода

холодна сира погода

згаслі безсилі вогні

жовті червоні троянди

знаний молодий поет

великий бузковий кущ;

грізна громадянська війна

довгий літній ранок

збиткова виробнича діяльність

 чиста морська вода

старший науковий співробітник; витоптана молода трава

Ключ. Підкресліть у кожному словосполученні другу від початку літеру.

Якщо ви правильно виконали завдання, то з підкреслених букв прочитаєте закінчення вислову  «Яка важка робота - …» (слайд)             

  1.               Тестове завдання.

Неоднорідні означення є в реченні (розділові знаки пропущено)

А І людина перед ним мужня вольова.

Б З рундука винесли легенький плетений з лози столик.

В Хлопці підійшли до крайнього куреня відкрили тяжку   дубову хвіртку.

Г Дорога стікає в рівний одноманітно безлісний степ.   

  1.               «Доведи істину»: аналіз речення, записаного на дошці (учні записують речення у зошит, підкреслюють головні та другорядні члени речення, , аналізують.

……..

…….

Довести, що речення

а) просте;

б) двоскладне;

в) поширене;

г) неповне;

ґ) ускладнене однорідними членами речення (пояснити розділові знаки).

Довести, що речення

а) просте;

б) двоскладне;

в) поширене;

г) містить складений іменний присудок;

ґ) ускладнене однорідними членами речення (пояснити розділові знаки).         

  1. Робота з підручником (вправа + словникова робота)

 

  1. Фразеологічна реконструкція (слайд)

Реконструювати, відновити фразеологізми, розкрити їх значення. Зробити висновок про коми у фразеологічних сполуках (напр., ні світ ні …, ні в тин ні в …, ні туди ні… тощо).

V. Підбиття підсумків уроку.

  1. Психолого-лінгвістичне тестування.     

Тест «Хто мудріший?»

Хто з вас назве більше крилатих висловів з однорідними членами речення?

  • Прийшов, побачив, переміг. (Ю. Цезар)
  • Каїн і Авель (З Біблії)
  • Слон і Моська (Крилов)
  • Содом і Гомора (З Біблії)
  • В сім’ї вольній, новій (Т. Шевченко)
  • Наша ціль – людське щастя і воля. (І. Франко)
  • Караюсь, мучусь, але не каюсь (Т. Шевченко)
  • А серце жде чогось, болить, болить і плаче, і не спить (Т. Шевченко)
  1. Скласти речення

1)з однорідними підметами;

2)з однорідними додатками.

3) з однорідними і неоднорідними означеннями.

Зробити синтаксичний розбір одного з них, доповнити складене речення кількома рядами однорідних членів. (9-11б.).

  1. Сенкан

Леся Українка

Славетна, талановита

Творила, надихала, боролася

Лариса Косач – символ України

Дочка Прометея

  1. Ось і дійшла до завершення наша подорож Країною Однорідних Членів. Сподіваюсь, вона вам запам’яталася і ці знання будуть корисними в подальшому житті. (слайди)
  2. «Мікрофон»

«Я знаю…»

«Я вмію…»

«Я можу…»

«Вважаю, що я готовий (готова) до контрольної роботи…….»

 

Подаруйте усмішку собі,

Один одному, мені.

Я дарую усмішку і вам,

Знання допомогли у роботі вам.

V. Оцінювання.

VI. Домашнє завдання (слайд)

Конкурс на кращу рекламу виставки «Леся Українка в моєму домі», використавши ОЧР.

Повторити теоретичний матеріал (за підручником О. Глазової)

Диференційоване завдання:

4-6 б. – вправа з підручника;

7-9 б. – скласти тестові питання по вивченій темі;

10-11 б. – скласти казку (вірш) про однорідні члени речення (за бажанням).

 

docx
Додано
10 вересня 2022
Переглядів
1561
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку